Revisie Transalp XL 600

06 feb 2015 17:49 #1 door Mirko
Revisie Transalp XL 600 werd gestart door Mirko
Hoi,

Vandaag het frame en de brug van mijn Transalp weggebracht om te laten stralen.

Daarna ga ik het KTL lakken en vervolgens laat ik het door een zakelijke relatie poedercoaten.
Een van mijn eerste keuzes zal de kleur van het frame worden. Grijs, zoals origineel, zilvergrijs, zilvergrijs metallic?
Suggesties zijn welkom.

Ik zal hiervan binnenkort wat fotos laten zien en zal jullie af en toe een update geven van mijn revisie.

Wellicht kan ik gaanderweg nog wel wat tips gebruiken en natuurlijk ook mijn bevindingen delen.

Ben nu begonnen met de revisie van het blok, de voorvork en de wielen.

Mirko




2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 18:23 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Revisie Transalp XL 600

Ben nu begonnen met de revisie van het blok


Wat ga je precies reviseren ???

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 18:30 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Revisie Transalp XL 600
Ik zou het frame, voor zover mogelijk, in de originele kleur laten coaten. Je stopt best veel centjes in zo'n complete opknapbeurt en wil je daar later, bij verkoop of inruil, nog wat van terug zien kun je imho het best zoveel mogelijk in originele staat terugbrengen  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 18:41 #4 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Revisie Transalp XL 600
origineel behoud zijn waarde alles andere zal je later geld kosten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 20:39 #5 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Revisie Transalp XL 600
De originele kleur zal idd meer waardebehoud zijn, maar zilvermeallic is natuurlijk ook heel stoer.

Bovendien zal een poedercoating nooit exact de originele kleur zijn. Een poedercoating op kleur laten maken kan, maar dat is voor een frame niet rendabel. Zijn er mensen die hun frame hebben laten poederen en zo ja in welke kleur? (RAL kleur?). Ben ik wel benieuwd naar.

Het blok heb ik gedeeltelijk los gehad. Koppeling gedemonteerd, maar was nog helemaal top. Keering versnellingspook en aandrijfas vervangen, waterpomp nagekeken en voorzien van nieuwe keeringen. Cylinder en koppen los gehad en schoongemaakt. Klepsteelrubbers vervangen, nokkenaskettingen en spanners nagekeken waren nog zeer goed, natuurlijk kleppen gesteld en overal nieuwe pakkingen op gezet. Nog een aantal kleine onderdelen vervangen. Nu nog even goed schoonmaken en dan alles weer in elkaar zetten en het blok spuiten met een 2K lak.

Voorvork gisteren uit elkaar gehaald. Komen nieuwe glijbussen, keeringen en stofkappen op. Denk dat ik er ook nieuwe progressieve veren in zet. Een van de boutjes onder in de vork kapot gedraaid dus ff nieuwe besteld. Welke progressieve veren zijn er bij jullie positief bevallen. Ik heb zelf goede ervaring met Hyperpro, maar die zijn erg prijzig. Bij mijn FZ 750 gaf dit wel een wereld van verschil met de originele veren.





2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 21:01 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Revisie Transalp XL 600
zou wel de cylinders nameten en indien nodig honen en de zuigerveren vervangen en de kleppen opnieuw inslijpen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 21:09 #7 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Revisie Transalp XL 600
Cylinders en zuigers heb ik nagemeten (laten doen op mn werk). Zat allemaal ruim binnen tolerantie. Zuigerveren zagen er ook goed uit. Ik ga het met dit setje nog wel even volhouden. Kleppen slijpen heb ik gedaan. Zittingen en kleppen zagen er ook goed uit. Blok heeft 60.000 gelopen, maar ik vermoed dat hij al een revisie van de cylinderkoppen heeft gehad. Cylinders en zuigers waren origeneel. Als ik naar de maten kijk is het geen overmaat.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 21:43 #8 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Revisie Transalp XL 600
Blok zit alweer voor een groot deel in elkaar

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 22:48 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Revisie Transalp XL 600
Lekker bezig Mirko  8)

Ik heb van 1 van de Alpen ooit het frame laten coaten, maar heb eigenlijk geen idee welke RAL kleur het is  :-\
De kleur is iig veel 'witter' dan het origineel. Het staat niet onaardig, uiteindelijk zie je natuurlijk niet zoveel van het frame, maar achteraf had ik toch liever een kleur gehad die wat dichter bij het origineel komt  :(

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 23:14 #10 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic Revisie Transalp XL 600
Mijn frame en achterbrug is in de kleur ral 9006 gecoat plus blanke lak.
Ik vind het mooi lijken en vrij dicht bij origineel denk ik.
Volgens mij is dit grijs metallic en als je het frame en de achterbrug en de stepjes etc doet dan
zie je ook geen kleurverschil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 10:13 #11 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Revisie Transalp XL 600
ral kleuren kunnen per merk verschillen maar 9006 is de licht zilver aluminium kleur maar is dus in verschillende kleurschakeringen te vinden zeker in poederlak. vroeger was er een firma die leverde ook 2 1/2 kg poeder zat in Breda dacht ik. Maar als  je een vertegenwoordiger van een lakfabrikant vraagt om een proefmonster lukt het vaak ook nog wel. zou dan wel aangeven doormiddel van een voorbeeld welke kleur je wilt hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 10:48 #12 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Revisie Transalp XL 600
Ral 9006 kan idd een optie zijn.

Overigens moet de kleur overal hetzelfde zijn. Ral en andere coderingen zijn er juist voor om de kleuren hetzelfde te houden. Wel kan er verschil in glans zijn en dat zie je ook als kleurverschil.

Frame, brug en onderdelen zijn nu weg voor stralen. Dan KTL lakken (op mn werk) en daarna gratis poedercoaten bij een zakelijke relatie. Daarvoor moet ik wel een kleur opgeven. Vandaar mijn vraag. Een Ral kleur hebben ze meestal wel op voorraad.



2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 11:37 #13 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Revisie Transalp XL 600
zelf op het werk al 3 verschillende kleuren 9006 poederlak en inderdaad ral is er om dezelfde kleur te krijgen echter is dit slechts bij benadering en dus per leverancier mogelijk verschillend     



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 11:42 #14 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Revisie Transalp XL 600
Mooie project om weer te volgen  !
Wie weet ga ik later mijn AT nog eens grondig opknappen. mijn fiets heeft bij vorige eigenaar veel buiten gestaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 15:58 #15 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Revisie Transalp XL 600

zelf op het werk al 3 verschillende kleuren 9006 poederlak en inderdaad ral is er om dezelfde kleur te krijgen echter is dit slechts bij benadering en dus per leverancier mogelijk verschillend     


Daarom eisen wij in de Automotive een Delta E, waarmee je zorgt dat het binnen specificatie blijft. Wij hebben ook een kleurencomputer om dat te meten. Maar idd zit er vaak toch wat verschil in. Zeker bij die loonlakkers die voor verschillende klanten werken en hun poeder goedkoop inkopen. Delta E is een som van de verschillende kleuren gemeten volgens een norm. Maar misschien draaf ik nu wat door haha



2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 16:09 #16 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Revisie Transalp XL 600
delta E kun je meten zijn apparaatjes voor net als  um meters  voor de laagdikte, als producten te lang in de oven zitten heb mogeljk al kleurverschil

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 16:15 #17 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Revisie Transalp XL 600

delta E kun je meten zijn apparaatjes voor net als  um meters  voor de laagdikte, als producten te lang in de oven zitten heb mogeljk al kleurverschil


Klopt. Wij hebben zon apparaat op de zaak.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 16:17 #18 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Revisie Transalp XL 600
En ook dat van de oven klopt. Als de loonlakker zich niet aan de tijd/temp houd krijg je ook kleurverschil. Vooral bij lichte kleuren.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 16:31 #19 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Revisie Transalp XL 600
ja je kent vak of niet, doe dit al een tijdje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 16:36 #20 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Revisie Transalp XL 600
Ik ben 5 jaar manager geweest van een Laboratorium van een bedrijf wat autoplaatwek maakt voor de OEM van de autoindustrie. Nu ben ik bij dat zelfde bedrijf manager van de afdeling Electro Coating. Ofwel eerste laklaag voor autoonderdelen en hele autos.

maar volgens mij weet jij er ook wel wat van

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden