- Berichten: 657
Misschien geen ervaring qua merk maar ik gooi er in de winter dikkere olie in (20w50) en ik vind dat ie dan lekkerder schakelt en minder motor geluidjes maakt.....
wat heb je dan allemaal gelezen ?
Mijn transalp loopt op elke olie.
10W-40 , 20W-30 enz.. vol of half syntheet , voor de auto of niet , net wat voor handen is gaat erin
Vul enkel bij , nog nooit olie ververst
Mijn transalp loopt op elke olie.
10W-40 , 20W-30 enz.. vol of half syntheet , voor de auto of niet , net wat voor handen is gaat erin
Vul enkel bij , nog nooit olie ververst
Dus, Rommit heeft in 45.000km nog geen olie ververst (alleen druppels bijgevuld?)
En dream heeft probleemloos 3 ton op zijn twin gezet. Das redelijk wat!
wat verkoop jij ?
Kilometerstand staat inmiddels op 62608 kilometer.
Ik vul de olie bij vanaf aankoop ( @ +/- 45.000 kilometer )
Is inmiddels 1 x bij de zaak geweest waar ik de motor heb gekocht ( voor 25 kw kit eraf ).
En de monteurs hadden het nergens over, behalve dat me kettingset vervangen moest worden
Nu 5000 kilometer later rijdt ik nog steeds met dezelfde set ( iedere keer inkorten , indien einde stelmogelijkheid ).
Motorblok is nog niet open geweest , waarom zou ik als alles goed blijft lopen ? ???
Bijvullen is pas nodig bij denk ik 7000 kilometer ? en dan gaan er een paar drupjes bij ( staat het peil net iets onder het midden ). Maar ik vul de olie nooit af tot zn max ( net iets boven midden ).
Motor loopt nog als een zonnetje , en puft geen blauwe wolken of iets dergelijks uit.
Dus ik ga gewoon zo door.
Met andere woorden, je hebt sinds 17000km het onderhoud (of het gebrek ervan) voor jezelf genomen.
Stelt toch niets voor... Zo snel gaat een motor niet slecht lopen, maar als je dit nog een ton door blijft doen, tja... Niet goed voor het blokkie.
Ik word het af en toe spuugzat van die mensen die zo moeilijk doen over olie , onderhoud etc..
Ja ik gebruikt alleen halfsyntheet bla bla... hele rits van specificatie's omdat dat het beste is en minste slijtage geeft etc....
Dan zijn er ook nog de perfectionisten die een motorblok gelijk reviseren omdat de motor een keer niet het volle vermogen heeft of verkeerd schakeld en ga zo maar door.
Mijn mening is dus dat je er niet te zwaar aan moet trekken
Dacht ik al, niet gestoeld op eigen ervaring, weet je toevallig ook bij welke toleranties je welke olie erin moet doen ?, altijd handig om te weten.