Electrich probleem?

09 apr 2015 23:57 #61 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Electrich probleem?

En, doet-ie het op die manier, die startmotor?

Zaterdag pas weer tijd om te klooien. Morgen mn 52e verjaardag die ik vanaf nu nog heel vaak zal gaan vieren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2015 00:51 #62 door kees
Beantwoord door kees in topic Electrich probleem?

Zaterdag pas weer tijd om te klooien.

Lamaar weten.

Morgen mn 52e verjaardag die ik vanaf nu nog heel vaak zal gaan vieren.

Ik ben op gegeven moment weer terug gaan tellen. Dus, morgen wordt je 51! En volgend jaar, weer 50. Abraham in de rebound  :)

Ik ben alweer 32  ;D

12 apr 2015 21:02 - 12 apr 2015 21:04 #63 door Bill

He,he, ben al meer als een uur bezig stukje te plaatsen maar knalt er elke keer uit. Nu maar in word getypt en geen smileys erbij. Maar die kunne jullie vast zelf wel bedenken bij het lezen ;-)

En daar gaan we weer. Zaterdag de draadboom gedemonteerd en gestript. Bedrading gecontroleerd op breuken of verkeerde verbindingen met schema wat er op lijkt erbij. Bedrading opnieuw gewikkeld en weer op de motor gemonteerd. Accu geladen en het contact aan gezet…
Zowaar mijn licht werkt, knippers doen het ook, nu de startknop een proberen. KLIK en niets meer.
Alle zekeringen zijn nog heel ook de hoofd zekering. Ik meet ook gewoon 12,9 volt met zwarte prikker op de minpool en de rode prikker op het startrelais. Ga ik verder meten met contact aan heb ik nergens spanning. Ook even de rode prikker op de groene draden van de achter knipperlichten gehouden en daar meet ik 6,8 volt op?! Daar zit het probleem. Ik heb ergens sluiting. Dus een voor een de stekkers voor bij de radiatoren los gaan halen. De rode prikker zat nog steeds op de groentweeling van het knipperlicht achter. Bijna alle stekkers los alleen die van de killswitsch/starter (Zwart-Zwart/Rood- Zwart/Zilver-Geel/Groen en Geel/Rood) en contact slot nog (Rood-Rood/Blauw-Rood/Zwart). De stekker van de killswitsch/starter los gehaald en mijn meter stond op 0.
Alle andere stekkers weer verbonden en nu meet ik gewoon spanning op de Orange draad van het knipperlicht als ik deze aanzet, had dashboard stekker niet gedaan en verlichting ook niet want ik wilde kijken of de motor nu wel wilde starten, maar dan doormiddel van de punttang techniek van Pim. Helaas er gebeurd niets. Ik meet keurig 12,9 volt op het spanning relais en op de twee voorste pootje dus stekker erop en punttang op de aansluitboutjes geplaatst…NIETS! De rode prikker er nog tegen aan gehouden en ik heb keurig 12,9 volt spanning, dus;
1.      Startrelais is kapot.
2.      Startmotor is kapot.
3.      Ik zie iets over het hoofd.
4.      En ik heb dus ergens kortsluiting, vermoedelijk via een zwart getinte draad die ergens met een groene in contact komt.
Inmiddels aardig gefrustreerd aan het raken. Aankomende week weinig tijd tussen de ZH bezoeken door moet ik tee Toiletten ontdoen van tegelwerk omdat er nieuw spul wordt geplaats. Kan ik lekker mijn frustratie uitleven en jullie op je gemak bedenken wat ik allemaal verkeerd kan hebben gedaan met de bekabeling.
Bijlagen:

12 apr 2015 22:20 - 12 apr 2015 22:24 #64 door kees
Rustig blijven..

Bill, heb je een doorgifte-stand op je multimeter zitten? Meestal aangeduid met een muzieknootje. In die stand, als je de prikkers tegen elkaar houdt, krijg je een piepsignaal. Het is bedoeld om doorgifte te controleren (op draadbreuken) of draad-uiteinden te zoeken.

Dan nog, bij kabelbreuk met wel nog wat contact, zal de doorgifte kloppen, doch zwaar onvoldoende. Je kunt je systeem 'live' testen, namelijk:

De machine (lees, alle metalen delen aan motorblok/frame) krijgt zijn massa via de massakabel van de accu naar de startmotor. Kan daar iets mee zijn? Kabelbreuk? De startmotor kan dan weigeren (onvoldoende stroom mogelijk). Je hebt misschien onvoldoende massa. Dat kan de wisselende waarden die je meet misschien verklaren?

Als jij 12,9 meet op de accupolen en dat staat ook op de ingaande pool van het startrelais, dan moet de startmotor rond gaan bij de punttang methode. Dit heeft een vrij heftig effect, incl. vonkoverslag. Als er niks gebeurd, is er òf iets met de plusdraad naar de startmotor, de min-draad naar de startmotor, of met de startmotor zelf. Test alle 3!

Haal de plus en de min op de startmotor los. Wikkel de plus in een doek o.i.d tegen kortsluiting, of neem eerst ook het andere eind op het startrelais eraf. Omzeil nu je elektrisch circuit door met startkabels direct vanaf de accu, de startmotor aan te sturen (pas op voor kortsluiting via de klemmen!). De startmotor werkt nu, of niet, en is dus kapot.

Als startmotor wel ronddraaide: testen pluskabel van relais naar startmotor. Zet de pluskabel tussen startrelais en startmotor weer vast. Laat de minkabel op de startmotor los. Omzeil nu die minkabel, door met een startkabel direkt vanaf de min van de accu op de min van de startmotor. Gebruik nu de punttang methode op het startrelais  om de startmotor aan te sturen. Hij werkt nu en is dus de minkabel niet goed. Of hij werkt niet, dan is de pluskabel naar de startmotor niet goed.

Probeer eerst deze 3 dingen uit te sluiten. Met name die minkabel naar de startmotor is van essentieel belang voor de goede werking van de rest van het circuit.

12 apr 2015 23:22 #65 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Electrich probleem?
Met Brom eens! Eerst zien of die kabel van de min-pool naar de startmotor voor problemen zorgt.

Testen tot je het zeker weet en eventueel een extra (nieuwe) er naast bij leggen (hoewel dat niet nodig zou moeten zijn). Als je wilt maak ik er eentje voor je, ik heb nog genoeg kabel liggen na mijn electra avontuur.;D

12 apr 2015 23:28 #66 door kees
Ohh en anders heb ik hier 10, 16 en 25 kwadraats kabel liggen, inclusief aderhulsogen en een krimptang  :)

Doe ff die testjes, ben es benieuwd!

24 apr 2015 22:34 - 24 apr 2015 23:51 #67 door Bill
Het is gelukt. 

Als het goed is werkt de link nu wel.

24 apr 2015 22:56 #68 door kees
Bummer! Ik mag je vid nie zien  :-X

Wat was ut nou??  :)

24 apr 2015 23:33 - 24 apr 2015 23:52 #69 door Bill

Bummer! Ik mag je vid nie zien  :-X

Wat was ut nou??  :)

Tja, kweet het niet zeker. Heb kabelboom weer gestript. Alle contacten met staalborsteltje bewerkt. Nieuwe aarde draad startmotor accu geplaatst. Alles weer in elkaar gezet zonder de boel op de juiste wijze te plaatsen en af te sealen. Nieuw motobatt accu erin. Contact aan, en eerst eens gemeten op lekspanning of spanning zonder contact. Toen verlichting en knippers getest en tot slot kijken of ik een vonk had. Nou de vonk was er. Dus alles weer los gehaald ingepakt en geplaatst op de juiste wijze. Check alles Ed het nog steeds. Nu tank erop en kijken of hij wil starten. En jawel hij doet het!!!
Dus...wat is het geweest? Zeg het maar. Ik denk een combinatie van ocidatie en slechte aarde. Kan ik eindelijk verder met bouwen ;D

24 apr 2015 23:44 #70 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Electrich probleem?
;D

Nou mooi dan :)

07 mei 2015 22:29 #71 door Ralpie
Beantwoord door Ralpie in topic Electrich probleem?
Handig zo'n starthulp :)

Succes met afbouwen.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.075 seconden