Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

28 jan 2011 11:52 #41 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

Onderzoek doen zonder bronvermelding is geen onderzoek doen ......  C:-)
'De naaf is sterk genoeg'    ::)


Dat klopt.... daarom zet ik het er ook bij. Dat is altijd nog beter dan zeggen dan zeggen dat je iets hebt gehoord en je weet niet meer van wie beste Giedi.

En ik heb het van een vakman........weet alleen niet meer waar en wanneer en van wie.


:-*


Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 12:01 #42 door Richie
Beantwoord door Richie in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
Hier het beloofde plaatje:

In dit eenvoudigste model voor wrijving is de grootte van de wrijvingskracht evenredig met de kracht waarmee de oppervlakken tegen elkaar worden gedrukt (de normaalkracht); de evenredigheidsconstante noemt men de wrijvingscoëfficiënt van het grensvlak. In formulevorm:
    Fw = µw  * Fn
met
    * Fw : de wrijvingskracht;
    * Fn : de kracht loodrecht op het oppervlak (de normaalkracht);
    * µw : de wrijvingscoëfficiënt.
De wrijvingscoëfficiënt is een (dimensieloos) getal dat de mate van wrijving tussen twee lichamen aangeeft.

bron wikipedia

In dit geval is normaalkracht tegengesteld aan de oliedruk die op de cilinder wordt gezet.
En daar de kracht die boven op de remhendel wordt gezet wordt verdeeld over 2 remmen kom ik op de volgende formules:
voor 1 remschijf
Fw1 = µw * Foliedruk

voor 2
Fw2 = µw * Foliedruk rem 1 + µw * Foliedruk rem 2

en indien Foliedruk = Foliedruk rem 1 + Foliedruk rem 2

is Fw1 = Fw2

Dit is puur gekeken naar de remhendel en de remmen. 2 Remschijven worden minder snel warm waardoor de wrijvingscoëfficiënt minder snel veranderd. Maar in dit simpele model kan men dus met dezelfde druk op de hendel altijd even hard remmen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 12:11 #43 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

Dat klopt.... daarom zet ik het er ook bij. [glow=red,2,300]Dat is altijd nog beter dan[/glow] zeggen dan zeggen dat je iets hebt gehoord en je weet niet meer van wie beste Giedi.

:-*

En dat is een algemeenheid die niet door iedereen gedeeld zal worden.  ::)
En als je werkelijk inhoudelijk geïnteresseerd bent in de vakman van wie ik mijn kennis heb, wil ik het wel voor je na proberen te trekken.  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 14:42 #44 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

En dat is een algemeenheid die niet door iedereen gedeeld zal worden.  ::)
En als je werkelijk inhoudelijk geïnteresseerd bent in de vakman van wie ik mijn kennis heb, wil ik het wel voor je na proberen te trekken.  :angel:


Dat zou uiteraard een welkome bijdrage aan dit topic zijn...

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 15:11 #45 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
Ehhhh, is het nou de bedoeling dat we iedere er dat we wat schrijven een bronvermelding moeten doen  :o ::)

Bovenstaande woorden heb ik wsl van mijn juf in de 3e klas basisschool  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 15:27 #46 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
Nou, volgens mij gaat het er vooral om of iets waar is of niet en in de techniek betekent dat vaak 'meten is weten'. Redeneren en een mening hebben is maar één kant van het verhaal. De andere kant hoort er ook bij, vind ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 16:49 #47 door martsky
Beantwoord door martsky in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
FF terug naar de vergelijkingen, in het simpele model klopt het dat je dezelfde remvertraging hebt bij de zelfde 'hendel' druk, daar maakt het dus niet uit of je 1 of 2 schijven hebt.

Zijn er dan afgezien van de warmte component nog meer argumenten te bedenken voor 2 schijven?
Stel dat de wrijving niet lineair toeneemt met de (druk)kracht op de blokken, maar kwadratisch.
én dat je bij een bepaalde druk een blokkerend wiel krijgt.
Dan loop je met 1 schijf eerder tegen die grens aan dan met twee schijven, omdat daar de begindruk lager zal zijn.

Kun je dan met twee schijven 'preciezer' remmen?



AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 17:14 #48 door Richie
Beantwoord door Richie in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
Ik denk dat het blokkeren van een wiel weer puur te maken heeft met de grip die je hebt.
Als je harder remt dan je grip toelaat verkiest het wiel om wrijving met de grond te hebben ipv je remblokken.

Preciezer remmen zou verklaard kunnen worden door de grotere oppervlakten waarmee geremd wordt. Hierdoor kunnen oneffenheden gecorrigeerd worden. Maar niet door de krachtoverbrenging lijkt mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 20:24 #49 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

de discussie is ook wel leuk, maar ik vind dat mensen die 'meer zijn dan standaard lid zonder gepretendeerde kennis' een beetje moeten oppassen wat ze posten. Want als ik iets stoms roep, tja... dat is een forum en ik ben maar een lummeltje.  :P

Als bestuursleden/motorzaakhouders/specialisten/technische-comissie-leden dat doen vertegenwoordig je wel de club!
En met de post waarop ik reageerde lijkt me dat niet echt positief!

Mensen verwachten dat informatie te lezen die een beetje klopt!
dit was wel heel bont hoor.....

en gelukkig was jij daar bij in de buurt om het verhaal anders duidelijk te maken en mij even terug op de plek te zetten.

maar wil wel de opm plaatsen  ik alleen als bestuurslid en als commisie lid de tcn vertegenwoordig.
op het forum voel ik me niet meer dan een standaard lid.. sociaal en betrokken.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 20:38 #50 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
(...)
En als je werkelijk inhoudelijk geïnteresseerd bent in de vakman van wie ik mijn kennis heb, wil ik het wel voor je na proberen te trekken.  :angel:

Dat zou uiteraard een welkome bijdrage aan dit topic zijn...

'Het MotorRijwiel' nr. 100 pag. 22 e.v. ('Voorvorkconstructies Deel 3: de telescoopvork')

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 21:19 #51 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
leuke discussie , en ook proffesionals hebben het wel eens mis , gelukkig zijn dat ook weer mensen .

Maar dan de naafrem , waarom niet heel simpel warmtafgifte .

Zulke remmen zitten op vliegtuigen in rond naaf binnenkant velg verwerkt , is eigenlijk een pakket met meerdere schijven en blokken per wiel .
Deze remmen erg goed maar tijdens de volgende situatie voor eenmalig gebruik , dat wil zeggen ze zijn ontwikkeld voor een  stop tijdens de start op maximaal startgewicht van het vliegtuig ,(bron overigens Boeing USA) .
Het zet het vliegtuig stil tijdens zo een stop maar de remmen/velgen zullen daarna waarschijnlijk in de brand vliegen , de banden hebben smeltpluggen zodat ze niet ontploffen , dit alles omdat de warmte niet snel genoeg kan worden afgevoerd . is dus op dat moment voor eenmalig gebruik , en is niet echt handig op een motor  ;)


Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 22:26 #52 door kees
Beantwoord door kees in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

..Zie je jezelf al rijden met één zo'n voorvorkpootje.........


Hoezo? Ze rijden toch ook rond met één brugpootje?

..Maar je hebt gelijk: het idee van de naafremmen bij een gewone fiets ..


Ik heb het woord naafremmen niet in de pen gehad hoor..

Maar je ontwijkt me met de gequote post. Jij zegt eerder dat een dubbele schijf enkel en alleen word gebruikt om onbalans tegen te gaan. Dus zet ik die enkele schijf -hypothetisch-  in het hart van het wiel en dan vraag ik of je met die ene schijf -je hebt er immers maar 1 nodig zeg je- van 289 km/u terug naar nul kan.

Geef nou eens antwoord a.u.b.?

Grtz, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 23:03 #53 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
  haalt een transalp dat??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 23:10 #54 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

Hoezo? Ze rijden toch ook rond met één brugpootje?

Ik heb het woord naafremmen niet in de pen gehad hoor..

Maar je ontwijkt me met de gequote post. Jij zegt eerder dat een dubbele schijf enkel en alleen word gebruikt om onbalans tegen te gaan. Dus zet ik die enkele schijf -hypothetisch-  in het hart van het wiel en dan vraag ik of je met die ene schijf -je hebt er immers maar 1 nodig zeg je- van 289 km/u terug naar nul kan.

Geef nou eens antwoord a.u.b.?

Grtz, Brom

Nee, dan moet je een enkele schijf nemen met een dubbel remvermogen. Dan lukt het wel.
Maar volgens mij begrijp jij niet helemaal wat ik bedoelde. Vraag gerust.  ;D

Hé, en over die naafremmen: je zou mijn post ook anders kunnen lezen.......en dan is het idee van die naafremmen opeens van mij.  :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 23:13 #55 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

  haalt een transalp dat??

De mijne waarschijnlijk wel, heel even, op ethanol ofzo.  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2011 23:58 #56 door kees
Beantwoord door kees in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
Jezus wat een basischool-gedrag zeg! GTFO

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2011 09:06 - 29 jan 2011 09:25 #57 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
GVOTO
Dat mag jij vinden.

Maar het lijkt me verstandiger verder te gaan met de inhoud.

Een aspect dat we hier misschien uit het oog verliezen, omdat het om 'onze' motoren gaat, is het streven om de verende massa van zowel de voor- als achtertrein zo laag mogelijk te houden. (Bij racemotoren speelt dit een grote rol.)
Kan het zijn dat de keuze voor twee boven één remschijf aan de voorkant ook door deze overweging ingegeven is?

Daarmee is een vraag gesteld, die niet zo makkelijk in formules uit te werken is. Het gaat daarbij om de verhouding tussen de massa van het bewegende deel van het remsysteem in verhouding tot het remvermogen.

Nog anders gesteld:

Is de massa van een remsysteem met twee schijven meer danwel minder dan van een remsysteem met één schijf?

(Het uitgangspunt is dat beide remsystemen eenzelfde remvermogen hebben.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2011 11:12 #58 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
Nou, ik ben het weer met Brom eens. Wordt wat eentonig.

Zet onder de streep is de conclusies, dan heb je me een mooie uitkomst.....

GTST  maar dat zal er wel weer niets mee te maken hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2011 11:15 #59 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
Zonder in te gaan op je uitnodigingen op betrekkingsniveau ---ik zet het maar even weg als stemmingmakerij--- ben ik wel benieuwd wat JOUW inhoudelijke conclusies zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2011 11:42 #60 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven

Zonder in te gaan op je uitnodigingen op betrekkingsniveau

:o ;D

-ik zet het maar even weg als stemmingmakerij--- ben ik wel benieuwd wat JOUW inhoudelijke conclusies zijn.

Die had ik in het begin al gegeven. Meer boeit het me eigenlijk niet. Alles was al redelijk snel duidelijk.
Voor mij is het belangrijk dat de remdruk beter doseerbaar is.
Het voorkomen van tordatie is mooi meegenomen.

Ik hoef ook niet te weten hoe een X-DAC D/A processor van binnen werkt. Als het maar betrouwbaar werkt en
doet waar voor ontworpen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden