Vakantie! Kaapstad - Nederland

05 juli 2012 19:05 - 06 juli 2012 00:25 #1 door Floor
Vakantie! Kaapstad - Nederland werd gestart door Floor
Inmiddels zit ik een aantal weken zonder mijn ‘speelalp.’ Deze staat op een boot en is onderweg naar Namibië (hoop ik), samen met een andere alp (van mijn broer) en een africa twin (van mijn vader). Het is de bedoeling vanaf komende week terug te rijden van Namibië naar huis.

Het idee: beginnen in Kaapstad, rijden met een huurauto naar Walvis Bay (Namibië), daar de motoren uit de haven halen en dan via de oostkust van Afrika naar huis in ongeveer 8 à 9 weken.
Aangezien dit grapje op clubmotoren gaat gebeuren en ik een aantal personen gezegd heb ze wel op de hoogte te willen houden, maar ondertussen alweer vergeten ben wie precies, zal ik soms, als ik eraan denk, wel een beetje schrijven hoe het ermee staat, waar we zitten en hoe de motoren het doen.

De motoren staan nu dus op de boot. Tenminste, dat neem ik aan. Ze zouden in ieder geval op de boot moeten staan. Volgens de eerste berichten heeft de boot alvast een week vertraging, dus we moeten in Namibië een weekje langer wachten op de motoren, dan maar wat meer bekijken met de huurauto. Verder hopen we dat de papieren bij de kapitein aan boord zijn gekomen. Die zouden ze meegeven aan de kapitein… als ze eraan dachten… Hopen dat dat gebeurd is…

Het verdere plan is via de oostkust naar huis te rijden: Namibie, Botswana, Zambia, Tanzania, Kenia, Ethiopië, Sudan, Egypte en dan uhm, nouja, gewoon naar huis. Hoe is alleen nog even de vraag: Syrië? Nee, toch maar niet… Libië, ja is wel een optie, maar de laatste weken is het daar ook weer onrustig. Vanuit Sudan met een boot naar Saudi Arabie? Hee! Dat is een goede optie!! Onee, toch niet, vrouwen mogen niet rijden in Saudi Arabie. Jammer maar helaas. Dan maar met een boot vanuit Israël? Nouja, dat zien we nog wel, kijken hoe de vlag er tegen die tijd bij hangt.
Eerst maar eens zien dat we in Egypte aankomen. De enige mogelijkheid om in Egypte te komen is met de boot vanuit Sudan. Er waren 2 boten, maar 1 van die twee is op een rots gezet en de ander vaart soms. Niet meer volgens dienstschema in ieder geval. Eens in de week meestal. Soms eens in de twee weken.

Achja, we zien het wel. Eerst maar hopen dat de motoren daar aankomen, dat ze het een beetje redelijk doen en dan eens kijken hoever we komen. :) Zoals ik al zei: ik zal proberen hier wat bij te houden voor degenen die dat leuk vinden, maar het wordt geen dagelijks verslag. ;-)

En een fotootje van de motoren in de haven.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2012 20:14 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland
Hoi Floor,

Goeie reis! Veel plezier en veilige kilometers toegewenst en pas goed op elkaar!

Bromz  ;)

05 juli 2012 21:21 #3 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland
Dit topic ga ik heel goed in de gaten houden!

Veel plezier!

Het klinkt alsof je misschien wel 11 weken vakantie kan gebruiken. Nou ja, gaat wel goed komen.

Gr. Marcel

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

05 juli 2012 21:22 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland
Pas op dat je niet op je knie valt Floor!

Want ik denk niet dat je daar een weekend op een veranda kunt zitten met spontane koffie, cola, koekjes en een kusje voor het slapengaan...

;)

O en leuke duinen mag je waypoint voor maken!

05 juli 2012 22:41 #5 door kees

..O en leuke duinen mag je waypoint voor maken!..

..die ik Roodbaard dan wel weer ontfutsel..   :)

:angel:

05 juli 2012 23:28 #6 door Fred
Beantwoord door Fred in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland
Kijk... dat zijn tenminste toertochten.  8) Knap hoor, succes jullie met zijn drieën.  ;)

Fred

06 juli 2012 09:58 - 07 juli 2012 15:15 #7 door Damian
Beantwoord door Damian in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland
oh dat klinkt leuk. Goede reis en veel plezier!

06 juli 2012 11:02 #8 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland
Hoi Floor,

Fantastisch man, ben jaloers! Mooie kans. Geniet het. Respect vooral!
Overnachtingstipje in Kaapstad (betaalbaar en goed):

www.thelodgeobs.co.za/

Doen alleen boekingen die via-via komen. Noem gerust mijn naam als reverentie... eneh... waar mogelijk... Hou ons op de hoogte!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

06 juli 2012 22:25 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland

Misschien lukt je dat, maar de mooiste duin blijft voor ons tweetjes...  :angel:  :-X

;)

06 juli 2012 22:47 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland
  dag fam  maten

ik wens jullie heel veel plezier toe en dat de tegen slagen  je niet uit het veld gaan slaan,
aan de voorbereiding zal het niet liggen

ik ben blij dat ik er aan heb mogen bijdragen

07 juli 2012 00:35 - 07 juli 2012 01:05 #11 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland

Overnachtingstipje in Kaapstad (betaalbaar en goed):

www.thelodgeobs.co.za/

Ah, dank je wel! We blijven wrs de eerste nacht wel in Kaapstad, dus dan kan zo'n adresje altijd handig zijn! In eerste instantie wilden we alleen de Tafelberg ed bekijken en dan alvast richting het noorden, naar de motoren. Aangezien die toch in ieder geval een week vertraging hebben, hebben we nu ook meer tijd in Kaapstad. Dus dan blijven we er waarschijnlijk wel een nacht ;)  :)

ik wens jullie heel veel plezier toe en dat de tegen slagen  je niet uit het veld gaan slaan,  aan de voorbereiding zal het niet liggen

ik ben blij dat ik er aan heb mogen bijdragen

Het gaat vast goed komen. De koppeling van mijn alp lijkt ook goed te zijn nu. Dus de motoren zouden goed moeten zijn (hoewel de at aangedrukt moest worden toen hij hier thuis gestart zou worden om naar de haven te rijden :-X ... Maargoed, wrs te vaak gestart en vervolgens niet mee gereden.) En ach, anders is er een ander jaar nog een keer een mooi excuus om nog eens zo'n veredelde toertocht te maken.  ;D

maar de mooiste duin blijft voor ons tweetjes...  :angel:  :-X

;)

Uh, wil je een duin die mooi is bij zonsopgang, of een duin die mooi is bij zonsondergang?  ;)

Bedoel je misschien zoiets als dit? Sossusvlei, Namibië.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9...ossusvlei_oPEYRE.jpg

Het plaatje werd wel errug groot, dus alleen even de link. ;)

07 juli 2012 14:01 #12 door kees

..Bedoel je misschien..

Oh nou nee als die duin exclusief is vind ik er wel weer één hoor. Ik heb een roadbookje liggen van ergens in Algerije langs wat word beschreven als 'large stardune' en om er te komen 'tricky passage' :)

(..en op de hoogste duin heb je beide, zonsonder- én zonsopgang..)

07 juli 2012 16:09 - 20 juli 2012 10:56 #13 door Floor

Oh nou nee als die duin exclusief is vind ik er wel weer één hoor. Ik heb een roadbookje liggen van ergens in Algerije langs wat word beschreven als 'large stardune' en om er te komen 'tricky passage' :)

(..en op de hoogste duin heb je beide, zonsonder- én zonsopgang..)

Exclusieve duinen zijn er bij mijn weten niet.  ;) Maar dit type duinen voldoet verder wel aan de eisen? Dan weet ik waar ik waypoints maken moet.  8)
Ennuh... dat roadbookje van Algerije... is dat ook te ontfutselen?  :angel:

Hoge duinen hebben idd zonsop- én zonsondergang, maar het uitzicht op oost of west verschilt. Dus zonsop- of zonsondergang?

07 juli 2012 16:27 #14 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland
Klinkt als een geweldig mooi avontuur Floor  :D  Heel veel plezier gewenst  8)  We lezen het hier graag  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

07 juli 2012 17:07 #15 door Two Plugs
Floor...

The Lodge kan je ook helpen met het plannen van de reis. Ze (Charmaine en Nelly) bemiddelen vaak bij Overland trips. Bovendien licht de wijk Observatory (waar Umkulu Lodge ligt) op loopafstand van Lower Mainroad; wat hét uitgaanscentrum van Kaapstad is. Veel leuke bars en café's, vaak vol met 'Trans Africa Reizigers'.

Als het lukt... doe Nelly en Charmaine de groeten!
Let wel... ze doen ook veel 'Foreign Student Accommodation'. Altijd dus veel leuke jonge mensen in de Lodge aanwezig. Maar de Lodge is ook erg populair...!

Vanuit de Lodge kun je eenvoudig met een Taxi (spotgoedkoop in Kaapstad!) naar Kirstenbosch Gardens (botanische tuinen) waarvanuit je oa de Tafelberg en Devils Pike (de berg links van Tafelberg) kunt beklimmen. Al twee keer gedaan. Robbeneiland is leuk, maar je bent een halve dag kwijt en eerlijk gezegd... was het niet de moeite waard. Wat wél leuk is... Een Sundown Sail vanuit de Waterfront met een oud zeilschip.

Ff met de motor richting Stellenbosch via Du Toits kloof (de oude pas is offroad) is écht super. Via Franshoekpas weer terug. ADEMBENEMEND. Kom er al jaren, PM me gerust voor meer info.

Ik zou de westelijke route vergeten. Namibië heeft idd veel zandwegen, maar is op grote lijnen erg eentonig. Beter kun je door Zuid Afrika richting het Noordoosten rijden (richting de provincie Limpopo). Vrienden van ons runnen een Lodge in de Soutpansberge bij Louis Trichard (Medike Moutain resort, www.medikemountainlodge.com/ ), . Vanaf daar kun je doorsteken óf via Botswana, of via Zimbabwe. Los van het regime in Zimbabwe, is het gewoon een fantastisch land met fantastische mensen.

De route vanaf de doorgaande weg richting de lodge is écht een kolfje naar je hand: Zand, zand en een beetje gravel. Heb het gedaan met n.b. een Buell Ulysses, moet voor jullie met de Honda's dus geen enkel probleem zijn. Eigenaren spreken Afrikaans of Engels, heten Marietje en Hannes. Schrik niet van de 'Boeren Bull'! ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

08 juli 2012 09:42 #16 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland

Wat wij een geweldige website vonden voor onze rondreis in Zuid Afrika was www.wheretostay.co.za

Je kunt hier heel makkelijk op lokatie en budget je accomodatie kiezen. Kwestie van het combineren van de kaart en de kleurtjes van de accomodaties. Echt offroad kun je door Lesotho heen, dat is echt ruig en er is geen stukje asfalt te bekennen.

Een weekje met de auto door ZA is geen straf. Persoonlijk zou ik de Tafelberg links laten liggen, er zijn veel leukere bestemmingen. Net als Simonstown (van de pinguïns) is het enorm toeristisch. Wat ik erg leuk vond als Nederlander is Graaf Reinet in de Karoo. Graaf Reinet was het hoofdkantoor van de VOC en kent heel veel Nederlandse invloeden. Ook de Gariepdam en de omgeving van de oranjerivier zijn erg mooi. Een jump van een brug over de witrivier is ook aan te raden.

En als je naar Kruger wilt is een van de allermooiste lodges met een heel groot prive game reservaat (dus geen bussen vol toeristen die tussen jou en die Olifant/Buffel/Leeuw/Giraf.... staan) en super gastvrijheid: http://sabi.krugerpark.co.za/

08 juli 2012 12:27 #17 door FroxLady
Beantwoord door FroxLady in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland
Hehe eindelijke weer een adventure-man, wou dat die van mij eens peper in z'n reet kreeg..

Je kunt betaalbaar je tentje opzetten naast de Ashanti Logde, zit je midden in CapeTown
www.ashanti.co.za/accommodation.htm
en ze hebben een goede backpackers bar... altijd leuk om engelse of duitse vrouwelijke backpaksters te ontmoeten.
(zmijmel zwijmel... mijn.. Eric "de Noorman"  ;D)

1 dag is wel wat weinig.
Als het je om uitzicht gaat ga je de Tafelberg op; lopend.. of gezien de tijd de cable car.
Huur een mountainbike om de omgeving te zien, scheelt je ook tijd.

Heb je nog een dagje.. White shark cage diving in Gansbaai..

Als je nog weken met je witte bips door zwart afrika gaat rijden dan lijkt het mij wel goed je geschiedenis lessen wat op te halen
en juist wel naar Robben eiland te gaan. Respect voor het continent begint met kennis en respect  van het verleden.

Snap niet waarom mensen Krugerpark noemen; je rijdt dwars door Afrika, je gaat meer gratis wildlife zien dan alle overpriced KP tochtjes. Besides.. het ligt naar het oosten.. niet op een route naar Namibie.

Als je budget wilt kun je  die 1500 kilometer naar Windhoek ook met de bus doen.
Like the locals... met 13 man in een Hyundia minivan...
hoewel ik als meisje meer ruimte kreeg dan de jongens in ons gezelschap.

08 juli 2012 17:13 #18 door Two Plugs
Menno heeft gelijk, vergeet de pinguins op Simonsstad, maar ga pinguins kijken op The Boulders. Meer pinguins, (veel) minder toeristen. De Krugerwildtuin zou ik overigens wél links laten liggen, of het moet je om een AFZ gaan (Another F*cking Zebra). Eén grote zoo. Hebben de Kruger (we wilden via Kruger de grens over naar Mozambique) daarom noodgedwongen in een pickup truck moeten doen... je er met de motor niet in.

Er zijn diverse wildreservaten die wel toegankelijk zijn per motor, en evenals Kruger een grote kans voor de 'Big 5' bieden. Medike vond ik één van de mooiste.

Man, wordt bijkans alweer enthousiast...!

Heel mooi is de Boabab-Three-Café. Vooral het (zand-) pad er naar toe.

Foto's zijn van Medike en in de inslagkrater Vredenfort dome bij Parys (de ZA variant). Ff een smaakmakertje... ;)

Nog iets... Zuid Afrika heeft een hele actieve Africa Twin club. Mochten jullie problemen krijgen...  (natuurlijk niet!), wellicht handig om deze club op de hoogte te stellen van jullie komst en contacten te leggen. Kan resulteren in een spontane uitnodiging om thuis de Braaien én te overnachten, en das nóg leuker dan een betaalbare lodge!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

12 juli 2012 18:05 #19 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland
Sossusvlei is verboden toegang met je motor :-S
Wij stonden vorige maand bij de ingang....

Ennuh, ik denk dat jullie ons in gaan halen!
We hebben 7 weken ZA,Botswana en Namibie gedaan, en gaan over 2 weken vertrekken richting Egypte... maar gaan daar een half jaar over doen!
Mocht je tips willen: laat maar weten via m'n site!

... was ooit lid ...

19 juli 2012 20:08 - 18 jan 2013 11:23 #20 door Floor

Foto's zijn van Medike en in de inslagkrater Vredenfort dome bij Parys (de ZA variant). Ff een smaakmakertje... ;)

:) Wauw, zijn mooi foto's... Helaas ben ik erlangs heen gereden... te weinig tijd, dachten we toen nog.  ;)

We zitten nu dichtbij de sossusvlei (solitaire) in Nambië, nog steeds zonder motoren. Helaas. De boot heeft nog eventjes wat meer vertraging dan verwacht. Verder liggen onze carnet de passages (papieren voor de motoren die nodig zijn om bepaalde landen in te komen) op de boot. Hier in Namibië op het kantoortje van de bootmaatschappij vertelden ze ons gisteren dat het wel zeer 'tricky' was dat ze op de boot liggen en ze hopen dat die papieren mee zijn... Het is niet gebruikelijk dat ze meegaan op de boot. In Nederland werd ons iets anders verteld toen wij zeiden dat het ons vreemd leek dat ze met hun mee moesten..: 'we nemen de motoren niet mee als jullie die carnets niet hier laten!!' Oh, nouja, oke...
Nu hebben we nog een huurauto waarmee we het een en ander rondkijken en waarmee we vanaf Kaapstad nu 4500 km hebben gereden de laatste 8 dagen. Hele stukken gravel piste hier, soms wasbord. Lachen met een toyota corolla. Lekker uren hobbelen.  ;D In Kaapstad begonnen, Kaap de goeie hoop, Tafelberg een stuk opgereden, maar er was zoveel bewolking dat we lekker niks ervan hebben gezien. Zelfs de kabelbaan liep niet. Dus de tafelberg? Wattus? Niks van gezien.  :P Daarna via Stellenbosch naar Springbok. Grens over naar Namibië. Was in een half uur geregeld. Wat een georganiseerd Afrika is dat... ik ken alleen grenzen die tussen de 5 en 20 uur duren.  :o Maar dit blijkt dus ook mogelijk.  ;D Daarna naar Luderitz (koloniale stad in de woestijn) geweest, Kolmanskop (spookstad, maw verlaten stad tussen zand en duinen) Ai Aise (bronnen) en de Fish River Canyon, de een-na-grootste kloof van de wereld. Leek inderdaad wel groot. Vervolgens Etosha NationalPark, een veredelde dierentuin van ongeveer de grootte van Nederland. Giraffen en Olifanten ed gezien en nu in Sossusvlei, bij Solitaire (misschien bekend van het gelijknamige boek van Ton van der Lee). Tussenin twee keer in Walvisbay geweest voor de motoren.
Maar... het is zeker weten mooi hier. Uitgestrekte vlaktes. Stukken woestijn. Eindeloze steppes en savannes.  :) En 's nachts koud. Heel koud. Als stomme Hollandse miep vond ik dat het vast mee moest vallen met de kou hier, en ach, anders zouden we toch maar 2 weken in het zuiden en dus de winter zijn en in het noorden weet ik ondertussen uit ervaring dat je blij bent als het snachts onder de 30 graden is  ::). Nu hebben we een heel aantal nachten vorst gehad. Toch best kkoooudd in de tent. Maarja, zal wel goed zijn voor de karaktervorming ofzo...    ;)

Het is nu dus nog een kwestie van wachten op de motoren en dan verder richting huis. Misschien dat we Zimbabwe, Mozambique en Malawi ook nog meenemen, maar het is even afwachten hoelang het nog duurt voordat we de motoren hebben. Straks waarschijnlijk nog 7 weken over om thuis te komen vanuit Namibië. Inderdaad een iets ander schema dan Daan.  :angel: Maar tot nu toe bevalt het goed!

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.357 seconden