Automatisch kettingsmeersysteem

15 okt 2017 22:29 #1 door SylAlp
Automatisch kettingsmeersysteem werd gestart door SylAlp
Gebruikt iemand hier een automatisch kettingsmeersysteem en zo ja welk (merk)?

Omdat mijn Transalp XL 650 V (2000) geen middenbok heeft (en ik niet alleen smerige handen krijg van het spuiten maar ook niet overal bij kom, ook niet als ik de motor steeds een stukje verplaats) overweeg ik een dergelijk systeem te laten aanleggen.

De vorige eigenaar van de motor die ik heb gekocht, heeft een dergelijk systeem een jaar gebruikt maar heeft het weer laten verwijderen door de garage  waar ik de motor kocht. Waarom weet ik niet, het beviel hem niet, zei de verkoper in de garage.

Zijn er nadelen aan een dergelijk systeem?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2017 22:46 #2 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Heb al jaren een scotoiler op mn twin zitten, bevalt me prima!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 10:13 #3 door Steffie
Beantwoord door Steffie in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Er heeft ooit op mijn 650 ook een smeersysteem gezeten en ik weet niet waarom de vorige eigenaar deze heeft verwijderd.
Misschien over gezet naar zijn nieuwe motor, maar dat is een aanname.
Mijn motor is wel voorzien van een midden bok en gebruik een spuitbus na ongeveer elke tankbeurt.
Die middenbok is zijn geld dubbel en dwars waard.
Ik zou het geld dat je wil investeren in de oiler in een middenbok stoppen.
Ik dacht dat Heavy Duty de middenbok in het assortiment heeft.

Steffie.

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 10:15 #4 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Ik zou investeren in zowel een Scottoiler als een  middenbok..... Ik vind ze allebei knap handig.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 10:27 #5 door ed84
Beantwoord door ed84 in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Heb de osco gemonteerd en ben er heel blij mij. Niet automatisch maar scheelt een hoop werk en vettigheid

✔️loud pipes save lives🙉

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 12:11 - 16 okt 2017 13:07 #6 door JanO
Beantwoord door JanO in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Gebruikt iemand hier een automatisch kettingsmeersysteem en zo ja welk (merk)?

Omdat mijn Transalp XL 650 V (2000) geen middenbok heeft (en ik niet alleen smerige handen krijg van het spuiten maar ook niet overal bij kom, ook niet als ik de motor steeds een stukje verplaats) overweeg ik een dergelijk systeem te laten aanleggen.

De vorige eigenaar van de motor die ik heb gekocht, heeft een dergelijk systeem een jaar gebruikt maar heeft het weer laten verwijderen door de garage  waar ik de motor kocht. Waarom weet ik niet, het beviel hem niet, zei de verkoper in de garage.

Zijn er nadelen aan een dergelijk systeem?

Heb nog een Scoiler liggen. Heb een pro oiler gemonteerd naar tevredenheid

Groet

Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 12:49 #7 door Kansloos
Beantwoord door Kansloos in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Heb een Pro oiler. Geweldig ding. Je kunt tijdens het rijden makkelijk de smering aanpassen en je kunt er elke olie in gooien wat je maar wilt. (gaat bij mij nu vrij dure olie in van mijn vorige motor. maar deze had ik nog staan). Je zou zelfs sla olie kunnen gebruiken.

Daarnaast is de ondersteuning van uit pro-oiler zelf erg goed vind ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 12:57 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Maar waarom zou je je ketting smeren met een olie die niet bestemd is voor smering ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 18:35 #9 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Ik heb op alle eigen motoren ( 4x) een OSCO-oiler zitten.

Het grootste voordeel vind ik persoonlijk dat je zelf het smeerinterval bepaalt.
Bij regen wat vaker enz enz
Het smeren is onafhankelijk van temperatuur en dus viscositeit van de olie.

Onder normale omstandigheden trek ik elke tweede tankbeurt een keer aan het pompje.

En ik gebruik de originele olie van OSCO.

Verder voordeel is het altijd bij je hebben van voldoende kettingolie zonder een spuitbus ergens te hoeven opbergen.

En wanneer je zoekt kun je m altijd wel voordelig op de kop tikken.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 18:43 #10 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem
100% eens met Hans, niets ten nadele van andere smeersystemen maar ik trek aan de plunjer als mijn ketting niet meer donker is van kleur en gebruik ook de originele olie. Heel erg handig op lange tochten. Echter, omdat die 2 ml olie die de Osco geeft onvoldoende is om ook in de schakels door te dringen spuit ik mijn ketting ook regelmatig in met kettingspray.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 18:46 #11 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Ik gebruik een Pro-oiler en daar ben ik zeer tevreden mee.

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 19:04 #12 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Automatisch kettingsmeersysteem
kettingzaagolie in een Osco Oiler.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 19:41 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Osco met osco olie. kettng zit nu tegen de 40000km aan en is nog maar op de helft van de slijtage sticker. Ik vind de Osco vooral fijn vanwege zijn eenvoud, geen electronica en geen vacuumslang.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 21:44 #14 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Ik heb op alle eigen motoren ( 4x) een OSCO-oiler zitten.

Het grootste voordeel vind ik persoonlijk dat je zelf het smeerinterval bepaalt.
Bij regen wat vaker enz enz
Het smeren is onafhankelijk van temperatuur en dus viscositeit van de olie.

Onder normale omstandigheden trek ik elke tweede tankbeurt een keer aan het pompje.

En ik gebruik de originele olie van OSCO.

Verder voordeel is het altijd bij je hebben van voldoende kettingolie zonder een spuitbus ergens te hoeven opbergen.

En wanneer je zoekt kun je m altijd wel voordelig op de kop tikken.

Groet Hans


Hans, waar heb je hem op de PD10 ook al weer gemonteerd?

En wat is voordelig? Ik vind hem niet onder de €127...

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2017 22:41 - 16 okt 2017 22:54 #15 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Automatisch kettingsmeersysteem
@Eelkol
Ik heb ze aan de linkerzijde zitten.
Dan kun je je gashandel blijven bedienen

Je gebruikt m bij stapvoets rijden.

Er zijn twee versies een zwarte en een aluminiumkleurig.
De adviesprijs is 141,33 en met wat zoeken kom je op de prijzen uit die jij hebt gevonden.
Het kan nog voordeliger stuur mij maar een pm


Twee zaken die tegen het gebruik van kettingzaagolie pleiten;
a. De garantie op je OSCO vervalt.
b. De ketting wordt niet op die plaatsen gesmeerd waar dit zou moeten

Kettingzaagolie is een wezenlijk ander product dan olie om een motorfietsketting te smeren.
Ik ben het hierover hartgrondig met Pim eens.

Wat wel geldt is dat je inspanning bij het gebruik van verkeerde olie niet leiden tot het gewenste resultaat.
Het is dan een beetje als met viagra-light, het staat leuk in een gele zwembroek maar je hebt er niets aan.  :) ;)


@CAS
Dat is de reden dat ik niet wacht tot mijn ketting donker kleurt, maar onder normale omstandigheden elke tweede tankbeurt de OSCO bedien.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2017 00:29 #16 door SylAlp
Beantwoord door SylAlp in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Bedankt voor jullie reacties.

Morgen ga ik naar de garage waar ik de Transalp heb gekocht en ga vragen of ze zo'n Pro oiler systeem voor me kunnen aanbrengen (moet er toch naar toe want ik krijg de zijkoffers er niet op slot aangebracht)

Die middenbok is zeker een goede inverstering maar ik ben niet echt sterk (krijg een motor meestal pas na bloed zweet en tranen op een bok) dus ik heb een 'drehhilfe fuer das hinterrad' besteld (komt morgen of overmorgen) en samen met de inrijklem die ik ook voor de Virago gebruik om het oliepeil te meten (die past op de voorband van de Transalp, heb ik geprobeerd) zou ik hem rechtop moeten kunnen krijgen om ook zo nodig met kettingspray te kunnen spuiten.

Ik ben benieuwd naar dat Pro oiler systeem, nu doe ik het even met de spray (en met enorm vieze vingers) maar straks... :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2017 20:30 #17 door Steffie
Beantwoord door Steffie in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Valt best mee hoor Syl.
Goed op de voetsteun van de bok gaan staan en lichtjes de motor naar achter trekken aan het stuur met je linker hand en begeleiden met je rechterhand aan de bagagedrager handgreep.
Zelfs met mijn gebroken rug kreeg ik de motor zo op de middenbok.
Voordeel van de middenbok:
Schoonmaken van de motor en wielen in een wasbox zonder de motor te hoeven verplaatsen.
Onderhoud van ketting tandwielen zonder poespas.
Smeren van de ketting.
Peilen van de olie.
Onderhoud aan de achterrem.
Met behulp van een extra krikje onder de carterbescherming kun je het voorwiel in de lucht houden voor onderhoud aan voorwiel en de remmen.
En ik denk dat ik hier en daar nog wel wat vergeet.
Nadeel van de middenbok is groundclearense of te wel de vrije hoogte van de motor ten opzichte van de grond bij off road rijden.
Het hebben van de middenbok is voor mij reden om naar andere investeringen te kijken voor de motor voor ik aan een oiler ga denken.

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2017 20:55 #18 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Honda adviseert versnellingsbakolie GL olie te gebruiken als alternatief voor kettingspray.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2017 21:40 #19 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem


@CAS
Dat is de reden dat ik niet wacht tot mijn ketting donker kleurt, maar onder normale omstandigheden elke tweede tankbeurt de OSCO bedien.

Groet Hans


Ik trek toch altijd tussen de 200 a 250 km aan de plunjer Hans want dan gaat mijn ketting glimmen. Mijn favoriete kettingspray, Yamalube, houdt het 1100 km uit onder gunstige omstandigheden. Nadeel van dat taaie goedje is dan weer dat het zelfs met wd40 nog moeilijk is schoon te maken.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2017 21:45 #20 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Cas een lapje met lampenolie = kerosine en is veilig voor de O / X-ringen.
Magic!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden