As versleten?!

26 sept 2010 13:37 #1 door wilco
As versleten?! werd gestart door wilco
De vertanding van de uitgaande as van de versnellingsbak is versleten bij m'n '99-AT ... Zodanig dat onlangs het tandwiel eraf getrokken werd. De vertanding is tot over de helft van de oorspronkelijke flank-dikte weggesleten!
Tandwielen, ketting en borgplaatje waren net nieuw; ca. 6000 km oud. Het voortandwiel ligt waarschijnlijk nog op de plaats waar het gebeurde, het kapje is aan barrels, de ketting is stuk en er is 'n klein stuk van het blok af, maar geen gat gelukkig. De achterbrug is er goed vanaf gekomen, alleen de beschermer ligt eraf.
Wil dus zeggen dat ik de as moet vervangen, en met een blok van 100.000km+ wil dat zeggen: totaal-revisie...  Of ik las het tandwiel netjes op de as vast, de ketting houdt het immers zo'n 25k vol.... Bij de volgende keer dat het tandwiel eraf moet gewoon de zaak effe losslijpen.
Of heeft iemand ervaring met dit mankement en een andere oplossing?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2010 13:46 #2 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic As versleten?!
Misschien is het zoeken van een donorblok een beter idee...(kijk eens op ebay.co.uk en ebay.de). Als je jouw blok gaat opentrekken is de kans immers groot dat je andere zaken zal tegenkomen die je - als het dan toch open is - ook wil/moet vervangen en dan wordt het al snel een dure grap.

Vastlassen is ook een optie.

Echter moet je jezelf afvragen wat de oorzaak is van deze slijtage? Ketting niet goed gespannen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2010 13:48 #3 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic As versleten?!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2010 15:23 #4 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic As versleten?!
Zelfde euvel gehad >:( . Als je de boel vastlast gaat i.i.g. de keerring er aan en dan moet het blok als nog uitelkaar, zou ik niet doen dus.
Tevens; de as is gehard, de kans dat de lassen scheuren/breken is groot.
En als het echt mis gaat; staal smelt rond de 1500 C, aluminium rond de 700 C, kan je je carter dus kosten.
Mijn advies; revisie of ander blok!

dit dus; http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=4229.0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2010 15:43 #5 door wilco
Beantwoord door wilco in topic As versleten?!
Een donorblok is idd ook een optie. En de blokken zijn idd niet zo duur...

Ik heb mezelf ook al afgevraagd waardoor de as versleten kan zijn. Foute ketting spanning lijkt me niet de oorzaak, ik doe 25-35k met een kettingset en dat lijkt me vrij normaal.... Tijdens de tandwielwissels is me me de slijtage wel opgevallen, maar ja, wat doe je eraan? De slijtage is overigens een heel stuk verder dan op de foto uit het andere topic...
Ik heb echter wel vanaf het begin dat ik de motor in bezit heb, het idee dat er een lager op de uitgaande as een probleem heeft. Dat idee is ontstaan omdat er een jankend geluid uit de buurt van het voortandwiel leek te komen. Ge-experimenteer met kettingen en kettingspanning heeft nooit geholpen. Het kan natuurlijk zijn dat om wat voor reden ook de tandflanken van de vertanding van as en het tandwiel op elkaar zijn gaan bewegen wat een raar geluid kan veroorzaken, maar dan moet er een fout in de as ontstaan zijn / hebben gezeten. Ik heb van de 105.000 km ongeveer 80.000 zelf gereden en ik wilde eigenlijk nog effe "de ton zelfgereden" volmaken voordat voor iets nieuws ga kijken....

Tja, met vastlassen, als dat lukt (as inpakken in droogijs of zo), haal ik die "ton zelfgereden" wel.... Dan nieuwe brommer kopen en aan deze na inbouw van donorblok een zijspan bouwen wellicht, als winterfiets. 't Is al zo lang geleden dat ik op het Elefanten was.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2010 15:49 #6 door wilco
Beantwoord door wilco in topic As versleten?!
Ik heb ff een foto gemaakt van de as. Lekker dun!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2010 17:36 #7 door Erik
Beantwoord door Erik in topic As versleten?!
Ja, die is wel op ja...


Ik vind het nog steeds een k*tconstructie, die tandwielbevestiging met borgplaatje. Wel heel handig om snel een voortandwiel te wisselen maar dat is het dan ook.
Geeft altijd iets speling tussen tandwiel en as dus er zal altijd vuil tussen kunnen komen, het gevolg laat zich raden..

Probleem zit volgens mij niet in aftermarket tandwielen of slecht geharde assen maar het bovenstaande feit.

Wat doe je eraan? Tja, ik heb al eens zitten denken om een gat in de as te boren, draad in te tappen (bv M12 fijn), een pasbus met 10mm gat die mooi om de as past en tegen het tandwiel afsteund en een bredere pasbus voor tussen het uitgaande lager en de achterkant van het tandwiel.
Tandwiel zit dan mooi opgesloten en spelingsvrij op de as  :) .

Maar ik moet eerlijk zeggen dat er bij m'n vriendin gewoon weer een nieuwe as in is gegaan zonder aanpassing.. 'K heb projecten zat  ::)

Bovenstaande blok had trouwens 84000km gedraaid en kon zo weer in elkaar, meeste tolleranties zaten zo rond de 40 to 60% slijtage. Dus 100000km hoeft echt geen totale revisie te betekenen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2010 17:38 - 26 sept 2010 18:01 #8 door Erik
Beantwoord door Erik in topic As versleten?!

Als je de boel vastlast gaat i.i.g. de keerring er aan en dan moet het blok als nog uitelkaar, zou ik niet doen dus.



Keerring kan je van buitenaf vervangen, 10 minuten werk.

Edit: Niet dus als je tandwiel vastgelast zit  ;D  ff doordenken Erik...

Maar lassen zou ik sowieso niet doen, beetje "agrarische" van probleem "oplossen" ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2010 22:28 #9 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic As versleten?!
Gewoon voor een/dat donorblok gaan zou ik zo zeggen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2010 15:14 #10 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic As versleten?!
Ad Mies heeft in het verleden ook gewoon tandwielen vastgelast op een as met versleten tandjes; ging prima. Alleen niet te lang doorlassen want dan gaat de zaak wel aan gort. Gewoon korte stoten, afkoelen en weer verder.

Mocht je er meer van willen weten dan moet je toch even Ad Mies raadplegen.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2010 20:54 #11 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic As versleten?!
Dat jankende geluid herken ik, mijn AT heeft dat ook (+/- 100.000 km), ik heb idd het idee dat het aan de wrijving tussen tandwiel en spiebanen ligt. Ik moet ook vaker de ketting smeren naar mijn idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2010 22:09 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic As versleten?!

Dát kan aan inslijten van de rubber kettinggeleiders liggen: die stropen het vet van de rolletjes af. Je kunt als tijdelijke oplossing de sporen uitsnijden met een hobbymes.

Prop verder een paar keer per jaar en dot kopervet op die uitgaande as!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2010 22:10 #13 door Erik
Beantwoord door Erik in topic As versleten?!
ff kijken of je niet stiekum door je kettinggeleider heen zit.. Soms zie je dat pas als je 'm goed schoonmaakt, dan blijken er ineens twee mooie sleufjes in te zitten (en ook in je achterbrug  :-X ).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2010 22:13 #14 door Timy
Beantwoord door Timy in topic As versleten?!

Prop verder een paar keer per jaar en dot kopervet op die uitgaande as!


Gewoon tegen keerring zeg maar? Dat ga ik morgen gelijk ns doen dan!

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2010 22:19 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic As versleten?!

Nee gewoon op de as, zodat het tandwiel gevet is op de spiebanen. Kopervet loopt er ook af hoor, maar als je het regelmatig doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2010 22:33 #16 door Transit
Beantwoord door Transit in topic As versleten?!
Is dat niet slecht om de uitgaande as in te vetten, ivm het vastkleven van vuil en dat je dan nog snellere slijtage gaat krijgen ?
Zat er nl. wel aan te denken maar dorts het niet te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2010 22:51 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic As versleten?!

Mja... ik spreek uiteraard op persoonlijke titel. Ik doe het al 14 jaar sinds ik hem heb. Ik sta nu op 193.000km. Maar zover ik begrijp is het geen typische kwaal. Meer een fenomeen.

Alle metaal-op-metaal delen die gevet/ge-olied zijn gaan in de regel langer mee. Je ketting vet je toch ook? Daar komt ook vuil op. Maar een ongevette schone ketting gaat zéker minder lang mee dan een gevette vieze.

Vraag anders eerst eens de mening van een specialist?

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2010 12:03 #18 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic As versleten?!
Alvorens te gaan lassen of de boel open te gooien is het te overwegen een tandwiel op maat te (laten) maken, aangepast aan de dikte van de overblijvende tanden (splines) op de uitgaande as,
wat vakkundig draai en freeswerk kan voldoende resultaat opleveren om nog heel wat duizenden km's verder te geraken.
Nadien kan dan nog beslist worden om al dan niet de as te vervangen.
Zal wel iets kosten maar alleszins minder dan een ander blok of volledige demontage/hermontage uitgaande as.

Lassen zou ik persoonlijk ten allen tijden proberen te vermijden.

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2010 13:18 - 13 dec 2010 00:33 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic As versleten?!
een tandwiel laten maken op maat is meestal gezien de ongelijkmatige slijtage niet te doen,
door de hoge kwaliteit te gebruiken staal (c 45) zal het ook niet eenvoudig zijn om dit te laten doen afgezien van de kosten die er mee gemoeid zijn.

uiteindelijk zal herstelling  de beste optie blijven

of een ander motorblok...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2010 22:07 #20 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic As versleten?!
Tandwiel op maat gaat sowieso niet lukken, omdat aan het uiteinde van de as de splines nog de oorspronkelijke maat hebben  :-\ Of je moet de splines ook over de volle lengte gelijk laten maken. En dat gaat vast niet lukken met de as nog in het blok  ;D

Ach, zo'n as is kennelijk ook gewoon een 'slijtage onderdeel' bij Honda  >:(
Of men had niet verwacht dat de rest van de blokjes het zo lang zouden uithouden  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden