- Berichten: 1069
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
En daar ben ik het dus niet mee eens, want zoiets is ook te bereiken met een enkelschijfsysteem. Wat mij betreft gaat het gesprek hier dus door.(...)
Voor mij is het belangrijk dat de remdruk beter doseerbaar is.
(...)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Prima toch?En daar ben ik het dus niet mee eens, want zoiets is ook te bereiken met een enkelschijfsysteem. Wat mij betreft gaat het gesprek hier dus door.
En gelijk heb je, veel plezier....ik ga lekker snorren met mijn nieuwe bike!!!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
....om de verende massa van zowel de voor- als achtertrein zo laag mogelijk te houden.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Ok, onafgeveerde massa, maar als je op je motor zit, zijn het de wielen die t.o.v. jou veren. ;DHet gaat niet om de verende massa maar de onafgeveerde massa. Dus alles wat niet (of nauwelijks, in dat geval is het gedeeltelijk onafgeveerde massa) op en neer beweegt als je je brommer als stilstaande wipkip gebruikt
Met gebruik van dubbele schijven kan (eventueel) de roterende massa dichter bij het draaipunt van het wiel gehouden door gebruik van kleinere schijven dus minder gyroscopische werking. Hierdoor is het wiel makkelijker van z'n lijn af te krijgen dus lichter stuurgedrag.
Over de bewegingsleer en toepassingen van verschillende geometriën bij een motorfiets kan je een boek over vol schrijven.. gelukkig zijn er al mensen die dat gedaan hebben ;D
(...)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
...De schijven zijn a.) te licht en b.) te dicht op centrum van het draaipunt geplaatst om merkbare invloed uit te oefenen door het gyroscopisch effect dat ze (wel degelijk) hebben...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Nee-nee-nee Huib, ik heb vanavond even geen zin in wéér de kurkentrekker-regel. Hebben we het nou al zo vaak over gehad! Verzin maar wat anders!
(bedankt voor je bijval overigens, point made.. )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
.....Ik vond altijd al dat mijn twin een afwijking had naar rechts......
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
..En de corrioliskracht dan? Ik vond altijd al dat mijn twin een afwijking had naar rechts......
..Dit kan wel merkbaar zijn.. (-) met z'n.. (-) 21"voorwiel..
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
1 rem schijf kan dynamisch onbelans opleveren waarbij enkele grammen statisch onbelans al gauw enkele kg kunnen worden naarmate de snelheid van het wiel toeneemt
hierdoor is het gyroscopisch effekt naarmate het wiel groter wordt steeds sterker.
massa hoe klein ook kan toch een groot effekt hebben
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Omdat je op het noordelijk halfrond rondrijdt, Huib. Zo gek is dat dus niet!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
De onbalans, veroorzaakt door dat grotere wiel, maakt dat type motor in principe instabieler. Het kleinere 17" voorwiel, in de wegracer, juist andersom.
Probeer maar eens een draaiend kruiwagenwiel aan de as tussen de vingers te nemen en dat van richting te veranderen. En daarna doe je dat met bijvoorbeeld een 26" fietswiel.
Het effect van het 21" wiel maakt hem wendbaarder, de 17" rechtuit stabieler. Bijdragend aan het doel van elk van beide motoren.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
(...) "Waarom kan je met 2 remschijven harder remmen?" (...)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Het centrale probleem van dit topic is al bij de oorspronkelijke vraag ontstaan:
Ik stel voor de vraag te herformuleren:
Kan je met 2 remschijven op het voorwiel harder remmen dan met 1?
(ceteris paribus)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.