Olie ervaring delen.

15 juni 2011 20:38 - 16 juni 2011 06:58 #1 door Neet
Olie ervaring delen. werd gestart door Neet
Graag wil ik van mijn @twin mijn olie ervaring laten weten.

Ik heb dik een jaar synthetische olie gebruikt. Op zich prima alleen het koppelen ging wat te agressief maar ik wende daaraan.
Nu gewone 10W40 van Hein gekocht (23,- per 4 liter) en weer lekker koppelen dat ie doet. Soepeltjes....

Delen meer @twin rijders deze bevinding en/of zijn er ook andere bevindingen?
Discussie gesloten.
16 juni 2011 00:44 #2 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Olie ervaring delen.
Misschien geen ervaring qua merk maar ik gooi er in de winter dikkere olie in (20w50) en ik vind dat ie dan lekkerder schakelt en minder motor geluidjes maakt.....

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.
Discussie gesloten.
16 juni 2011 17:17 #3 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Olie ervaring delen.
Wij gebruiken voor onze motoren 2x Transalp PD 10 en 1 x Yamaha XJR1200SP uitsluitend Bel-Ray EXP 10W40 halfsynthetische olie  :)
Ooit wel eens wat anders gebruikt o.a. Agip: italiaanse olie in een Ducati 900SS dat zou volgens de dealer je van het zijn voor die fiets...........maar dat beviel totaal niet, schakelde niet soepel  :(
Bel-Ray erin en die Duc schakelde toen plots als boterrr.....wij houden het bij Bel-Ray!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us
Discussie gesloten.
16 juni 2011 20:30 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie ervaring delen.
wij gebruikers beschikken enkel en alleen over externe gevoelens  maar om  dan echt te kunnen spreken over ervaringen

zoals al aangegeven blijft over

schakelgedrag en olie verbruik .
ze spreken wel ieder aan  tot de meeste verbeelding

zo hebben we
shell, castrol, valvoline,agip,motul, bel ray,motorex,putoline, kroon oil,avia, mobil, pennzoil BP  kendall amsoil ,sunoco petronas,quaker,en nog een aantal huismerken maar alles hangt af van verkrijgbaarheid ter plaatse.

zolang er meer stuk draait zonder olie maak ik me niet direkt zorgen over welk merk er in zit

Discussie gesloten.
16 juni 2011 20:46 #5 door peter.sturgis
Beantwoord door peter.sturgis in topic Olie ervaring delen.
Ik moet binnekort olie bijvullen. Er zit nu 10w40 in. Ik weet niet van welk merk. Kan je daar om het even olie bijdoen ongeacht het merk en type. Halfsyntetisch o.i.d.

Of maakt dat niet uit ls het maar motorfietsolie is 10w-40 4takt.

4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Discussie gesloten.
16 juni 2011 21:21 #6 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Olie ervaring delen.

Ik moet binnekort olie bijvullen. Er zit nu 10w40 in. Ik weet niet van welk merk. Kan je daar om het even olie bijdoen ongeacht het merk en type. Halfsyntetisch o.i.d.

Of maakt dat niet uit ls het maar motorfietsolie is 10w-40 4takt.


Als het maar een motorolie is (liefst voor de motor), semisynt 10W40 (vind ik hoor)
Discussie gesloten.
16 juni 2011 22:00 #7 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Olie ervaring delen.
Hebben maar kort een @twin gehad (een jaartje maar), maar goede ervaringen met Motul 10W40 Halfsynt.

Transalp is een beetje hetzelfde qua olie. Met Shell was b.v. de vrijstand (uit stilstand) moeilijk te vinden. En als je 'm vrij had, alleen maar met een slippende koppeling en een luide 'KLUNK' in de 1e te krijgen.

Met de Motul was dat probleem passé.

Dero en XLV zijn inmiddels overgeschakeld op volsynt Motul V300. Ben hier erg tevreden over.

Maar olie is als banden... Het is ook een persoonlijke beleving welke nu het beste past bij jouw motor of jouw motorervaring...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180
Discussie gesloten.
16 juni 2011 23:22 #8 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Olie ervaring delen.

Transalp is een beetje hetzelfde qua olie. Met Shell was b.v. de vrijstand (uit stilstand) moeilijk te vinden. En als je 'm vrij had, alleen maar met een slippende koppeling en een luide 'KLUNK' in de 1e te krijgen.

Ja, dat heb ik de laatste jaren vaker gehoord. Shell geeft problemen in de Alps
Discussie gesloten.
17 juni 2011 14:53 #9 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Olie ervaring delen.

Ja, dat heb ik de laatste jaren vaker gehoord. Shell geeft problemen in de Alps


Dus toch wel verschil... ;)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us
Discussie gesloten.
17 juni 2011 15:12 #10 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Olie ervaring delen.

Dus toch wel verschil... ;)


Ja, dat blijkt. Maar waar zou dat van Shell nou in zitten he....
Discussie gesloten.
17 juni 2011 17:46 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie ervaring delen.
voor de nederlandse markt is shell de GROOTSTE speler en zodoende komen de verhalen dan ook meer voor over mogelijke problemen
dit is op zich niet vreemd
want zo ook bmw heeft de meeste garantie claims
zijn die motoren dan werkelijk zo slecht als je kunt stellen dat ze verkoop leider momenteel zijn.

ter info,

iedere fabrikant van smeermiddelen zit gigantisch gebonden aan regelgeving vanuit de eu zodanig dat dit de kwaliteit van het smeermiddel aan begint te tasten tav  anti wear additieven .
door smeemiddelen aan te bieden die vallen onder de noemer racing oil en only for use on the race track probeert men dit te omzeilen.

en het werkt nog ook...
Discussie gesloten.
17 juni 2011 17:47 #12 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Olie ervaring delen.

Ja, dat blijkt. Maar waar zou dat van Shell nou in zitten he....


Simpel... in de (s)Hell!  >:D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180
Discussie gesloten.
17 juni 2011 19:31 #13 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Olie ervaring delen.
Hoewel het waarschijnlijk nergens op slaat ben ik een Castrol liefhebber. Waarom? Omdat ik er geen slechte ervaringen mee heb. Merkolie kost altijd wat meer en of het echt beter is weet ik niet, maar het kan in ieder geval geen kwaad en ik heb het gevoel dat ik het beste in mijn motor gooi.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)
Discussie gesloten.
02 nov 2011 18:43 #14 door guman007
Beantwoord door guman007 in topic Olie ervaring delen.
Idd, Catrol synt!
Discussie gesloten.
02 nov 2011 18:46 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie ervaring delen.
je zult ook niet zoveel tegen argumenten kunnen bedenken,

als je bedenkt dat de gemid biker 3500 km per jaar rijd.

als voorbeeld kan ik wel roepen dat mijn vrachtauto is weg gegaan(en niet omdat ze versleten was )    met een km stand van slechts 1.345.078 km en daar heeft nooit geen castrol in gezeten.
we komen er weer op terug.. gevoel en dus emoties
Discussie gesloten.
02 nov 2011 18:53 #16 door ErikB
Beantwoord door ErikB in topic Olie ervaring delen.
Ik gebruik al jaren:

MOTORENOEL PROCYCLE 4-T.
VOLLS., SAE 10W-50, 4 L.
Grundpreis: 1 Liter = 9,99 EUR

Voldoet prima, de motor is stiller tijdens de koude start en geen problemen met de koppeling.
Discussie gesloten.
02 nov 2011 20:10 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie ervaring delen.


hoezo appels met peren

het zijn beiden verbrandingsmotoren met beiden een druk smeer systeem en een oliefilter
en ze worden beiden relatief zwaar belast
of bedoel je dan alleen de brandstof.... tja die is er tegenwoordig ook  track diesel
alleen  de gearbox is verschillend

maar..
ik zie inderdaad veel dingen die stuk zijn maar zelden echt motorisch iets mis hebben (zeg eigenlijk maar nooit)

de meest voorkomende echte motorstoring is gewoon vast lopen en dat heeft gelukkig weinig van doen met welk merk olie... het is gewoon oerdom

ondanks jou simpele voorstelling geloof ik meer in het juiste gebruik van de motor
en die heb je als monteur niet onder controle... er is echter wel een categorie rijder die gewoon alles stuk rijd  op zeer korte tijd en dan bedoel ik niet alleen hun eigen motorfiets . dus de gebruiker zie ik wel centraal staan.

ik rij zelf nu ruim 25 jaar motorfiets en zie weinig van de dagelijkse  problemen bij me eigen motorfietsen terug

misschien koester ik ze meer,, wie zal het zeggen
eigenlijk maakt dat niet uit maar feit is wel dat goed onderhoud en de juiste manier van gebruik kan zorgen voor hogere km standen

zo speek jij over een hoge km stand maar ik mag aannemen dat er ook wel eens iets vervangen is.
dus ook de onderhouds geschiedenis is belangrijk.
gelukkig voor jou heb je gewoon een  goed in elkaar gezet exemplaar en daar  moet je gewoon van genieten maar nogmaals zonder demontage en meting gaat het me te ver om te stellen dat dit alleen aan het merk smeermiddel ligt.


Discussie gesloten.
04 nov 2011 11:39 #18 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Olie ervaring delen.
@ Dream: wat is het olieverbruik van je AT nu, bij deze stand?

... was ooit lid ...
Discussie gesloten.
04 nov 2011 14:59 #19 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic Olie ervaring delen.
Mijn transalp loopt op elke olie.

10W-40 , 20W-30 enz.. vol of half syntheet , voor de auto of niet , net wat voor handen is gaat erin

Vul enkel bij , nog nooit olie ververst


Discussie gesloten.
04 nov 2011 19:35 #20 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic Olie ervaring delen.
In mijn oude transalp heb ik ook alle soorten olie gedaan, zelfs eerst de olie opgemaakt die ik nog van een 50 cc scooter had staan en nooit ververst.

Deze transalp heb ik met 193000 km weggedaan omdat door de pekel er van alles begon te eroderen en de kosten van alles wat ik moest vervangen ketting banden schijven remmen kuipdelen etc. hoog op gingen lopen.
Maar het blok liep nog als een zonnetje en heeft me nooit laten staan. Was zelfs vaak rijkelijk laat met bijvullen en kwam regelmatig onder de minimum streep. :-[

Ben nu wel veel zuiniger op de @T en vul tijdig bij met Kroon oil expulsa synthetic 10-w-40, het oliefilter is al eens vervangen, en de olie is zelfs al helemaal ververst. Maar ook deze loopt als een zonnetje.

Las net ook dat de olie van invloed kan zijn op het schakelgedrag mbt in zijn vrij krijgen. Mijn vrouw heeft sinds een paar maanden een @T en krijgt hem slecht in zijn vrij. Thnx voor de tip. ;)


Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07
Bijlagen:
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.284 seconden