Olie ervaring delen.

05 nov 2011 21:11 #21 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Olie ervaring delen.

Misschien geen ervaring qua merk maar ik gooi er in de winter dikkere olie in (20w50) en ik vind dat ie dan lekkerder schakelt en minder motor geluidjes maakt.....


Is het niet beter om er juist de dunnere olie in te laten zitten, dikke olie vloeit minder bij lage temperaturen in combi met koude start.

Even mijn eigen info: Ik heb 1 keer Motul 10w40 semi synthetische olie in mijn AT gedaan resultaat was gelijk meer olieverbruik. Volgende gewoon weer Castrol 10w40 semi synthetisch. en ik hoef bijna niet meer bij te vullen.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600
Discussie gesloten.
05 nov 2011 23:11 #22 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Olie ervaring delen.
Nou, als ik dit allemaal zo lees, hou ik het wel gewoon bij Hein Gerickes 10W40 semi sinteet.
Goedkoop en alles werkt prima.
Discussie gesloten.
06 nov 2011 09:25 #23 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Olie ervaring delen.

wat heb je dan allemaal gelezen ?


Vreselijk veel verschillen in meningen en ervaringen.
Van heel goedkoop tot idioot duur.
Mijn ervaring is dat de olie van Hein gewoon goed is.
Moet ik wel bijvertellen dat ik normaal maximaal 3 tot 5 duizend km per jaar rij en de olie inclusief filter
1 keer per jaar vervang.
Discussie gesloten.
06 nov 2011 10:25 #24 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Olie ervaring delen.
Nee, waarom? Als ik goeie olie vind voor niet al te veel, vind ik het best.
De motor zelf zal er niet minder om lopen.
Dunne sinteet doe ik er zeker niet in omdat de motoren van toen helemaal niet met de "speling" toleranties
van nu (bijna perfectie) overeen komen.
Combinatie olie/koppeling moeten we natuurlijk ook niet vergeten. De platen zijn niet gebouwd voor een dergelijk
dunne oliefilm. (hoogstwaarschijnlijk) 8)
Discussie gesloten.
06 nov 2011 11:56 #25 door kees
Beantwoord door kees in topic Olie ervaring delen.

Mijn transalp loopt op elke olie.

10W-40 , 20W-30 enz.. vol of half syntheet , voor de auto of niet , net wat voor handen is gaat erin

Vul enkel bij , nog nooit olie ververst


Daar gaat-ie wel kapot van. Ik had vroeger ook die overtuiging maar die heb ik bij moeten stellen.

10W40 halfsyntheet van een merk en voor een motor gemaakt en regelmatige, volledige verversing. Meer kan je namelijk preventief niet doen. Al het andere zal zich pas na vele duizenden kilometers uiten en dan is het koffiedik kijken naar de werkelijke oorzaak.

De duurste vorm van onderhoud, is op je olie te bezuinigen. Dat is nu wel bekend, dacht ik!
Discussie gesloten.
06 nov 2011 13:58 #26 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Olie ervaring delen.

Mijn transalp loopt op elke olie.

10W-40 , 20W-30 enz.. vol of half syntheet , voor de auto of niet , net wat voor handen is gaat erin

Vul enkel bij , nog nooit olie ververst


'k vind dit wel interessant... maar kom eens met specs!
Hoelang draait dit al zo, hoeveel moet je bijvullen en hoevaak heb je je blok open gehad? ;-)

... was ooit lid ...
Discussie gesloten.
06 nov 2011 15:10 #27 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic Olie ervaring delen.
Kilometerstand staat inmiddels op 62608 kilometer.

Ik vul de olie bij vanaf aankoop ( @ +/- 45.000 kilometer )

Is inmiddels 1 x bij de zaak geweest waar ik de motor heb gekocht ( voor 25 kw kit eraf ).

En de monteurs hadden het nergens over, behalve dat me kettingset vervangen moest worden

Nu 5000 kilometer later rijdt ik nog steeds met dezelfde set ( iedere keer inkorten , indien einde stelmogelijkheid ).

Motorblok is nog niet open geweest , waarom zou ik als alles goed blijft lopen ?  ???

Bijvullen is pas nodig bij denk ik 7000 kilometer ? en dan gaan er een paar drupjes bij ( staat het peil net iets onder het midden ). Maar ik vul de olie nooit af tot zn max ( net iets boven midden ).

Motor loopt nog als een zonnetje , en puft geen blauwe wolken of iets dergelijks uit.

Dus ik ga gewoon zo door.
Discussie gesloten.
06 nov 2011 17:39 #28 door kees
Beantwoord door kees in topic Olie ervaring delen.
Dus, Rommit heeft in 45.000km nog geen olie ververst (alleen druppels bijgevuld?)

En dream heeft probleemloos 3 ton op zijn twin gezet. Das redelijk wat!


Hmzzzz.. want ik heb na anderhalve ton mijn 1996 twinblok hoofdzakelijk door olie om zeep geholpen.
Discussie gesloten.
08 nov 2011 16:41 #29 door ArjenH
Beantwoord door ArjenH in topic Olie ervaring delen.
- het blijft een interessant onderwerp dus ik werp mijn steen bij deze in de olie-vijver: rij (nog) op een @ uit '96, km. stand 104k waarvan 80k door mij zelf sinds '02. Ververs minimaal één keer per jaar de olie en het filter om de andere keer. Vul altijd bij met 10-W40 , half-synthetisch. Het verbruik is constant: 0,5 l op 1000-1250 km. Dat hangt af van de rijomstandigheden want als ik onverhard heb gereden of lange afstanden op de snelweg dan lust-ie wel een slokje meer.  M.a.w. bij zwaardere belasting verbruikt-ie wat meer maar dat vind ik niet zo gek. Het merk maakt in mijn beleving niets uit maar de prijs WEL... :o

Daarom bestel ik sinds een jaar of twee ook bij HG de 4 l. kannen  :angel: en een literfles voor de vakanties  8)



TA&AT '95 -'97; '02-'12
Adv. 990 '12 - '16
Tiger955i '18-'19
Tenere XT660Z '21-
Discussie gesloten.
08 nov 2011 22:06 #30 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic Olie ervaring delen.

Dus, Rommit heeft in 45.000km nog geen olie ververst (alleen druppels bijgevuld?)

En dream heeft probleemloos 3 ton op zijn twin gezet. Das redelijk wat!


Ho wacht even Brom,

VANAF 45.000 kilometer ( wat en hoe de vorige eigenaar olie heeft bijgevuld is mij niet bekend )
Discussie gesloten.
09 nov 2011 00:17 #31 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie ervaring delen.
Ik reageer  nu even in het algemeen...

een topic over olie en ervaringen is een gebed zonder eind
dit is exact het zelfde als een topic beginnen over een juiste band.

het blijven meningen.........  die weer gebaseerd zijn op gevoelens

als we op zoek willen gaan naar harde feiten waarmee verschillen tav de kwaliteit vast gesteld kunnen worden wens ik  jullie veel succes.
en dan bedoel ik met name de feiten waarmee aangetoond kan worden dat produkt a beter is dan produkt b.

de meet omstandigheden zijn te divers waardoor iedere reproductie van meetgegevens al gedoemd is te mislukken,

maar oil is big money..

laat een ieder gebruiken wat hij of zij prettig vindt

beter iets dan niets is ook wat waard.

maar nogmaals... laten we stoppen met deze onzin  :o





Discussie gesloten.
11 nov 2011 23:51 #32 door msdmotorbandenservice
Beantwoord door msdmotorbandenservice in topic Olie ervaring delen.

wat verkoop jij ?


ik verkoop ieder merk  wat de klant wenst...

voor specifieke producten is er wel een minimale afname hoeveelheid


wenste je iets ??

Its, all about tyres

www.msdmotorbandenservice.nl
motorbandenservice@gmail.com
Discussie gesloten.
12 nov 2011 12:14 #33 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Olie ervaring delen.

Kilometerstand staat inmiddels op 62608 kilometer.

Ik vul de olie bij vanaf aankoop ( @ +/- 45.000 kilometer )

Is inmiddels 1 x bij de zaak geweest waar ik de motor heb gekocht ( voor 25 kw kit eraf ).

En de monteurs hadden het nergens over, behalve dat me kettingset vervangen moest worden

Nu 5000 kilometer later rijdt ik nog steeds met dezelfde set ( iedere keer inkorten , indien einde stelmogelijkheid ).

Motorblok is nog niet open geweest , waarom zou ik als alles goed blijft lopen ?  ???

Bijvullen is pas nodig bij denk ik 7000 kilometer ? en dan gaan er een paar drupjes bij ( staat het peil net iets onder het midden ). Maar ik vul de olie nooit af tot zn max ( net iets boven midden ).

Motor loopt nog als een zonnetje , en puft geen blauwe wolken of iets dergelijks uit.

Dus ik ga gewoon zo door.


Met andere woorden, je hebt sinds 17000km het onderhoud (of het gebrek ervan) voor jezelf genomen.

Stelt toch niets voor... Zo snel gaat een motor niet slecht lopen, maar als je dit nog een ton door blijft doen, tja... Niet goed voor het blokkie.
Discussie gesloten.
12 nov 2011 14:38 #34 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Olie ervaring delen.
Wikipedia, internet, forums, Jamin en de Babydump
Discussie gesloten.
12 nov 2011 14:45 #35 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic Olie ervaring delen.

Met andere woorden, je hebt sinds 17000km het onderhoud (of het gebrek ervan) voor jezelf genomen.

Stelt toch niets voor... Zo snel gaat een motor niet slecht lopen, maar als je dit nog een ton door blijft doen, tja... Niet goed voor het blokkie.


Zolang een motor niet meer olie als benzine zuipt vind ik het prima !

Ik word het af en toe spuugzat van die mensen die zo moeilijk doen over olie , onderhoud etc..

Ja ik gebruikt alleen halfsyntheet bla bla... hele rits van specificatie's omdat dat het beste is en minste slijtage geeft etc....

Dan zijn er ook nog de perfectionisten die een motorblok gelijk reviseren omdat de motor een keer niet het volle vermogen heeft of verkeerd schakeld en ga zo maar door.

Mijn mening is dus dat je er niet te zwaar aan moet trekken ;)
Discussie gesloten.
12 nov 2011 15:00 #36 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Olie ervaring delen.


Ik word het af en toe spuugzat van die mensen die zo moeilijk doen over olie , onderhoud etc..

Ja ik gebruikt alleen halfsyntheet bla bla... hele rits van specificatie's omdat dat het beste is en minste slijtage geeft etc....

Dan zijn er ook nog de perfectionisten die een motorblok gelijk reviseren omdat de motor een keer niet het volle vermogen heeft of verkeerd schakeld en ga zo maar door.

Mijn mening is dus dat je er niet te zwaar aan moet trekken ;)


Rommit........hoe was je week.......
Discussie gesloten.
12 nov 2011 15:34 #37 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Olie ervaring delen.

Dacht ik al, niet gestoeld op eigen ervaring, weet je toevallig ook bij welke toleranties je welke olie erin moet doen ?, altijd handig om te weten.


Jensen, je denkt toch niet serieus dat ik weet hoe groot de gleuf moet zijn van bijvoorbeeld tussen de zuigers en de cilinders van een Twin en een moderne motor?
Ik wil het niet eens weten.
En je begrijpt toch ook zelf wel dat de toleranties in de motoren vandaag de dag veel kritischer zijn?
Nee, ik ben geen wiskundig onderlegd natuurkundige. Dat zijn de oa een deel van de motorontwerpers.

Doe nou maar gewoon de olie in je motor die de fabrikant voorschrijft. En, ja, je kan wel dunne vollsyntheet in je motor stoppen.
En nee, je rubbertjes zullen niet aangetast worden. Hoop ik.
Discussie gesloten.
12 nov 2011 17:29 #38 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Olie ervaring delen.
Jij bent echt goed.
Discussie gesloten.
13 nov 2011 11:29 #39 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Olie ervaring delen.
Wat denk je? Is de olie van Hein 5 euro duurder geworden in 2 jaar tijd.
Ach, kan ik mijn licht weer is opsteken bij andere merken. (behalve Shell)
Het gaat nou ook weer niet om zo'n vet bedrag zoals we immers allang weten.
Discussie gesloten.
13 nov 2011 20:12 #40 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie ervaring delen.
ik kan me niet vinden in de redenatie dat half synth olieen per definitie onder geschikt  zijn aan olieen waarbij de basisolie vol synth genoemd mag worden
daar komt bij dat de vanuit technisch oogpunt er geen stelregel is wat men half synth mag noemen.

de fabrikant van de verbrandingsmotor stelt de eis vast en niet de fabrikant van het smeer produkt.
hiervanafwijken brengt dus altijd een risico mee.
hedendaagse smeerfilmen zijn wel degelijk dunner geworden, niet zozeer de toleranties zijn gewijzigd  maar de machinale afwerking is beduidend beter geworden.
de fabrikant spreekt ook over een onderhoudsinterval onder normale omstandigheden en vaker asl de omstandigheden daarom vragen (vaag  maar wel bepalend)
pitting komt ook voort uit expansie van vocht moleculen door de aanwezige hitte (stoom)
het voordeel van wat jij bijv niet ziet  in een half synth..... de prijs om er 1 te noemen .

uiteindelijk deel ik wel de mening dat de meeste vol synth smeerolieen superieur zijn echter de vraag  of het beslist nodig is deel ik niet.

de motor zal nog steeds even snel een onderhouds beurt nodig hebben. en het oliefilter dient op het zelfde tijdstipo vervangen te worden etc.

jou keus om  hier voor te gaan is persoonlijk omdat jij overtyuigd bent dat het zich terug betaald echter het overgrootte deel ziet dat voordeel niet omdat ze simpel weg nooit op dat punt komen waarbij het voordeel overduidelijk naar voren komt.

en omdat aan te tonen dien je vergelijkings materiaal te hebben :-\

Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden