Bandenreparatie onderweg.

21 feb 2016 18:36 #61 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Bandenreparatie onderweg.
Zag woensdag dat er een schroef in m,n achterband zat ,heb deze eruit getrokken en toen de was de
band zo leeg, toch is het me met moeite gelukt om de veter in het gat te drukken, heb flink met het
handboortje te keer gegaan om het gat op maat te krijgen, na een uur de band met de fietspomp op 
druk gebracht. Nu 200 km verder band nog  oke.
Het is dus mogelijk een band te plakken die geheel leeg is en op het asfalt staat(heb geen middenbok) 

Dit gaat me ergens onderweg ook wel lukken denk , en onder m,n zadel heb ik een klein hand pompje
met zo,n slangetje, daar krijg je er echt wel genoeg lucht mee in.    (en ik zelf te kort) :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2016 19:18 #62 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Bandenreparatie onderweg.
Heb het gelijk geprobeerd, heb m,n band leeg laten lopen en heb met het handpompje 10 minuten
gepompt en 0,9 bar in de band weten te krijgen.  (en 2 vermoeide armen)

Het pompje is maar 23 cm lang en het lijkt of alleen bij het laatste stukje van de slag er een beetje
lucht in de band wil, elke slag kost veel kracht en de tegendruk is groot .

Denk dat het bijna niet te doen is de band met deze pomp volledig op spanning te krijgen.
De vraag is dan: is het mogelijk met 0,9 bar bijvoorbeeld 20 km te rijden zonder de band te slopen?


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2016 19:26 #63 door Cas

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2016 21:15 #64 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Bandenreparatie onderweg.
@Cas
Persoonlijk zou ik voor een platte vierkante gaan die je ook bij auto's met een plakset ipv reserve band geleverd krijgt.
Die dingen koop je voor onder de €20 en zijn net ff wat handzamer in te pakken.

@Ron
Is jouw pompje van kunststof? Als dat zo is zit daar het probleem. Met het pompje van Headless (alu) zal je dat probleem niet hebben. Nu is die van Headless wel een beetje design (wel erg mooi) en zijn er ook goedkope kleine handpompjes te koop met een alu buis. Moet je een beetje zoeken in de mountain bike scene.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2016 21:59 #65 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bandenreparatie onderweg.
Ik hád idd ooit een kunststof pompje (Action) maar dat was volkomen prut  >:( Géén lucht in de band te krijgen.
Daarna een goede alu mini pomp gekocht, géén Lezyne dacht ik, maar wel een goed merk, maar daarmee ging het ook erg moeizaam, zoals Ron ook beschrijft  :-\

Ik denk dat de winst van die Lezyne mini floor drive er in zit dat het volume ietsje groter is dan de mini pompjes, maar vooral dat het een vloerpomp is, je oefent de kracht dus meer vanuit je lichaam ipv alleen je armen.
Heb 'm besteld, dus binnenkort maar eens zélf de test doen  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2016 22:07 #66 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Bandenreparatie onderweg.

Heb 'm besteld, dus binnenkort maar eens zélf de test doen  :)


@René, hoor graag van je hoe die bevalt. Zal ik je band komen lekprikken kan jij plakken en oppompen  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2016 22:28 #67 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Bandenreparatie onderweg.

Zal ik je band komen lekprikken kan jij plakken en oppompen  8)


Klinkt als een leuk TCN evenement  >:D
waar kan ik me aanmelden  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2016 22:32 #68 door kees
Beantwoord door kees in topic Bandenreparatie onderweg.

@René, hoor graag van je hoe die bevalt. Zal ik je band komen lekprikken kan jij plakken en oppompen  8)


:)

Ik hád idd ooit een kunststof pompje (Action) maar dat was volkomen prut  >:( Géén lucht in de band te krijgen.
Daarna een goede alu mini pomp gekocht, géén Lezyne dacht ik, maar wel een goed merk, maar daarmee ging het ook erg moeizaam, zoals Ron ook beschrijft  :-\

Ik denk dat de winst van die Lezyne mini floor drive er in zit dat het volume ietsje groter is dan de mini pompjes, maar vooral dat het een vloerpomp is, je oefent de kracht dus meer vanuit je lichaam ipv alleen je armen.
Heb 'm besteld, dus binnenkort maar eens zélf de test doen  :)


Precies dat Horse! Het slagvolume van zo'n Cubaanse sigaar is klein. Dat kleine volume moet gecomprimeerd worden om over de drempel te kunnen van de spanning reeds aanwezig in de band. Dus het bruikbaar (gecompimeerd) volume wordt steeds kleiner naarmate de spanning in de band stijgt.

Op 1 bar met een max snelheid van 40/50 haal je wel een pomp. Niet speciaal een benzinepomp, maar ook een fatsoenlijke fietspomp doet het ook al. Bij het eerstvolgende woonhuis op je pad  ;)

Ja Brombeer, sommige mensen zijn in staat om de grootste problemen op te lossen met de meest simpele hulpmiddelen maar daarvoor is veel kennis van zaken nodig. Helaas behoor ik niet tot die groep mensen en het enige dat ik kan doen is zorgen dat mijn motor altijd tiptop in orde is om vervelende ellende zoveel mogelijk te voorkomen.


Je moet ALTIJD proberen vervelende ellende zoveel mogelijk te voorkomen, door bijvoorbeeld je motor in conditie te houden. Het is ook geen vingerwijzing, maar ik heb het idee dat jij die gedachte van bandenpanne wat griezelig vind en je vervolgens verlaat op dingen die een 'easy way-out' lijken, zonder dat je dat uit praktijk weet. En waarvan meer ervarenen laten weten dat je je er beter niet op kan verlaten (neem slime). Neem goed advies ter harte. Wees onvervaard, en trek de stoute schoenen aan!

Laat V-twin je band lek prikken in je achtertuin, en plak hem dan. Elke skill, kent een eerste stap  :)


edit: wacht, dit kan binnenkort ook op een TCN-evenement  ;D



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2016 22:43 #69 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Bandenreparatie onderweg.
jeetje wat een lekrijders hier, ik heb in 300000km  1x lek gereden met mijn dominator destijds, was 300 meter van een motorzaak, dus dat was ook geen probleem. Ik heb nu wel een vetersetje met 6 co patronen onder mijn zadel liggen. maar als mijn achterband versleten is ga ik er thuis eens een gat in prikken en kijken of ik met die spullen weer weg kan komen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2016 23:29 #70 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenreparatie onderweg.
Ik voel me helemaal thuis in de gedachte en praktijk van brom

De mooiste ervaringen en verhalen komen voort uit overwinningen op je zelf

gereedschap vindt je overal en locals weten meestal wel waar abraham de mosterd moet halen,
neem dan nog  de moderne communicatie middelen erbij  en voilá..
en om jullie op te vrolijken

mijn lijstje van pech

gebroken ketting.....
verlichting valt uit en altijd s'nachts
koppelingskabel die breekt
hydrauliek slangetje dat barst
zonder brandstof
wiellager kapot
spanningsregelaar kapot
motorkoeling valt weg= overhitte motor
lekke band
kapotte bobinnes

en ik weet zeker dat andere ook wel hun eigen lijstje
je kunt niet op alles voorbereid zijn hooguit zo goed mogelijk en voor al dat andere heb ik een gold card ;D


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2016 23:38 #71 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Bandenreparatie onderweg.

@Cas
Persoonlijk zou ik voor een platte vierkante gaan die je ook bij auto's met een plakset ipv reserve band geleverd krijgt.
Die dingen koop je voor onder de €20 en zijn net ff wat handzamer in te pakken.

@Ron
Is jouw pompje van kunststof? Als dat zo is zit daar het probleem. Met het pompje van Headless (alu) zal je dat probleem niet hebben. Nu is die van Headless wel een beetje design (wel erg mooi) en zijn er ook goedkope kleine handpompjes te koop met een alu buis. Moet je een beetje zoeken in de mountain bike scene.

M,n pompje is van Lezyne en van aluminium dacht dat tie iets van 30 euro kosten bij de zwerfkei.
Denk dat het probleem bij het slagvolume legt ,het lijkt dat er maar een klein beetje van de inhoud van elke
slag in de band komt,en dat het teveel kracht kost om die 500 slagen te maken die nodig zijn om een beetje
te vullen.Had nu iets van 200 slagen en dan heb je maar 0,9 bar en geen kracht meer over.
Ben benieuwd naar de bevindingen van Rene over dat voetpompje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2016 23:56 #72 door kees
Beantwoord door kees in topic Bandenreparatie onderweg.
Toch wel een leuk topique, hoor!

Met de AT heb ik 7 achter en 2 vóór lek gehad in pakweg 240.000km. De meeste ervan in hokkie-landjes. Allemaal geplakt. Max. op 1 achterband, 5 plakkers  :)

Op verschillende offroad motoren, werkelijk tientallen. Maar dat hoort daarbij. Net als vallen. Op wegmotoren is vallen een no-go, bij offroaden a-fact-of-life.

Er gaan feitelijk twee verhaallijnen hier, de gespaakwielden en Varadero's (tubeless). Een spaakwiel (GS daargelaten) heeft altijd een binnenband. Een binnenband loopt leeg na penetratie. De enige 'cleane' oplossing is de binnenband uitnemen en plakken, zoals een fietsbandje. Of de binnenband vervangen. Met deze oplossing kun je even later weer doorrijden, als was het niet gebeurd. Er is ook geen nadere vervolgactie nodig.

Varadero's daarentegen, hebben gegoten wielen en behoeven daardoor geen binnenband. Net als een moderne auto. Maar ook zij blijven niet gevrijwaard van ongewilde penetratie. Meestal fungeert het binnengedrongen object als prop en dicht zelf het lek af. De band loopt dan maar langzaam leeg. Met af en toe bijpompen, kan men lange tijd onderweg blijven en veilig een bandenbedrijf bereiken die het euvel verhelpt of de band zelfs vervangt.

Maar, als het prikkend object niet in de band blijft zitten, loopt die even hard leeg als ging het om een binnenband. En daar gaat het hier om: ik sta nu echt stil! En wat dan..? Binnen een bepaalde marge, volstaat als reparatie een prop die het gat afdicht. Daar zijn setjes voor op de markt. Maar, tegenwoordig wordt naast een prop in het gat, óók een plakker aan de binnenkant van de band over het gat geplakt. Dezelfde plakker als die op een binnenband gaat.

Lang verhaal kort, alleen een proppentrekker en een pomp mee betekent enkel een noodreparatie. Om naar een bandenbedrijf te komen. Kost als vervolgactie ook weer tijd, moeite, geld en weer meer oponthoud nadat je al hebt stilgestaan. Wil je als tubelessrijder net zo clean als een spaakrijder je reparatie daar en dan doen, zul je de band af moeten nemen en naast de prop ook de band van binnen uit moeten plakken.

Is meer gedoe, maar je haalt de bandenman uit de vergelijking en daarmee beperk je je ongemak tot het 'daar en dan'. Daarnaast, je boost je gevoel van zelfredzaamheid en wijs je een lange vinger naar de gewone man  ;D


Dus ja Tuur, goed plan! Superleuk toch, leren...  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 01:10 - 22 feb 2016 01:14 #73 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Bandenreparatie onderweg.

Varadero's daarentegen, hebben gegoten wielen en behoeven daardoor geen binnenband. Net als een moderne auto. Maar ook zij blijven niet gevrijwaard van ongewilde penetratie. Meestal fungeert het binnengedrongen object als prop en dicht zelf het lek af. De band loopt dan maar langzaam leeg. Met af en toe bijpompen, kan men lange tijd onderweg blijven en veilig een bandenbedrijf bereiken die het euvel verhelpt of de band zelfs vervangt.

Een gerepareerde tubelesband moet worden vervangen, vrijwel altijd is er sprake van een diagonale doorboring waarbij dus meerdere koordlagen geraakt worden en dus ook beschadigd/doorgesneden kunnen zijn.
Dat is van buitenaf vrijwel niet te beoordelen.
Mede gelet op het feit dat motorbanden anders belast worden dan bijvoorbeeld autobanden (motorbanden kennen meer zijdelingse belasting en moeten vermogenswisselingen sneller verwerken) zit daar dus een zeker risico aan vast op alsnog een verder doorgaande koordlaagbreuk, met alle gevolgen van dien.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 01:50 - 22 feb 2016 02:01 #74 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenreparatie onderweg.
beste

De pleister en stem  die we voor een buitenband gebruiken is van zwaardere kwaliteit waarbij we zelfs de keus hebben om een model te nemen met koordlagen.
De herstelling is hiermee sterker dan de eigenlijke band.
en zoals Cas beweerd dat iedere tubeless band meestal is afgeschreven is omdat het om een schuine penetratie gaat zit wel een beetje waarheid in maard at weet je pas na inspectie.
Het is wel een feit dat iedere band die reeds een veter heeft gehad beslist is afgeschreven omdat het gat  vaak al groter is dan 8 mm
( handje vol rvs parkers in div afmetingen misschien nog wel de betere nood afdichting)
al deze wijsheid geeft mij de indruk om eens een workshopie te doen over ... banden reparatie want ik hoor veel zaken waarvan ik denk dat jullie die maar aan de specialisten over moeten laten.
het is niet dom om iets niet te weten maar wel erg dom om het niet te vragen

beste oplossing.. niet lek rijden en als het dan toch gebeurt.. neem een drankje uit je gekoelde topkoffer, aanschouw het probleem, bedenk een oplossing , breng deze ten uitvoer en vertel later het verhaal  aan het thuisfront
geweldig toch ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 10:48 #75 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Bandenreparatie onderweg.
En toch voel ik de drang om met die prop erin de band  helemaal op te rijden!
"NIET OMDAT HET MOET MAAR OMDAT HET KAN" ( tenminste dat gaan we proberen.)

En ja dat is gevaarlijk en dom en stom niet verantwoordt enz enz >:D  Maar ik doe het lekker toch :P

(Wat is het toch fijn om eigenwijs te zijn) ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 12:18 #76 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Bandenreparatie onderweg.
Ik heb zon cubaanse sigaar van lezyne, doet zn ding maar inderdaad het gaat niet rap. Meer voor het barretje om in ieder geval te blijven bewegen/opzoek te gaan naar een echte pomp prima.

Maar in Kazachstan kreeg ik toch zweethandjes met alleen dat dingetje bij me.

Toen ik zag hoevaak die gasten daar lekrijden en dan bij mij kwamen voor plakspullen, ze tape kwamen lenen om lattenbodems aan het dak van de bus te plakken en een buitentemperatuur van 50 graden ga je toch nadenken.

De locals daar kondeen het ook nooit eens worden over afstanden, staat van de weg etc. Serieus daar had ik echt geen klote aan.

Zelfredzaamheid :)




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 13:39 #77 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Bandenreparatie onderweg.

En toch voel ik de drang om met die prop erin de band  helemaal op te rijden!
"NIET OMDAT HET MOET MAAR OMDAT HET KAN" ( tenminste dat gaan we proberen.)

En ja dat is gevaarlijk en dom en stom niet verantwoordt enz enz >:D  Maar ik doe het lekker toch :P

(Wat is het toch fijn om eigenwijs te zijn) ;D

Een prop in je band is een stuk vulcaniserend kauwgom dat je band luchtdicht maakt zodat je ermee thuis kunt komen, is niet bedoeld om er mee door te blijven rijden.

Ik heb verschillende forums die een discussie hadden over dit onderwerp doorgespit en de meesten staan aan jouw kant Ron!
Op deze forums lopen de gemoederen tussen voor en tegenstanders vaak zo hoog op dat ze ontaarden in stevige scheldpartijen :o

Als je tussen de regels doorleest kun je er dan wel wat informatie uithalen en het zijn vooral professionele bandenmensen die waarschuwen voor de mogelijke gevaren en veel dealers repareren geen motorbanden met een prop ivm aansprakelijkheid.

Het gebeurd maar zelden dat het fout gaat maar er zijn dodelijke ongevallen bekend waarbij zeer waarschijnlijk de gerepareerde band de oorzaak was. Al deze ongevallen waren op hoge snelheid waarbij de prop uit de band schoot.

Een motorfiets heeft maar 2 banden, 2 kleine stukjes rubber die contact hebben met het wegdek, waarom zou je daar onnodig
risico mee nemen?

Ik ben ook eigenwijs, veel eigenwijzer dan jij :angel: maar bij mij gaat er gewoon een nieuwe band op.

Maar ik wens jou heel veel veilige motorkilometers met prop (in de band) en niet te snel rijden op de snelweg ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 14:29 #78 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bandenreparatie onderweg.

Lang verhaal kort, alleen een proppentrekker en een pomp mee betekent enkel een noodreparatie. Om naar een bandenbedrijf te komen. Kost als vervolgactie ook weer tijd, moeite, geld en weer meer oponthoud nadat je al hebt stilgestaan. Wil je als tubelessrijder net zo clean als een spaakrijder je reparatie daar en dan doen, zul je de band af moeten nemen en naast de prop ook de band van binnen uit moeten plakken.

Of je neemt toch een binnenband mee..... Als je dan onverhoopt lek mocht rijden, haal je gewoon je ventiel eruit (wordt toch vervangen bij een nieuwe band plaatsen) en plaats je de binnenband.

Er wordt ook gesproken over de slijtage van de koordlagen bij een penetratie. Maar dit wordt altijd in combinatie met tubeless banden besproken !!!! Noem mij misschien gek, maar datzelfde probleem heb je OOK met binnenband banden en toch vervangt 'men' over het algemeen alleen de binnenband en rijdt rustig nog honderden kilometers rond op deze, mogelijk, defecte buitenband. Wat Ad al aan geeft, pas bij een echte inspectie kun je bepalen of koorden gebroken zijn. Ik betwijfel ten zeerste dat koorden vaak stuk gaan bij een 'eenvoudige' penetratie van schroef of spijker.

Het koordje als reparatie werkt op zichzelf prima, en je kunt er best mee doorrijden, als je jezelf er maar bewust van bent, en geen 240 over de snelweg wilt gaan.... Dus zodra je met een koordje in je band rijdt, gewoon voorzichtiger zijn en je bandenspanning zeer regelmatig (lees bij elke stop) controleren !! Daar kun je dan gewoon nog even mee doorrijden tot de vervangende band beschikbaar is.... (hij is binnen Ron ;) )

-- een paar maanden geleden iemand gehad die het stukje kauwgum van zijn 2e hands aangeschafte sport-tourer aftrok... en toen liep zijn band leeg !!!!!!!!!!!  --  Dus misschien deze toevoegen aan het lijstje 'wat te controleren bij aanschaf 2e hands motor !'.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 15:04 #79 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Bandenreparatie onderweg.
ik ga mee met Cas, gewoon omdat ik niet hele dagen aan die prop zou willen denken en me in moet moet houden als ik eens gas wil geven, leuk om thuis/bandenboer  te komen maar dan een nieuwe band erop.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 20:36 #80 door kees
Beantwoord door kees in topic Bandenreparatie onderweg.
Ik ga mee met Rob  ;D

Het zijn allemaal radiaal-constructies van ingevulcaniseerd koord en staal. Die zijn zo ubersterk, met name op het loopvlak. En dan zou je met een biba wel door kunnen rijden met die ongerepareerde beschadiging aan de band, maar op een tubeless velg zou dat ineens gevaarlijk zijn. Echnie.

Bovendien, die beschadigingen worden tegenwoordig, naast een prop, aan de binnenkant afgedekt met met een plakker. Om een voor de hand liggende reden.

Ik denk dat voor de tubelessrijder de oplossing van Rob de beste is. Prop er een binnenband in, ga naar de bandenspecialist en die beslist of de band veilig te repareren is.

Of, als je met die binnenband erin feitelijk een spaakrijder word, rij er lekker mee door  :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden