Bandenreparatie onderweg.

22 feb 2016 21:58 #81 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bandenreparatie onderweg.

@René, hoor graag van je hoe die bevalt. Zal ik je band komen lekprikken kan jij plakken en oppompen  8)


Pompje (de Lezyne micro Floor drive HV dus  :) ) vandaag binnen gekregen  8)
Jouw 'hulp' maar niet afgewacht Bram  ;), gelijk maar even de test uitgevoerd  :)

Voorbandje had ik met 150x pompen op druk, achterbandje met 300x. Beide op ruim 2 bar en dat vind ik wel prima.
Toegegeven, als oude god zoals ik  ;) word je er nog steeds wel moe van, maar het kost niet overdreven veel tijd, moeite of kracht.
Vraag me alleen af hoe dat moet in mul zand of drek met zo'n vloerpomp  ;D

Ik heb de uitvoering met drukmeter in de slang genomen, maar daar zit wel een behoorlijke afwijking in  :-\ Het ding gaf ong 3 bar aan, de ongecallibreerde meter van mijn compressor vulpistool zoals gezegd ruim 2 bar. Niet erg, als je de afwijking maar ongeveer weet. Zo'n ingebouwde drukmeter scheelt iig weer aanschaf en mee nemen van een losse. Bovendien is 't zo'n simpele mechanische, dus ook nooit last van lege batterijen op het moment dat je 'm een x nodig hebt  :)

Het pompje past bovendien nét in mijn tool-bag (Kriega US-5 tasje) dus ik ben er wel blij mee geloof ik  8)
Hoop 'm uitsluitend en alleen voor mijn medereizigers nodig te hebben  ;D

Grtz,
René



TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 22:21 #82 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Bandenreparatie onderweg.

Pompje (de Lezyne micro Floor drive HV dus  :) ) vandaag binnen gekregen  8)

Ik heb de uitvoering met drukmeter in de slang genomen, maar daar zit wel een behoorlijke afwijking in  :-\ Het ding gaf ong 3 bar aan, de ongecallibreerde meter van mijn compressor vulpistool zoals gezegd ruim 2 bar. Niet erg, als je de afwijking maar ongeveer weet. Zo'n ingebouwde drukmeter scheelt iig weer aanschaf en mee nemen van een losse. Bovendien is 't zo'n simpele mechanische, dus ook nooit last van lege batterijen op het moment dat je 'm een x nodig hebt  :)


Regelmatig ff tegen je band schoppen en meten en je weet na een tijdje wanneer de spanning echt te laag is. Die meterjes zijn vaak knudde idd. Heb twee pompjes en een compressortje allemaal een bar afwijking.
In zand of modder ga je op zoek naar takken of een steen ;)

Veel lekvrije km's toegewenst


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 22:42 #83 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Bandenreparatie onderweg.

Jouw 'hulp' maar niet afgewacht Bram  ;), gelijk maar even de test uitgevoerd  :)


Je hebt wel ballen René. Eerst je eigenbanden (voor en achter) lekprikken, dan plakken en daarna je helemaal de schompes pompen! Mooi man en bedankt voor de tip, heb zo een beetje een referentie voor m'n eigen pompje. Mocht je de Alp ook nog willen testen, geen probleme suur me ff een SMS ben regelmatig in de buurt.  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2016 23:10 #84 door kees
Beantwoord door kees in topic Bandenreparatie onderweg.

Vraag me alleen af hoe dat moet in mul zand of drek met zo'n vloerpomp  ;D

In zand of modder ga je op zoek naar takken of een steen


Handschoen er onder. Of lap. Werkt ook als je jiffy weg zakt.

Het ding gaf ong 3 bar aan, de ongecallibreerde meter van mijn compressor vulpistool zoals gezegd ruim 2 bar.

Regelmatig ff tegen je band schoppen en meten en je weet na een tijdje wanneer de spanning echt te laag is.


Ik ga op de velg staan, dan kun je ZIEN wat er gebeurt. Bij mijn AT op 2.4 geeft de wang maar een pietsie mee. Is hij wat flexie, dan bijpompen. Bij mijn off-roaders op 0.8 mag het dan juist lekker rollen, maar niet bijna plat  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2016 08:37 #85 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Bandenreparatie onderweg.
Ach het topic gaat toch ook een beetje over leuke verhalen over bandenplakken onderweg  8) dus ik doe er maar een verhaaltje bovenop! Het nut van bandenplakken enzo ben ik het helemaal eens met de geleerden hier  8)

Vorig jaar was ik in Thailand op vakantie, op iedere plek waar ik kom zoek ik altijd het liefst een motor of scooterverhuur. Voor een schamele 3 euro per dag had ik een 125cc hondaatje op de kop getikt, konden we lekker cruisen! Op naar een nationaal park ergens midden in de rimboe....

Je raad het al, halverwege ergens komen we al wat apen tegen op de weg, glibbert er zo'n felgroene slang over maar we tuffen vrolijk door.
Bijlage:

Totdat ineens de achterkant begint weg te driften... eerst denk je, ach beetje slappe band... dan realiseer je je ineens dat een band niet zomaar slap wordt...
Bijlage:


Wat nu? staan we daar op een weg midden in de jungle, in ons vakantiekloffie zonder gereedschap, zonder telefoonbereik... Achja, Avontuur  8)

Gek genoeg staan we er nog geen 10 minuten als er een  grote kale amerikaan op een grote chopper langs komt (heel bizar, dat verwacht je daar niet). Hij stopte meteen en bleek graag te willen helpen. Maarja ook hij had geen gereedschap of niks, dus ik priscilla daar achtergelaten in de jungle (op het hart gedrukt dat ze toch echt op de weg in de buurt van de scooter moest blijven), en ik bij die vent achterop mee, die als een achterlijke mongool over die weggetjes denderde opzoek naar een reparatieshopje. Na een halfuur vonden we een dorpje, en toevallig zat daar iets waar een hoop scooteronderdelen buiten lagen!
Bijlage:

Met handen en voeten uitgelegt wat het probleem was, en hij tovert zo een mooie toyota pickup uit zijn schuurtje. Weer een halfuur dollemans rit verder een angstige priscilla met scooter gevonden..
Bijlage:

scootertje ingeladen, ik in de bak erbij om dat ding vast te houden.
Bijlage:

En in no time was in dat dorpje de boel weer gerepareerd. Bleek een nagel in te zitten, en door het slap worden van de band was het ventiel afgescheurd.
Bijlage:

Bijlage:

Die beste man rekende echt een belachelijke hoge prijs van omgerekend 20 euro (wat daar echt heel veel is, maar wij waren megablij!) Hij blij, wij blij. en weer een groot avontuur verder konden wij weer door tuffen!!!

Bijlage:


En wat ik met dit hele verhaal wil vertellen, het is niet fijn om een lekke band te krijgen, het kan zelfs knap gevaarlijk zijn. Maar ongetwijfeld levert het een mooi avontuur op, waar je achteraf een mooi verhaal over kan vertellen!

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2016 10:24 - 23 feb 2016 19:01 #86 door Freutel
Beantwoord door Freutel in topic Bandenreparatie onderweg.
Goed topic hoor.
Voor mezelf vraag ik me af of ik met de volgende set een lekke band thuis of onderweg mezelf weer op weg kan krijgen:
3 bandenlepels van zeg 30 cm, ik geloof 6 euro 't stuk en een paar stukjes tuinslang, opengesneden.
een 12 volts compressortje van 10 a 15 euro.
een lik bandenvet of groene zeep, praktisch voor nop.
een paar passende sleutels om de wielen te demonteren. Heb ik in de garage.
een paar plakkers, schuurpapiertje en wat solutieplak
Dan zijn we er toch?

Zijn er nog voorwaarden voor de plakkers en solutie? Kan ik een oudere biba pakken en wat fietssolutie? Of zijn er betere dingen in de handel die er voor zorgen dat de plakkers ook blijven zitten?

ik check de locale bandenspecialist voor wat plakkers en solutie, al weer een en ander gevonden/gelezen op 't forum!  8)

Transalp xl600 v (PD06) 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2016 13:54 #87 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Bandenreparatie onderweg.
Ja, leuk en vooral leerzaam, nu hoeft echt niemand nog een probleem te hebben met een lekke band onderweg.

Iedereen meteen aan de slag met pompjes en minicompressors, banden leeg laten lopen en kijken hoeveel moeite het kost om deze weer op te pompen ;D

Ik ga binnenkort een gat prikken in mijn, inmiddels versleten, achterband en ga er een prop in zetten, ff thuis oefenen.

Zie ik dat er onderweg een spijker in mijn band zit dan laat ik die lekker zitten en kan ik onderweg af en toe een beetje bijpompen, daarom kies ik voor het minicompressortje.

Wat ik echter niet lees hier in het topic is dat zo'n plug wel eerst een poosje moet uitharden en dat je er eigenlijk niet meteen mee moet gaan rijden. Dan doen we natuurlijk wel!

Ik zal toch blij zijn als ik thuis ben met zo'n plug in de band en dan meteen het wiel eruit en naar Waffie voor een nieuwe band.
Ik ben het dan weer eens met Arthur, ik wil zo'n ding niet in mijn band hebben. Maar ieder zijn eigen ding.

Zelfredzaamheid is leuk voor avonturiers als Pim, begeleiders van avonturentochten en geluksvogels die lange tochten maken door onbewoond gebied. Voor toerrijders zoals ik die alleen op het verharde rijden betekend zelfredzaamheid het telefoonnummer van de ANWB in de telefoon zetten, ik ga met Huib mee.

www.dunlop.eu/dunlop_nlnl/mc/tyres/tyre_care.jsp

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2016 14:29 #88 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenreparatie onderweg.
de plug hoeft niet te drogen

ondanks dat je wat lijm gebruikt is dit in dit geval vooral bedoelt als glijmiddel want door de vervuiling zalerzeker geen vulcanisatie tussen band en of plug gaan plaatsvinden.

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2016 14:34 #89 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Bandenreparatie onderweg.

de plug hoeft niet te drogen

ondanks dat je wat lijm gebruikt is dit in dit geval vooral bedoelt als glijmiddel want door de vervuiling zalerzeker geen vulcanisatie tussen band en of plug gaan plaatsvinden.

mvg ad


Ok, weer goed om te weten.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2016 15:29 #90 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Bandenreparatie onderweg.

de plug hoeft niet te drogen

ondanks dat je wat lijm gebruikt is dit in dit geval vooral bedoelt als glijmiddel want door de vervuiling zalerzeker geen vulcanisatie tussen band en of plug gaan plaatsvinden.

mvg ad



Mee eens, het is voornamelijk glijmiddel..... echter, omdat je het gaatje in de band 'uitvijlt' voordat je de plug erin prakt is het prachtig schoon rubber! Of dat vulkaniseert met de plug weet ik niet, maar het kan vast geen kwaad als dat schone ruwe rubber een beetje soppig wordt :-D


... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2016 19:25 #91 door zenfox
Beantwoord door zenfox in topic Bandenreparatie onderweg.
Zeker een zeer interessant topic, ik ben een stuk wijzer geworden ;D

Heeft iemand toevallig nog wat zinnigs te zeggen over bandenlepels?
Welke ik bv absolute wel/niet moet kopen..

Zelf zat ik er aan te denken om dit compressortje te kopen;
www.conrad.nl/nl/airman-compressor-tour-...-v-6-bar-842333.html
Filmpje:

Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2016 20:59 #92 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Bandenreparatie onderweg.
Ik heb een stukje van het filmpje gezien, wat een lul is dat en een zelfredzaamheid van 0 zelfs in zijn eigen garage ;D ;D ;D ;D ;D ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2016 21:56 - 23 feb 2016 22:09 #93 door kees
Beantwoord door kees in topic Bandenreparatie onderweg.

Goed topic hoor.

(..opsomming..)

Zijn er nog voorwaarden voor de plakkers en solutie? Kan ik een oudere biba pakken en wat fietssolutie? Of zijn er betere dingen in de handel die er voor zorgen dat de plakkers ook blijven zitten?


Jazekers. Als je dan toch wat gaat halen, haal dan meteen 'de bom' in huis.

- plakkers en solutie van Rema TipTop. Bij de betere automaterialen zaak. Waffie kan jullie er ook aan helpen.
- geen schuurpapier maar schuurlinnen. Dat werkt ook als het nat is.



Heeft iemand toevallig nog wat zinnigs te zeggen over bandenlepels?

Brommerbanden repareren geen probleem, die van de AT is me nog niet gelukt. Ik krijg de band er niet af.


Ik heb platte lepels, die bergen makkelijk op. Maarrr, de AT en Alp hebben achter (en Vara's vanwege tubeless, vóór en achter) een randje in de velg die de hiel van de band tegen de velgrand aangedrukt houdt. Het zorgt ervoor dat de band, ook al is hij zacht of leeg, op de velg blijft zitten. Dat betekent ook dat zo'n band er lastig af wil. Je moet hem over dat randje heen naar binnen drukken. Met een rechte lepel gaat dat moeilijker.

Er zlijn ook lepels met een boggel eraan. Daarmee kun je makkelijker de wang van de band dieper indrukken zodat hij los komt van de velgrand. Andersom, als je de band oppompt, dan hoor je die luide 'plop'. Dat is de hiel van de band die over dat randje word gedrukt en tegen de velgrand aanknalt. De band er af drukken, lukt alleen met 2 of meer lepels tegelijk, overigens.






Wat ook HEUL handig is voor binnenbanden, een ventieltrekker. Dit is een kabeltje met een handvatje en een nepventieltje. Dat prik je door het ventielgat en draai dat in het ventiel. Je kunt zo doodeenvoudig het ventiel door het ventielgat naar buiten trekken, in plaats van eindeloos op gevoel zitten wurmen  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2016 22:19 #94 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Bandenreparatie onderweg.
Oh ja regelmatig push ups doen kan ook schelen bij bandentrammeland

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2016 22:37 #95 door Freutel
Beantwoord door Freutel in topic Bandenreparatie onderweg.
Kijk eens aan. Top reactie brombeer. Perfect hoeft het niet te zijn, wel doeltreffend.

Transalp xl600 v (PD06) 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2016 22:39 - 23 feb 2016 22:44 #96 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bandenreparatie onderweg.
en push ups zijn nergens voor nodig,

ik doe het met 1 vinger in mijn neus

de truk is echt de juiste tools en oh ja mogelijk bandenzeep en talkpoeder gebruiken

we zullen er op de eerste inspectiedag wel eens aandacht aan gaan geven

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2016 22:55 #97 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bandenreparatie onderweg.
Tooltje wat ik nog mis in dit topic is een ventielsleuteltje. Best wel handig om je ventieltrekker te kunnen gebruiken  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2016 00:54 #98 door Cas

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2016 09:33 #99 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bandenreparatie onderweg.
Uhmm de reiziger wil zo min mogelijk meenemen, dus voor je ventielsleutel pak je een ventieldopje.... oke, wel een speciale...


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2016 10:05 #100 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Bandenreparatie onderweg.
Als men dan een keer jaloers is, dan kunnen ze de banden leeg laten lopen met je eigen ventieldop? >:D

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden