Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

29 jan 2011 23:20 - 29 jan 2011 23:34 #81 door kees
Beantwoord door kees in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

..Ik stel voor de vraag te herformuleren:..


Dat is net zoiets als de vraagprijs van andermans item eigenhandig veranderen.

Richie's vraag is op pagina 1 al beantwoord. Jij begint op een gegeven moment van ellende maar over gyroscopisch effect, en nu ga je alweer ineens rechtsaf!

Biertje drbij??

..Er vanuit gaande dat bij beide remcombinaties hetzelfde materiaal voor de schijven en blokken wordt gebruikt en het totale remschijfoppervlak en remblokoppervlak bij beide combinaties gelijk is en de motoren verder technisch (banden, gewicht enz.) verder gelijk zijn..


Als ik (ceteris paribus) googel, dan betekent dat, als ik het goed interpreteer, in essentie de inhoud van de quote (dat alles gelijk blijft).

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2011 23:36 #82 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven



Als ik (ceteris paribus) googel, dan betekent dat, als ik het goed interpreteer, in essentie de inhoud van de quote (dat alles gelijk blijft).

;)


Euhh.. ja?  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 00:05 #83 door kees
Beantwoord door kees in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

..punt..


Ow wacht, nú ben ik overtuigd! :P ;D ;D ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 07:05 #84 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

het zou ook natuurlijk kunnen zijn dat al de benodigde kennis om dit te verwoorden er gewoon niet is omdat het meer raakt dan natuurkunde  lessen alleen
sterker nog, iedere mogelijk  verdere verklaring geeft direkt weer nieuwe vragen.
waarom 1 of 2 remschijven beter zijn en waarom  de effecten van alle rand voorwaarden er om heen zodanig  worden verwoord dat het wel heel slim klinkt maar er niemand nog een hond van begrijpt.


Ik heb de eerste seizoenen van Star Trek, The Next Generation gedownload.
Er is mij veel duidelijk geworden.
Echt, Ad slaat de spijker op zijn kop, er is veel meer over deze schijven te vertellen en ook zaken die de meesten nooit zullen begrijpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 09:11 #85 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
Ja, daar ben ik het ook mee eens. Het is zelfs zo dat er een paar zeer gespecialiseerde bedrijven met deze kwesties bezig zijn.
Om dan nu de vraag van de topic-starter echt in zijn meest logische inhoud persoonlijk te beantwoorden:


*******************************************************************************************
@ Richie (en is ook bedoeld als alleen aan hem gericht; een 'open brief', zeg maar.)

In je vraag is een veronderstelling aanwezig, die niet waar hoeft te zijn. Je vraagt "Waarom kan je met 2 remschijven harder remmen?" Het is voor mij echter maar de vraag òf je met 2 remschijven wel harder kan remmen.

PS
Ik wil je danken voor het stellen van de vraag, want door alle elkaar opvolgende misverstanden in dit topic heb ik niet alleen wat bijgeleerd van de remmen van een moderne motorfiets, maar heb ik ook ingezien dat de zaak complexer is dan ik veronderstelde.
*******************************************************************************************


En nu weer voor allemaal:
Voor wat betreft de vorm van dit forum-gesprek dat we hier hebben gehad, is het me opgevallen dat er duidelijk verschil in reageren is tussen leden en niet-leden. Leden zie ik wat meer op inhoud ingaan, terwijl niet-leden vooral op betrekkingsniveau reageren. Dit laatste zie ik in dit soort uitwisselingen als ongewenst en niet productief.
Mocht zich in de toekomst een vergelijkbare situatie voordoen, dan zal ik de vraagsteller waarschijnlijk (en ook nog eens via een PB) vragen het topic verder uit te werken in een omgeving die alleen voor leden bereikbaar is. Zoals het hier gegaan is, heb ik al heel lang geen zin meer in, eigenlijk.
Voor mij is dit topic nu wel klaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 09:22 #86 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
Gatver....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 11:31 - 30 jan 2011 11:44 #87 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven



...is het me opgevallen dat er duidelijk verschil in reageren is tussen leden en niet-leden. Leden zie ik wat meer op inhoud ingaan, terwijl niet-leden vooral op betrekkingsniveau reageren. Dit laatste zie ik in dit soort uitwisselingen als ongewenst en niet productief.



Ter info, vandaag ben ik 30 dagen geen TCN lid meer, daarvoor 5 jaar lid geweest dus waar jouw opmerking op slaat is mij een raadsel...

En ja, ik voel me aangesproken  8) Misschien geheel ten onrechte maar ik krijg een bittere nasmaak van je post, sorry..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 11:32 #88 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
Giedi...... ik begrijp uit jouw verhaaltje dat ik me als, produktief of niet produktief, forumlid aangesproken moet voelen? Het is en blijft maar een forum waar als de een vindt dat de ander onzin verkondigd dat mag zeggen.....?

Bij deze: jij praat onzin.....

Of ga ik nu als niet TCN lid op een betrekkings niveau te werk dat ver beneden de jouwe is?

Kom op man..... laat je niet zo kennen we zijn hier allemaal voor ons plezier.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 12:05 #89 door kees
Beantwoord door kees in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

..vandaag ben ik 30 dagen geen TCN lid meer, daarvoor 5 jaar lid geweest..


Hihi alsof je in de Re-hab zit :D

Waar kick jij van af dan? Motorrijden?? ;D

En nu weer voor allemaal:
..is het me opgevallen dat er duidelijk verschil in reageren is tussen leden en niet-leden. ..Leden zie ik wat meer op inhoud ingaan, terwijl niet-leden vooral op betrekkingsniveau reageren. Dit laatste zie ik in dit soort uitwisselingen als ongewenst en niet productief.
Mocht zich in de toekomst een vergelijkbare situatie voordoen, dan zal ik de vraagsteller waarschijnlijk (en ook nog eens via een PB) vragen het topic verder uit te werken in een omgeving die alleen voor leden bereikbaar is. Zoals het hier gegaan is, heb ik al heel lang geen zin meer in, eigenlijk.


Maar eigenlijk erger ik me aan te hele gequote tekst.

Onlangs vroeg chadchop me, in een aanpalend topic, waarom ik geen clublid wordt (zelfs niet na meer dan 1200 posts op dit forum).

Giedi is niet de enige die er binnen TCN dergelijke ideeen op na houdt en ook niet eerste die dat hier openlijk etaleert. Het forum is opengesteld voor het publiek. Het is dus zinloos geweld om je daar op een dergelijke manier tegen te verzetten. Uiteraard zul je aan de ene kant voedingsbodem vinden met je zienswijze, maar aan de andere kant loop wel je het risico dat je jezelf mateloos impopulair maakt.

Zolang er mensen binnen TCN rondlopen met een dergelijke instelling naar hun medemensen, lid of niet, hoef ik niet 'erbij' te horen. Dan blijf ik, voor zover ik kan, fijn mijn medemotorrijders via het forum helpen met hun technische vragen of problemen. Er worden bloedige oorlogen uitgevochten in deze wereld omdat mensen elkaar om de simpelste redenen niet zien zitten.

Nee dank je, Giedi (en verder iedereen die zich aangesproken voelt). Door je eigen uitlatingen zie ik jou namelijk ook anders nu en ik wil met een dergelijke mentaliteit niet geassocieerd worden. Zolang TCN dit toelaat, zal ik niet toetreden tot de club. Ondanks dat sommigen dat misschien wel graag zouden zien.

Groeten, Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 12:47 #90 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
Dit verhaal begint wel een heftige wending te krijgen....  :-\ bah. Maar sommige discussies moeten gevoerd worden wellicht?

Lid of geen lid zou op een open forum niet uit moeten maken, en de melding 'ik wordt nooit lid' is niet door de gebruikers zelf gekozen, maar geeft wel een vlekje op de posts.... sneu eigenlijk. Dat dat een vlekje moet geven, maar ook dat het door bestuur/mods/whatever zo wordt ingesteld.
Dat mensen hier uitspraken durven doen n.a.v. zo'n bijschrift geeft wel aan dat dat bijschrift er niet hoort; lijkt me verstandig als het TA bestuur d'r wat aan doet!

Nogmaals, vrijheid blijheid, en ik vind wel dat iedereen vrij moet zijn te kunnen posten wat 'ie wil, TENZIJ er bijvoorbeeld TCN-bestuurdlid onder z'n naam staat. Of haal dat weg, of vertegenwoordig je clubje.

Moet eerlijk toegeven dat ik 't wel wat met brombeer eens ben; het forum bevalt me vaak wel, maar de club trekt me minder. Vorig jaar m'n opzegging na een week ingetrokken omdat het toch wel leuk is een beetje betrokken te blijven bij een clubje wat me ook veel geholpen heeft qua motorgebeuren, maar soms heb ook ik een wrange smaak bij 't een en ander.

Juist het vrije forum is de open deur voor nieuwe leden; en natuurlijk mag er gespard worden! Neemt niet weg dat je geen wig moet slaan tussen leden/niet-leden (of mensen die jaren input hebben geleverd en nu door-onzinnige-redenen 'ik word nooit lid' naast hun naam krijgen).
Probeer de club aantrekkelijker te maken, en eerlijker. Belangenverstrengelingen van motorzaakhouders in 't bestuur bevorderen dat niet (voor mij althans), ookal 'zijn daar afspraken over gemaakt'. Het moet doorzichtig zijn!
En als ik eerlijk ben, ik erger me daar flink aan!*1

Mijn reden om lid te zijn (/blijven) is dat ik mensen wil inspireren met m'n toekomstige reisellende; om iets terug te geven van wat ik voorheen toch wat meer proefde op 't forum!

Vind wel dat Giedi mag roepen wat íe wil hoor, maar dat heeft wel een effect op 't sfeertje. Niet dat ik altijd even geraffineerd ben natuurljjk ;-)

*1: al vaker gezegd, ik gun een ieder z'n business en heb het volste vertrouwen in Ad z'n gedrevenheid en goede bedoelens! Het gaat me niet om de persoon, maar om de positie binnen een club.
Stel: je bent nieuw op dit forum en je leest een technische verklaring van een Bestuurslid zoals in 't begin van dit topic; dan ga je toch verder Googlen?

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 12:50 #91 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

Waar kick jij van af dan? Motorrijden?? ;D


Neuh, 'K heb meer motoren dan ooit (al dan niet rijdend :angel:) Maar de enige clubmotor hier is niet van mij  :D (hoewel ik er wel de meeste km's op maak..)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 13:02 #92 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
Mijn ervaring met een enkele t.o.v dubbele remschijven...

Dit verhaal is niet op technische kennis gebaseerd, alleen op ervaring in het praktisch dagelijks gebruik.

Ik heb jaren lang een Yamaha GTS 1000 gereden.
deze fiets heeft een enkele, erg grote remschijf centraal in het voorwiel staan.
Daarvoor reed ik een Kawasaki GTR 1000, qua vermogen, gewicht en snelheid zijn dit redelijk vergelijkbare motoren al zien ze er erg verschillend uit. De Yamaha is weliswaar wat snellen, dat scheelt op topsnelheid zo'n 20 km/h...

De Kawa heeft 2 voorremschijven, de Yamaha zoals gezegd 1 enkele, grote, centraal in het voorwiel geplaatste schijf.

Ik heb gemerkt dat de Yamaha beter remde dan de Kawa. Waarschijnlijk hebben schijfdiameter en remklauw hier iets mee te maken, maar wat mij het meest opviel was het remgedrag in de bochten.

Waar de Kawa zich bij hard remmen in de bocht oprichtte en rechtdoor verder wilde, kon ik met de Yamaha in de bocht gewoon hard remmen zonder dat de motor van koers veranderde.

Ik maak hieruit op dat de plaats van de remschijf effect heeft op het stuurgedrag van de motor. Op de een of andere manier verandert een centraal geplaatste schijf  de dynamiek van de motor bij het remmen.

Daarnaast is de GTS 1000 lange tijd een van de best remmende motoren geweest.

Ik heb dit ooit eens getest op hogere snelheden, en scherpere bochten. De GTS voelde vele malen betrouwbaarder aan dan de Kawa.

Of dit een zinnige bijdrage oplevert??

Let me know.

Grtzz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 13:31 #93 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

Neuh, 'K heb meer motoren dan ooit (al dan niet rijdend :angel:) Maar de enige clubmotor hier is niet van mij  :D (hoewel ik er wel de meeste km's op maak..)


Alleen voorvorken komen je soms de neus uit, maar verder vind je motoren leuk toch? ;-)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 13:58 #94 door kees
Beantwoord door kees in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

..dat ik mensen wil inspireren met m'n toekomstige reisellende;..


..en die begint letterlijk en figuurlijk laaaang van tevoren, niet Daan?  :D (bij mij toen wel, tenminste)

Ik dacht dat jij allang weg moest zijn? 101010 toch was dat, niet? Vanwaar je oponthoud?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 14:04 #95 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven


Waar de Kawa zich bij hard remmen in de bocht oprichtte en rechtdoor verder wilde, kon ik met de Yamaha in de bocht gewoon hard remmen zonder dat de motor van koers veranderde.

Ik maak hieruit op dat de plaats van de remschijf effect heeft op het stuurgedrag van de motor. Op de een of andere manier verandert een centraal geplaatste schijf  de dynamiek van de motor bij het remmen.


Dat andere/fijnere stuurgedrag van jouw GTS tijdens remmen heeft hoofdzakelijk te maken met de bijzondere constuctie van de voorkant t.o.v. een conventionele voorvork en niet door de constructie van het remsysteem.

Slechts mijn twee centen  ;)  (die ik gewoon blijf spuien in de hoop dat iemand er wat aan heeft, er wijzer van wordt, of er door vermaakt wordt ondanks dat ik geen lid meer ben..)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 14:05 #96 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

Alleen voorvorken komen je soms de neus uit, maar verder vind je motoren leuk toch? ;-)


De motorblokken beginnen ook in de weg te liggen Daan.. (en de wielen enne enne..  :P )

ff erg offtopic; pretpakket is bijna in bestelling dus daar mag je nog wel ff bij kwijlen voor jullie vertrekken  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 14:16 #97 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
Brombeer,

Ondanks dat je geen lid bent zal ik je vraag toch beantwoorden ;-)

We vertrekken 11-3-11, en da's een half jaar later dan ooit gepland omdat m'n vader zich dermate zorgen maakte over onze reis dat 'ie ons even in Nederland hield door ziekte.
Gelukkig rijdt 'ie inmiddels weer vrolijk rond op z'n K100rs!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 18:03 #98 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven


Nogmaals, vrijheid blijheid, en ik vind wel dat iedereen vrij moet zijn te kunnen posten wat 'ie wil, TENZIJ er bijvoorbeeld TCN-bestuurdlid onder z'n naam staat. Of haal dat weg, of vertegenwoordig je clubje.



Juist het vrije forum is de open deur voor nieuwe leden; en natuurlijk mag er gespard worden! Neemt niet weg dat je geen wig moet slaan tussen leden/niet-leden (of mensen die jaren input hebben geleverd en nu door-onzinnige-redenen 'ik word nooit lid' naast hun naam krijgen).
Probeer de club aantrekkelijker te maken, en eerlijker. Belangenverstrengelingen van motorzaakhouders in 't bestuur bevorderen dat niet (voor mij althans), ookal 'zijn daar afspraken over gemaakt'. Het moet doorzichtig zijn!
En als ik eerlijk ben, ik erger me daar flink aan!*1

Mijn reden om lid te zijn (/blijven) is dat ik mensen wil inspireren met m'n toekomstige reisellende; om iets terug te geven van wat ik voorheen toch wat meer proefde op 't forum!

Vind wel dat Giedi mag roepen wat íe wil hoor, maar dat heeft wel een effect op 't sfeertje. Niet dat ik altijd even geraffineerd ben natuurljjk ;-)

*1: al vaker gezegd, ik gun een ieder z'n business en heb het volste vertrouwen in Ad z'n gedrevenheid en goede bedoelens! Het gaat me niet om de persoon, maar om de positie binnen een club.
Stel: je bent nieuw op dit forum en je leest een technische verklaring van een Bestuurslid zoals in 't begin van dit topic; dan ga je toch verder Googlen?


ondanks dat deze vraag sterk uit de hand lijkt te lopen snijdt het wel een punt aan waardoor het transalpforum sterke trekjes begint te krjgen van het motorforum waar sociaal en betrokken  ver te zoeken is.
Zeker als we wat beter gaan kijken naar de manier  hoe we met elkaar omgaan
Nu kunnen we wel roepen dat het een open forum is en discussie gevoerd dient te worden
Elkaar in waarde laten  kan ook een doel zijn van hoe met elkaar om te gaan.
openstaan voor elkaars vergissingen zonder het erin willen wrijven
je bent pas een groot man als je je standpunt bereid bent te herzien(wie zei dat ook al weer tegen me)

en ondanks dat ieder van mening is dat dit ook zo is.... spijtig genoeg is dat net zo vaak niet zo.
de zogenaamde zelfregulering werkt gewoon weg niet.

nu even over de quot.

Je hebt je  al diverse malen  geventileerd omtrend mijn persoon, mijn werk en mijn aspiraties  dus we kunnen niet meer spreken dat het niet gaat over de persoon.
iedereen weet duidelijk  waar je het over hebt.
komt het omdat wij  zakelijk niet door de bocht konden?
jou visie van doorzichtig is de grootste onzin.

Iedere motorclub of toerclub heeft verbondenheid met de handel, en vaak ligt ook daar de kern van hun bestaansrecht.
Dat jij dat niet leuk vind geef je aan, maar het feit is er gewoon
als ik zelf denk aan  belangen verstrengeling kan ik zelfs niet zo 123 iets verzinnen waarmee ik de doelstellingen van de TCN zou kunnen beschadigen
Al ben ik er van overtuigd dat jij er wel een paar uit je mouw kunt toveren

De kandidaat stelling is bij stemmimg aangenomen en daar zul je het mee moeten doen

De TCN is een motortoerclub van mensen die op een gelijksoortige motorfietsen rijden en zodanig leuke dingen met elkaar doen.
om hier eningzins leiding aan te geven is er een bestuur.
Een bestuur waarvan ik nu ook deel uitmaak.

ik zou het dus voor de toekomst erg prettig vinden om je directe bezwaren aan mij persoonlijk of aan de andere bestuursleden kenbaar te maken
of anders de situatie gewoon te accepteren en mij op mijn daden te beoordelen.


mvg ad mies clublid 99

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 18:34 #99 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

...waardoor het transalpforum sterke trekjes begint te krijgen van het motorforum waar sociaal en betrokken  ver te zoeken is...


Het Motor-forum is heel groot Ad. Vandaar dat de meesten op maar één of twee sub-fora binnen MF actief zijn.
En neem van mij aan dat zeker binnen de kleinere sub-fora (Zijspan, Brikken en Klassiekers) heel wat socialer met elkaar omgegaan wordt dan tegenwoordig op het TCN-forum.
De reden waarom ik dit post is niet omdat ik zo actief ben op MF (in tegendeel) maar  omdat ik eigenlijk versteld sta van mijn eigen conclusie, een jaar drie geleden lagen de zaken m.i. iets anders..  :-\


Qua gezelligheid en wederzijds respect zijn er tal van andere Nederlandse (motor)fora waar het beter gesteld is dan hier helaas.. Maar goed, tijden veranderen, ook binnen TCN.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2011 19:23 - 30 jan 2011 21:19 #100 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
Valt allemaal best wel mee hoor. Op andere forums merk ik ook wel is flinke beetje onvrede en bijna respectloze reacties.
Ik blijf het een fijn forum vinden. Gewoon ieder in zijn waarde laten en respect hebben voor elkaar.
Ik vermoed dat dit forum ook een veel lagere gemiddelde leeftijd heeft dan de klassiekers, oldtimers, brikken, zijspanners enz.
Reacties kunnen dus best wel pittig zijn. 

Een beetje kietelen, plagen, afstand nemen, iemand de waarheid vertellen, je mening verwoorden, kan wel maar, doordacht.
Mijn opmerking "gatver" is natuurlijk niet echt onderbouwd maar werd veroorzaakt door een hele bekende formule: actie = reactie.

Misschien verstandig om tijdens een actie even te denken over de reactie die erop zal volgen.

Ik ben blij dat we hier op het forum hele goeie technische mensen hebben en ook ben ik blij dat er veel hulp wordt geboden.
Zelfs thuis!  Nee, zoals het is, prima zo!




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden