- Berichten: 52
Mja... ik spreek uiteraard op persoonlijke titel. Ik doe het al 14 jaar sinds ik hem heb. Ik sta nu op 193.000km. Maar zover ik begrijp is het geen typische kwaal. Meer een fenomeen.
Alle metaal-op-metaal delen die gevet/ge-olied zijn gaan in de regel langer mee. Je ketting vet je toch ook? Daar komt ook vuil op. Maar een ongevette schone ketting gaat zéker minder lang mee dan een gevette vieze.
Vraag anders eerst eens de mening van een specialist?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
[zet z'n bril op]
Waar zie je die slijtage dan Erik ? Ik zie geen blingbling kantje aan die splines :-\
Staburags heb ik ja
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Huib,
V-twin bedoelt dat tandwiel en as niet om elkaar heen bewegen. Snel bewegende delen smeer je met olie(-film) en langzame met vet. Denk jij dat het beetje koper in de pasta slijtage versneld? Er is lichte beweging onderling tussen tandwiel en as (en dat hoort ook zo) en tegen elkaar bewegende delen metaal horen nou eenmaal gesmeerd te zijn tegen slijtage. Punt.
Waar smeer jij overigens je ketting mee dan? Dry-lube of zo? Laat me niet lachen, das leuk voor zondagmiddag rijders... maar echt geen serieuze optie als je kilometers maak. Een ketting staat ouwerwets in vet. Klaar uit.
Maar goed, de kerk kent vele geloven!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Waar smeer jij overigens je ketting mee dan? Dry-lube of zo?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Overigens, de experts bij de buren twijfelen aan het nut van Staburags en vragen zich af waarom Herr B*W dat voorschrijft. Ik smeer 't inderdaag op de splines van de cardanas bijv. En die doet 't nog steeds
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Verder gaat het hier om dat bewegende metalen delen gesmeerd dienen te worden om overmatige slijtage te reduceren. Je kunt er over discussieren wat dan in het geval van een secundaire bak-as de beste optie zou kunnen zijn, maar je bent hopelijk wel met me eens ik dat ik in die stelling gelijk heb?
Ik heb ook wat speling op die as, maar ik zit dan ook op 2 ton (waarvan óók een goed derde deel offroad). Duidelijk heeft het vetten van mijn uitgaande as geen nadelige gevolgen gehad.
Of het dan zóveel heeft gedaan is ook maar de vraag: het uitvreten van de uitgaande as is meer een fenomeen, het komt voor. Maar toch zeker geen kwaal!
(mooi schone Freggelgrot heb je trouwens...)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
