Automatisch kettingsmeersysteem

25 okt 2017 22:13 #101 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Hahaha doe je goed, proosssst!!  :)


Let je wel even op dat je je ketting niet per ongeluk met die whiskey smeert  ;D


Ach, aangezien dit leuke topic nog wel een tijdje doorgaat en iedereen toch de ketting op zijn/haar eigen manier blijft smeren, laat ik dan eens de eerste zijn die gaat onderzoeken of whiskey ook smerende eigenschappen heeft.  ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 00:06 - 26 okt 2017 10:23 #102 door kees
Beantwoord door kees in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Maar goed, wat ik als tandenborstelaar hier uit vis,

De initiele vraag was welke van (de 4 hier genoemde) smeersystemen te kiezen. Aangezien ze alle 4 een verschillend uitgangspunt hebben met wel het zelfde doel, is dit een persoonsgebonden keuze. Zeker ook gekeken naar de prijsverschillen.

Het topic loopt even uit de pas als er gewezen wordt op het feit dat als men enkel een spuitbus gebruikt voor de smering, wáár op gelet moet worden met inspuiten. Met een smeersysteem speelt dit niet mee, de eigenschappen van het smeermiddel zorgen dat dit op alle plekken van de ketting binnendringt.


Alleen van de Osco Oiler zijn de belangrijkste feiten naar voren gekomen:

- prijs 140 euro, what you see is what you get, geen +accessoires catch
- hoge kwaliteit, weinig onderdelen
- bediening handmatig, 1x plunjer trekken is 1x smeerbeurt
- smeren kan op de bok gebeuren of anders rijdend dan wel direkt voor vertrek. Stilstaand werkt het niet.
- gemakkelijk zelf te monteren. (andersom zal het dus niet veel mogen kosten om dit te laten doen)
- 1 liter smeermiddel kost 90 (!) euro en levert ongeveer 17.500km smering op (hoewel weersafhankelijk, kan ook meer zijn)
- bij gebruik van voorschreven smeermiddel blijft de motor verder schoon, hoewel temperatuurs afhankelijk (mogelijk spetteren)

Loobman is een copy-cat van Osco voor pakweg 3 tientjes. Ze leveren geen smeermiddel maar geven aan dat gewone motorolie prima is. Daarmee gaan ze voorbij aan het smeeradvies van de meeste kettingfabrikanten, namelijk smeren met 80W of 90W olie.

Scott Oiler varieert van 75 tot 300 euro (type en accessoires afhankelijk). Leveren smeermiddel à 85 euro/liter/17.500km

Pro Oiler varieert van 200 tot 300 euro (accessoire+ afhankelijk), adviseren gewone motorolie als smeermiddel. Ook zij gaan daarmee voorbij aan smeervoorschrift van meeste kettingfabrikanten. Aansluiting is zo ingrijpend dat de meesten dit zullen moeten laten.



Ik snap Waffie wel, dit resultaat hoeft geen 4 pagina's te duren. Maar dat had ik zelf ook al eerder aangegeven. Als je zelf nou met zo'n ding rond rijdt, ben jij toch de aangewezen figuur om dit simpele opsommingkje neer te schrijven..?


Make it count, zorg dat iedereen er wat aan heeft  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 00:17 #103 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Paar feitjes kloppen  niet, osco is niet de duurste. Pro oiler kost meer. Osco smeermiddel kost geen 9 euro per liter maar 9 euro per flesje, en dat is een klein flesje, misschien 100ml.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 00:29 - 26 okt 2017 00:37 #104 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Automatisch kettingsmeersysteem

ik heb een als ik het goed schrijf loobman uit Engeland  ongeveer 25 urie is hand matig
gebruik ik na elke tank beurt ongeveer 300 km op knopje drukken op de laatste kilometer voor als ik thuis ben
ben zeer tevreden  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 00:29 #105 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Het enige voordeel van een smeersysteem als de Osco of Pro oiler is het gebruiksgemak, zeker als je geen middenbok hebt.
En als je langere tochten gaat maken, zoals ik af en toe tochten maak van 800+ km op een dag, dan vind ik zo'n systeem onmisbaar.
Ik zie mezelf niet onderweg met een kwastje of spuitbus onderweg de ketting smeren. Met een spuitbus kan zelfs niet omdat de vluchtige bestanddelen eerst moeten verdampen.
Verder zijn volgens mij alle manieren om de ketting te smeren even goed, het is maar net wat je voorkeur heeft.

Dus waarom een Osco? Simpel, betrouwbaar, iedereen kan hem installeren en gaat een leven lang mee.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 00:37 - 26 okt 2017 00:41 #106 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Automatisch kettingsmeersysteem
met drank smeer ik mij keel  ;)  goed smeer middel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 10:04 - 26 okt 2017 10:37 #107 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Misschien voor noob nog even goed om te weten dat je 3 methodes / systemen hebt:

1) handmatig: in stilstand spuiten met je kettingspray of invetten met je kwast.
2) semi-automatisch: het moment zelf kiezen door op een knop te duwen danwel aan een plunjer te trekken. Daar moet je wel aan denken dus.
3) volledig automatisch terwijl je rijdt: door middel van het vacuum van de motor (motor loopt = ketting wordt gesmeerd of electrisch aangestuurd (zolang het reservoir niet leeg is).

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 10:25 #108 door kees
Beantwoord door kees in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Paar feitjes kloppen  niet, osco is niet de duurste. Pro oiler kost meer. Osco smeermiddel kost geen 9 euro per liter maar 9 euro per flesje, en dat is een klein flesje, misschien 100ml.


Post hierboven aangepast  ;)


Wie doet de andere 3 oilers..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 10:32 #109 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Misschien voor noob nog even goed om te weten dat je 3 methodes / systemen hebt:

1) handmatig: in stilstand spuiten met je kettingspray
2) semi-automatisch: het moment zelf kiezen door op een knop te duwen danwel aan een plunjer te trekken. Daar moet je wel aan denken dus.
3) volledig automatisch terwijl je rijdt: door middel van het vacuum van de motor (motor loopt = ketting wordt gesmeerd of electrisch aangestuurd (zolang het reservoir niet leeg is).


En je hebt ook nog de kwast. Vroeger had iedere motorrijder een potje Duckhams (nu Keenol) in huis om de ketting te smeren want er was niets anders en Brombeer doet het nog steeds met de kwast. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoelang die Keenol blijft zitten en naar het spetteren dus ik ga binnenkort ook eens kwasten.
Inderdaad moet je er wel aan denken om aan de plunjer te trekken. Ik vergeet het ook wel eens op het moment dat het nodig is.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 11:06 #110 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Automatisch kettingsmeersysteem

En je hebt ook nog de kwast.


ok, toegevoegd! Dacht dat niemand dat meer deed, maar ja, was Brom even vergeten  :angel:

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 11:24 - 26 okt 2017 11:49 #111 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem
De voordelen van de Osco:
- Geen bok nodig.
- Simpel systeem dat niet snel kapot gaat.
- Alleen smeren als je dat zelf nodig vindt, niet teveel gespetter.
- Makkelijk zelf te installeren.
- Onmisbaar op lange tochten.
- Lage kosten. Ondanks de "hoge" aanschafkosten is het gebruik van de Osco op termijn, zelfs met de originele olie, vele malen
  goedkoper dan het gebruik van kettingspray.

De nadelen van de Osco:
- Je moet niet vergeten om te smeren als dat nodig is. Misschien handig om het altijd te doen bij iedere tankbeurt zoals Luwe oppert,
  als dat een gewoonte is dan vergeet je het niet.
- Geen smering aan de binnenzijde van de schakels..............volgens mij.
- Je moet de Osco kunnen installeren op een makkelijk bereikbare plaats en dat kan wel eens lastig zijn.
  Ik heb 2 sleufjes gemaakt in het linker zijpaneel en daar tywraps doorheen gestoken, de Osco zit muurvast.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 14:21 #112 door YnoD
Beantwoord door YnoD in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Kan handig zijn zo'n systeem, maar ik zweer bij S100 kettingspray (bij een motor mét bok)
Een klein beetje S100 blijft extreem lang smeren, ook met regen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 19:50 #113 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Automatisch kettingsmeersysteem
je kan de ketting ook smeren na de seks  als je weer gaat rijden
dan heb je weer een probleem droge ketting en teveel gesmeerde  en zit je de hele rit aan de osco te trekken
en potje na een cub rit hele maal leeg  >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 20:35 #114 door kees
Beantwoord door kees in topic Automatisch kettingsmeersysteem

En je hebt ook nog de kwast. Vroeger had iedere motorrijder een potje Duckhams (nu Keenol) in huis om de ketting te smeren want er was niets anders en Brombeer doet het nog steeds met de kwast.


Tandenborstel Cas. Tandenborstel. Met een kwast smeer je het varken aan een spit ja  :D

ok, toegevoegd! Dacht dat niemand dat meer deed, maar ja, was Brom even vergeten  :angel:


Ik rij ook met een visje aan de ketting. En ik plak nog binnenbandjes :P


Ja nee mijn geld ging altijd zo hard aan avonturen op dat ik nooit dergelijke bedragen aan dingen als een smeersysteem wilde uitgeven. Er was voldoende geld soms, maar niet daarvoor. Ik heb dan wel weer offroad laarzen van 200 euro per stuk hahaha. Smeren is cheap-ass en ook binnen een minuutje gedaan. Ik ben het gewend, het hoeft niet anders.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2017 21:16 #115 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Tandenborstel visje binnenbandjes


Nostalgie, The Stones, The beatles, Deep Purple, Led Zeppelin, The Earring, Johnnie Jordaan en Tante Leen. Gouden tijden, komen nooit meer terug helaas.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2017 10:34 - 29 okt 2017 10:41 #116 door SylAlp
Beantwoord door SylAlp in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Hij zit erop, de Osco. Tijdens het rijden kan ik er goed bij.

Na iedere tankbeurt even eraan denken om tijdens het (rustig) wegrijden één keer aan de plunjer te trekken zal ik me wel aanleren.  :)

(ben wel benieuwd of hij goed blijft zitten en of hij niet door trillingen langzaam naar beneden glijdt, uit de kabelbinders).
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2017 11:02 #117 door Arendsoog
Beantwoord door Arendsoog in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Ik zou er aan trekken vlak voor die tankbeurt, m.a.w. als je langzaam op de pomp afrijdt. Dan kan de olie even zich nog verder verdelen en intrekken terwijl jij staat te tanken. Als je smeert op het moment dat je gaat rijden slinger je een groot deel van de olie er weer af.

Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2017 11:05 #118 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Automatisch kettingsmeersysteem
je kan dit voorkomen door in een bouwmarkt een rolletje dubbelzijdig kleefband voor buiten te kopen en dat tussen het beugeltje en je frame plakken, ( even goed ontvetten want op die plek is het vaak vette boel)  en dan weer met kabelbinders vast.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2017 11:10 #119 door SylAlp
Beantwoord door SylAlp in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Ga ik dit aanleren (bedankt Arendsoog):

Vlak vóór iedere tankbeurt even eraan denken om tijdens het langzaam op de pomp aanrijden één keer aan de plunjer te trekken.

En xrvtuur, ga ik ook dubbelzijdig kleefband voor buiten halen. Ook bedankt voor de tip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2017 12:04 #120 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Wat je ook zou kunnen doen is het beugeltje er af halen en de Osco met 2 tie wraps rechtstreeks tegen het frame monteren. Aan de onderzijde van de Osco zit een inkeping waar de onderste tie wrap invalt. Als je de tie wraps met een tangetje aantrekt zit de Osco muurvast.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden