Olie ervaring delen.

13 nov 2011 21:30 #41 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie ervaring delen.

Klopt, en met name geldt dit voor de dikte van de olie, hierop is de motor namelijk geconstrueerd. Maar dat risico is wel beperkt in de huidige moderne motoren, met name als je dunnere oliën gebruikt. Bij gebruik van (veel) dikkere olie kunnen wel problemen ontstaan.

dit is werkelijke nonsens...

iedere fabrikant van naam heeft zijn erg normalisering waar het smeer middel aan moet voldoen en dat gaat echt wel verder dan alleen de dikte
en voor motorfietsen hebben we vanuit japan inmiddels ook de jaso  MA norm 2 die toch echt wel afwijkt van jaso MA
en waar koppelingen gewoon kunnen gaan slippen met de ene kwaliteit hoeft dit met de andere zeker zo niet te zijn.

Geen enkele fabrikant van smeer middelen  zal adviseren om de onderhouds interval te wijzigen ondanks de hoogste kwaliteit van olie

het voornaamste doel van smeerolie(buiten die andere dan  van smeren) is vuil opnemen wat ontstaat door blow by gassen en het filter neemt niet in grootte toe...... hoe ga je dit oplossen ?
dit zou sugeren dat de motor minder vervuild ofwel dat de olie minder vuil opneemt
dat synth olie stabieler is okee maar  dat ze net als alle andere gewoon gekraakt  wordt waardoor de polymeren zondermeer afgebroken gaan worden en de viscositeit  dus snel terug loopt.
alleen een oliemonster zou uitsluitsel kunnen geven.

nogmaals ik ben blij dat je veel km plezezier hebt van je motorfiets maar je zult zondermeer  een van de weinige zijn met  + 300000 km waardoor vergelijk lastig is.

en dan nog zou je moeten demonteren meten en vergelijken

wil wel een visje uitgooien alszijnde marathon motor.....moto 73 :))

zij zullen zeer zeker geinterreseerd zijn !
als we discussei voeren om het feit dat  vol synth de top is zijn we het zonder meer eens maar  als we spreken over welke merk beter is komen we hier nog niet uit.

gelukkig zijn er maar zeer weinig fabrikanten die ook hun eigen basis olie maken (POA etc) dus de speoling is gewoon erg dun en wordt nog dunner als we kijken wie de additieven maakt.

de meeste zijn gewoon blending maatschapijen

maar smeer ze..







Discussie gesloten.
14 nov 2011 21:03 #42 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic Olie ervaring delen.
Jensen ik heb de topics doorgelezen die jij eerder had geplaatst , mijn complimenten !

Die ene van die man die kon kiezen tussen een nieuwe honda of 2e hands bmw

Kort samengevat heeft die man de motor keurig onderhouden , juiste olie volgens Honda ,  op tijd zijn beurtje etc..

En die motor is uiteindelijk toch niet goed ( hoop aanslag / slijtage etc.. )

En dan denk je dat je er juist aan doet en het boekje te volgen !

Nou , laat mij maar lekker zo doorgaan met de olie.

Eer dat mijn motor zover is voor revisie of iets dergelijks heb ik waarschijnlijk allang een andere ;)

Discussie gesloten.
15 nov 2011 08:40 #43 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Olie ervaring delen.

Zolang een motor niet meer olie als benzine zuipt vind ik het prima !

Ik word het af en toe spuugzat van die mensen die zo moeilijk doen over olie , onderhoud etc..

Ja ik gebruikt alleen halfsyntheet bla bla... hele rits van specificatie's omdat dat het beste is en minste slijtage geeft etc....

Dan zijn er ook nog de perfectionisten die een motorblok gelijk reviseren omdat de motor een keer niet het volle vermogen heeft of verkeerd schakeld en ga zo maar door.

Mijn mening is dus dat je er niet te zwaar aan moet trekken ;)


Rommit, ik ben het 100% met je eens dat er zwaar wordt overdreven met onderhoud van motoren en vooral (de prijs van) gebruikte producten... Zelf gebruik ik wanneer ik steeds dezelfde merken, halfsynt. (waarom vol gebruiken? zijn onze blokken inderdaad niet op gebouwd).

Voor mijn verder onderhoud wil ik dat alles eerst terug 100% (ik word gek van al die wannabee knutselaars die denken onderhoud zelf te kunnen plegen), en daarna is het bij mij ook van, draait het, hoera, afblijven!!!

Nu, wat mij in jouw opmerking 'stoorde' is dat je het knap vind dat een motor na 17000km in jouw bezit is, nog steeds doet wat die moet doen, ook al zie jij onderhoud als bijzaak/overschat (en dit bedoel ik niet negatief!!!), die kilometerstand (zeker gezien de totale km-stand van jouw motor) stelt erg weinig voor... Ik denk dat mijn alp zonder olie het even lang zou trekken (bij wijze van spreken)... De dag dat je op deze manier anderhalf ton haalt, dan heb je wat bewezen, nu nog heel weinig.

Cheers
Discussie gesloten.
15 nov 2011 10:18 #44 door jar
Beantwoord door jar in topic Olie ervaring delen.
Niks subjectief, niks meningen.
Er staat gewoon een km-stand voor het olie-verversen in het onderhoudschema van Haynes.
En als je die kmtrs niet haalt dan in ieder geval ieder jaar olie verversen, zo kun je daar lezen.
En altijd 10W40 erin, olie voor motoren, merk is minder belangrijk.
En het is een karweitje van niks dat olie verversen, en het is het eerste wat de levensduur van je blok verlengt, dat motorblok van die prachtige zowat klassieke AfricaTwin/Transalp/Whatever . . .
Je moet eens zien wat voor bagger er uit komt en wat je er dan weer in gooit.
enneh . . . Dream: prachtige CB450 !!
Discussie gesloten.
15 nov 2011 10:59 #45 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic Olie ervaring delen.


Nu, wat mij in jouw opmerking 'stoorde' is dat je het knap vind dat een motor na 17000km in jouw bezit is, nog steeds doet wat die moet doen, ook al zie jij onderhoud als bijzaak/overschat (en dit bedoel ik niet negatief!!!), die kilometerstand (zeker gezien de totale km-stand van jouw motor) stelt erg weinig voor... Ik denk dat mijn alp zonder olie het even lang zou trekken (bij wijze van spreken)... De dag dat je op deze manier anderhalf ton haalt, dan heb je wat bewezen, nu nog heel weinig.

Cheers


Gelijk heb je !

Daarom rijd ik gewoon op deze manier verder en zie ik wel hoe de kilometerstand eindigd
Discussie gesloten.
15 nov 2011 11:22 #46 door kees
Beantwoord door kees in topic Olie ervaring delen.
..en op een dag verkoop je hem aan iemand die het toch gelukkig allemaal niet weet..

Periodieke vervanging, omdat:
Olie veroudert door gebruik onder invloed van temperatuur en met name de smerende eigenschappen nemen af. Normaal gesproken wordt slijtage beperkt omdat de oliefilm tussen de bewegende delen zorgt dat ze mekaar onder druk niet echt raken. De viscositeit verandert bij veroudering en de bewegende delen gaan elkaar daadwerkelijk raken en dan slijten de metalen delen ook werkelijk af. Deze slijtage vervuilt de olie en zorgt voor verdere slijtage omdat die ook in de olie tussen de bewegende delen komt.

..en omdat:
Olie trekt ook vocht uit de omgeving aan en vormt in extreme gevallen sludge (wittig slijm) in de olie. Veelal als de motor weinig word gebruikt of veel korte stukjes worden gereden. Het aangetrokken vocht krijgt niet de kans te verdampen omdat de olie niet warm genoeg word. Er kan door vocht in de olie corrosie ontstaan op de inwendige delen en zo de toleranties aantasten.

Maar goed, ik ken mensen die het geld hebben om iedere 2 jaar een nieuwe enduro te kopen en er dus nooit wat aan doen. Wel gefukt als jij daar dan net 4 ruggen voor neerlegt.

Discussie gesloten.
15 nov 2011 12:23 #47 door jar
Beantwoord door jar in topic Olie ervaring delen.

Zolang een motor niet meer olie als benzine zuipt vind ik het prima !
Ik word het af en toe spuugzat van die mensen die zo moeilijk doen over olie , onderhoud etc..
Ja ik gebruikt alleen halfsyntheet bla bla... hele rits van specificatie's omdat dat het beste is en minste slijtage geeft etc.... Dan zijn er ook nog de perfectionisten die een motorblok gelijk reviseren omdat de motor een keer niet het volle vermogen heeft of verkeerd schakeld en ga zo maar door.
Mijn mening is dus dat je er niet te zwaar aan moet trekken ;)


Ach ja, je hebt altijd uitersten naar beide kanten.
Discussie gesloten.
15 nov 2011 12:33 #48 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic Olie ervaring delen.

Ach ja, je hebt altijd uitersten naar beide kanten.


Ik weet wel van welke uiterste ik beslist geen motor zou kopen...
Discussie gesloten.
15 nov 2011 13:10 #49 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic Olie ervaring delen.

..en op een dag verkoop je hem aan iemand die het toch gelukkig allemaal niet weet..


Om eerlijk te zijn Brom , zou ik mijn motor ook nooit verkopen aan een particulier.

Zeker omdat ik weet wat er allemaal al mee is gebeurd ( en niet alleen door mij ! ).

Zo ook met de bromfietsen / scooters die ik verkoop , eer dat ik zo voertuig verkoop ondergaat deze de strengste keuring.

En ik verkoop ook alleen een voertuig als ik zeker weet dat deze 100% is en nog vele jaren mee kan !

Tenzij anders vermeld ;)

Zeker gezien de staat van de motor is deze hooguit nog geschikt voor onderdelen op marktplaats , of voor export naar polen etc...
Discussie gesloten.
15 nov 2011 17:01 #50 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Olie ervaring delen.
Schrik er wel van als mensen stellen dat je nooit hoeft te verversen en dat zij geen problemen hebben met enkel bijvullen..... als vervolgens blijkt dat ze al wel 17.000 km ervaring hiermee hebben!  :-\
Da's dus geen meting en een onzinige discussie.

Mensen die meteen posten hoelang ze de motor hebben, en hoeveel km's etc.... daar heb je wat aan.
Al vind ik een halve liter per 1250km wel veel hoor!

onze at's:
1996, gekocht in 2004 bij 44kkm, nu 107kkm. halfsyntheet castrol, verversen om de 15kkm.
verbruik over de laatste 26kkm: 1 liter op de 11kkm.
1993, gekocht in 2002 bij 42kkm, nu 134kkm, halfsyntheet castrol, verversen om de 10kkm in de eerste jaren, daarna om de 15kkm.
verbruik over de laatste 26kkm: 1 liter op de 23kkm.

olie algemeen: er is een aantal jaar geleden een hoge pief van BP uit de school geklapt over verversen. Is enkel een businessmodel, en hij reed 350kkm met z'n Mercedes met nog de fabrieksolie erin...
Iedereen ververst lekker omdat het ook niet achterlijk veel kost, en dealers willen graag contactmomentjes. Maar goed, wie neemt het risico om het niet meer te verversen? Ik lees mensen die 3 ton draaien zonder verversen, da's toch wel iets om in overweging te nemen; dat zijn bewijzen dat het KAN. Als het echt zo slecht is om over je verversingstermijn heen te gaan, dan zou je nooit 3 ton moeten kunnen halen zonder motorschade.

Persoonlijk ververs ik maar netjes, al denk ik dat warmrijden e.d. meer invloed heeft op levensduur. Bijvullen van olie hoeven we 't niet over te hebben, dat is het belangrijkste van alles in mijn optiek.

... was ooit lid ...
Discussie gesloten.
15 nov 2011 19:02 #51 door kees
Beantwoord door kees in topic Olie ervaring delen.

..en hij reed 350kkm met z'n Mercedes met nog de fabrieksolie erin...


Als dat verhaal al echt is, onder welke omstandigheden was dat dan? Een DIESELblok onbelast in een lab 3 ton laten draaien kan wel denk ik ja. Anders een broodje aap.

..Ik lees mensen die 3 ton draaien zonder verversen, da's toch wel iets om in overweging te nemen; dat zijn bewijzen dat het KAN.


..en jij gelooft in sinterklaas! Dat meen je toch niet. Ik betwijfel zelfs of dream met zijn blok echt drie ton heeft gereden. Dan moet je 10 jaar lang 30.000km rijden en om dat te doen rij je zomer en winter lange afstanden. Als je na 2 ton zo afhankelijk blijkt van een motor, koop je een vervangende.

Maar, het kan.
Discussie gesloten.
15 nov 2011 20:38 #52 door kees
Beantwoord door kees in topic Olie ervaring delen.

..Maar, het kan..


Jij bedankt voor goed lezen.

Ik rij nu zo'n beetje 15 jaar enorm veel en vaak motor en alles bij mekaar heb ik misschien net 4 ton op verschillende fietsen gereden. Vandaar mijn zeer goede vertrouwen.

Maar, het kan (doch niet zonder regelmatig olieverversen.. ;))
Discussie gesloten.
15 nov 2011 23:10 #53 door kees
Beantwoord door kees in topic Olie ervaring delen.
Jensen, we dwalen hopeloos af.

Ik heb Marathonmotor de rug toegekeerd omdat de redactie (!) wil dat je je eigen verhaal erbij moet inleveren. Ga toch weg!

Maar goed, dan zijn we allebei kilometer-guru's. Maar daar zijn er wel meer van. Hulde aan Castrol dan, want jij rijdt meestal hard en lang en als jij bij 3 ton nog geen noemenswaardig olieverbruik hebt dan moet het wel de olie zijn..

Toch?
Discussie gesloten.
15 nov 2011 23:35 #54 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie ervaring delen.
ja zeker.... en dan zien we straks dream ook in de tele shopping uitzending bij rtl 4 met zo afschuwelijk amerikaans accent klinkend door de huiskamer :))
vol synth kan het echt niet alleen zijn....  er moet meer zijn....

maar wat te denken van.....

go for the best buy castrol (overigens welke was het ook al weer ??? edge, power rs, etc)

trusted  en garanteed by Mr dream him self

you wil never buy another bike anymore or    last forever..

klinkt wel saai  nehhhh

vooruit gewoon sleutelen aan die dingen

maar nogmaals dream,,,, no hard feelings maar ik geloof er niet zo in
Discussie gesloten.
16 nov 2011 00:47 #55 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Olie ervaring delen.
dream komt wel met een concreet verhaal, beetje flauw om te stellen dat je het niet gelooft!

In de landbouw veel ervaring met 'dat oude trekkertje' waar nooit meer onderhoud aan wordt gedaan, maar wel iedere dag in 't land staat.... en dat blijft ook prima draaien; okay, da's diesel.

't Gaat mij erom dat het echt niet zo nauw LIJKT te komen als Honda/XXX/Castrol/XXX ons doen geloven... dealers/garages en olieboeren hebben er immers flink belang bij dat wij braaf verversen, liefst niet zelf. Dat is iets wat we niet moeten vergeten bij het lezen van de voorschriften. En dan te bedenken  dat de TA en AT natuurlijk amper vermogen leveren met hun stenen-tijdperk blokjes... en wij er maar dure (half-)synthetische olie in gooien! De vraag of dit nodig is, daar gaat de (in mijn ogen zinvolle) discussie toch over? niet over het wel-of-niet waar zijn van een verhaal....

... was ooit lid ...
Discussie gesloten.
16 nov 2011 10:54 #56 door kees
Beantwoord door kees in topic Olie ervaring delen.
Jensen,

Jij zegt zo'n beetje dat jij, met je beroepsachtergrond i.c.m. gemiddeld 5 keer verversen op 3 ton, dus de man bent. En niemand kan jouw verhaal weerleggen. Want waar jij bent is nog nooit iemand geweest. Zeker is dat arbitrair.

Er zijn gevallen van twins bekend die tegen de 3 ton hebben gelopen. En dat zijn er wereldwijd hooguit enkele tientallen. Maar dan liep de olie er wel inmiddels aan alle kanten uit.

De twinblokken barsten van de ziektes, van versleten distributieketting(geleiders) tot versleten uitgaande assen bij kilometerstanden onder de 60.000. Als aan het ene uiteinde de 'maandagmotor' wel eens van de band rolt (die één op ze zoveel waar alle ziektes toevallig in één blok terecht zijn gekomen), dan heb jij mogelijk die 'zondagmotor' aan het andere uiteinde toevallig toebedeeld gekregen. Eén waar alles goed aan is. Want je uitgaande as bijvoorbeeld, heeft niks met inwendige smering te maken. Maar dan nog is je opgegeven km-stand op zijn zachtst gezegd, 'steep'. Zeker als jij beweert dat je motor in uitstekende staat verkeerd. Er zit ook 3 ton op je voorvork namelijk. Op alles eigenlijk..

Een blok wat regelmatig 10 uur per dag draait zal eerder naar een hoge km-stand gaan dan diegene die elke dag 35km woon-werk mag. De koppeling van dat blok zal daardoor ook een hogere stand bereiken (minder gebruik per km). Ook je ketting zal langer meegaan (minder piekbelasting per km) en ga zo maar door.

Kortom, er zijn veel parameters, zoals jij ze noemt, die van invloed zijn. Inderdaad. Maar we hebben het hier specifiek over de levensduur van het motorblok onder invloed van smering. Jij gebruikte 3 ton lang trouw Castrol Volsyntheet.

Denk je dat je 3 ton had gehaald op Hema Mineraal..? Met andere woorden, denk je dat, in jouw ervaring, olie, naast invloed van een aantal andere parameters, hierop van invloed kan zijn?

Want volgens mij is dát antwoord allang boven water en alle regels die daarná  neergeschreven zijn hebben een heel andere functie.

Bromz

Discussie gesloten.
16 nov 2011 11:58 #57 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic Olie ervaring delen.
Om maar een einde te maken over de discussie over mijn manier van olie bijvullen :

Ik ga hiermee gewoon door , of jullie het ermee eens zijn of niet.

Mocht de motor in elkaar lopen of wat dan ook , zal ik het uiteraard ook hier vermelden !

Voor nu trek ik me terug
Discussie gesloten.
16 nov 2011 14:59 #58 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Olie ervaring delen.
>:D

Binnenkort sla ik weer zonnebloemolie in, een fles of 5 en daar doe ik een heel jaar mee. Dat wil zeggen ik bak me op oudejaarsdag helemaal suf en heb er dan de rest van het jaar geen zin meer in. De afgewerkte olie giet ik terug in de fles en donder dit gewoon in de container.

Leve oliebollen!!!  8)

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)
Discussie gesloten.
16 nov 2011 15:02 #59 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Olie ervaring delen.
Aha,
Betrapt

terug in de fles en donder dit gewoon in de container.


Er gaat niets boven................. en dat is dus geen wonder  >:D

je verwachtte hem natuurlijk al 8)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
16 nov 2011 16:50 #60 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie ervaring delen.
  nou zeg....

het was al met al weer erg verhelderend en leerzaam momentje om er dus achter te komen dat het een van de meest besproken onder werpen is waar eigenlijk nooit een eind aan zal komen.

nadeel is eigenlijk dat de kennis wel aanwezig is maar dat dan de onafhankelijk heid weer ter discussie komt te staan

waardoor het sceptisch denken over belangen al weer gauw de boventoon voert.

de aandacht komt dan weer gauw ergens anders te liggen teneinde een vertroebelt beeld  te creeren omdat een bepaalde visie geen ondersteuning dreigt te krijgen

een topic over ervaringen heeft een aantal pijlers nodig  die goed zijn te vergelijken.
dus niet waarbij je een heel blok moet demonteren teniende de verschillen  vast te stellen,

je hebt immers wel vergelijkings materiaal nodig en een repensatieve groep.


als pijlers kun je dan spreken over

wat voor motorfiets gaat het
welk merk olie gebruik js
hoevaak vervang je de olie
hoeveel km rijdt je
wat is je rijstijl
hoevaak peil je de olie etc

als dit er niet is krijgen we gauw een allergaartje van de menselijke geest

dus samengevat is de topic zonder meer interresant te nomen maar dan wel met de juiste parameters





Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden