Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
En toch is dit echt het enige (functionele) argument voor een dubbel set remschijven. En ik heb het van een vakman........weet alleen niet meer waar en wanneer en van wie.(...) het verhaal van de stabiliteit lijkt me ook niet een enorme invloed hebben, want je naaf lost dat een beetje op...
Maar goed, dit laatste is m'n vak niet (...)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Ja hoor, dat kan wel. Gewoon een remschijf monteren met een diameter iets kleiner dan de velgmaat. En natuurlijk een setje puike klauwen erop. Wedden dat dat goed remt.......Ik denk niet dat als men op een CBR 900 in het hart van de naaf één enkele schijf plaatst, je net zoveel energie kunt verwerken als men van 289km/u in de kortst mogelijke tijd terug naar nul wil..
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
ben er klaar voor ja...... ???
de max druk die we handmatig ongeveer kunnen opbouwen is ca 16-20 bar
Onzin. Dit hang natuurlijk af van de verhouding zuigeroppervlak/hefboomwerking van je hendel; je kunt dus geen maximum noemen!
dat klopt maar we haden het over rem systemen bij motorfietsen waarbij de lengte van de hevels en de diameter van de remzuigers niet erg afwijken van elkaar en plaats daarna maar een bar meter op de remleiding achter de rempomp en die zal mijn stelling bevestigen
waarschijnlijk staat er ook zo'n opstelling bij de motorbeurs
De omloop snelheid van een wiel is aan de buitenzijde het kleinst dus vandaar dat daar ook de minste energie nodig is om de zelfde vertraging te krijgen
Onzin, wet van energie! Hoe je 't ook doet, dus de af te voeren energie van je beweging is hetzelfde. Je kunt het enkel efficiënter (of minder efficiënt) afvoeren.
deze stelling beschrijft enkel het effect waarom een grotere remschijf een betere vertraging oplevert. jij noemt het efficienter ik zeg dat ik minder hard hoeft te knijpen
dat de rotatie snelheid gelijk blijft is onduidelijk door mij aangeven echter er worden wel meer meters afgelegd met een grotere diameter(omloop snelheid)
en door de middelpunt vliegende kracht zal die zich aan het verste punt van de as zich het meest laten voelen
bij dit verste punt is het wegnemen van de energie het meest efficient zoals jij het noemt (glas half leeg of half vol)
slip geeft de grootste wrijving
Onzin, anders zouden dragracers wel blijven burnen op de kwart mijl! ;D Met ABS rem je echt harder dan zonder-en-domweg-doorremmen. Wielspin bij tractorpulling heeft een ander doel.
we haden het over remmen en niet over versnelling en gezien we het er al over eens waren dat de remmen niets anders is dan voortbewegings energie omzetten (of afvoeren) als warmte
De maximale grip (tijdens slippen) wordt uiteindelijk opgeheven doordat het rubber eningzins in een andere toestand komt waardoor het gaat werken als glij middel en je dus over je eigen rubber mengsel glijdt
ABS remt niet harder maar voorkomt buitensporige slip om een voertuig bestuurbaar te houden
mening test bevestigd dit ook, echter de kunst van dit zogenaamde remmen wordt niet door ieder beheerst waardoor abs je helpt om geen fouten te maken.
maximale remvertraging is hedendaags ca 10 m/sec
Onzin. Vertraging kun je niet uitdrukken in m/s..... moet in m/s^2 en dat geeft nou nèt het probleem weer!
Maar geeft wel het meest duidelijk aan wat het doet met de snelheid tijdens het inzetten van eem remactie
maar als jij het nu eens uitzet in een mooie grafiek
wist nog niet hoe ik dat 2tje er boven moest krijgen zo dus 10 m/s²
als je dus 60 km /h rijdt ga je ca 17 meter per serconde afleggen en heb je bij maximale vertraging onder droog weer ca 3 sec(+ reactie tijd)
Onzin. Kinetische energie f=m.v^2, dus je hebt een 'kwadratisch probleem' en dat kunt 't getalletje niet ff delen!
Van 150=>100 afremmen betekend dus (-veel) meer energie af voeren dan van 50=>0 kmph afremmen.
Mede daarom gaat dat achterlijke ding van Bugatti ook geen 14.000~whatever~kmph, maar stopt het met 1000pk bij 407 kmph... En ook daarom is hardrijden duurder qua brandstof :-S (plus effecten van luchtweerstand)
just my two cents
je hebt helemaal gelijk.. maar de intentie was om aan te geven hoeveel meters je nodig hebt om te remmen
ter aanvulling
even mijn boekjes erbij genomen
remvertraging 8 m/s²
1e getal de meters alszijnde de benodigde reactie tijd
2e getal de meters nodig om te stoppen
3e getal de meters totaal
25 km/uur 7 3 10 meter
30 km/uur 8,5 4,5 13 meter
40 km/uur 11 8 19 meter
50 km/uur 14 12 36 meter
60 km/uur 17 17 34 meter
70 km/uur 19,5 23,5 43 meter
80 km/uur 22 31 53 meter
90 km/uur 25 39 64 meter
100 km/uur 28 48 76 meter
120 km/uur 33,5 69,5 103 meter
140 km/uur 39 94 133 meter
160 km/uur 44,5 123,5 168 meter
180 km/uur 50 156 206 meter
200 km/uur 55 192 248 meter
Wel vind ik het een interessante discussie, want naast de efficiëntie van de remmerij is je rubber op de ondergrond de beperking lijkt me. Je zou zeggen: 1 grote schijf remt net zo goed als 2 kleintjes... dus zoals Buell?
het verhaal van de stabiliteit lijkt me ook niet een enorme invloed hebben, want je naaf lost dat een beetje op...
Maar goed, dit laatste is m'n vak niet
@ Brombeer: de NS heeft nogal eens last van blaadjes op 't spoor he
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
..Ja hoor, dat kan wel. Gewoon een remschijf monteren met een diameter iets kleiner dan de velgmaat. En natuurlijk een setje puike klauwen erop. Wedden dat dat goed remt....... ..
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Als de voorvork poten verdraaien tov van elkaar zou de motor dan niet een kant optrekken tijdens remmen? Ik bedoel als jij op je motor zit en ik probeer de poten te verdraaien door op een poot kracht uit te oefenen voel jij je stuur draaien.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Is juist, ook naar mijn eigen ervaring met oude CB's. Het effect treedt echter het meest extreem op bij een noodstop, want dan zijn de krachten het grootst, zelfs proportioneel veel groter (want een tijds kwadraat bij eenparig vertraagde bewegingen) dan bij 'gewoon remmen'; een noodstop: precies het moment waarop je niet wil dat het rijgedrag van je motor ineens drastisch verandert.maar hij trekt ook bij het remmen echter door de braket die de 2 poten samen koppelt merk je hiervan niet zo veel maar wel als je van 1 remschijf naar 2 gaat merk je direkt dat de rechtuit stabiliteit is verbetert
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Onderzoek doen zonder bronvermelding is geen onderzoek doen ...... C:-)Heb een beetje onderzoek gedaan......
Lijkt erop dat het nul met torsie te maken heeft. Als je er goed over nadenkt is dat ook een beetje onzin. De naaf is er sterk genoeg voor en een F1 wagen schijf zit ook niet in het midden en die gaan ook niet stuk.
Zover ik het begrijp gaat het om het warmte opname vermogen. Een grote schijf met meer materiaal kan meer warmte opnemen voordat ie te warm wordt. De schijven op een race motor zijn al vrij groot, nog groter zou eigenlijk niet kunnen dus dan maar de frictie en stopping power verdelen over twee schijven.... nou heeft een alp of twin niet zo heel veel stopping power nodig maar ach een grote schijf is ook zo onhandig dan maar twee?
Dit verkondig even zonder bronvermelding.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.