As versleten?!

13 juli 2011 21:27 #81 door Erik
Beantwoord door Erik in topic As versleten?!

Na het topic even snel te hebben doorgelezen vroeg ik mij af of de as ook niet sneller slijt door off road rijden (modder/zand).


Lijkt me wel.

Toen ik nog veel offroad reed met m'n AT ging regelmatig het tandwiel eraf om de zaak schoon te maken  ::)
(eigenlijk ging toen regelmatig de halve fiets uit elkaar om schoon te maken..) Die bewuste AT (Dé Milkakoe  ;) ) rijdt nu nog steeds rond met dezelfde as zonder overmatige speling (ruim 130000km en veel offroad).

Denk inderdaad dat de slijtage ook wel wat met onderhoud te maken heeft, bv roest is ook niet echt bevorderlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2011 23:13 #82 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic As versleten?!
Is het niet beter om keramisch vet te gebruiken voor de as i.p.v kopervet???
www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus...etten/keramisch-vet/

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015 en opnieuw lid vanaf 2026.



Transalp 600 1990
NC 750 X 2014

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2011 00:15 #83 door Erik
Beantwoord door Erik in topic As versleten?!
Inderdaad liever hogedruk vet gebruiken, liefst zo taai mogelijk bv Staburags nbu 30 ptm (duur maar wel heel goed) of Molykote BR 2 plus (goedkoper maar wat dunner).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2011 12:23 #84 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic As versleten?!
Ik heb nog keramisch vet liggen, dan moet ik binnenkort maar eens de as gaan invetten. ;) Heb de as pas nog gecontroleerd maar niet ingevet.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015 en opnieuw lid vanaf 2026.



Transalp 600 1990
NC 750 X 2014

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2011 21:33 #85 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic As versleten?!
Vandaag mijn as ingevet met speciaal vet, ook gelijk de borgplaat vervangen deze was afgesleten. Als je binnenkort een nieuw tandwielset nodig hebt gelijk even de borgplaat controleren

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015 en opnieuw lid vanaf 2026.



Transalp 600 1990
NC 750 X 2014
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2011 21:34 #86 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic As versleten?!
En nog een foto van de borgplaat.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015 en opnieuw lid vanaf 2026.



Transalp 600 1990
NC 750 X 2014
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2011 00:04 #87 door Erik
Beantwoord door Erik in topic As versleten?!
Het gekke is dat van de gesleten borgplaatjes die ik gezien heb ze allemaal aan de buitenkant ingesleten zijn  ::)

Maar het blijft een kwalitatief uitermate treurige constructie..  :'(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2011 04:40 #88 door harry
Beantwoord door harry in topic As versleten?!
Yep... Kutconstructie inderdaad, kan er ook niet anders van zeggen... Bij mijn RD07 had ik er geen last van, bij mijn eerdere RD04 ook niet maar bij mijn oude Transalp uit 1987 had ik de as helemaal rond (125.000 km). Geen spoortje van vertanding meer erop.
Maar op dat asje na zijn het best goede motortjes.  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2011 12:42 #89 door thedennman
Beantwoord door thedennman in topic As versleten?!
Zo,

Ik heb ook echt veel spelling op mn as en tandwiel. 3a4 MM gok ik.
Binnekort maar eens tandwiel en borgplaat vervangen.
Of vd winter toch blok ff openen en de as vervangen.

Gaat trouwens om een 89 rd03 met 95d op de klok . Helaas gaan ze bij de rd03 ook naar de %&^%$#..!

Greetszz ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2011 15:58 #90 door daandus
Beantwoord door daandus in topic As versleten?!
... wij hebben onze borgplaatjes preventief vervangen, maar om heel eerlijk te zijn: ik zag geen verschil tussen de oude en de nieuwe.... niet ingesleten zoals op de foto's hierboven!
(120.000 en 100.000 op een RD07 en een RD07A AT)
Ook onze assen zijn gewoon prima, je ziet d'r niets geks aan.

Misschien moeten we eens met z'n allen bomen over de reden van het uitslijten... is het gewoon dikke pech, of verkeerde merken tandwielen ofzo? Of geen vet ertussen smeren?

Ik kan me voorstellen dat je de sjaak (niet Lucassen) bent als je een pietsje slijtage hebt; zodra het begint is er geen weg terug meer.
Maar waarom zitten onze tandwielen nog strak om de assen heen, en overleven ook de borgplaten het?



... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2011 16:09 #91 door Zot
Beantwoord door Zot in topic As versleten?!
molybdenum vet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2011 20:58 - 08 aug 2011 22:01 #92 door Erik
Beantwoord door Erik in topic As versleten?!

molybdenum vet


Maakt niet veel uit welk vet, beste is idd hogedrukvet, maar volgens mij zit het een een foute harding.. De één heeft er wel last van, de andere niet of nauwelijks.

Het jammere is dat als het tandwiel zoals meestal met een moer of bout geborgd zou zitten die harding niet veel meer uitmaakt. het jutteren van het tandwiel (wat ie vanaf nieuw eigenlijk al doet, tandwiel zit nl gewoon "los" op de as) maakt dat de zooi slijt, een iets verkeerd geharde as doet de rest..



@ Daan; Plaatje van de Koe was al een keer vervangen  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2011 08:47 #93 door Zot
Beantwoord door Zot in topic As versleten?!
as is oppervlakte gehard, die laag gaat roesten in veel gevallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden