Vakantie! Kaapstad - Nederland

30 sept 2012 17:35 - 01 okt 2012 11:15 #101 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland

Kwestie van ff blazen, of een ritje over de afsluitdijk met een zuidwester kracht 8 of hoger  ;D en het liefst met een flinke stortbui erbij.
Kun je meteen afkicken van die verrekte woestijn.

Maar goh, ik wist niet dat jij de motoren allemaal zelf bijhoud en repareert. Is je broer te lui of heeft hij 2 linker handen. Van je vader durf ik het niet eens te vragen. Wie weet wat ik me dan weer op mijn nek haal.

Nou ja, net als ik ben je weer ff van de straat voordat je er weer op kunt.

Hihi, afkicken van de woestijn... en wat als ik dat eigenlijk helemaal niet wil? Is het dan gewoon een kwestie van wie niet luisteren wil, moet voelen? Hoppa, dat wordt dan twee keer de afsluitdijk met windkracht 8 en regen.  ;)

En de motoren houd ik voor het grootste deel wel zelf bij, maar niet alles hoor. De simpele dingen kan ik zelf, dus de dingen die nu gedaan moeten worden, doe ik, maar bij bijvoorbeeld het wisselen van de koppeling sta ik erbij en deel ik mijzelf de belangrijke taak toe heel serieus te kijken met de handen in de zak en doe ik alsof ik snap wat er gebeurd. (in de hoop het de volgende keer zelf te kunnen doen).  ;D Ennum... mijn broer... tsja... vooral lui eigenlijk... of andere interesses? Dat klinkt wel aardig, dus laten we het daar maar op houden. Dus de AT en de alp van Brend doe ik samen met mijn vader (want die snapt tenminste wat ie doet  ::)). En als ik denk dat er aan de honda's eigenlijk niet meer zoveel gedaan hoeft te worden, trek ik de suzuki uit de schuur, ga ik daarmee bezig (die doe ik wel zelf). Altijd wat te doen. Leuk joh :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2012 09:41 #102 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland
Mooi, een vrouw met zwarte handen en wat kerkhofnagels. Zien we niet veel meer tegenwoordig.

Maar als je de soes niet uit de schuur kunt krijgen heb ik nog wel wat te doen hoor. ;) ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

22 okt 2012 15:01 #103 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland
wij zitten nu ook in het 'Floor-bootje', althans, we zitten nog niet op de ferry!

3 volle dagen bij de douane in Port Said, een boel ellende en onduidelijke onzin... en de ferry is vertraagd omdat er vannacht een vissersbootje gezonken is in de haven en de haven afgesloten is.

Heel misschien vannacht op de ferry naar Turkijke... inshallah!

(tip ga NOOIT naar Egypte... echt een &%#$@$#!&-land!)

... was ooit lid ...

22 okt 2012 15:19 #104 door Oldtimer
Dat laatste kun je dus vergeten. 8) 8)
Ik ga wel en liefst zo lang mogelijk.
Maar ik sleur ook geen motor de halve wereld rond  :-X

Uiteraard........... Inchalla

22 okt 2012 22:22 #105 door Floor
Ai, dat is echt $^@$!&(... zou de haven echt afgesloten zijn, of zouden ze zomaar iets zeggen en komen er wel andere schepen binnen?
Ik hoop dat jullie er ondertussen opzitten!

23 okt 2012 09:07 #106 door daandus
dag 4... weer wachten bij de shipping agent.
De haven is idd uitgestorven, dus het zou kunnen kloppen. Vertrouwen kun je ze zeker niet....

Floor, kregen jullie ook pas stempels op je carnets toen je naar de boot reed? Ze willen geen stempels zetten zolang de boot niet in de haven ligt ofzo... en stempelen enkel de achterkant van de bewaar-strook.. :-S

En Egypte... tja. Sorry, misschien is het leuk als je er met een vliegtuig ingaat, maar wij vinden het een verschrikking. De mensen bedonderen je constant, de officials zijn de corruptste die we ooit hebben ontmoet en je kunt niemand vertrouwen!

... was ooit lid ...

23 okt 2012 11:29 #107 door Floor
Ja, wij waren ook bang dat we de carnets kwijt zouden zijn, maar de motoren stonden in een loods op de haven en bij het inleveren van de Egyptische platen (die erop moesten blijven toen we ze weg brachten) kregen we de carnets terug (ze deden aan inkt besparing, dus de stempels zie je bijna niet, maar ze staan er echt!). Ze wilden bij ons inderdaad ook niet stempelen voordat de boot er was. De motoren moesten we al wel achterlaten en ze wilden niet meewerken die er weer uit te halen, want volgens hun waren ze al door de douane, maar carnet was nog niet gestempeld en wilden ze ook niet doen idd. Ze hebben zoweinig vertrouwen in hun eigen systeem dat ze dat niet aandurven wrs...  :-X Of het heeft iets te maken met geldklopperij: als die boot nou 20 dagen niet komt, is je stempel in je carnet verlopen, want ze zijn nog niet uitgestempeld. Dus moet je extra betalen om je carnet te verlengen, terwijl je niet bij je eigen motor kunt. ;-)

23 okt 2012 12:25 #108 door daandus
er zijn vast veel mensen die het hier geweldig vinden.... maar ik vind het een riool vol ratten! Sorry.

Net maar een wandeling gemaakt naar de pier hier, en we zagen de boot het anker lichten en naar de haven varen. Waarschijnlijk over een paar uur aan boord; inshallah.

@ Floor, wij maken niet echt reclame hier om met de motor naar Egypte te rijden!

... was ooit lid ...

23 okt 2012 12:36 #109 door Oldtimer

maar ik vind het een riool vol ratten

Behalve de buitenlanders hebben daar de Egyptenaren zelf, het gewone volk dus, ook altijd het meeste last van gehad.
Sinds Hosni exit is wordt er in elk geval wat aan gedaan. Maar het blijft een kwestie van lange adem daar.
het zal dus nog wel even duren voordat de corruptie volledig uitgeroeid is.

Ook wij, als  ervaren toeristen dus, maken regelmatig mee dat men voor de meest simpele dingen gewoon geld wil zien.
Wat we dan meestal doen, is ,zeggen dat je het gaat melden bij de tourist Police. Je hebt dan 50 % kans dat de eiser er vanaf ziet.

Omdat je meestal de regels niet kent, maakt men er misbruik van.
Reden temeer om je je daarin te verdiepen.

23 okt 2012 13:04 #110 door daandus
mee eens, daarom hebben we tijdens deze hele reis ook nooit smeergeld betaald (op 1 USD in Guatemala na, we verdenken die ervan dat hij niet helemaal netjes was).

Het is voor het volk inderdaad sneu.... het tourisme is op een dieptepunt nu en ook ik zal niemand adviseren hierheen te gaan; zonde.

... was ooit lid ...

23 okt 2012 15:15 #111 door Floor
Mja... het is een beetje moeilijk. Als ik alleen deze vakantie ervaring zou hebben met Egypte, zou ik het ook afraden: 15 dagen in Egypte waarvan 13.5 dag bureaucratie/corruptie/moeilijk doen en slechts 1.5 dag rijden, waar je ook nog eens een keer of 8 je paspoort en papieren moet laten zien. Nee, niet echt een aanrader.
Maar andere vakanties, met de auto, zijn we vanuit Libië het land ingekomen, die grens duurt wel 24 uur, maar dan ben je ook gewoon in het land, verder niks aan de hand, duurt geen 10 dagen in ieder geval. Dan is het gewoon een hoop papierwerk, maar lijkt het wel een logische procedure te zijn. Eruit via Jordanië, wel een boot, maar die gaat ongeveer 2 keer per dag. Soms 1. Als je pech hebt eens in de 2 dagen. Wel weer een hoop papierwerk, maar niet meer dan een dag en wederom best logisch wat je allemaal moet doen. Verder ook weinig last gehad van vervelende mensen, omdat we hele stukken woestijnroute hebben gereden, daar zijn de mensen niet vervelend (vond ik). In de toeristischere delen niet zo lang geweest, dat het echt vervelend wordt (elke keer overal 1 nacht, dan is het uit te houden ;-)). Dus nouja, al met al vind ik het best een aanrader... maar kom NIET vanuit Sudan met de boot, ga NIET met de boot vanuit het noorden er weer uit en ga NIET 10 dagen in Aswan zitten. Zo leuk is het daar nou ook weer niet. Hetzelfde geldt voor Port Said, maar daar zijn de mensen niet kleverig aan de toeristen als je over straat loopt. Neem verder meer tijd dan 1.5 dag om 1300 km te rijden en maak geen combi van deze 5 dingen. En dan vind ik Egypte leuk.  ;D

Die knie die ik in Ethiopië zeer had gedaan door hem tussen de steen en de motor te stoppen is overigens nog steeds vervelend, doet nog steeds zeer en kan nog niet helemaal strekken en buigen.  :-X Er is nu een MRI van gemaakt. Deze week de uitslag.
Tsja... zo leeft ook op die manier de vakantie toch nog een beetje voort.  ;) Je blijft er druk mee  ::)

23 okt 2012 15:36 #112 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland
@ Rien... Jouw Egyptevakanties spelen zich toch af in van die luxe vakantie-resorts met strand & duikarangementen?  ;D ;)

@ Daan & Floor... zelfde ervaring in Mozambique. Gek daaraan is... als je er eenmaal aan gewend bent, ga je zelf gewoon meedoen. Dan is de ergenis een stuk minder. Knoeperhard in het Gronings vloeken helpt overigens ook geweldig! Die bureaucraten kunnen écht allemaal Engels, Duits of Frans verstaan en ze weten gewoon dat die lieve, begripvolle (ahum...) toeristen dit ook blijven spreken tot dat ze er bij neervallen.

Mijn credo in het buitenland: Versta ik jou niet, dan versta je mij ook niet. Je staat er versteld van hoe snel je dan een stempel op je carnet hebt. Fles wiskey hielp overigens ook...  >:D :))

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

23 okt 2012 15:45 - 23 okt 2012 18:47 #113 door Floor

@ Daan & Floor... zelfde ervaring in Mozambique. Gek daaraan is... als je er eenmaal aan gewend bent, ga je zelf gewoon meedoen. Dan is de ergenis een stuk minder. Knoeperhard in het Gronings vloeken helpt overigens ook geweldig! Die bureaucraten kunnen écht allemaal Engels, Duits of Frans verstaan en ze weten gewoon dat die lieve, begripvolle (ahum...) toeristen dit ook blijven spreken tot dat ze er bij neervallen.

Mijn credo in het buitenland: Versta ik jou niet, dan versta je mij ook niet. Je staat er versteld van hoe snel je dan een stempel op je carnet hebt. Fles wiskey hielp overigens ook...  >:D :))

Ja, dat helpt vaak wel, maar niet als je er zelf niks meer in te zeggen hebt, als ze je alle papieren hebben afgepakt en als je motoren + sleuteltjes bij iemand anders zijn (in een ander land) en ze je over alles voorliegen.  :P
Zolang je zelf je papieren in de hand hebt, kun je spelletjes meespelen, de domme toerist uithangen, een beetje omkopen en op zijn tijd een keertje ontzettend boos worden (of doen alsof iig), dat werkt bij de gemiddelde grens wel, maar deze vakantie kwam ik tot de conclusie dat niet mogelijk is als je zelf niks meer in handen hebt, de papieren al 10 dagen ergens liggen, maar niemand je meer precies kan/wil vertellen waar, en je stiekem eigenlijk ook geen idee hebt of je je brommert nog terug zal krijgen of dat ze die liever zelfs houden. ;D De andere 15 grenzen deze vakantie leverden verder ook geen problemen op.  8)

23 okt 2012 18:19 #114 door Oldtimer

luxe vakantie-resorts met strand & duikarangementen?

Nou zelfs dat kun je gevoeglijk vergeten.
Nu heb ik geen grensproblemen en hoef ook niets in/uit te voeren, maar geloof me dat buiten de "normale"  toeristenwereld ook eea aan de hand is.

We hebben er familie wonen/werken en de tips en truuks komen uiteraard ook uit die hoek.
Wij huren meestal van de lokalen en hebben regelmatig met visa en vergunningen te maken.
Een paar dollar werkt dan als olie.
Een grote mond terug geven doet vaak meer.
Het is vaak meer het snappen van het systeem en door de schijnregels heen kijken.

23 okt 2012 19:20 #115 door daandus
Egypte was land 25 tijdens onze reis...

Alle andere landen waren goed te doen; in Centraal Amerika wat ellende maar je weet ZEKER dat je er doorheen komt; de deur gaat niet dicht zeg maar. Je kunt ook een beetje controle houden.
Afrika vond ik qua grenzen ook prima, geen enkel probleem en de meest tijdrovende duurde 1:20 uur.

Egypte... als ze je bij je ballen kunnen grijpen doen ze het, en knijpen ze zo hard mogelijk. Ze pakken je alles af, verdwijnen met Carnets en Paspoorten en je motor staat achter een groot hek. Een vriendelijke glimlach en een keurige handdruk hebben totaal geen zin meer. (Je garantiestelling voor je motor-Carnet maakt je behoorlijk zenuwachtig, voor pakweg 24.000 euro per stuk!)

Geloof me, we weten de spelletjes heus te spelen inmiddels; hier heb je geen kans.
(echt waar, wij betalen politie nooit; en ze proberen het bij ons ook!)
We zitten nu op de boot, maar terwijl ze Mirjam met haar AT de boot op probeerden te krijgen (wat ze weigerde ;-)) reed Daan met de fixer achterop door deze achterlijke haven. Ook na 4 dagen proberen ze nog 50 pond uit je te wringen omdat je geen kant op kunt. Toch geweigerd, en ik kwam ermee weg :-P.
Ik zal nooit 'zomaar' betalen.

Mozambique hadden wij trouwens geen centje pijn; wel netjes aan de snelheid houden daar!

... was ooit lid ...

28 okt 2012 17:51 #116 door daandus
we zitten al een tijdje in Turkijke, wat een geweldig volk hier!
Turkije in was gratis (visa + temp.import) en iedereen was super behulpzaam. Een enorme traktatie na Egypte ;-)

... was ooit lid ...

11 apr 2013 23:37 - 12 apr 2013 01:05 #117 door Floor
En de laatste kleinigheden van deze vakantie worden zo langzamerhand ook afgerond: loop nog steeds te klooien met die knie die ik in Ethiopië, in al mijn handigheid, tussen een steen en de motor had gezet, waarnaar ik zelf over de steen heen viel (tip: haal je been weg als je motor tegen een steen dreigt te vallen  ;D). In het begin zeiden ze dat er bloed tussen het bot en het botvlies zat, zou zeer doen, had een half jaar hersteltijd, maar er was iig niks kapot. Mooi!! Niks kapot, er zou ook niks kapot kunnen, dus mevrouw heeft eventjes rust gehouden, werd onrustig en sprong weer op de motor (daar had ik toch al 7000 km opgezeten, met die knie), ging weer roeien, atb'en, wielrennen en houtkloven. Het deed wel zeer, maar ach... een beetje beweging in die knie zou wel goed zijn, hadden ze me gezegd  ;D  8)

Nu is het jammerlijke dat het ondertussen 8 maand later is, dat ie nog steeds niet helemaal wil strekken, niet goed buigen, kan geen draaibewegingen hebben en hij blijft zeer doen. (zou bijna denken dat die knie familie van mij is, eigenwijs is hij in ieder geval wel ;D)  Dus van de week toch nog even naar laten kijken bij de huisarts en doorgestuurd naar de orthopeed. Deze allervriendelijkste meneer heeft er een beetje aan staan draaien (He! Flikker op, dit doet zeer man!  :o) ) en hij had in 1.5 minuut besloten dat toch de meniscus waarschijnlijk kapot is. Op de koop toe mocht ik ook nog op de spoedlijst, want het leek hem toch niet goed dat je er na 8 maand nog niet goed mee kunt zitten (90graden buigen doet zeer (= ook onpractisch op de motor trouwens)) of kunt slapen (want strekken wil hij niet, en buigen ook niet, jaja, echt wel eigenwijs  ::)  :-X ). Dus volgende week maandag staat er nu een kijkoperatie gepland.

En zo komt er langzamerhand ook een einde aan dit vakantie-aandenken (hoop ik  ;))... Tijd voor een volgende trip :)

12 apr 2013 22:05 #118 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland
Nou Floor, dat vakantie aandenken heeft dan toch een "staartje"
Hopen dat ze met de kijkoperatie iets zien en gelijk aanpassen.
Het heeft nu wel lang genoeg geduurd.

Succes,
Marco 8) 8)

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

12 apr 2013 23:57 #119 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland
Ik zou voortaan maar weer "normale" souvenirs meenemen ;)

13 apr 2013 11:19 #120 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Vakantie! Kaapstad - Nederland

... Dus volgende week maandag staat er nu een kijkoperatie gepland. ..

Sterkte d'r mee en nu meer hopen dat de orthopeed het bij het juiste eind heeft. If so dan nog een paar weken koest houden en dan ........  :))

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden