Automatisch kettingsmeersysteem

25 okt 2017 13:03 #81 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Lennert je mist een stap uit het plaatje wat ik eerder postte. Pak hem er anders bij.

Bedankt, ik zie het.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 17:44 #82 door kees
Beantwoord door kees in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Kek ploatie, Lennert  :)


Daar zie je ook goed op dat het rolletjes in feite losse items zijn rond de schakels die je zelf moet smeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 17:47 #83 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Testlab? Misschien gewoon vragenlijstje. Hoeveel kilometers met ketting, waarmee schoongemaakt en waarmee gesmeerd, aan te vullen met vraag over rijgedrag: weg of offroad.


Dat is veel te subjectief.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 18:40 #84 door bart mallee
Beantwoord door bart mallee in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Subjectief, objectief en vergeet relatief niet! Als honderd kettingsmeerders een antwoord geven kun je best wel iets met een bepaald gegeven uit 100 subjectieve antwoorden doen. Persoonlijk heb ik niet zo'n goed gevoel bij het schoonmaken van een ketting met oplosmiddelen (maar das wel subjectief?).

Transalp 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 19:17 #85 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Ach ja, subjectief, objectief, relatief, Arthur smeert zijn ketting alleen met de Osco met Osco olie en zijn kettingset gaat al 40.000 km mee. Ik smeer mijn ketting ook alleen met de Osco met Osco olie, alleen spuit ik af en toe kettingspray omdat ik het een prettig idee vind dat er ook smering in de schakels zit. Als het altijd goed is gegaan blijf het dan gewoon doen zoals je het altijd hebt gedaan, anders wordt je depressief.  ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 19:29 #86 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Ja het was een beetje een geintje maar ik denk dat erg veel meningen gebaseerd zijn op halve kennis (kijk hierboven maar over de opbouw van een ketting).

Ik denk, als ik kijk naar de data van de slijtage van een ongesmeerde ketting, dat het verschil spuitbus-druppelsmeerder een vertekend beeld geeft.Als we afgaan op gebruikservaring.
Als je slecht smeert met een spuitbus (wat vaak het geval is) zul je veel ongesmeerde gebruiksuren zien en dus een relatief grote slijtage.
Haal je de mens uit het systeem door naar een druppelsmeersysteem over te stappen dan lijkt opeens de ketting minder te slijten!

Terwijl in theorie een dikker smeermiddel op een o-ring ketting voordelen kan hebben.

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 19:39 #87 door SylAlp
Beantwoord door SylAlp in topic Automatisch kettingsmeersysteem
M'n eerste Transalp heb ik niet lang genoeg gehad om er echt achter te kunnen komen of alleen aan de achterkant van de ketting spuiten - bij de tandwielen - voldoende was want dat deed ik toen, vlak na iedere rit. Daarna alleen Cardan gereden en nu dus weer een motor met ketting. Ik ga maar niet meer doen wat ik gewend was, want dat spuiten alleen op de achterkant en niet op de binnenkant van de ketting is met de informatie die ik nu heb, niet de juiste smeerwijze. Vrijdagochtend komt het Osco systeem erop en dan ga ook ik toch af en toe bij spuiten (geeft wel een rustig gevoel).

Ik heb er nog een vraag over: het Osco systeem komt op een Transalp XL 650 V. Ik moet er uiteraard zelf bij kunnen om af en toe te vullen.

Waar kan ik hem het beste laten monteren door de garage?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 19:46 - 25 okt 2017 19:50 #88 door Arendsoog
Beantwoord door Arendsoog in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Op mijn 600 heb ik hem links aan het frame zitten, heel langzaam rijdend kan ik dan door met mijn linkerhand schuin achter me te grijpen het ding bedienen. Dat vond ik zelf de meest handige plek.

Even gegoogled omdat ik te lui was om naar de motor te lopen, dus dit is niet mijn Transalp maar hij zit wel op dezelfde plek.

Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 19:49 #89 door SylAlp
Beantwoord door SylAlp in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Arendsoog, bedien je hem dan op dezelfde plek waar je hem vult? Ik vind het niet hinderlijk als ik zou moeten stoppen om hem te bedienen omdat ik er rijdend niet bij kom maar wil wel zelf olie kunnen bijvullen in de houder als die leeg is (zonder de kappen enzo te moeten verwijderen...).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 19:51 #90 door Arendsoog
Beantwoord door Arendsoog in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Inmiddels staat er een foto bij, kan hem dus gewoon bijvullen met het spuitflesje dat wordt bijgeleverd. Dat spuitflesje vul ik steeds bij met de kettingzaagolie.

Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 19:53 #91 door SylAlp
Beantwoord door SylAlp in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Bedankt Arendsoog!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 20:29 #92 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Wat betreft de Osco, ik heb hem ook aan de linkerkant zitten want dat is makkelijker om hem langzaam rijdend te bedienen.
De slang die bij de Osco zit heeft een zeer kleine binnendiameter en na verloop van tijd wordt de slang een beetje hard.
Omdat ik nogal vaak aan de Dero aan het klooien ben had ik op internet 2 "Osco" slangen gekocht waarvan de binnendiameter nog kleiner is dan van de originele slangen. Je moet de slangen ook goed verhitten om ze op de Osco te kunnen schuiven.
Met de originele slangen duurt het ongeveer 10 sec om de 2 ml olie vrij te geven bij gemiddelde temperatuur.
Met de slangen die ik nu heb duurt het 20 sec en bij lage temperatuur zelfs 30 seconden en de olie druppelt eruit.
In het begin vond ik dat lastig, nu niet meer want ik stop gewoon, kijk waar de plunjer zit, trek aan de plunjer, schakel in en ga rustig stationair op de koppeling vooruit rollen.
Voorheen vond ik het wel eens lastig om, vooral met handschoenen aan, rijdend die plunjer te vinden.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 21:14 #93 door kees
Beantwoord door kees in topic Automatisch kettingsmeersysteem

(..) heel langzaam rijdend kan ik dan door met mijn linkerhand schuin achter me te grijpen het ding bedienen.


(..) want dat is makkelijker om hem langzaam rijdend te bedienen.

duurt het ongeveer 10 sec om de 2 ml olie vrij te geven bij gemiddelde temperatuur.


Het is dus blijkbaar niet zo dat je, voordat je wegrijdt, die plunjer een slinger geeft en dat hij het zelf doseert en die (x)-cc over je ketting druppelt. Niet iedereen heeft een bok en dan zul je het al rijdend moeten doen. Da's dan wel weer een wat bijzondere verrichting die niet veel met motorrijden van doen heeft  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 21:30 #94 door Arendsoog
Beantwoord door Arendsoog in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Nee het is gewoon een plunjer die je uittrekt en die weer terug zakt en er zo 2cc olie uit duwt. Als je een dunnere slang op zet zal het inderdaad wat langer duren voordat die plunjer weer in zijn ruststand zit.

Ik heb er geen moeite mee die plunjer te bedienen, de laatste 100 meter voordat ik om mijn parkeerplek ben trek ik even aan dat ding en de ketting is weer geolied.

Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 21:43 #95 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Automatisch kettingsmeersysteem
heren.. mijn hoofd gaat tollen :-[

Is het nu ook in jip en janneke taal duidelijk te maken zodat ook de leek het nut uberhaubt begrijpt dat metaal op metaal contact zoveel mogelijk beperkt dient te worden omdat daarmee de slijtage  uiteindelijk tot een minimum beperkt gaat worden.
Maar dat de keuze voor olie/ vet of wax al dan niet door zwaartekracht, vacuum, overdruk en of mechanisch  op zijn feitelijk locatie gebracht gaat worden.
Met als doel daar zo lang als mogelijk zijn werk te blijven doen zonder hinderlijke bijwerkingen

graag :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 21:48 - 25 okt 2017 21:57 #96 door kees
Beantwoord door kees in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Hoezo Waffie, het gaat hier om de verschillende automagische smeersystemen en hoe ze werken etc. Ik vind het wel een zinvol topic, voor degenen die in de toekomst een keus willen maken. Maar soms moet je de verschillende ervaringen er een beetje uittrekken. Wat voor jou logisch is, is voor hele volksstammen een item in nevelen gehuld.

Ik ben vaak erg wollig en overvolledig. Dat doe ik niet voor iedereen die het al weet. Die hebben aan een one-liner genoeg. Wollig en volledig, juist voor degenen die iets zoeken op het forum, onafhankelijk van hun eigen kennis en vaardigheid  ;)


Arendsoog en Cas, jullie maken me in de war nu  :D

Cas moet zijn Osco-plunjer enige tot redelijke tijd ingedrukt houden en tegelijkertijd gevaarlijke aanrijdingen zien te voorkomen, terwijl met de Osco van Arendsoog hij aan de plunjer trekt en die daarna langzaam die (x)-cc eruit duwt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 21:56 #97 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Arendsoog en Cas, jullie maken me in de war nu  :D

Cas moet zijn Osco-plunjer enige tot redelijke tijd ingedrukt houden


Nee nee, ik trek ook aan de plunjer, een veer zorgt ervoor dat de plunjer weer op zijn plaats zakt.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 21:59 #98 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem

heren.. mijn hoofd gaat tollen :-[


Mijn hoofd ook, na 2 Irish Coffee en een fles rode wijn zit ik nu aan de whiskey maar wel met de wetenschap dat mijn ketting goed gemeerd is.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 22:02 #99 door kees
Beantwoord door kees in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Hahaha doe je goed, proosssst!!  :)


Let je wel even op dat je je ketting niet per ongeluk met die whiskey smeert  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2017 22:04 #100 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Automatisch kettingsmeersysteem
en je moet ook nog even opletten dat je de osco niet te dicht bij je uitlaat monteert want dan wordt de olie te dun, dus rechterkant wordt bij een alp lastig.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden