Bandenreparatie onderweg.

12 mrt 2015 14:07 #1 door M.
Bandenreparatie onderweg. werd gestart door M.
Ik ga binnenkort een weekje touren in de Alpen (geen offroad) en wil enige vorm van bandenreparatiespul meenemen. Aangezien ik niet ga leuren met bandenlichters e.d. neem ik geen losse binnenband, plakspul en minicompressor mee. Is er bijv. een spuitbus met dichtingsmiddel die er voor zorgt dat ik in elk geval tot de volgende stad kan rijden? Alternatieven/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 14:27 #2 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Bandenreparatie onderweg.
Verkrijgbaar bij veel benzinestations. Echter de bandenboer ziet je niet graag komen voor reparatie of vervanging van de band als dit spul erin zit maar je komt wel thuis. Op lange tochten heb ik het altijd bij.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 14:33 #3 door frankie
Beantwoord door frankie in topic Bandenreparatie onderweg.
ik heb ook begrepen dat dit inderdaad een thuiskomertje is.
MAAR.....dat het spul het rubber aan de binnenkant zou aanvreten.
En dus je band niet meer betrouwbaar is en je er een nieuwe op moet zetten.

Maar ik denk dat hier wel specialisten zijn die dat haarfijn kunnen uitleggen of het klopt  ;)

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 18:15 - 12 mrt 2015 18:19 #4 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Bandenreparatie onderweg.
Met dat spul kan je de biba iig weggooien en je loopt een aardige kans dat het niet werkt (heb ik gehad). Er is ook van dat groene slijmspul (slime heet het en je hebt wel een compressor/pomp nodig) dat schijnt wel te werken maar heb ik geen ervaring mee. Ik sleep liever plakspul mee dan die troep.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 21:48 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenreparatie onderweg.
het gaat niet werken

en waarom niet

simpel .. je hebt een binnenband !!!!!!!
iedere penetratie in een binnenband is eigenlijk een scheur ..en die gaat op termijn  verder scheuren als je er niets aan doet

daarom moet je juist ieder gat in een binnenband rond maken vooraf aan het plakken ervan
een lege binnenband gaat opkrullen en zeker als er nog een spijker of iets anders in zit  vernield dit de binnenband totaal
bijv door een afgescheurd ventiel

over de spuitbussen met slime of ander latex achtige substanties

ja het is troep maar als je niets anders hebt moet je iets om thuis te komen
echter in een tube type combinatie komt het spul zowel in de binnenband als tussen de binnenband en de buiten band
en uiteindelijk verlies je alsnog  bandendruk

ander punt

sommige buitenbanden krijg je er gewoonweg heel moeilijk af waardoor  onderweg herstellen lastig kan worden.
de oplossing .. niet lek rijden
of goed gereedschap meenemen

de juiste bandenlichters en een stuk tuinslang maken het verschil

de meeste lekke banden krijg je in de laatste 20 % van de levensduur van een band


en heb je een spijker.. ja dan heb je gewoon weg pech
oh ja.. door rijden op een lekke band geeft zoveel wrijving dat de motorband  grootte kans afgeschreven kan worden.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 23:00 - 12 mrt 2015 23:04 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Bandenreparatie onderweg.

Met dat spul kan je de biba iig weggooien en je loopt een aardige kans dat het niet werkt (heb ik gehad). Er is ook van dat groene slijmspul (slime heet het en je hebt wel een compressor/pomp nodig) dat schijnt wel te werken maar heb ik geen ervaring mee. Ik sleep liever plakspul mee dan die troep.


Kijk, advies van ervaren lekrijders  :)

[die desondanks altijd maar zeer beperkt stilstaan  ;D ]


Neem een voor- en achter binnenband mee. Overal in Europa zitten bandenzaken die allemaal banden wisselen, maar niet alle banden op voorraad hebben. In NL kost een band wisselen, als je hem er zelf uit sleutelt, 10-15 euro! Zelfs op die manier, zul je niet heel lang staan. Omarm ook wat avontuur..


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2015 00:26 #7 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Bandenreparatie onderweg.
In 1985, dus alweer 30 geleden, had ik in Luxemburg een lekke band met mijn Goldwing met duopassagier. Mijn maat had toen een bus Finilek bij (dat bestond toen nog) en ik ben zonder problemen terug naar huis gereden. Uiteraard gaat er dan een nieuwe band op maar als er een spijker of een schroef in je band zit en je doet een noodreparatie met een plug dan gooi je er natuurlijk ook een nieuwe band op. De koordlagen kunnen beschadigd zijn en dat is aan de buitenkant niet te zien, onverantwoord om zo met een motor verder te rijden en in Duitsland zelfs verboden, en niet zonder reden. Zowel een spuitbus als een plug zijn thuiskomertjes.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2015 01:21 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenreparatie onderweg.
ik ga cas even corrigeren

je mag een band herstellen mits de beschadiging een een vooraf bepaald gebied zit en binnen een vooraf  bepaalde doorsnede van schade bevindt
En belangrijk.. op een voorgeschreven wijze met voorgeschreven materialen wordt herstelt.

en afhankelijk van de speedindex zijn 1 of meerder penetratie herstellingen toegestaan (TUV Aproval) ook in Duitsland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2015 01:33 - 13 mrt 2015 01:47 #9 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Bandenreparatie onderweg.

Neem een voor- en achter binnenband mee. Overal in Europa zitten bandenzaken die allemaal banden wisselen, maar niet alle banden op voorraad hebben.

Idd dat was ik vergeten, zondag en maandag zijn probleemdagen!!!! Heb al eens een mooie poos van mijn vakantie verkloot doordat ik geen goeie biba kon vinden (en maar 3 dagen blijven zoeken). De honda dealer in Maastricht keek mij verwonderd aan en zei: "Wie heeft er nog binnenbanden tegenwoordig?" en de ANWB keek meewarig naar mijn doormidden gescheurde biba en zei: "Ja, en nu?" Een medereiziger kreeg op zaterdagavond een kapotte buitenband, pas dinsdag konden we verder..... Kortom ervan uitgaan dat overal goede motorzaken zijn die 24/7 je kunnen helpen en voor noodgevallen een spuitbusje meeslepen maar een kilo (bandenlepels ed) meer en het scheelt frustratie.

En um scheit aan TUV en regels band plakken/wissellen een uurtje (max) bandenzaak zoeken, dicht ivm lunch of maandag ed kan dus 2 dagen kosten. Tel uit je winst. Maar ja hoe vaak rij je lek? De eerste keer zal een les zijn voor de volgende trip

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2015 07:59 #10 door Jan4AN
Beantwoord door Jan4AN in topic Bandenreparatie onderweg.



de juiste bandenlichters en een stuk tuinslang maken het verschil


Tuinslang?

XL1000V SD02 2004
XR400R 1997
Zundapp CS50 type 529 1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2015 08:15 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenreparatie onderweg.
(open gesneden)tuinslang werkt perfect als velg rand beschermer ;D

als je voldoende plakkers bij hebt  kun je iedere scheur wel repareren als nood

ja plakkers heb ik altijd bij want die nemen geen ruimte in.
en om te troosten  sinds 29 jaar motorrijden heb ik 2 keer een lekke band gehad en beiden  dichtbij  huis zodat ik gewoon thuis ben gekomen

oh ja.. ook een gebroken ketting en zonder brandstof

en dat was zoals brombeer al zei geen pech maar avontuur wat je altijd bij blijft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2015 02:10 #12 door Bikkel
Beantwoord door Bikkel in topic Bandenreparatie onderweg.

ik ga cas even corrigeren

je mag een band herstellen mits de beschadiging een een vooraf bepaald gebied zit en binnen een vooraf  bepaalde doorsnede van schade bevindt
En belangrijk.. op een voorgeschreven wijze met voorgeschreven materialen wordt herstelt.

en afhankelijk van de speedindex zijn 1 of meerder penetratie herstellingen toegestaan (TUV Aproval) ook in Duitsland


Mag hier alleen als het in het loopvlak zit, anders wordt hij niet gerepareerd en dus afgekeurd
(heeft de ervaring geleerd)

NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2015 15:48 #13 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Bandenreparatie onderweg.
setje bandenlepels, fietspompje en wat plakkers ies kleiner dan zo'n spuitbus, en je kunt alles plakken wat je lief is.
Natuurlijk, het is een klusje om die band eraf te wurmen - maar lopend naar een tankstation om benzine te halen is dat ook.

Mijn binnenbanden van een lange reis hebben heel veel plakkers erop - er is er nog nooit eentje af gekomen.

Dus ja, het is een klusje om de boel te plakken - maar dan ben je wel klaar! Al die tijdelijke fixen resulteren in een bezoekje aan de motorzaak en nemen dus later ook weer tijd in beslag.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2016 13:58 #14 door Mr_D
Beantwoord door Mr_D in topic Bandenreparatie onderweg.
Even een vraagje, als je de band plakt, krijg je hem dan met een fietspompje weer op voldoende druk? ik heb een klein fietspompje voor de racefiets die tot 7-8 bar zou moeten kunnen maar dan heb je het wel over een racefiets binnenband.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2016 14:08 #15 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Bandenreparatie onderweg.

Even een vraagje, als je de band plakt, krijg je hem dan met een fietspompje weer op voldoende druk? ik heb een klein fietspompje voor de racefiets die tot 7-8 bar zou moeten kunnen maar dan heb je het wel over een racefiets binnenband.

Jawel dat kan als je de juiste verloopnippel hebt en je moet een extra overnachting doen want je bent een dag later op de plaats van bestemming.
Je kunt beter co2 patronen gebruiken.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2016 14:23 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Bandenreparatie onderweg.
Ik heb voor nood ook een handpompje, maar voor een mountainbike. Inderdaad voor het grotere volume. Gebruik hem ook voor de fietsen trouwens.
Gaat wel, het beste als je de tijd hebt en het zonnetje schijnt maar er toch een koel briesje staat :) .

Echter heb ik besloten volgende reis met een klein electrisch compressortje te doen, iets met zelfredzaamheid als er een keer geen compressor in de buurt is ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2016 14:32 #17 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Bandenreparatie onderweg.

electrisch compressortje

Pompt tot 16 bar en dat ding maakt een teringherrie ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2016 14:42 #18 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Bandenreparatie onderweg.
Het compressortje heb ik nooit bij, deze wel!
Alleen als je dan bij Ad komt voor een nieuwe band kun je het beste de oordoppen gewoon in je oren laten zitten :angel:

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2016 16:13 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenreparatie onderweg.
>:D >:D >:D >:D >:D >:D

Ik reken een toeslag (schoonmaakkosten en afvoerkosten chemisch afval) als ik die troep tegenkom bij demontage

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2016 16:45 #20 door Mr_D
Beantwoord door Mr_D in topic Bandenreparatie onderweg.
Bedankt voor de reacties!
Hoe ver kom je ongeveer met 1 gaspatroon?
En zo een elektrisch compressortje, werkt dat op 12V, of heeft dat een accu o.i.d.?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden