As versleten?!

04 okt 2010 22:50 #21 door Transit
Beantwoord door Transit in topic As versleten?!

Mja... ik spreek uiteraard op persoonlijke titel. Ik doe het al 14 jaar sinds ik hem heb. Ik sta nu op 193.000km. Maar zover ik begrijp is het geen typische kwaal. Meer een fenomeen.

Alle metaal-op-metaal delen die gevet/ge-olied zijn gaan in de regel langer mee. Je ketting vet je toch ook? Daar komt ook vuil op. Maar een ongevette schone ketting gaat zéker minder lang mee dan een gevette vieze.

Vraag anders eerst eens de mening van een specialist?

;)


En waarom eigenlijk kopervet en geen gewoon vet?
Zou lagervet of wit vet ook werken?
Wordt het dermate warm dat gewoon vet er snel tussenuit is ?
Ik gebruik kopervet normaliter alleen op schroefdraad en voor de remblokken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2010 23:09 #22 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic As versleten?!
je as wordt inderdaad zeer heet en de meeste smeervetten (ingedikte olie) lopen er gewoon uit.

grafiet vet of kopervet zorgt zeer zeker voor minder metaal op metaal contact

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2010 23:36 #23 door Huib
Beantwoord door Huib in topic As versleten?!
Jamaar...... kopervet hoort toch niet op bewegende delen???

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2010 10:17 #24 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic As versleten?!
@ Huib, het tandwiel en de as bewegen toch niet tov elkaar.

Je laat je remklauwen toch ook niet thuis in de schuur liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2010 10:29 #25 door Huib
Beantwoord door Huib in topic As versleten?!
Als het tandwiel en de as niet t.o.v. elkaar bewegen hoe komt Wilco dan aan die versleten as en waarom zo er dan überhaupt vet tussen moeten? Kopervet hoort niet op bewegende delen i.v.m. extra slijtage. Kopervet hoort alleen of bouten en moeren die je graag weer los wilt kunnen draaien. En dan eigenlijk zelfs alleen bouten en moeren onderhevig aan hitte. Bovendien is gewoon vet ook geen goed idee want dat lokt zand aan als bijen naar de honing. Daarom smeer je ook geen vet op je ketting.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2010 17:45 #26 door Iklastig
Beantwoord door Iklastig in topic As versleten?!
ik heb dit probleem ook...
lang niet zo extreem maar toch, het tandwiel schommelt op de as en zit dus niet mooi strak erop



zit nu tegen de 70K op de teller en denk dat ik er nog wel een poosje mee kan rijden.

stel nou dat ik de as zou vervangen in een malle bui, is de slijtage dan te voorkomen door de ketting juist te spannen en af en toe te smeren of is dit een onvermijdelijk kwaad dat terug blijft komen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2010 22:00 #27 door kees
Beantwoord door kees in topic As versleten?!
Huib,

V-twin bedoelt dat tandwiel en as niet om elkaar heen bewegen. Snel bewegende delen smeer je met olie(-film) en langzame met vet. Denk jij dat het beetje koper in de pasta slijtage versneld? Er is lichte beweging onderling tussen tandwiel en as (en dat hoort ook zo) en tegen elkaar bewegende delen metaal horen nou eenmaal gesmeerd te zijn tegen slijtage. Punt.

Waar smeer jij overigens je ketting mee dan? Dry-lube of zo? Laat me niet lachen, das leuk voor zondagmiddag rijders... maar echt geen serieuze optie als je kilometers maak. Een ketting staat ouwerwets in vet. Klaar uit.

Maar goed, de kerk kent vele geloven!  :P



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2010 22:07 #28 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic As versleten?!
@Iklastig: ik vinnum er schitterend uitzien jouw as  8) Nauwelijks sporen te zien! Geen zorgen dus  :D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2010 22:12 #29 door Erik
Beantwoord door Erik in topic As versleten?!
ík lastig z'n as is zeker één á anderhalve mm afgesleten.. En de slijtage gaat sneller naarmate er meer  speling op komt.

Ik zit ineens te denken, smeren met Staburgs vet, zou dat niets zijn? (Headless weet waarschijnlijk wel wat ik bedoel  ;))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2010 22:17 #30 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic As versleten?!
[zet z'n bril op]
Waar zie je die slijtage dan Erik ? Ik zie geen blingbling kantje aan die splines  :-\

Staburags heb ik ja  :D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2010 23:04 #31 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic As versleten?!
@IKlastig
Ik zou als ik jou was in het vervolg gewoon een JT voortandwiel nemen. Heeft zover ik weet de strakste passing en monteer direct een nieuwe borg plaat ad. €7,95 bij de Honda dealert.
Op die manier reduceer je de meeste speling en kan je nog heel wat km's maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2010 23:31 #32 door Erik
Beantwoord door Erik in topic As versleten?!

[zet z'n bril op]
Waar zie je die slijtage dan Erik ? Ik zie geen blingbling kantje aan die splines  :-\

Staburags heb ik ja  :D


Kijk maar's goed naar de breedte van de splines nabij de keerring en op het einde van de as en waar het tandwiel gezeten heeft René.
Bijlage:


Lijkt trouwens de Freggelgrot (wie kent ze nog?) wel rondom die as  ;D


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2010 09:30 #33 door Huib
Beantwoord door Huib in topic As versleten?!

Huib,

V-twin bedoelt dat tandwiel en as niet om elkaar heen bewegen. Snel bewegende delen smeer je met olie(-film) en langzame met vet. Denk jij dat het beetje koper in de pasta slijtage versneld? Er is lichte beweging onderling tussen tandwiel en as (en dat hoort ook zo) en tegen elkaar bewegende delen metaal horen nou eenmaal gesmeerd te zijn tegen slijtage. Punt.

Waar smeer jij overigens je ketting mee dan? Dry-lube of zo? Laat me niet lachen, das leuk voor zondagmiddag rijders... maar echt geen serieuze optie als je kilometers maak. Een ketting staat ouwerwets in vet. Klaar uit.

Maar goed, de kerk kent vele geloven!  :P


Vet en vet zijn toch heel verschillende dingen, ketting vet/olie/spray heeft een hoog lossend vermogen net als kettingzaag olie. Gewoon kogellager vet/vaseline etc. blijft alles op plakken. Kopervet heeft ook nog eens een slijtende werking door de vaste stoffen. Ik zou het niet eens in de buurt van mijn tandwielen willen hebben. Maar zoals je zegt .....meerdere geloven.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2010 10:00 #34 door Huib
Beantwoord door Huib in topic As versleten?!


Waar smeer jij overigens je ketting mee dan? Dry-lube of zo?


Een osco met transmissiebak olie....das pas lachen. Daarbij rij ik het liefst zonder dat plastic beschermkapje en maak ik alles schoon (drukreiniger) na het crossen. Daarna inspuiten met wd-40. Ketting ook schoonmaken met wd-40 en inspuiten met kettingOLIE en geen vet. Ieder zijn eigen methode en middeltjes maar ik zal je zeggen ik heb nul radiale speling op de splines.  :angel:




Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2010 19:33 #35 door kees
Beantwoord door kees in topic As versleten?!
Huib,

Ga jij er weer crossen bijhalen.. ja dan wil je dat de zooi lost en neem je iets duns ja. Maar gewone mensen rijden op de weg en dan wil je het erop houden. Dus de meesten vetten de ketting, helaas.

Verder gaat het hier om dat bewegende metalen delen gesmeerd dienen te worden om overmatige slijtage te reduceren. Je kunt er over discussieren wat dan in het geval van een secundaire bak-as de beste optie zou kunnen zijn, maar je bent hopelijk wel met me eens ik dat ik in die stelling gelijk heb?

Ik heb ook wat speling op die as, maar ik zit dan ook op 2 ton (waarvan óók een goed derde deel offroad). Duidelijk heeft het vetten van mijn uitgaande as geen nadelige gevolgen gehad.

Of het dan zóveel heeft gedaan is ook maar de vraag: het uitvreten van de uitgaande as is meer een fenomeen, het komt voor. Maar toch zeker geen kwaal!

(mooi schone Freggelgrot heb je trouwens... :P)
;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2010 20:45 #36 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic As versleten?!
@Erik: plaatje wat beter bestudeerd nu (rechterkant van de foto viel buiten m'n beeldscherm  :-[) en zie dat je gelijk hebt.

Maar daar verderop op de as, tegen de keerring aan, is dat puur slijtage ? Het lijkt mij dat er gewoon een borst zit  :-\

Overigens, de experts bij de buren twijfelen aan het nut van Staburags en vragen zich af waarom Herr B*W dat voorschrijft.
Ik smeer 't inderdaag op de splines van de cardanas bijv. En die doet 't nog steeds  :D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2010 22:18 #37 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic As versleten?!

Overigens, de experts bij de buren twijfelen aan het nut van Staburags en vragen zich af waarom Herr B*W dat voorschrijft. Ik smeer 't inderdaag op de splines van de cardanas bijv. En die doet 't nog steeds  :D


Goed voor de balie verkoop bij de BMW dealer. Weet je wat die handel per 100 ml kost  ::) :-X :-\ :'(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2010 22:34 #38 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic As versleten?!
Ja, 20 euri's geloof ik  :o Nah ja, ik heb mijn tubetje gekregen  ;D En het gaat een motorleven (okay, een half motorleven bij B*W  ;D) mee!
Bovendien, op de prijs van het apparaat zélf stelt zo'n tubetje niks voor natuurlijk  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2010 22:41 #39 door Erik
Beantwoord door Erik in topic As versleten?!
Inderdaad iets van 22,-. Tubetje doe je heel lang mee, het is trouwens echt "smerig" spul, heel taai.
Molycote heeft ook een vet wat goedgekeurd is door BMW en Honda schijnt ook zo'n soort vet te hebben, ik wil niet eens weten wat dat kost..  ;)
Daarbij neem ik geen risico met het onderhoud van de cardan, waarom zou je?

@ Rene; de slijtage bij Iklastig is dus dat schone gedeelte van de as, kan niet missen, het lichtpuntje in de Freggelgrot  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2010 22:49 #40 door Huib
Beantwoord door Huib in topic As versleten?!


Verder gaat het hier om dat bewegende metalen delen gesmeerd dienen te worden om overmatige slijtage te reduceren. Je kunt er over discussieren wat dan in het geval van een secundaire bak-as de beste optie zou kunnen zijn, maar je bent hopelijk wel met me eens ik dat ik in die stelling gelijk heb?

Ik heb ook wat speling op die as, maar ik zit dan ook op 2 ton (waarvan óók een goed derde deel offroad). Duidelijk heeft het vetten van mijn uitgaande as geen nadelige gevolgen gehad.

Of het dan zóveel heeft gedaan is ook maar de vraag: het uitvreten van de uitgaande as is meer een fenomeen, het komt voor. Maar toch zeker geen kwaal!

(mooi schone Freggelgrot heb je trouwens... :P)
;)


Ben zeker met je eens dat er "iets" tussen moet zitten. Maar onjuist smeren geeft vaak een aangekoekte  ****zooi die misschien meer kwaad doet dan goed. Probeer maar een middel tussen de splines te krijgen als er een aangekoekte laag voor zit. En elke beurt je tandwiel demonteren is ook geen pretje.... vandaar mijn betoog over het gebruik van vet of geen vet. Maargoed..... ik heb nog lang geen twee ton en als ik dat haal weet ik niet of ik nog steeds dezelfde uitgaande as heb...... zoveel heb ik dus nou ook niet te bewijzen met mijn schone freggelgrot.....


Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden