Automatisch kettingsmeersysteem

22 okt 2017 19:48 #61 door bart mallee
Beantwoord door bart mallee in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Het lijkt mij dat die niet afzonderlijk bewegen en is smering niet nodig.

Transalp 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2017 19:52 #62 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem
En als er helemaal geen vet of olie in die rolletjes zit krijg je daar ook nog roestvorming.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2017 19:56 #63 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Het lijkt mij dat die niet afzonderlijk bewegen en is smering niet nodig.


juist wel: wanneer de ketting door het tandwiel gegrepen word zorgt de vrije rotatie tussen de bus en pen ervoor dat er geen glijdend contact is tussen het tandwiel en de ketting maar een rollend. Dit verminderd de slijtage van de tandwielen.

Maar dan moet er wel een beetje olie tussen de pen en rol/bus zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2017 20:03 - 22 okt 2017 20:10 #64 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Maarrrr....is de ruimte tussen pen/rol niet afgedicht door de X- of O-ring zodat het vet er niet uit kan?
En daardoor ook vuil en/of smeermiddel er ook niet in.


Oh nee...ringetje dicht de ruimte af tussen pennetje en holle asje. Ff niet goed gekeken.


Groet, Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2017 20:06 - 22 okt 2017 20:08 #65 door kees
Beantwoord door kees in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Aangaande de rolletjes,

Hoezo? Er van uitgaande dat je een ketting met O- of X-ringen hebt is het alleen nodig om de rollen van de ketting te smeren. En dat doet kettingzaagolie uit een smeersysteem prima.


en

Het lijkt mij dat die niet afzonderlijk bewegen en is smering niet nodig.


en

Maarrrr....is de ruimte tussen pen/rol niet afgedicht door de X- of O-ring zodat het vet er niet uit kan?


Jewel-jewel, probeer maar eens. De rolletjes zitten los, je kunt ze om hun as draaien. Dit laat zich het makkelijkst onderzoeken als de ketting droog(gelopen) is. De x-ringen zitten tussen de plaatjes onderling.

Dus je smeert twee dingen in één: tussen de rolletjes en de verbindingspen van de schakels, en het oppervlak van het rolletje zelf omwille van het direkt contact met de tandwielen.


Zekur wel  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2017 20:33 #66 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Nu vind ik een publicatie die suggereerd dat een dunne olie gunstiger is voor het verminderen van slijtage aan de ketting, maar een dikker spray-on vet beter werkt bij de vermindering van slijtage van de kettignwielen.

Nu waren de tests met een ketting zonder o-ringen dus werd er bij de olie drip-feed ook een verminderde rek gevonden, maar die word bij een o-ring ketting grotendeels (kettingspanning en rijstijl speelt ook een grote rol) bepaald door het vet dat de fabrikant gebruikt.

Daarnaast komt nogmaals naar voren dat een ketting zonder smering het beduidend slechter doet: tot 4x meer materiaal verlies tov alle vormen van smering.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2017 20:34 #67 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Ik vind dit wel grappig want er zijn nogal wat tegenstrijdigheden en het roept vragen op:

Ketting smeren wanneer hij warm is... Maar dan is de kier tussen de plaatjes en de rolletjes toch het kleinst? Olie of vet is dan wel weer dunner maar met een kleinere kier hmmm?

De rubbertjes houden het vet in de rolletjes maar zitten dan dus op een gekke plek wanneer het vet er tussen de binnenste plaatjes wel weer uit kan...

Wat er in het verhaal niet meegenomen wordt is de capilaire werking. Scottoiler legt uit dat  door dat principe de olie zich tijdens het draaien verdeeld over de hele ketting.

Dan weer terug naar kettingzaagolie ik denk (maar weet niet zeker) dat kettingzaag olie zich warm anders gedraagt dan koud en misschien heel prima zich verdeeld tijdens het rijden. Of kettingzaag olie geschikt is kan alleen geroepen worden wanneer je ervaringen deelt en vergelijkt. Ik heb gelezen dat de osco olie ook redelijk plakt dus....

PS
Roepen dat iets niet voor de motor gemaakt is en dus niet goed, is namelijk geen steekhoudend argument. Viagra, WD40 zijn voor andere dingen ontwikkeld dan waarvoor het nu gebruikt wordt. En bijvoorbeeld het dure zuiveringszout is inneens een stuk goedkoper wanneer je het baking soda noemt. En HG schimmelverwijderaar is verdund chloorwater... Duss tja....

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2017 21:14 - 22 okt 2017 21:49 #68 door kees
Beantwoord door kees in topic Automatisch kettingsmeersysteem

De rubbertjes houden het vet in de rolletjes maar zitten dan dus op een gekke plek wanneer het vet er tussen de binnenste plaatjes wel weer uit kan...


Lennert je mist een stap uit het plaatje wat ik eerder postte. Pak hem er anders bij.

De schakel wordt in de fabriek als losse component in elkaar gezet. Daarna worden deze met setjes losse plaatjes aaneengeregen tot een ketting.

In feite zijn de verbindingen tussen de plaatjes van de afzonderlijke schakels uitgevoerd als een busje, zodat de verbindingspen voor de plaatjes naar de volgende schakel daar doorheen kan. Die busjes zijn wat groter want het moet kunnen scharnieren. Het is deze ruimte die door de fabrikant wordt gesmeerd en afgedicht met de x-ring. Het vet tussen busje en verbindingspen kan daardoor niet meer weg.

Echter, voordat de schakel geklonken wordt tot geheel, gaat er over de buitenkant van de twee busjes eerst een los rolletje, daarna gaat het plaatje erop. Het rolletje zelf zit dus onbeschermd los op het busje, tussen de twee plaatjes.


#wacht: ik heb wat gekrabbeld



je ziet in vooraanzicht dwarsdoorsnede horizontaal de verbindingspen, in dik zwart het busje van de schakel met daartussen in blauw het fabrieksvet. Links zie je, het vet kan eruit, maar als je rechts kijkt zit het vet opgesloten door de o-ring tussen de twee plaatjes. In rood het losse rolletje en de te smeren ruimte incl. buiten oppervlak waar we het steeds over hebben, in geel ge-arceerd.


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2017 15:34 #69 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Bij de clubdealers ben je zeker 2 tientjes goedkoper uit. ;)

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2017 17:48 #70 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Ik vind het wel handig als je een bepakte motor hebt, de boel niet hoeft op te bokken om te smeren. En das toch wel 5000 km per jaar. Een osco kost 130 euro, het gemak vind ik het wel waard, plus dat het een stuk schoner is en blijft dan met spray uit een bus.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2017 20:24 #71 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Er is een tijd geweest dat DID instond voor een minimale levensduur van 15.000 km echter ik heb ook kettingsets vervangen die er slechts 6000 km op zaten.
de kunst is natuurlijk om de slijtage gelijkmatig verdeeld te hebben
en dat kan eigenlijk alleen maar goed gaan indien de smering van de power train ook gelijkmatig is
O /X/Z ring afdichtingen hebben veel verbeterd maar nog steeds is smering  noodzakelijk op al die delen waarbij metaal op metaal contact mogelijk is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2017 22:13 - 23 okt 2017 22:17 #72 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Dat ‘rupsje’ beslaat 1/10e deel van de ketting ongeveer?
Dan zou het, in theorie tenminste, kunnen gebeuren dat je een deel van de ketting nooit smeert en een ander deel veel te veel  ;D
Ik neem aan dat het voor jouw gebruik prima werkt zo  8)

Té vet is in principe niet erg, voor de ketting en tandwielen sowieso niet, maar ook voor de daaromheen liggende delen is het een prima bescherming tegen wegrotten  8) Voor je motorpak en garagevloer wellicht minder ja  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2017 22:26 #73 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Als je het op mijn manier smeert, elke keer een rupsje op het deel wat op het achtertandwiel ligt, dan hoef je niet te bokken. Probleem van afslingerend vet is dat men er veel te veel op spuit.

Met olie zal de ketting schoner blijven, olie hecht nu eenmaal minder dan vet. Waar slingert die olie dan heen? Als ik fietsen zie met "oilers" dan zie ik 7 van de 10 keer vettige velgen, achterbrug, etc.


Die olie die op de velg en achterbrug slingert veeg je er makkelijk af met een doek,terwijl ik bij dat vet toch altijd wel met terpentine of wasbenzine in de weer moet.  Ik heb het ook 20 jaar met een spuitbusje gedaan hoor maar ik vind die osco echt een verbetering.

@headless, te vet is misschien net erg als het alleen vet is maar dat lukt dus niet,er komt allerlei straatvuil in en dat werkt als slijppasta op je ketting,je zal echt regelmatig het voortandwiel kapje weg moeten halen om schoon te maken, en ik heb gemerkt dat dit bij de osco echt vele malen schoner blijft achter dat kapje en rond de ketting geleider

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2017 22:45 #74 door kees
Beantwoord door kees in topic Automatisch kettingsmeersysteem

Naja ik ben dan die tandenborstelaar met Keenol, maar ook dat type met zorg gekozen.

Marine-grade waterbestendig en hecht goed. Vliegt niet rond en achter het kapje blijft t goed schoon, de rest rond de kettingaandrijving ook.

Keenol is een tijd uit productie geweest en had ik een ook dergelijk wit vet van Motorex maar jeezzz wat hoopte zich dat op achter dat kappie. Alles zat onder na verloop van tijd.

Ik kan overigens MotelMike z'n visies op zich ook wel op prijs stellen. Maar het is een beetje zoals Cas eerder al treffend opperde, ieder z'n heilige huisjes. Die ketting doet het toch wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2017 22:49 #75 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Automatisch kettingsmeersysteem
@xrvtuur: Dáár heb je ook weer gelijk in Arthur! Ik ben ook zéker niet tegen een automatisch smeersysteem met olie hoor  :). Als ik er zelf 1 zou willen dan zou het wsl een Osco worden. Simpel systeem, géén stroom of vacuüm nodig, kán eigenlijk niet stuk  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2017 23:31 #76 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Het is het mooiste volkje dat er is, motorrijders.
Of het nu gaat over de keuze van een motorfiets, of banden of het smeren van de ketting, je kunt lange topics volgen en veel over het onderwerp lezen op internet, aan het einde van het verhaal weet je net zoveel als aan het begin van het verhaal en blijf je het gewoon doen zoals je het altijd hebt gedaan, en dat is prima want het is dus altijd gegaan zoals je verwacht had dat het zou gaan en de ketting die wordt gesmeerd met de kwast gaat net zo lang mee als de ketting die wordt gespoten en gaat net zolang mee als de ketting die wordt gedruppeld. Dus aan het einde van het verhaal doet iedereen lekker wat hij/zij altijd heeft gedaan en zolang de gesmeerde ketting (met olie of vet) vrolijk rond zoeft over de tandwielen blijven wij motorrijders toch wel naar elkaar zwaaien. ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2017 23:42 #77 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Maar ik heb wel iets geleerd, ik ga mijn ketting in het vervolg schoonmaken met lampenolie i.p.v. WD40.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2017 07:26 #78 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Heeft de club nog overschotten?

Misschien eens tijd dit soort onderwerpen op een wetenschappelijke manier eens en voor altijd op te helderen? TCN testlab oid, geheel verantwoord olie druppelen en vetje kwasten.  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2017 09:21 #79 door bart mallee
Beantwoord door bart mallee in topic Automatisch kettingsmeersysteem
Testlab? Misschien gewoon vragenlijstje. Hoeveel kilometers met ketting, waarmee schoongemaakt en waarmee gesmeerd, aan te vullen met vraag over rijgedrag: weg of offroad.
Mijn ketting smeer ik met spuitbus van Waffie, maak ik nooit schoon, hoogstens met waterstraal en hij gaat al 20.000 km mee. Ben een wegrijder.

Transalp 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2017 09:36 #80 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Automatisch kettingsmeersysteem

TCN testlab


Je trapt wel een open deur in Pim.
zou zo  zeggen, wat let je.????
Ik denk dat jij dit op een wetenschappelijke manier prima kunt opzetten. >:D


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden