Automatisch kettingsmeersysteem

18 okt 2017 22:07 #21 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Dan ga ik daar eens een liter van halen, ik ben heel benieuwd.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2017 00:16 - 19 okt 2017 00:22 #22 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Automatisch kettingsmeersysteem
De belangrijkste eigenschappen van kettingspray of speciale oliën voor kettingsmeersystemen zijn dat ze dun vloeibaar zijn en veel vluchtige stoffen in zich hebben.
Hierdoor dringt de vloeistof diep in de schakel en wanneer de vluchtige stoffen verdampen blijft een taaier smeermiddel over wat niet makkelijk uit de rollen wordt geslingerd.

M.a.w. de ketting smeer je in in de rollen en eigenlijk niet aan de buitenzijde.
Daarom breng je het smeermiddel ook altijd aan de binnenzijde van de schakel aan zodat het tussen de rol en het asje van de rol kan dringen.
Vervolgens verdampt het oplosmiddel en je houdt vet in je rollen over.
Daarom is smeren aan het einde van de rit het beste.
Het smeermiddel kan diep in de ketting dringen en gedurende de rust verdampen de oplosmiddelen.

Smeren doe je dan ook tussen de naad van de rol met de schakel en niet op de schakels daar waar de afdichtringen zitten.

Speciale motorfiets-kettingsmeermiddelen werken het beste om reden dat ze de beste eigenschappen voor deze toepassing bezitten.

Het maakt overigens niet uit of je een spuitbus of een automatisch smeersysteem gebruikt, mits juist toegepast doen ze het allemaal goed. Het een geeft iets meer gebruiksgemak dan het ander.
Persoonlijke voorkeur speelt hierbij ook een rol.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2017 23:31 #23 door SylAlp
Beantwoord door SylAlp in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Voorlopig spray ik met S100 Kettingspray. Met de achterbandhulp kan ik de band draaien en de spray gebruiken terwijl de motor op de jiffy (met verhoogblokje en vastgezette voorrem) staat.

Een automatisch kettingsmeer systeem wil ik erbij laten aanleggen (vergeten te vragen gisteren bij de garage, vanwege de koffers die maar niet pasten en op slot gingen, is nu opgelost met andere koffers).

Steffie, een dik compliment krijg jij van mij, met je rug toch de motor op de bok krijgen, dan krijg je meer voor elkaar dan ik en met mijn rug is niets gebeurd! Ik ben al blij dat ik hem op die achterbandhulp krijg.

Hans, je schrijft: Smeren doe je dan ook tussen de naad van de rol met de schakel en niet op de schakels daar waar de afdichtringen zitten. Ik weet niet of ik dat dan goed heb gedaan, ik heb wel aan de binnenkant van de ketting gesprayed maar het verschil tussen naden en schakels van afdichtringen is me niet duidelijk: Zijn de afdichtringen de ringen die je aan de buitenkant van de ketting ziet?

Er zit nu nog tamelijk veel vet op, volgens mij uit een potje, dik zwart vet (terwijl ik er toch al een kleine 1000 km mee heb gereden de afgelopen paar weken) van de afleverbeurt die de garage gaf waar ik de motor kocht maar dat dikke vet gaat natuurlijk eens verdwijnen. En ik weet nu dat het smeren ongeveer iedere 500 km moet, dus daar ga ik nu in ieder geval voor zorgen.

Toch lastig om te kiezen welk automatisch smeersysteem het nu gaat worden. Ik lees dit draadje nog eens rustig door en beslis als ik er een goed gevoel bij heb!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 02:07 - 20 okt 2017 02:21 #24 door kees
Beantwoord door kees in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Steffie, een dik compliment krijg jij van mij, met je rug toch de motor op de bok krijgen, dan krijg je meer voor elkaar dan ik en met mijn rug is niets gebeurd! Ik ben al blij dat ik hem op die achterbandhulp krijg.


Dat is een truukje. Eerlijk gezegd zou je het tijdens de rij-opleiding aangeleerd moeten krijgen. Anyways, intuitief wil je uit je armen en rug tillen, maar daar is je motor veel te zwaar voor. Met de voet op het uitsteeksel van de bok gaan staan, met je volle gewicht uitstappen op dat uitsteeksel en met de armen de motor een pietsie omhoog naar het achterwiel dirigeren. Nu weet je nog niks, maar als iemand die vaardig is het je eens voor kan doen, gaat het licht aangenaam aan! Het zelfde geldt ook voor het optillen van je motor, mocht die eens op de grond liggen  ;)

Hans, je schrijft: Smeren doe je dan ook tussen de naad van de rol met de schakel en niet op de schakels daar waar de afdichtringen zitten. (...) ik heb wel aan de binnenkant van de ketting gesprayed maar het verschil tussen naden en schakels van afdichtringen is me niet duidelijk: Zijn de afdichtringen de ringen die je aan de buitenkant van de ketting ziet?


Kijk even mee op het plaatje. De ketting is opgebouwd uit geklonken schakelsets (A) en die schakelsets  zijn steeds verder aan elkaar geregen d.m.v. setjes losse plaatjes (B) die m.b.v. stalen pennetjes de schakels onderling verbinden.

Omdat kettingschakels rondgaan en dus afzonderlijk moeten kunnen bewegen, gaan de pennen van de verbindingsplaatjes door busjes in de schakelsets (C). Dit deel is gesmeerd door de fabrikant om de ketting soepel te laten bewegen en slijtage te vertragen. Om dit vet binnen te houden en vuil buiten, zitten er rubber ringetjes tussen de schakels en de plaatjes (D). Hier hoeft dus niks aan gesmeerd te worden.

Om de busjes in de schakelsets (waar het verbindingspennetje in zit) te beschermen tegen de wrijving van de tandwielen, gaat er -vóór de schakelset in de fabriek geklonken wordt-  een klein rolletje (E) over die busjes. Deze rolletjes bewegen ook weer los over de busjes en juist die ruimte tussen busje en rolletje moet ook gesmeerd worden, omdat dat deel onbeschermd is en ook dat deel van de ketting soepel te laten bewegen en slijtage te vertragen. Het is het smeren van dat deel waar Hans op doelt, in de naad tussen binnenkant plaatjes en de zijkant van de rolletjes zodat het vet daartussen gaat zitten (ook E).




Schoolmeester Brom  :)



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 07:29 #25 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Automatisch kettingsmeersysteem
De standaard middenbok op de alp heeft niet zon opbokhulp. Er zit een soort zielig uitstulpinkie aan waar je je grote teen op kwijt kan, niet veel meer.

Is het evengoed een trucje want ik kon het ook en ik heb ook geen lengte of massa over om in de strijd te gooien. Ik trok de motor meer naar achter dan omhoog en maakte daarbij gebruik van het gewicht van de motor. Momentum doet het werk dan.

Het helpt wel als je de boel onderhouden hebt. Als je middenbok amper scharniert omdat alles vastgerot zit ga je er weinig plezier aan beleven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 12:09 #26 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Duidelijke uitleg Brom, zal hem voor volgend jaar opnemen in de Transalper.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 16:06 #27 door Kansloos
Beantwoord door Kansloos in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Maar waarom zou je je ketting smeren met een olie die niet bestemd is voor smering ???


Sla olie smeert ook. Het voordeel van dit is dat al het vuil ook van je ketting spoelt wat juist weer voor extra slijtage kan zorgen (denk aan zand op je ketting in dik vet. Dit vreet in). Het was maar een voorbeeld ook he. Ik gebruik gewoon motorolie.
Voordeel van de pro-oiler is dat je niet hoeft na te denken en iedere 1 a 10 km (afhankelijk van je instelling er gesmeerd wordt. Heb een R6 gehad. Toen ik de motor kreeg zat er 8k op de ketting zonder dat ik weet hoe er gesmeerd werd. Heb bijna direct een pro-oiler er op gezet. Na 50K de motor verkocht met de originele ketting set zonder dat ik de ketting heb hoeven stellen in de tussenliggende periode.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 17:03 #28 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Automatisch kettingsmeersysteem
[quote author=Kansloos
Voordeel van de pro-oiler is dat je niet hoeft na te denken
[/quote]
Dit zegt echt alles, motorfietsketting smeren met sla olie.....Vooral de theorie dat het er weer lekker afspoeld in de regen, samen met het vuil... :o
Ik rij al 35 jaar motor maar zo iets onozels  heb ik een motorrijder nog nooit horen zeggen. Ook  niet als 'voorbeeld'
Wat dacht je van kettingspray geschikt voor motorfietskettingen met o-ring gebruiken. Om de paar duizend kilometer reinigingsspray geschikt voor o-ring kettingen erop spuiten, afspoelen met een waterstraal, ketting laten drogen en daarna opnieuw inspuiten met ketyingspray. Lijkt me beter voor de levensduur van de ketting!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 17:17 #29 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Ben het wel met kansloos eens dat er aan kettingvet uit spuitbussen veel meer zand en straatvuil blijft kleven met als gevolg meer slijtage. Met dunne olie blijft alles veel schoner, en ' spoelt ' vuil er beter af. Over regen schrijft kansloos niet....
En als je met dunne olie smeert hoef je helemaal niet iedere paar duizend met reinigingspray in de weer. Misschien de volgende 35 jaar nog eens een osco of prooiler proberen ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 17:39 #30 door Kansloos
Beantwoord door Kansloos in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Over regen schrijft kansloos niet....


Met regen kun je de smeringsinterval makkelijk aanpassen met de regelkast op je stuur. Normaal staat hij op 3. bij lichte regen zet ik hem op bv 6. Zware regen op 12.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 18:25 #31 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Automatisch kettingsmeersysteem

[quote author=Kansloos
Voordeel van de pro-oiler is dat je niet hoeft na te denken

Dit zegt echt alles, motorfietsketting smeren met sla olie.....Vooral de theorie dat het er weer lekker afspoeld in de regen, samen met het vuil... :o
:-X


Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 18:30 #32 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Je leest goeie verhalen over kettingzaag olie en motor/versnellingsbak olie wordt zelfs door fabrikanten van motoren en kettingen als optie gegeven. Wanneer ik niets anders kan vinden en echt moet smeren denk ik dat ik olijfolie een kans zou geven (dat heb ik mee op vakantie, multifunctioneel).

De prijs van motor gerelateerde producten is vaak zo idioot hoog. Kijk naar Osco olie 9 euro voor 100cc  :o . Wanneer je weinig geld en veel tijd hebt kom je uit noodzaak er vaak achter dat bepaalde zaken net zo goed voor veel minder kunnen.

Ik rij al 35 jaar motor

Poehee....

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 18:49 #33 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Olie of vet, maakt in feite niet uit. Voor het voorkomen/minimaliseren van slijtage moeten oppervlakken van elkaar gescheiden worden. Daarvoor heb je een reservoir olie nodig.

Tijdens beweging zal het aanwezige olie tussen de oppervlakken getrokken worden en door de druksopbouw worden ze van elkaar gescheiden door een film laagje.

In stabiel draaiende toepassingen is dat een keertje uitrekenen, olie kiezen en kijken hoe je dat op de juiste plek aanbrengt. Voor een ketting is dat wat lastiger, zeker als hij niet in een oliebad kan lopen.

De viscositeit van het smeermiddel is belangrijk en hoe het zich onder druk gedraagt. Daarnaast worden er een hoop additieven toegevoegd om ervoor te zorgen dat het goed aan het metaal blijft plakken, corrosie werend etcetc.

Wie weet werkt sla olie ook, geen idee. Over het algemeen word er wel over nagedacht, de relatief kleine hoeveelheid vet in een kogellager is ook geen kostenbesparing vanuit de fabriek maar een resultaat van levensduur berekeningen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 18:49 #34 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Ben het wel met kansloos eens dat er aan kettingvet uit spuitbussen veel meer zand en straatvuil blijft kleven met als gevolg meer slijtage. Met dunne olie blijft alles veel schoner, en ' spoelt ' vuil er beter af. Over regen schrijft kansloos niet....
En als je met dunne olie smeert hoef je helemaal niet iedere paar duizend met reinigingspray in de weer. Misschien de volgende 35 jaar nog eens een osco of prooiler proberen ;)

Doe maar een  gulden, dan heb je gelijk!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 18:53 #35 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Automatisch kettingsmeersysteem

nou
dan ga ik ook maar wat roepen

heb nog een flink aantal dozen met spuitbussen met  kettingspray van tsubaki incl reiniger

wie maakt me los

??? :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 20:47 #36 door SylAlp
Beantwoord door SylAlp in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Schoolmeester Brom, ik ben blij met de uitleg over de ketting! Dat opboktrucje heeft m'n instructeur me inderdaad ooit aan proberen te leren maar het lukte maar af en toe (tijdens het examen had ik een motor zonder middenbok :-))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 20:54 #37 door kees
Beantwoord door kees in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Poehee een smeer-topic :)


Maar, ik smeer nog gewoon Keenol met een tandenborstel op me ketting. Maar ik begrijp na al die posts nog steeds niet welke oiler ik het beste zou kunnen kiezen.

Iemand die de moeite neemt om meer dan een one-liner neer te schrijven en dat even op te sommen?


Bovendien zitten jullie kansloos kansloos te bashen, want als je goed had gelezen gebruikt hij helemaal geen slaolie, hij opperde enkel dat je dat er ook nog wel in zou kunnen mikken  ;)


:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 21:58 #38 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Je leest goeie verhalen over kettingzaag olie en motor/versnellingsbak olie wordt zelfs door fabrikanten van motoren en kettingen als optie gegeven. Wanneer ik niets anders kan vinden en echt moet smeren denk ik dat ik olijfolie een kans zou geven (dat heb ik mee op vakantie, multifunctioneel).

De prijs van motor gerelateerde producten is vaak zo idioot hoog. Kijk naar Osco olie 9 euro voor 100cc  :o . Wanneer je weinig geld en veel tijd hebt kom je uit noodzaak er vaak achter dat bepaalde zaken net zo goed voor veel minder kunnen.
Poehee....


maar 9 euro voor pak hem beet 10000km dat kan toch zelfs een arme fries wel missen, zeggen ze wel eens wat over zeeuwen...

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 22:02 #39 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Poehee een smeer-topic :)


Maar, ik smeer nog gewoon Keenol met een tandenborstel op me ketting. Maar ik begrijp na al die posts nog steeds niet welke oiler ik het beste zou kunnen kiezen.

Iemand die de moeite neemt om meer dan een one-liner neer te schrijven en dat even op te sommen?


Bovendien zitten jullie kansloos kansloos te bashen, want als je goed had gelezen gebruikt hij helemaal geen slaolie, hij opperde enkel dat je dat er ook nog wel in zou kunnen mikken  ;)


:)


in principe zijn alle systemen wel goed, het is maar net of je de voorkeur geeft aan veel onderdelen en daarna niks meer doen of weinig onderdelen en daarna er aan denken dat je moet smeren. Als ik jou een beetje ken dan gok ik op een Osco

(2 liner)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2017 22:21 #40 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Automatisch kettingsmeersysteem

maar 9 euro voor pak hem beet 10000km dat kan toch zelfs een arme fries wel missen, zeggen ze wel eens wat over zeeuwen...


Dat is waar maar de Osco kan ik dan weer niet betalen.

On topic:
Ik heb een scottoiler op de Alp en die bevalt redelijk. Voor een weekje rijden gaat er te weinig olie in of ik heb hem iets te "rijk" afgesteld. De ketting ging aardig lang mee en vuil spoelt idd weg met de dunne olie (blauwe van scotoiler). Spannen hoefde bijna niet totdat de verhouding onverhard/asfalt omkeerde.

De http://www.loobman.co.uk/index.asp lijkt mij erg leuk voor het geld. Er gaat 10w40 in en dat haal je dan bij de action  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden