RD07A 1996 Project

15 okt 2016 12:13 - 01 nov 2016 23:18 #1 door Dodo
RD07A 1996 Project werd gestart door Dodo
Sinds vorige week (na eindeloos zoeken..) ben ik kersverse AT eigenaar van deze RD07A van 1996. De motor rijd prima, maar is een beetje roestig en een beetje moe.



En momenteel staat de AT en zo bij voor een opknapbeurt. Het wordt geen restauratie, maar de ergste dingen worden opgeknapt. Het blok gaat er uit om wat dingen te checken en het frame met wat losse delen worden gepoedercoat. Genoeg te doen dus. Ik ga proberen hier het project gaandeweg bij te houden met een shitload aan foto's  >:D en hopelijk kan ik hier terecht voor vragen e.d.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2016 12:38 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic RD07A 1996 Project
Succes en hier zal je de nodige info en tips vinden om ook je blok visueel op te knappen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2016 19:23 #3 door Zeegie
Beantwoord door Zeegie in topic RD07A 1996 Project
Leuk! Succes! Ik ben net klaar... eigenlijk ben je nooit klaar... :P

Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2016 19:37 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic RD07A 1996 Project
Welkom hier  :). Enne, prima motor voor zo'n projectje  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2016 21:26 #5 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic RD07A 1996 Project
Bedankt, het is een lekkere simpele motor om aan te sleutelen en ik leer de motor goed kennen zo  ;D.

Ik ben vandaag alweer wat verder gekomen, ik ben bijna zo ver om het blokje te laten zakken. Als het blok er uit is dan gaan de achterbrug en voorpoten er uit en dan kan het frame naar de poedercoater.










Het cockpitframe met de complete kabelboom, frusterend hoe er toch altijd aangekloot wordt met bedrading. Dat moet allemaal weer netjes gerepareerd worden.






En ik vond nog een leuke verassing in de stekker vanaf de dynamo naar de spanningsregelaar, een bekend probleem. Deze ga ik doorsolderen.




En er is al eens een andere spanningsregelaar in gezet. Is dit een fatsoenlijk merk?




De bougies, één van de voorste cilinder en één van de achterste cilinder. Ze zien er niet helemaal jofel uit. Buiten dat de gap van de elektrode niet klopte lijkt het dat de ene cilinder te rijk stond (zwart) en de ander te arm (wit). Aangezien ik de carbs ga reviseren komt dit denk ik wel goed.




En er zat een mooie set valbeugels op de motor, helaas is er een stuk afgebroken. Die gaan we lassen en daarna de boel weer een vers zwart kleurtje geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2016 21:50 #6 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic RD07A 1996 Project
Zooooo, goed bezig zeg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2016 22:24 #7 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic RD07A 1996 Project
Mooi projectje met een mooie motor ;)
Succes, ik heb het ook gedaan met een alp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2016 09:33 #8 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic RD07A 1996 Project

Leuk! Succes! Ik ben net klaar... eigenlijk ben je nooit klaar... :P


Ik heb net je opknaptopic doorgelezen, mooi hoor! Die van mij wordt alleen niet zo mooi ben ik bang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2016 19:40 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic RD07A 1996 Project

! Die van mij wordt alleen niet zo mooi ben ik bang.


Dat hangt helemaal af met hoeveel liefde en geduld aan een dergelijk project begint.
Als de boel eenmaal zo ver uit elkaar ligt zoals jij hebt gedaan zou ik er gewoon extra aandacht aan besteden.
Het blokje bijvoorbeeld kan er veel knapper uitzien als je de rottigheid weghaalt en dan spuiten met VHT lak.
Ik heb al een aantal van die blokjes behandeld en ook de resultaten al op het forum gezet,

Kijk hier maar eens.
www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13433.0

Suc6 met de restauratie. ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2016 02:11 #10 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic RD07A 1996 Project

Dat hangt helemaal af met hoeveel liefde en geduld aan een dergelijk project begint.
Als de boel eenmaal zo ver uit elkaar ligt zoals jij hebt gedaan zou ik er gewoon extra aandacht aan besteden.
Het blokje bijvoorbeeld kan er veel knapper uitzien als je de rottigheid weghaalt en dan spuiten met VHT lak.
Ik heb al een aantal van die blokjes behandeld en ook de resultaten al op het forum gezet,

Kijk hier maar eens.
www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13433.0

Suc6 met de restauratie. ;)



Stiekem word het dat dan toch, ik heb een ervaringsdeskundige aan de andere kant van de lijn.. ;).

Het blok spuiten was ik al van plan. Maar dat is niet echt een detail, en je weet wat ze zeggen over details en duivels. Maar je hebt gelijk hoor, alles ligt nu toch al uit elkaar. Ik ben alleen bang dat het een eeuwigdurend project wordt, maar ik wil er z.s.m. weer mee de weg op. De belangrijkste reden dat ik dit nu doe is, omdat het frame zo roestig is. Als ik nog een jaar wacht moet ik er aan gaan lassen en nu kan het nog gewoon af met stralen en poedercoaten.

Die VHT lak die je gebruikt, is dat deze? En gebruik je dan ook de primer? www.vhtlak.nl/hittebestendig/product-categorie/metallic-verf/


Overigens is het blok uit het frame en het frame is helemaal kaal. Ook ben ik bezig om alle boutjes, moeren, beugeltjes, steuntjes etc etc te sorteren voor het verzinken.
Overigens ging het blok demonteren vrij vlot en dat in m'n eentje. Ik las hier op het forum al de truc van een halve slag draaien en dan het blok uit het frame halen, ging prima. Monteren in het frame wordt wel een klus voor twee.






Imand tips over waar ik pakkingen e.d. voor het blok koop? En een 18mm bougiedop?  >:(



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2016 08:26 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic RD07A 1996 Project
De meeste onderdelen koop ik hier.

www.motowebshop.com/nl

VHT lak is niet voor particulieren beschikbaar, maar als je een adresje hebt met een kvk nummer kun je het zo bestellen.
Als je het blok netjes schoon maakt en vetvrij is een primer niet nodig.
Ik heb een paar blokjes waar het al 4-5 jaar op zit en nog steeds prima.

Bij het terugzetten van het blok kun je het beste de kappen eraf laten dan heb je wat meer ruimte en beschadig je de boel niet.
We gaan het uiteraard volgen hier.

Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2016 10:08 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic RD07A 1996 Project
Ik heb pas een blok in een rd04 frame terug geplaatst door het blok zonder klepdeksel op de zijkant te leggen en het frame er dan overheen te leggen, bouten erdoor en je zet het frame met blok zo weer overeind

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2016 19:59 #13 door Zeegie
Beantwoord door Zeegie in topic RD07A 1996 Project

De meeste onderdelen koop ik hier.

www.motowebshop.com/nl

VHT lak is niet voor particulieren beschikbaar, maar als je een adresje hebt met een kvk nummer kun je het zo bestellen.
Als je het blok netjes schoon maakt en vetvrij is een primer niet nodig.
Ik heb een paar blokjes waar het al 4-5 jaar op zit en nog steeds prima.

Bij het terugzetten van het blok kun je het beste de kappen eraf laten dan heb je wat meer ruimte en beschadig je de boel niet.
We gaan het uiteraard volgen hier.

Suc6


In Rotterdam kun je het zo bestellen en afhalen...

Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2016 21:09 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic RD07A 1996 Project

Ik heb pas een blok in een rd04 frame terug geplaatst door het blok zonder klepdeksel op de zijkant te leggen en het frame er dan overheen te leggen, bouten erdoor en je zet het frame met blok zo weer overeind


Pics. Or it didn't happen  ::)


:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2016 11:44 - 19 okt 2016 11:48 #15 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic RD07A 1996 Project
Goede tips allemaal, bedankt. Ik denk dat ik die VHT lak ga proberen, de resultaten, op de foto's, zien er goed uit.

Het installeren van het blok lijkt me ook een goede tip, zo is het in je ééntje dus wel te doen?


En de eerste goodies zijn binnen  8). Stuurverhoogblokjes (2,5cm), leek me wel handig met mijn lengte (1.98m). En een Haynes, onmisbaar voor de handige hobbyist!




Overigens nog een vraag over de uitgaande as. In eerste instantie meende ik dat deze wel oké was, maar bij nadere inspectie heb ik nu toch mijn twijfels. Ik heb meerdere foto's gezien van versleten assen en die zijn er vaak slechter aan toe dan de mijne, maar echt fris is ie ook niet. Hoewel ik niet opzie tegen het werk om het blok te splitsen en de as te vervangen, dat lijkt me juist een mooie klus, staat mijn tuin niet vol met geldbomen  :'( en als het dus niet persé hoeft dan stel ik het liever uit. Ik zag dat zo'n as bij RuggedRoads nog beschikbaar is a €140.

Het lager voelt trouwens goed aan, loopt soepel en geen radiale speling. Wel een klein beetje axiale speling, maar dat lijkt me geen probleem?

Wat jullie?





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2016 18:00 #16 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic RD07A 1996 Project
Niks mis met die as lijkt mij zo toe.
Hij is in elk geval nog niet aan vervanging toe.
Maar Rob heeft ook shaft saver's in zijn assortiment.
Dan slijt je as nooit weer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2016 19:24 #17 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic RD07A 1996 Project
Dat zou mooi zijn. Maar wat is een schaft saver?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2016 19:47 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic RD07A 1996 Project
Een setje ringen die het voortandwiel fixeren op de splines. Als je nu het tandwiel pakt kan hij wat heen en weer schuiven (axiaal) en in sommige gevallen iets wiebelen (roteren).

Met die schijfies sluit je het tandwiel op en zou je de uitgaande as beschermen tegen invreten. Deze word in Italie gemaakt en via het commerciele hoekje in het verkoop deel van het forum aangeboden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2016 20:30 #19 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic RD07A 1996 Project

Pics. Or it didn't happen  ::)


:)










en toen weer terug naar de schuur, dat viel nog niet mee met met het blok in het frame, ik denk toch wel een kilootje of 80.




Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2016 21:07 #20 door DDW
Beantwoord door DDW in topic RD07A 1996 Project
had dan de rest ook gewoon in de woonkamer opgebouwd, als je dan toch besig bent :)

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden