Revisie Transalp XL 600

06 juni 2015 22:48 #121 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Revisie Transalp XL 600

De verlichting valt dan ook uit.


Je weet dat bij het indrukken van de startknop de verlichting onderbroken word en dan ook even uit gaat?
Dat is dus normaal en bedoeld om de accu te ontlasten tijdens het starten.

Maar ik weet niet of je dat bedoeld  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2015 22:59 - 06 juni 2015 23:15 #122 door kees
Beantwoord door kees in topic Revisie Transalp XL 600
De startknop wordt gevoed door hetzelfde circuit als de lampen. Allemaal dezelfde stroom, zeg maar. Komt allemaal van de accu via de 30 Ah zekering langs het contact.

Ik zie in het schema geen onderbreker die de verlichting afschakelt tijdens starten. Maar goed ik weet ook nie alluss. Kan zijn dat als gevolg van de spanningsval tijdens starten, de verlichtingsrelais in nulstand gaan of zo?


#edit: alleen de nieuwere alpen hebben relais voor de lampen. Mirko heeft toch zo'n oud prul? Mirko, verschillende typen worden aangegeven met een letter(combinatie) de refereert aan de betreffende afzetmarkt in bepaalde jaren (of zoiets). Welk type hebben we het over?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2015 23:48 - 06 juni 2015 23:57 #123 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Revisie Transalp XL 600
Alle opmerkingen opgeteld zou het misschien zo zijn dat de startknop sluiting maakt en dat daardoor alle verlichting uitvalt? NB dat kan ook in het relais zitten.

Werking: Er komt een stroompje op een spoel en door het gegenereerd magnetisch veld van de spoel schiet een pen omhoog (het klikken van het relais) die pen schakelt de hoge stroomsterkte (Amperes)  die nodig is voor de startmotor. De dunne draadjes van het startknopje kunnen de stroomsterkte nl niet aan, dan fikken ze weg.

Hope it helped ;)

Oh ja het kan ook dat je relais de stroom wegtrekt van de lampen je ziet altijd lampen wegzakken wanneer er gestart wordt. Het relais moet dan warm worden maar geen klik geven de pen blijft dan misschien steken en de spoel wordt een kachel.
Vergeet niet je accu opgeladen te houden tijdens het prutsen, je trekt hem snel leeg met dit gedoe ben ik bang.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 08:18 #124 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Revisie Transalp XL 600
Als de startmotor wel werkt bij doorverbinden van de relais polen, blijft alleen het inschakelen van het relais nog over.

Vreemd is dan wel dat alle spanning wordt weggetrokken.
Het relais zelf heeft maar een heel klein stroompje nodig om aan te trekken.
Wanneer er kortsluiting in de relais spoel zit, geeft dat spanningsval.
Maar.....daar zit een zekering tussen die het dan zou moeten begeven.

Probeer eens een ander startrelais.

De motor heeft voorheen waarschijnlijk altijd goed gestart, en na revisie is het probleem opgetreden.
Denk dan veel meer aan verkeerde/losse aansluiting ergens.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 09:53 - 07 juni 2015 10:00 #125 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Revisie Transalp XL 600
Vast bedankt voor jullie support. Het gaat overigens om een XL 600 van 1989

Zoals Brom het heeft omschreven dacht ik ook het probleem te kunnen vinden. Starten met doorverbinden gaat goed. Alles doet het dan, behalve de koplamp. Achterlicht, knippers, remlicht etc werken wel heb ik vanmorgen gezien. Alle zekeringen zijn goed, maar ga ze nog even doormeten.

Mijn theorie:  Als het startrelais kapot is gaat er dus geen stroon naar contact en dus ook niet naar de startknop. Ik meet geen spanning op de startknop. (Eens Brom?)

Of, zoals Len-tour zegt startknop defect (maar daar meet ik geen stroom op de aansluitingen)

Opmerking van Marien snap ik, maar alles zit weer op de goede plaats en alle contacten zijn goed. Na revisie heeft gij ook meerdere keren goed gestart.

Dus startrelais eerst maar eens vervangen.








2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 10:03 #126 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Revisie Transalp XL 600
Volgens mij is geen stroom op contact, geen stroom, nergens niet. Het relais schakelt alleen de startmotor, verder niks Ik zou even kijken waar de contacten zitten die het relais aansturen (niet de dikke) en daar 12Volt opzetten om te kijken of het relais klik doet.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 10:35 #127 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Revisie Transalp XL 600

Volgens mij is geen stroom op contact, geen stroom, nergens niet. Het relais schakelt alleen de startmotor, verder niks Ik zou even kijken waar de contacten zitten die het relais aansturen (niet de dikke) en daar 12Volt opzetten om te kijken of het relais klik doet.


Stroom gaat van de accu nergens rechtsreeks naar toe, maar alleen via het startrelais. Dus stroom wodt ingeschakeld via het startrelais. 12 v op relais polen zetten is een goed idee. Ga ik nog ff doen.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 10:38 #128 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Revisie Transalp XL 600
@ brom
Mirko heeft toch zo'n oud prul?

NOU EN ??????? IK ook en zou voorlopig nog geen andere willen!!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 11:28 #129 door kees
Beantwoord door kees in topic Revisie Transalp XL 600
Mirko,

Ik ben zelf druk sleutelend, maar,


Het startrelais is zelf een verbruiker. Kortom, zit NA het contact. Hoe dan? Startmotor heeft een dikke min rechtstreeks vanaf de accu. En een Rechtstreekse dikke plus vanaf de accu, die onderbroken is in het startrelais. Zoals Len aangeeft, een elektromagnetische spoel verbind de onderbroken plus door, als je de startknop indrukt.

Zonder contact, staat nergens spanning op. Als je het contact aanzet, staat er continue spanning op het hele systeem, alhoewel op sommige plekken onderbroken door bedieningsschakelaars.

Zo ook de startknop. Continue spanning, die als de startknop in rust is, onderbroken is. Indrukken van de knop verbind de plus door naar de spoel in het startrelais, waardoor de dikke plus naar de startmotor word doorverbonden.


Waar ik vannacht was gebleven, doorloop eerste alle stappen. Check je zekeringkast, check de staat van de 30Ah zekering en vooral ook diens contacten in het startrelais.

- check of er spanning staat op de plus in de startknop, als het contact aan staat

Mijn volgende suggestie was dan (mogelijk) geweest: wissel van startrelais. Want, doorverbinden van de contacten geeft enkel aan dat accu, startmotor en aardingscircuit voldoende zijn. Het zegt niets over de juiste werking van de sopel in het startrelais, of dat er uberhaupt spanning staat op de startknop.

Succes, deze mooie zondag!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 11:52 #130 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Revisie Transalp XL 600
Brom bedankt.

Ik zal de check nog een keer in de juiste volgorde doen, maar een aantal dingen zijn me al duidelijk.

Als ik contact aanzet heb ik wel lampjes die branden, zoals vrijstand, olie. Op de startknop (heb ik losgemaakt) staat geen spanning.
zoals jij aangeeft als het contact aanstaat moet de schakelaar spanning hebben.  Dus zoek ik terug naar zekeringkast. Als daar op de zekering voor startknop geen spanning staat lijkt het zeer waarschijnlijk toch een defect start relais.

Ik ga weer verder en laat van me horen. Jij ook veel sleutelplezier



2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 15:40 #131 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Revisie Transalp XL 600


zoals jij aangeeft als het contact aanstaat moet de schakelaar spanning hebben.  Dus zoek ik terug naar zekeringkast. Als daar op de zekering voor startknop geen spanning staat lijkt het zeer waarschijnlijk toch een defect start relais.


Nee, niet gelijk het relais de schuld geven van geen stroom op de schakelaar, het relais schakelt stroom maar levert uit zichzelf geen stroom op de rest van het circuit. Er kan een kabelbreuk of aardeprobleem zijn. Pas wanneer je weet waarom er geen stroom op het startknopje staat en je hebt dat opgelost kun je kijken of het relais stuk is (of je zet 12volt op het schakeldeel van het relais zoals ik al zei). De spanning moet er nl wel  zijn ongeacht of het relais stuk is. Wanneer je nu het relais vervangt weet ik zeker dat hij het weer niet doet!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 16:03 #132 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Revisie Transalp XL 600

Nee, niet gelijk het relais de schuld geven van geen stroom op de schakelaar, het relais schakelt stroom maar levert uit zichzelf geen stroom op de rest van het circuit. Er kan een kabelbreuk of aardeprobleem zijn. Pas wanneer je weet waarom er geen stroom op het startknopje staat en je hebt dat opgelost kun je kijken of het relais stuk is (of je zet 12volt op het schakeldeel van het relais zoals ik al zei). De spanning moet er nl wel  zijn ongeacht of het relais stuk is. Wanneer je nu het relais vervangt weet ik zeker dat hij het weer niet doet!


Bedankt weer,

ok, dus al zou het relais stuk zijn en dus geen stroom doorgeven aan de startmotor. Dan zou ik toch stroom moeten hebben op de startschakelaar. Ik heb stroom op het contact, want de lampjes branden. Dus dan zou het tussen de zekeringkast en de schakelaar moeten zitten of schakelaar zelf. Schakelaar heeft 3 aansluitingen. Weet niet precies waarom 3, maar met een weerstandmeter zie ik wel dat de weerstand tussen de eeste en laatste 0 wordt als ik hem indruk. Schakelaar werkt in ieder geval op twee aansluitingen.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 16:20 #133 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Revisie Transalp XL 600
Kwestie van spanning volgen.
Heb je spanning op de startknop, zou je die ook moeten terugvinden op een pooltje van het relais
Heb je daar geen spanning, dan is het zekering of draadbreuk.
Maar wat gebeurt er als je de startknop indrukt, valt dan alle spanning weg of gebeurt er niets.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 16:25 #134 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Revisie Transalp XL 600
Volgens mij kan ook een van de veiliheidsschakelingen ervoor zorgen dat er geen stroom op het knoppie staat. Bv zijstandaart/koppeling/neutraal en de killswitch?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 16:26 #135 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Revisie Transalp XL 600

Kwestie van spanning volgen.
Heb je spanning op de startknop, zou je die ook moeten terugvinden op een pooltje van het relais
Heb je daar geen spanning, dan is het zekering of draadbreuk.
Maar wat gebeurt er als je de startknop indrukt, valt dan alle spanning weg of gebeurt er niets.


Als ik de startknop indruk gebeurd er niets. Geen klik in het relais, helemaal niets. Er staat ook geen spanning op de startknop. Ik ga net als Brom en Len zeggen eerst alles vanaf de schakelaar terugmeten. Moet nu ff wachten, want mn accu is leeg door al het gepruts.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 16:30 #136 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Revisie Transalp XL 600

Volgens mij kan ook een van de veiliheidsschakelingen ervoor zorgen dat er geen stroom op het knoppie staat. Bv zijstandaart/koppeling/neutraal en de killswitch?


zijstandaard schakelaar werkt. Zit ook een lampje op. Killswitch werkt ook. Heb ik nog geprobeerd toen ik relais had doorverbonden en gestart. Koppeling schakelaar (bij de handle) weet ik niet, maar in zn vrij maakt dat toch niet uit?

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 16:38 #137 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Revisie Transalp XL 600

maar in zn vrij maakt dat toch niet uit?


Behalve als de neutraal detectie niet werkt.
Dan koppeling inknijpen en proberen te starten.

Groene lampje zou dan moeten branden toch

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 17:26 - 07 juni 2015 17:42 #138 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Revisie Transalp XL 600
Ff schema gekeken maar werkt je voorrem-remlicht? Die zit zo te zien op dezelfde massa-draad als die het knopje  misschien heb je zo een aanknopingspunt.

En de vraag over de switches was ter controle. Sluiten we dat uit  ;)


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 20:59 #139 door kees
Beantwoord door kees in topic Revisie Transalp XL 600
Toch leuk, al die verschillende ideeen. Komt steeds weer een andere kijk uit. Klopt Mirko dat jij 3 draden tegenkomt in de startknop want, de startknop is een start/stop (zgn killswitch) combi. 

Maar, er zijn verschillen in bedrading in verschillende bouwjaren. Mijn boek geeft geen bouwjaren, wel letter-typeringen.

Waar Lennert meent dat de remlichtschakelaar een gedeelde min heeft met de startknop, nope. Hij heeft een eigen plus vanaf de lichtschakelaar stuur. In vroege jaren werd de startknopplus daarvan afgetakt, latere jaren krijgt de startknop het rechtstreeks vanaf de 10Ah zekering in de groepenkast.


Ik heb het schema weer ff nagekeken, want iemand riep iets over de koppelings microswitch. Alle jaren hebben daar dezelfde bedrading, en daar word een min geschakeld. De min van het startrelais  :)

Kortom, als die switch rot is, doet het startrelais het ook nie. Je kunt simpel de draadjes van die koppelingsswitch loshalen en doorverbinden als test.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 22:28 #140 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Revisie Transalp XL 600
Mannen

Vanmiddag alles nog een keer doorgemeten. Startrelais onder stroom gezet vanaf de schakelkant. Starte direct dus relais goed. Ik had wel stroom op de zekering (ingaande kant) maar geen stroom op de startknop. Uitgaande kant zekering gaf geen spanning. Zekeringkast en kabel uit elkaar gehaald schoongemaak. Kabel had bij montage al schoongemaakt, maar zekeringkast had ik niets aan gedaan.

Alles weer in elkaar gezet en hij doet het weer. Op deze zekering zit ook mijn koplamp, vandaar dat die het ook niet deed. Lichtschakelaar heb ik niet, omdat bij een USA alp het licht altijd aan staat. Heb alleen een grootlicht schakelaar.

Ben weer een stuk wijzer geworden over de electra van de alp

Heel erg bedankt voor jullie hulp.





2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden