As versleten?!

31 dec 2010 15:36 #61 door piet
Beantwoord door piet in topic As versleten?!
ik moet helaas binnekort ook een beslissing nemen.mijn as is voor 25% versleten. ik ga hem eerst vast lassen. als dat goed blijft heb ik de beste twin van het noordelijkhalfrond voor mijn gevoel .80000 km hij is verder nog als nieuw
HONDA moet zich schamen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2010 16:31 #62 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic As versleten?!
Honda hoeft zich nergens voor te schamen, de twin en de alp zijn superbetrouwbaar, en hebben een lange levensduur, er rijden nog zoveel oudere fietsen rond, van welk ander merk/type zie je dat nog meer? die as gaat ook stuk door verkeerde montage en door slechte kwaliteit tandwielen. Jij bent dan relatief snel aan de beurt, maar ik ga de 150000km er wel mee halen, en wat is dan een nieuwe as? koop eens een nieuwe super tenere ofzo, pfff wat een geld.

Transalp RD16 2024

01 jan 2011 17:07 #63 door piet
Beantwoord door piet in topic As versleten?!
ik zou het gedeeltelijk met je eens zijn 
het motorzaakje bij mij op het dorp ,de eigenaar.zegt nog nooit nooit en nog nooooiiiiiiit bij 1 motor meegemaakt
die assen zijn zo vreselijk hard .

01 jan 2011 18:40 #64 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic As versleten?!
iedere motor kent wel een zwak punt, bij een AT is dat die as, bij diverse gsen gingen de cardan stuk, brak de achterschokdemper af en ga zo maar door.  een nieuwe tenere schijnt bij 60000km aan een nieuwe zuiger toe te zijn, een transalp700 in dezelfde prijsklasse is dan net ingereden....

Transalp RD16 2024

09 jan 2011 10:39 #65 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic As versleten?!
Toch even reageren hierop.

Het is niet normaal dat die assen zo snel slijten. Uiteraard kan dit te wijten zijn aan slechte montage/slechte kettingspanning/de kwaliteit van tandwielen. Echter zou dit in mijn ogen niet mogelijk mogen zijn, of toch niet zo snel.
Trouwens, er zijn enorm veel mensen die hun fiets slecht onderhouden, maar waarbij die tanden van de as niet zo hard slijten.

De vergelijking die dan gemaakt wordt bij de kosten van andere motoren/merken is (volledig) onterecht. De laatste keer dat ik uit nieuwsgierigheid heb geinformeerd wat zo'n as kost, was dat rond de 190. Geen massa geld, maar het is niet zomaar op 1 2 3 gedaan. Het hele blok moet uit elkaar om bij die as te kunnen. Dat is een enorme kost (als je het bij de dealer laat doen) of erg veel werk als je zelf aan de slag gaat. Daarbij komt dan nog eens de prijs voor pakkingen en keerringen, die niet te verwaarlozen is.

Trouwens, 60 000km voor een zware monocilinder zoals de xtz660 is niet slecht hoor. Als het enige wat je dan moet doen een zuigertje vervangen is, geef mij dan maar zo'n tenere ipv een nieuwe alp.

Het kan niet anders dan dat HONDA een fout heeft gemaakt bij de productie van die sommige van die assen. Het probleem komt nu eenmaal te vaak voor. Ik lees mee op vele fora, en elke keer het over AT's gaat, komt dit probleem boven water.

Dit alles neemt echter niet weg dat het een fantastische fiets is, maar sommige mensen worden verblind door de liefde/passie die ze ervoor hebben.

Just my 2c's.

Thomas

09 jan 2011 12:31 #66 door Erik
Beantwoord door Erik in topic As versleten?!
Ik denk dat de oorzaak een combinatie is van slechte (of minder goede) harding van de as en een k*tconstructie om het tandwiel te borgen.. (in ieder geval voor een zwaardere fiets waar veel km's mee gemaakt worden)

As kost trouwens iets in de 150,- euro incl.

13 feb 2011 14:30 #67 door wilco
Beantwoord door wilco in topic As versleten?!
Zo, even een update over de as. Regina tandwiel/kettingset gekocht bij Motozoom, zitten idd JT tandwielen bij. En het voortandwiel moet er met de hamer op, zo strak is de passing. Ik dacht eerst dat het niet het juiste tandwiel was! Op zich is die strakke actie bij een nauwe tolerantie niet zo vreemd want het voorste gedeelte van de spline is niet versleten, maarrrrrr ..... eenmaal op de juiste plek gearriveerd: geen spoor van radiale speling.....
Door tijdgebrek (of je je afvraagt of de crisis voorbij is: bij ons op 't werk dus duidelijk wel!) heb ik er verder niet meer naar gekeken. Dus geen idee hoe groot en betrouwbaar de eventuele raakvlakken op de flanken zijn.

De vraag òf ik een nieuwe motor zou kopen is inmiddels ook opgelost want ik kon een knappe BMW F800 GS (bj 2008, 3600 km op de tellert, geen typefout; drieduizend zeshonderd) kopen, dus dat maar gedaan.
De AT staat nog in de schuur en is in principe te koop. Ik zeg in principe, want indien het idd vooral een hoop werk is om die as te vervangen blijft het natuurlijk een optie om het blok op te knappen en een cross-bak aan de AT te hangen. Hmmmmm ..... ik denk dat vooral Eric dit een goed idee vindt ......

16 feb 2011 18:55 #68 door Timy
Beantwoord door Timy in topic As versleten?!
Het is mij aan het opvallen dat de versleten assen bij RD07A modellen is.
Is er ook iemand met een RD07 met dit probleem? Ik heb gisteren en vandaag even de 3 AT's RD07 die ik heb staan bekeken en zij hebben allemaal een beste km-stand van 2x 130k en 1x 110k km's. Allen hebben een keurige uitgaande as waar voorlopig geen ellende mee te verwachten is.

Zou dhr. Honda bezuinigd hebben op de as van de RD07A? Gewoon even een optie... (helaas kan je er ook niets mee)

Liberté - Egalité - Fraternité

16 feb 2011 19:20 #69 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic As versleten?!

Is er ook iemand met een RD07 met dit probleem?

Ikke  >:(
Heb er nu een ander blok onder gehangen, en ben het oude blok (met de defecte as) aan het reviseren(stond op 50K, weet niet of dat klopt(denk van niet  >:( )).

16 feb 2011 23:01 #70 door Timy
Ai, 50k lijkt mij dan ook niet te kloppen of je hebt wel erg veel pech gehad. Van welk bouwjaar is jouw RD07? Mogelijk een slecht jaar of iets dergelijks cq slechte productie periode in de overloop RD07 naar RD07A.

Succes met de revisie, voordeel is dat je er wel enorm veel van leert  ;)

17 feb 2011 18:03 #71 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic As versleten?!
'93
Revisie is geen probleem (behalve tijd en zin >:( ).
Heb n.l. nog meer interesses >:D , binnen kort te zien op topic "laatste aanschaf" o.i.d.

17 feb 2011 20:51 #72 door Huib
Beantwoord door Huib in topic As versleten?!
De RD04, RD07 en RD07A hebben (mechanisch) exact hetzelfde blok. Volgens Ad is het onderdeel nummer veranderd na '96 en hebben de gebakjes van voor die tijd er meer last van.

Dat haalt dan de stelling dat de 07A er meer last van zou hebben weer een beetje onderuit.....gelukkig maar want laat ik die nou net hebben.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

17 feb 2011 21:28 #73 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic As versleten?!
Hoi,

Mijn RD03 heeft 68K op de teller, maar nog niets van slijtage te bemerken aan de as. Ok, die motoren hebben wat minder PK's dan de RD04/7/7A, maar toch...

Ik heb ook nog nooit gelezen/gezien dat er RD03 was met problemen aan de uitgaande as...

Groeten

09 juli 2011 15:46 #74 door jointony
Beantwoord door jointony in topic As versleten?!
Even inhaken op dit topic. Ik heb een Transalp uit 94 met 42k op de teller. Afgelopen week heb ik eens goed de ketting aangepakt na vervanging van de achterband. Wiel moest er toch uit.  Ik had al eerder gelezen over de beruchte as maar ging ervan uit dat het alleen om de AT,s gaat. Toch maar eens even kijken en tot mijn grote schrik forse speling tussen voortandwiel en as???? Tandwiel eraf en as schoongemaakt. Het is nog niet veel maar de slijtage is toch duidelijk te zien. Ik zit hier dus stevig te baaluh. Op adviezen vanuit het forum heb ik nu een JT voortandwiel besteld en ik ben heel benieuwd wat dat gaat opleveren.

09 juli 2011 20:45 #75 door Erik
Een JT tandwiel gaat niet veel (meer) opleveren.. Eenmaal speling betekend dat de slijtage steeds sneller verloopt, daar helpt geen JT tandwiel tegen.

Het enige wat helpt is bij een goede (nieuwe) as een zo goed mogelijk passend tandwiel te gebruiken, bv JT of origineel. Er zit altijd wel iets speling op en hoe minder hoe beter.
Slijtage kan je beperken door alles goed schoon te monteren, eventueel met een beetje hogedruk vet ertussen.

Hoeveel kan je het tandwiel verdraaien t.o.v. de as?

10 juli 2011 00:19 #76 door jointony
Ja daarom zit ik ook te baalen. Als het proces eenmaal in gang is, gaat het steeds sneller. en de lol gaat er ook wel een beetje vanaf als je bij elke keer bij het gas erop denkt daar gaat weer een beetje :)) Ik heb geen merkbare spelling gevoeld tov het verdraaien op de as. Wel kan ik het tandwiel behoorlijk laten schommmelen op de as. Het is ook duidelijk te voelen met de borgplaat. Op het eerste stukje nauwelijk spelling maar na de inkeping is er duidelijk meer ruimte en helemaal achteraan zit ie wel weer vast op de spiebanen. Een nieuwe as is voor mij een operatie waar ik nu even niet aan moet denken.....

10 juli 2011 01:10 #77 door Erik
Nieuwe as moet je ook nog helemaal niet aan denken! Als ik het zo hoor zou ik een nieuw tandwiel met nieuwe borgplaat kopen en alles netjes SCHOON monteren met een likje vet.

Verder niet je rijplezier erdoor laten vergallen, m'n vriendin d'r AT had vanaf de koop (52000km) al speling en pas vijf jaar later bij 88000km heb ik er een nieuwe as in gezet.
Eigenlijk kon ie nog wel ff mee maar de tijd was er rijp voor (winter) en ik had er zin an  ;D

10 juli 2011 12:35 #78 door Timy
Zoals Erik al schrijft, ik zou me niet teveel zorgen gaan maken. Voorlopig zal hij nog keurig zijn dienst doen hoor! Wel is het handig om de as als aandachtspuntje te houden en dus afentoe spieken hoe het ervoor staat.

Gewoon rijden met t kreng  ;)

10 juli 2011 21:45 #79 door jointony
bedankt voor de reacties en jullie hebben helemaal gelijk. lekker rijden en de boel een beetje en de gaten houden.

13 juli 2011 20:41 #80 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic As versleten?!
Na het topic even snel te hebben doorgelezen vroeg ik mij af of de as ook niet sneller slijt door off road rijden (modder/zand).

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015 en opnieuw lid vanaf 2026.

Transalp 600 1990
NC 750 X 2014

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.233 seconden