As versleten?!

06 okt 2010 23:13 #41 door Erik
Beantwoord door Erik in topic As versleten?!
Ik vind een schone Freggelgrot wel veel fijner..  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2010 23:17 #42 door Huib
Beantwoord door Huib in topic As versleten?!

Ik vind een schone Freggelgrot wel veel fijner..  ;D

ruikt ook beter..... ;D

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

07 okt 2010 20:33 #43 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic As versleten?!

Ja, 20 euri's geloof ik  :o Nah ja, ik heb mijn tubetje gekregen  ;D En het gaat een motorleven (okay, een half motorleven bij B*W  ;D) mee!

Ik neem aan dat je eigenlijk gewoon wilt zeggen dat zo'n tubetje gewoon een BMW leven lang mee gaat en dan heb je inderdaad genoeg aan zo'n klein tubetje. Dat dat korter is dan van een AT tja kan ik ook niks aandoen >:D :angel:

10 okt 2010 11:38 #44 door wilco
Beantwoord door wilco in topic As versleten?!
Het blijkt dus dat versleten splines geen onbekend verschijnsel zijn. Ik denk dat er redelijk grote verschillen zijn in de doorharddiepte van de diverse assen; als een splineflank eenmaal door de geharde laag heen vesleten is, gaan het allemaal behoorlijk snel. Gevalletje pech hebben als je zo'n exemplaar hebt.  :( Ik zal eens kijken of ik een doorhardingsdiepte kan zien als ik het slijtagevlak ff aanets.
Het lijkt erop dat een huilend geluid wel een indicatie is dat er iets loos kan zijn. Voor wat betreft smering ben ik het met de pro-smeerders eens: kan alleen maar baten mits er geen vervuild vet tussen de vlakken kan komen (dat noemen we slijppasta). Des te vetter des te beter! Het moet wel drukvet zijn want de flankdruk en bijbehorende temperaturen zullen niet gering zijn. Het is niet voor niets dat ondanks alle vet en meuk die er in de freggelgrot zit de as altijd gortdroog is, ook al komt er vast af en toe is wat vet op. Ik vet de zaak eigenlijk altijd in met kopervet of iets aanverwants als er nieuw spul opkomt of bij de winterbeurt.

Dan denk ik dat de rijstijl ook wel een duit in het zakje doet: ik rij (op de weg) redelijk sportief met veel afremmen op het blok. Aangezien de Eifel en de Ardennen voor mij niet zo heel ver weg zijn ben ik hier regelmatig te vinden en komt afremmen op je blok veel meer voor dan in de Lage Landen (denk ik). Verder ben ik een kampeerder en sleep dus meestal wel een berg spul mee, zeker op vakantie.
Voor zover de root-cause analyse ;)

Ik kan zelf een tandwiel maken (mits ik er de tijd voor kan vinden...) Idd wel ff de voorste splines op maat maken, wat weer betekend dat de borging aangepakt moet worden. Dit is echter een tijdelijke oplossing omdat de slijtage gewoon doorgaat natuurlijk.
Aangezien hoe dan ook het blok uit elkaar of vervangen moet worden lijkt een vastpik actie met stip de beste optie om de zaak weer even vlot te trekken.

12 dec 2010 10:44 #45 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic As versleten?!
is het niet verstandiger om voor die risico as motoren een niet zo hard tandwiel te pakken? Ik lees regelmatig over hoge kwaliteit tandwielen, hoe harder hoe beter dan gaan ze langer mee. Maar als het tandwiel harder is dan de uitgaande as lijkt me dat het slijtage proces van de as alleen maar versnellen. Ik zou liever iets vaker een zacht tandwiel wegens slijtage vervangen dan mijn uitgaande as.
Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

12 dec 2010 15:30 #46 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic As versleten?!

is het niet verstandiger om voor die risico as motoren een niet zo hard tandwiel te pakken? Ik lees regelmatig over hoge kwaliteit tandwielen, hoe harder hoe beter dan gaan ze langer mee. Maar als het tandwiel harder is dan de uitgaande as lijkt me dat het slijtage proces van de as alleen maar versnellen. Ik zou liever iets vaker een zacht tandwiel wegens slijtage vervangen dan mijn uitgaande as.
Marc

juist goedkope tandwielen hebben dat , alleen de tanden hoeven knetterhard te zijn,, .
maar dat drukvet is een goed idee,,  je koopt dan alleen niet in kleine handzame tubes....
en het is best lastig verwerken

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

13 dec 2010 00:49 #47 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic As versleten?!

Honda heeft wel in de loop van de tijd wel 2 nummers in de omloop maw 2 assen die een ander nummer hebben.
daarmee zou ik kunnen aannemen dat het ook gaat om 2 verschillende wisselstukken.

nou kan dit dus een modificatie geweest zijn wat niet wegneemt dat beiden onderdeel nummers nog in gebruik zijn.

ik heb wel een vermoeden dat het probleem zich meer voordoet bij de modellen van voor 1996.
wat mijn vermoeden met het nieuwe onderdeel zou kunnen bevestigen.
het is mij nog onbekend of de assen dus ook uitwisselbaar zijn met alle bouwjaren want dan zou je kunnen aannemen dat het produkt toch verbetert zou kunnen zijn.

wel is het een feit dat niet alle tandiwielen zeer pas zuiver zijn
maar dat de JT tandwielen dan nog van de hoogste kwaliteit zijn, immers je hebt bijna altijd wel een hamertje tik nodig

opzich valt de prijs van het onderdeel mee echter de arbeid is intens
zet daarbij ook de gemid km die de nederlandse motorrijder op de weg zet en we zijn zo 25 jaar verder.

de slijtage kan alleen maar voortkomen uit beweging
en of dit axiaal of radiaal is maakt dan niet meer uit
de radiale speling is niet veel aan te doen maar de axiaal dmv het plaatje wel.

Kijk zo zie je maar meer, een transalp 600 is het meest betrouwbaar :))

13 dec 2010 07:51 #48 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic As versleten?!

ik denk dat je een punt heb.

een alp heeft de langste adem, en start ook makkelijker dan een twin, en is stukken zuiniger en een twin rijd zich niet los van een alp

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

13 dec 2010 18:28 #49 door olaf
Beantwoord door olaf in topic As versleten?!

ik denk dat je een punt heb.

een alp heeft de langste adem, en start ook makkelijker dan een twin, en is stukken zuiniger en een twin rijd zich niet los van een alp

Ligt ook wel aan de berijder denk ik , zo rijdt de alp zich los van de twin , en de twin zich los van de alp :o

AT en KTM Adv 990R

20 dec 2010 14:30 #50 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic As versleten?!
[quote author=Ad Mies link=topic=4640.msg48408#msg48408 date=1292197759
Kijk zo zie je maar meer, een transalp 600 is het meest betrouwbaar :))
[/quote]

Wat zijn er dan voor dingen mis met een alp 650 en 700 waardoor je zou stranden.

Transalp RD16 2024

20 dec 2010 19:22 #51 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic As versleten?!
1 als meest betrouwbaar beschouw ik

2  een voertuig dat makkelijk toegankelijk is voor onderhoud

3  de onderhoudskosten laag zijn

4 en eventuele technische problemen eenvoudig op te lossen zijn zonder  noemeswaardig    technisch gereedschap.

bij de 650 staat punt 2 en punt 3 ter discussie

en voor de 700 tevens punt 2/3 en 4

vandaar dat de 600 gewoon de meeste punten krijgt

21 dec 2010 12:33 #52 door bully043
Beantwoord door bully043 in topic As versleten?!
Ben ik blij dat ik voor een 600 gekozen heb ;D

27 dec 2010 11:48 #53 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic As versleten?!
Afgelopen week mijn RD07A van 1998 met 60.000 km op de teller samen met Erik van Immerzeel van een nieuwe uitgaande as voorzien. Bij aankoop in februari 2009 had ik al overmatige speling vastgesteld tussen de as en het tandwiel en hoopte reparatie te voorkomen door montage van een beter passend tandwiel (JT) en een nieuwe borgplaat. Ervaring heeft inmiddels geleerd dat als de hardingslaag van de as aangetast is, dat de slijtage versneld doorgaat. Op bijgaande foto is het verschil tussen Oud en Nieuw duidelijk te zien. Spie slijt aan de voorzijde (zijde die naar de dynamo wijst) af. Als de borgplaat niet tijdig vervangen wordt dan worden de korte spieën aan de kant van de groef ook aangetast.

Bijlagen:

27 dec 2010 18:32 #54 door daandus
Beantwoord door daandus in topic As versleten?!
Wat is dat voor flakkees krantje ? ;-)

groetjessss

... was ooit lid ...

27 dec 2010 18:54 #55 door Erik
Ons Eiland? Die lees ik altijd op de werkbank  ;D

27 dec 2010 19:33 #56 door daandus
Beantwoord door daandus in topic As versleten?!
via jouw fora-draadjes her-en-der blijf ik mooi op de hoagte van 't laetste nieuws!

... was ooit lid ...

27 dec 2010 19:43 #57 door kees
Beantwoord door kees in topic As versleten?!

Mwa op zich vind ik die as nog niet zo heel erg. Aan de andere kant, dit al bij 60.000km is het eigenlijk best erg ja..

Geen goedkoop dingetje, of wel..? ::)

27 dec 2010 20:56 #58 door Erik

via jouw fora-draadjes her-en-der blijf ik mooi op de hoagte van 't laetste nieuws!

Er zijn inderdaad topics te vinden met nog veel meer eilandennieuws  :D

@ Brombeer;  As kost ongeveer 148,- inc. 
Reken voor de pakkingen/klein materiaal nog 's ongeveer 200,- dus dat valt wel mee. De hoeveelheid werk daarintegen...  :-\

29 dec 2010 14:42 #59 door Yens
Beantwoord door Yens in topic As versleten?!

Er zijn inderdaad topics te vinden met nog veel meer eilandennieuws  :D

@ Brombeer;  As kost ongeveer 148,- inc. 
Reken voor de pakkingen/klein materiaal nog 's ongeveer 200,- dus dat valt wel mee. De hoeveelheid werk daarintegen...  :-\

Hoeveel uur werk is het ongeveer ?

29 dec 2010 16:13 #60 door Erik
Tja, dat ligt aan de hoeveelheid koffie en drop tussendoor  ;D

Als je met een schoon blok begint en er zit niets tegen 10 á 12 uur. Ligt er ook erg aan of alles meezit, en pakkingvlakken schoonmaken gaat ook wel wat tijd inzitten.
Als er meer werk bijkomt, zoals koppen volledig demonteren en nakijken, diverse spelingen meten enz. gaat er nog wel wat meer tijd inzitten.

Ik zeg maar zo, je kan kiezen tussen drie dingen: Goedkoop, Snel, en Goed. Helaas is een combinatie van deze drie redelijk zeldzaam..  ::)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden