Moderatie...

03 dec 2012 08:26 #1 door Two Plugs
Moderatie... werd gestart door Two Plugs
Voordat dit draadje ook weer met een slotje gepareerd wordt, graag openlaten. Dit is het algemene Discussietopic en daar hoort een algemene discussie over de wijze waarop het Forum (Ons Forum!) gemodereerd wordt, ook onder.

Laat ik beginnen met het uitspreken van mijn dank en respect voor de mannen/vrouwen die achter de schermen dit forum en alle input die er op komt, trechteren, kanaliseren en in goede banen leiden. Als Administrator op zowel het Internationale Vara Forum en moderator op het Duitse Varadero forum weet ik als geen ander hoeveel werk en tijd dit (soms) kan kosten. Soms zijn reacties ook ingegeven uit emotie, en dat kan een hele slechte raadgever zijn (schrijf nu ff geheel uit eigen ervaring... kan wat dat betreft ook gerust zelf een boetekleed aantrekken...  :-[  Heb nml de nare nijging om nogal eens voor m'n beurt te spreken...)

Toch een aantal opvallende zaken (recentelijk) waar ik me afvraag of de moderatie van het forum niet een beetje doorschiet...

1. Een niet- TCN lid maakt een posting over een clubmotor. Dit topic wordt resoluut gesloten omdat de opsteller n.b. binnen 48 uur opnieuw heeft ingelogd. Niet erg vriendelijk naar een pontentieel lid (of meerdere potentiële leden). Als de moderatie vervolgens op vragen vanuit (meerdere?) forumgebruikers een reactie plaatst waarin de zin staat 'dit is de keuze van de moderator' krijg ik een erg naar gevoel.

2. Een lid (Grunniger) maakt een posting onder 'Algemene Discussie' over een gestolen motorfiets, zijnde geen clubmotor. De topic blijft staan (inmiddels hebben 45 gebruikers de topic bekeken) maar de oorspronkelijke inhoud wordt door de moderatie verwijderd en aangepast onder het mom van 'edit mod: 1. geen clubmotor, 2. hier zijn andere sites voor, bv motorgestolen.com, 3. slotje dus' Waarom?

3. Onder dezelfde 'Algemene Discussie' staat vervolgens een draadje over 'Toekomst: Elektrisch rijden'. Hier staat niet één clubmotor in, maar er wordt vervolgens niet gemodereerd... How come? Dan denk ik: gelijke monniken, gelijke kappen.

Moraal van het verhaal... Laten we het vooral leuk houden. Als idd een poster niet binnen 48 uur reageert, so what? Niet iedereen zit 24/7 achter het internet. Als iemand onder Algemeen een posting doet over een gestolen motorfiets, láát dat dan staan. Dat er een slotje op komt, heb ik totaal geen problemen mee. Maar ga niet met een opgeheven vinger de complete inhoud van die posting wijzigen - haal dan de complete topic weg.

Just my 2ct.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180
Discussie gesloten.
03 dec 2012 14:09 #2 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Moderatie...
Laten we voorop stellen dat een forum uberhaupt "een dictatuur binnenin een democratie" is (tenzij je in China woont natuurlijk). Openbare discussie over specifieke beslissingen vind ik uit den boze, maar dat wil niet zeggen dat feedback geven verboden is.

Ik kan het niet anders dan met je eens zijn. Een moderator kan helpen door topics te verplaatsen naar goede secties, dubbele topics verwijderen, of een groot plaatje omzetten van {img} naar {url}. Topics sluiten of het ingrijpen van een moderator in een bericht van een ander staat gelijk aan een arrestatieteam wat gericht schiet: psychisch gezien heb je dan al verloren.

echter, slecht hebben we het hier alleszins niet.

Ik kan nog veel meer voorbeelden aandragen van forums waar véél harder wordt gemodereerd: Deze spelontwikkelaar heeft een stel moderators die uit eigen initiatief, zonder overleg met het moederbedrijf, heeft besloten, dat het praten over twee van hun collega's (die in Griekenland vastzitten) uit den boze is. dat foto's van meer dan 100 kilobyte je een waarschuwing opleveren, en meer strenge regels.

Gezien het eerste forum nauwelijks actiever is dan dit forum (met meer dan een tienvoud aan actieve leden) is het wel duidelijk dat overregulering gelijk staat aan je eigen ruiten in gooien.

Moraal van het verhaal...  Laten we het vooral leuk houden.  ;)
Discussie gesloten.
03 dec 2012 19:33 #3 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Moderatie...

Gereutel over elektrieke motorfietsen, de EVO Track, crosstourers en dergelijke zou naar mijn mening moeten kunnen in het algemeen onderdeel van het forum.

Dat er andere plekken zijn voor onderwerpen  is een non-argument want dat is van toepassing op werkelijk elk topic. Er is altijd wel een ander forum te vinden waar  het onderwerp ook zou passen.

Leven en laten leven.... beste stuurlui staan aan wal.... dat soort BS. Maar aan mijn mening heb je hier eigenlijk niets want ik ben binnenkort geen lid meer.
Discussie gesloten.
03 dec 2012 22:20 #4 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Moderatie...
Ojee "Two Plugs"  sommige zullen zich flink op de P.I.K getrapt voelen ben ik bang.
Discussie gesloten.
04 dec 2012 07:40 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Moderatie...

Ojee "Two Plugs"  sommige zullen zich flink op de P.I.K getrapt voelen ben ik bang.

Tja, Ron... Das niet mijn probleem. Wie de schoen past...  ;D ;)

Zonder gekheid (ook nav 'Hotel' zijn posting) ook ik denk dat we het hier met elkaar best wel goed voorelkaar hebben. Zo is bv de sfeer na het niet meer zichtbaar (...) aanwezig zijn van één prominent forumlid bv al een heel stuk beter geworden en dáár draagt de huidige moderatie ook in een zeer positieve zin in bij.

En idd... het kan altijd slechter... maar ik heb geleerd, om niet achterom te kijken maar juist vóóruit. Denk ook niet dat de acties als in mijn 1e posting beschreven, 'bewust' als moderatie-stappen zijn ingezet, maar meer zijn ontstaan 'in het heetst van de strijd'.

Wat ik belangrijk vind, is dat er dan wél één lijn gekozen wordt en (noodzakelijke-) keuzes gewoon gemotiveerd moeten zijn. Een draadje onder 'Algemeen' stoppen omdat het niet om een clubmotor gaat, maar een draadje over een NC700X en een Electrische motorfiets wél door laten lopen is dan zo'n voorbeeld. Nu wordt de indruk gewekt dat moderatie plaatsvind onder willekeur en das nooit goed - ook niet voor het plaatje naar buiten toe: motivatie als 'dat is de keuze van de Moderator' is dan een zwaktebod.

Probleem (nogmaals) heb ik ook niet met een slotje op zo'n posting. Maar wel dat de originele inhoud van een posting vervangen wordt voor een niets- zeggende 'motivatie' heeft bij mij ff de seinen op ROOD doen springen...  :-\ Haal dan zo'n topic in z'n geheel weg - dan was het mij in ieder geval nooit opgevallen.

Moderatie blijft noodzakelijk. En dat doet ons moderator team best wel heel goed. Maar ik hoop daarin, dat de moderators ook open staan voor opmerkingen die door andere forumgebruikers worden ge-uit. Kan dit top-forum alleen maar beter van worden en daar, beste Ron en Hotel, hebben we allemaal een rol in... die is nml met nadruk, niet strict voorbehouden aan 'moderators' of 'administrators'. Maar ook dat zit wel goed... denk dat we elkaar (inmiddels) op ons forum op een hele nette manier best wel de waarheid durven zeggen. Dat is in het verleden ook wel eens anders geweest...  :-[

De utopie van een zelf-regulerend forum is iets moois, maar in mijn beleving een fantasie...  ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180
Discussie gesloten.
04 dec 2012 20:21 #6 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Moderatie...
Beste leden die een bijdrage hebben geleverd in dit topic,

bedankt voor jullie openhartige en positieve feedback betreffende de moderatie van het TCN Forum, waarin de dames en heren achter de schermen in het zonnetje worden gezet. Dat zal met zekerheid in deze donkere en koude dagen gewaardeerd worden.

Het is begrijpelijk dat je als betrokken lid van de TCN een positieve bijdrage wil leveren door vragen te stellen, die als doel hebben een nog beter en vooral duidelijk beleid voor de moderatie van het forum.

We zullen in de eerst komende Internet Commissie vergadering bespreken hoe we de forum moderatie kunnen verbeteren.
Discussie gesloten.
12 feb 2013 09:31 #7 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Moderatie...

[color=rgb(255, 0, 0)]Waarschuwing: er is al ten minste 60 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.[/color][color=rgb(255, 0, 0)]Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.[/color]

[color=rgb(255, 0, 0)]

Of zou hij dan dichtgedonderd worden door een overijverige moderator?  ;D

Wat een bult onzinnig gelul over moderatie zeg; en ja, er wordt gemodereerd op een onzinnige manier hier. Zo erg zelfs, dat dit "topforum" zo dood is als het konijntje waar ik van de week overheen kachelde. Of zou dat meer aan het kleinzerige gemierenneuk liggen van bepaalde nogal snel op hun teentjes getrapte figuren die graag een beetje de moraalridder en/of de Calimero uithangen?

Tis hier duidelijk een ouwelullenbende aan het worden met dat ge-huilie over futiliteiten. Ik kom hier al een tijdje niet meer zo vaak, en elke keer als ik hier weer een beetje rondneus, weet ik meteen weer waarom dat ook alweer zo was.

En vóórdat ik nu weer onder mijn kont geschopt word door één of andere oldbie of user met knopjes en vermeende macht, rot ik weer rapido op naar mijn eigen interwebz territorium, om daar een plasje te doen zonder gezeik  :))

kusjes.

[/color]
Discussie gesloten.
12 feb 2013 10:49 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Moderatie...

oldbie

gelukkig..........ik voel me niet aangesproken. 8) 8)

En je weet toch..............toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
12 feb 2013 18:22 #9 door Sounddragon

gelukkig..........ik voel me niet aangesproken. 8) 8)

En je weet toch..............toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen.

Hehe, duidelijk inherent aan de gemiddelde leeftijd van het gemiddelde clublid alhier, ontstaan er zo hier en daar ook wat onenigheden over gebruikte interwebz terminologie, en dat heeft dan weer niks met modder eten te maken.  ;D

Niks persoonlijks hoor, oud gebouw  >:D
Discussie gesloten.
12 feb 2013 23:57 #10 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Moderatie...
Hier gewoon niet op reageren is denk het beste jongens, dit is te triest voor woorden.
Discussie gesloten.
13 feb 2013 11:51 #11 door Sounddragon

Hier gewoon niet op reageren is denk het beste jongens, dit is te triest voor woorden.

Whehe, maar je kon het toch niet laten he  >:D

Gelukkig is er weinig veranderd tijdens mijn afwezigheid, behalve dat het forum nog verder is leeggelopen, en er weer nieuwe visjes zijn die lekker spartelen.

Discussie gesloten.
13 feb 2013 18:12 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Moderatie...
Goh, waar een geintje toch al niet toe kan leiden .

Kom op mannen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
14 feb 2013 10:01 #13 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Moderatie...
Kleine duit in de steeds groter wordende zak:

Ik ben vooral blij dat er mensen zijn die de boel een beetje opschonen en binnen de regels houden. Met de inhoud moeten zij zich vooral niet bezig houden. Wat dat betreft is de discussie over wel/niet clubmotor ook niet iets voor de moderators wat mij betreft, tenzij hier een duidelijke regel over bestaat die dus objectief kan worden gehanteerd.

Misschien is het goed dat er een soort forumreglement komt die door anderen dan de moderators wordt opgesteld in opdracht van het bestuur.

Maar nogmaals, ik ben erg blij met de moderators!

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)
Discussie gesloten.
14 feb 2013 11:18 #14 door Sounddragon

Goh, waar een geintje toch al niet toe kan leiden .

Kom op mannen.

Ze happen gewoon zo leuk; die kansen kun je toch niet laten liggen? ;)

Eén klein trolletje en heel de tuin staat vol met mannen met geslepen schoppen om hem de schedel in te rammen

Het valt me gewoon op dat het hier lang niet meer zo aktief is als een jaartje geleden, en dat zal zo zijn redenen hebben denk ik; imho is dat 'zelfregulerende' van Danny niet zo goed uitgepakt.
Discussie gesloten.
14 feb 2013 11:33 #15 door Sounddragon

Kleine duit in de steeds groter wordende zak:

Ik ben vooral blij dat er mensen zijn die de boel een beetje opschonen en binnen de regels houden. Met de inhoud moeten zij zich vooral niet bezig houden. Wat dat betreft is de discussie over wel/niet clubmotor ook niet iets voor de moderators wat mij betreft, tenzij hier een duidelijke regel over bestaat die dus objectief kan worden gehanteerd.

Misschien is het goed dat er een soort forumreglement komt die door anderen dan de moderators wordt opgesteld in opdracht van het bestuur.

Maar nogmaals, ik ben erg blij met de moderators!

Regels moet je niet willen; ik ben Moderator op één van de grootste fora van Nederland, en daar hebben we één regel waar we mee werken; DOE NORMAAL. De rest verloopt via normen en waarden, zonder kinderachtig te worden. Werkt uitstekend, en ondanks dat we duizenden posts per dag scoren, hoeven we bijna nooit in te grijpen of posts te verwijderen. Ik heb over heel 2012 40 keer een topic dichtgegooid, wat neerkomt op een half procent ofzo..

Mijn users kennede en de heren en dames die alhier posten, is ons volk ongeveer de helft jonger, maar er wordt 500% minder gehuilebalkt over af en toe eens een minder vriendelijk woord, want dat hoort nou eenmaal bij discussies.
Naar mijn mening wordt dit forum bevolkt door mensen die thee drinken met hun pink omhoog, en ook als zodanig geadresseerd willen worden. En als er dan iemand een boer laat, staat de hele boel op zijn kop, en begint de helft al te PMen naar de mods dat dat allemaal niet kan en dat er gemodereerd dient te worden.

Een mod zou hier een luizenleventje moeten hebben als ik naar de gemiddelde leeftijd hier kijk, maar verbazend genoeg is juist de leeftijd van de users hier de oorzaak van veel gemuts en gemierenneuk, omdat niemand iets pikt van een ander.. de één is nog roomser dan de ander. (je wilt niet wéten hoeveel commentaar er ooit op mijn avatar was bijvoorbeeld )

My 2 cents..

Nu zal ik wel aangevallen gaan worden door de halve club, maar dit is echt wat ik al jaren zie en constateer, en tevens ook de reden dat ik hier niet meer zo vaak kom. (waar sommigen best blij mee zijn denk ik  ;D )

Discussie gesloten.
14 feb 2013 13:33 #16 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Moderatie...

Mijn users kennede en de heren en dames die alhier posten, is ons volk ongeveer de helft jonger, maar er wordt 500% minder gehuilebalkt over af en toe eens een minder vriendelijk woord, want dat hoort nou eenmaal bij discussies.

Onzin, dat heet normvervaging.
Ik ben blij dat mensen hier nog fatsoen kennen en boos kunnen worden om hufterig gedrag. Wees maar duidelijk dat iets je te ver gaat en laat niet alles langs je afglijden. Emotionele amputatie door niet meer geraakt te worden door kritiek (hoe terecht soms ook) leidt tot een asociaal bestaan in een prikkelloze cocon.

De mores dat alles maar gezegd moet kunnen worden, puur omdat het mag, mag wat mij betreft samen met de apostelen van deze leer worden verbannen. Je mag alles zeggen, maar het hoeft niet!

En meer heb ik hier niet over te zeggen, want dat hoeft niet.
Toedeloe!!

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)
Discussie gesloten.
14 feb 2013 15:01 #17 door Sounddragon

Onzin, dat heet normvervaging.
Ik ben blij dat mensen hier nog fatsoen kennen en boos kunnen worden om hufterig gedrag. Wees maar duidelijk dat iets je te ver gaat en laat niet alles langs je afglijden. Emotionele amputatie door niet meer geraakt te worden door kritiek (hoe terecht soms ook) leidt tot een asociaal bestaan in een prikkelloze cocon.

De mores dat alles maar gezegd moet kunnen worden, puur omdat het mag, mag wat mij betreft samen met de apostelen van deze leer worden verbannen. Je mag alles zeggen, maar het hoeft niet!

En meer heb ik hier niet over te zeggen, want dat hoeft niet.
Toedeloe!!

Whehe, jij doet geen toerritten op zondag zeker?  ;D

Maar iig dank voor het bevestigen van mijn post(s), exact waar ik op doelde  :)

Toedelstoejoetoe!
Discussie gesloten.
14 feb 2013 17:14 #18 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Moderatie...

(je wilt niet wéten hoeveel commentaar er ooit op mijn avatar was bijvoorbeeld

Ja, van mij Jeff! Dat je vaker wat moest posten! Net zoals "Streetbikertje"!  8)

-- Han --
Discussie gesloten.
14 feb 2013 19:41 #19 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Moderatie...
Hee, wat een leuke topic, heb ik gemist en ik heb meer gemist zie ik.....
Ik weet al ruim een jaar (wel langer denk ik) niet meer wat wel en niet mag van bepaalde moderators.
Andere hobby gezocht dus en daar mag je wel lol hebben en een beetje gezellig afwijken.
(motortje heb ik nog wel hoor...) 
Discussie gesloten.
15 feb 2013 09:01 #20 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Moderatie...
als we de moderators  ook ruimte geven zichzelf te ontwikkelen , en daar waar nodig aan te spreken  wanneer de leden van mening zijn dat er iets te fanatiek is geknipt en aangepast
Dan zullen we zoals in de meeste gevallen er best wel samen uitkomen.

een discussie voeren om de discussie lijdt alleen maar tot niets zeggend gezwets.
ieder heeft zijn eigen tolerantie en daarmee zijn eigen normen en waarde.
ook moderators hebben die.
en het zou daarom kunnen zijn dat bepaalde forum gebruikers zich hierin niet meer herkennen en daarom dit forum minder leuk vinden.
Dit gaan we nooit oplossen omdat het hier gaat over persoonlijke voorkeuren
sound dragon is er 1 van en  hoeft niet veel te roepen om  het kippenhok  weer in rep en roer te krijgen.
( de bekende stok in het hoenderhok.)
En zoals hij heeft gemerkt is het dus nog steeds dat zelfde saaie forum voor hem (en andere die zich hierin herkennen)
wat niet wegneemt dat sound dragon altijd het recht heeft op zijn eigen mening (en met hem al die andere) en ik zelfs geen moeite zou doen om hem op andere gedachte te brengen.

mensen zijn zoals ze zijn...
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden