Inmiddels antwoord gehad van TomTom Customer Care
Geachte heer,
Dank u voor uw contact met onze afdeling Customer Care.
In uw e-mail schrijft u dat u in grote lijnen tevreden bent met uw nieuwe TomTom Rider 400, maar wel enkele feedback er over hebt. Allereerst wil ik u bedanken dat u de moeite neemt ons dit te laten weten, dat waardeer ik persoonlijk altijd.
Als wij immers niets horen, weten we ook niet dat er klanten zijn die bepaalde zaken graag anders zien.
Voordat ik inhoudelijk op uw punten in ga, wil ik toch even benadrukken dat u momenteel twee heel verschillende merken met elkaar vergelijkt. Hoewel dat natuurlijk logisch is, daar u een Garmin toetsel gewend bent en nu de overstap naar een ander merk hebt gemaakt, zullen er natuurlijk altijd verschillen blijven. Bij Garmin toestellen is er meer in te stellen dan bij onze TomTom toestellen, maar tegelijkertijd maakt dit voor veel klanten het toestel wat ingewikkeld en de Garmin toestellen zijn op dat gebied zeker minder intuitief.
U zult nooit exact alle functies terugzien bij een heel ander merk. Als u van een Apple telefoon naar een Android telefoon overstapt, veranderen er ook enkele zaken. Het een zal u bevallen, het ander zal u wat minder bevallen. Dat is met navigatiesystemen niet anders. Inhoudelijk zal ik hieronder per punt reageren op waar ik ontwikkeling als mogelijk zie en waar het een kwestie van accepteren word.
---
* Op de Zumo waren nog fysieke knoppen aanwezig, met name bij het in- en uitzoomen mis ik deze wel. Met handschoenen aan zijn de onscreen toetsen vrij klein en reageren bovendien niet altijd direct. Verder moet je eerst de zoomtoets indrukken en daarna op + of -. Als het drukken of + of - te lang duurt, gaat de weergave weer terug en moet je weer een keer extra op de zoomtoets drukken. Dit moet beter kunnen!
Onze toestellen hebben nooit knoppen gehad, op de standaard aan- en uitknop na. De grootte van de knoppen en de interface zullen niet veranderen. Er zijn verschillende manier om in te zoomen. U kunt inderdaad de 'plus' en 'min' knop gebruiken, maar u kunt ook twee keer tikken op het scherm. Ook kunt u inzoomen,, door de gewenste locatie met uw vingers op het touchscreen 'uit te vouwen'.
Misschien nog een tip; het tikken op de zoom toets is niet verplicht, u kunt hetzelfde effect bereiken door simpelweg eenmaal ergens op de kaart te tikken.
* Ik mis een schaalbalkje op de kaartweergave, bij de Zumo zette ik de schaal voor binnendoor routes meestal op 200m en op de snelweg op 500m of meer.
U kunt inzoomen op de hierboven beschreven opties, wij hebben momenteel inderdaad geen vaste parameters en schalen, waar u uit kunt kiezen.
* Zijweggetjes zijn door de gebruikte kaartkleuren vrij moeilijk te zien (maar de te volgen route is wel duidelijk zichtbaar).
Het toestel brengt u van A naar B. Zodra u enigszins afwijkt van de geplande route, zal het toestel een alternatieve en nieuwe route berekenen. De zijwegen zijn erg specifiek en daarom geen absolute prioriteit voor het toestel.
* Offroad is er volgens mij niet mee te rijden als de wegen/paden niet in het kaartmateriaal staan. Zelf ga ik met de Dero niet vaak de verharde weg af, maar ik kan me voorstellen dat sommigen dit niet wenselijk zullen vinden.
Offroad rijden is inderdaad niet mogelijk. De markt hiervoor is te klein om dit te ontwikkelen, dus op dit punt kan ik vrij duidelijk zijn dat ik geen verbetering hierin aan zie komen in de nabije toekomst. Ik weet dat het bij de meeste Garmin toestellen niet mogelijk is om offroad te rijden, daar de meeste toesteleln kaarten bevatten die ontwikkeld zijn voor verharde wegen. Ik vermoed dat u een wat uitgebreider (en duurder) Garmin Zumo toestel hebt gehad.
* Een huidige route stopzetten gaat vrij omslachtig en er staat in het menu "wis route". Ik had verwacht dat je route van het systeem zou worden verwijderd, maar het doet (gelukkig) niet meer dan de huidige route stopzetten.
U kunt de huidige route eenvoudig terugzetten door het menu te openen, op 'huidige route' te tikken en vervolgens op 'wis route'. Dit is de enige manier, om een navigatie te beëindigen, zodat u een evt. nieuwe kunt starten.
* Een route gemaakt in Tyre kan niet rechtsreeks vanuit Tyre naar het toestel worden verzonden. Als de TT400 via usb op de computer is aangesloten, moet je kiezen voor "importeren" en dan wordt in de Windows verkenner het toestel zichtbaar en kun je de gewenste routebestanden overzetten. Het zou gebruiksvriendelijker zijn als dit direct vanuit Tyre zou kunnen.
Ik snap hier uw feedback. Echter is Tyre een ander bedrijf waar wij mee samenwerken en Tyre heeft er voor gekozen zelf de support op zich te nemen. Basecamp wordt gerund door Gamin zelf, dus ik snap dat u er vanuit gaat dat wij de support leveren voor het route programma. Middels deze link kunt u hen bereiken of inzage krijgen in hun plannen:
support.tyretotravel.com/support/home
* Op de Zumo werd van de gereden route altijd een tracklog opgeslagen en kon je ook zien waar je al had gereden. Op de TT400 kun je wel een track opslaan, maar niet zien wat je al hebt gereden.
* Als je een track hebt opgenomen (met een opname knop handmatig starten, waarom geen optie om dit automatisch te doen?) kun je deze alleen naar een mini SD kaartje in het toestel exporteren. Ik zou liever zien dat de track via de usb verbinding naar de computer kan worden geëxporteerd.
Dit punt heb ik vaker gehoord van mijn klanten. Het klopt dat de track opgenomen kan worden en later terug kan worden gezien, maar het automatisch opnemen is inderdaad nog geen functie. Ik heb het enkele maanden geleden al eens doorgegeven aan de afdeling die de Riders ontwikkelt, maar ik zal het opnieuw doen, om het gevoel van prioriteit te vergroten. Dit soort zaken kunnen eenvoudig met een software update aangepakt worden in de toekomst. Houd u deze dan ook in de gaten in MyDrive Connect, als u de TomTom update. Het zal een aantal keer per jaar zijn dat er een nieuwe gelanceerd wordt en de software update kunt u herkennen als 'application' (de update is verplicht, dus u zult hem niet missen)