Nieuwe allroad

08 aug 2013 18:31 #61 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Nieuwe allroad
80 pk is te weinig, dat koopt niemand als je bij triumph en bmw voor hetzelfde geld 95 pk krijgt

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2013 18:57 #62 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Nieuwe allroad

80 pk is te weinig, dat koopt niemand als je bij triumph en bmw voor hetzelfde geld 95 pk krijgt

Je kent Honda, ze zijn meestal niet zo gul met kp,s uitdelen wel met kilo,s misschien dat
daardoor de Transalp 700 weinig verkocht is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2013 19:15 #63 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Nieuwe allroad
Keerzijde... die idiote PK race tussen de merken onderling moet ook eens ophouden. OK, de Africa twin XRV750 was met krap 60PK hopeloos achterhaald, maar klagen de échte @Twin rijders hierover? Ik heb de 48PK van mijn laatste Transalp nooit te weinig gevonden, vond de motor echter op termijn te licht (totaal concept) voor de langere reizen die ik ging maken en kwam toen uit op de Dero.

Als die motor een flink stuk lichter wordt, dus onder de 200 kg, heb je ook met 60-70 PK een mooi speelijzer...
Maar... ik gok er toch op dat 'ie richting de 800-900 CC zal gaan.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2013 19:47 #64 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Nieuwe allroad

Keerzijde... die idiote PK race tussen de merken onderling moet ook eens ophouden. OK, de Africa twin XRV750 was met krap 60PK hopeloos achterhaald, maar klagen de échte @Twin rijders hierover? Ik heb de 48PK van mijn laatste Transalp nooit te weinig gevonden, vond de motor echter op termijn te licht (totaal concept) voor de langere reizen die ik ging maken en kwam toen uit op de Dero.

Als die motor een flink stuk lichter wordt, dus onder de 200 kg, heb je ook met 60-70 PK een mooi speelijzer...
Maar... ik gok er toch op dat 'ie richting de 800-900 CC zal gaan.

Ben dan toch bang dat ze er weer teveel gewicht en te weinig PK aan geven.
Die Pk wedloop is inderdaad bezopen zeker als je weet dat Newtonmeters veel belangrijker zijn
Maar ja het klinkt best lekker als je op een verjaardag kan zeggen dat je allroad 150 Pk heeft(zoals kTM)
daar zijn we toch allemaal wel gevoelig voor?
Heb jij wel eens op die KTM 1200 gereden Bernard lijkt me wreed ding wellicht wat zenuwachtig karakter?


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2013 13:07 #65 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Nieuwe allroad
Tja, maar dat nieuwe model is er nog niet...

...ook niet iedereen zal ervoor kiezen áls hij er komt. Dus, laten we ontopic blijven: nieuwe modellen toelaten binnen de club. Wat mij betreft maakt 1 nieuw model van een toegelaten model geen verschil in de discussie :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2013 13:51 #66 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Nieuwe allroad

Ik heb dacht ik wel eens gelezen heb dat de AT nooit in Amerika is uitgebracht en dat
als je er daar eentje hebt je helemaal het ventje bent.
Zou Honda nu dan toch echt??????  (wordt dan vast een 800 ...met 80 pk en)  zit weer te dagdromen sorry.

Amerikanen kennende een 1,8 liter met cardan  ;D.  Maar we kunnen altijd hopen ;).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2013 15:12 #67 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Nieuwe allroad

...Heb jij wel eens op die KTM 1200 gereden Bernard lijkt me wreed ding wellicht wat zenuwachtig karakter?


Nee, nog niet op gereden... De mannen bij Mulders Motoren proberen het al een half jaar om me op dat ding te krijgen...  ;D
En helaas was 'ie afgelopen weekeinde niet beschikbaar, dus moest ik me op het buitenlandweekeinde 'behelpen' met een Crosstourer...  ::)
Was wel gecharmeerd van de oude LC8 (zowel de carbu als injectieversie), maar als je er iets mee krijgt, loopt het direct enorm in de papieren...

Dat zal met de nieuwe 1200 niet anders zijn. Maar qua looks... had het gewoon dé nieuwe Africa Twin kunnen zijn...  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 15:30 #68 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Nieuwe allroad
Nou veel plezier op de  Crosstourrer ,misschien bevalt tie zo goed dat je er zo laaiend enthousiast
over wordt dat je toch nog over te halen bent.  :)
Laat het ons weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 19:04 #69 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Nieuwe allroad
Nou.... Die crossdinges was niet echt een succes. Bernard heeft het weekend Kaatje erop laten rijden en als je de foto van haar naast de crossmisser ziet, kan een blinde nog zien dat ze het niets vindt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 20:06 #70 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Nieuwe allroad

Nou.... Die crossdinges was niet echt een succes. Bernard heeft het weekend Kaatje erop laten rijden en als je de foto van haar naast de crossmisser ziet, kan een blinde nog zien dat ze het niets vindt.

ja maar dat kwam alleen omdat het geen roze was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2013 08:26 #71 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Nieuwe allroad

ja maar dat kwam alleen omdat het geen roze was.


Sorry Ron... Maar heb d'r zelf vrijdag op gereden (van huis terug naar het hotel in Lienen, 160 km op zowel Autobahn als binnendoor) en was dus voor de 1e keer in staat om een rechtstreeks vergelijk te trekken met het laatste model Varadero (de mijne dus).

En bevestigd gekregen wat ik al tijdens het introductieverslag in de Transalper van maart-april 2012 schreef... Het is een totaal andere motor.
Geen slechtere- of betere motor dan onze clubmotoren, maar anders.

Als je anno 2012 een totaal nieuw concept op de markt brengt die niet substantieel lichter is dan de motorfiets die hij moet opvolgen, en substantieel méér brandstof verbruikt in combi met een kleinere tankvoorraad, doe je in mijn beleving als fabrikant sowieso iets verkeerd...

Met het NC700 concept laat Honda overigens ook zien hoe het wél kan....
Ik zou als club de pijlen richten op tóch die nieuwe Africa Twin waarvoor nu de naam door Honda officieel geregistreerd is...  ::)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2013 00:28 #72 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Nieuwe allroad
oke Bernard , ik trek jou bevindingen ook niet in twijfel maar het is denk ik?  een betere toermotor dan de varadero?  En dan kan het toch juist een aanwinst zijn voor TCN ? Mijn gedachten is juist om te verbreden zeg maar.    Een Dominator zou voor ons een verbreding zijn omdat daar nog veel beter zand mee valt te happen.
Een Crosstourer is een aanwinst omdat daar juist nog beter mee valt te toeren.
Beiden hebben een "allroad look" en vallen om te zien niet buiten de boot voor ons.
M.A.W  ons verschil van mening is dat een model in jou ogen een echte allroad moet zijn om te worden toegelaten?  terwijl ik juist de voordelen zie van modellen die misschien net niet echte allroad,s zijn.

Zou jij mij dan kunnen zeggen wat eventueel de nadelen kunnen zijn van mijn gedachtegang ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2013 08:19 #73 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Nieuwe allroad
Die gedachte om de club te 'verbreden' is natuurlijk een hele nobele... maar is dat al niet het geval met de huidige 'lineup' van clubmotoren? Wil overigens niet zeggen dat we nooit moeten uitkijken om de basis te versterken... Maar als je bv de Dominator toelaat, hoe zit dat dan met bv een XL650 en de DLR650? Die zijn technisch hetzelfde...

Vwb de Crosstourer in dat licht gezien... Das dus de grap... vanwege het 'crossover' concept (kruising tussen twee of drie concepten: Allroad (Dero), Toer (Pan), Sport (VFR) blinkt de CT op géén enkel gebied goed uit. Dat is direct ook het grootste nadeel van de Crosstourer.

Betere toermotor als de Dero? Denk het niet...:

- Met zijwind is de CT veel minder stabiel dan de Dero
- Verbruik is slechter als de laatste injectiedero's
- Tankinhoud is kleiner
- Windbescherming is slechter. Zelfs met de toerruit die op 'ons' exemplaar van afgelopen weekeinde zat.
- Kniehoek is veel scherper (pijnlijke knieën op lange afstand)
- Zitcomfort is slechter.
- Gewicht is niet significant lichter als dat van de Dero.

Daar weegt zelfs het gebruik van cardan en een fixe meerprijs van € 5.000,- niet tegenop.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2013 11:29 #74 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Nieuwe allroad
Bernard, hoe is het vergelijk dan ten opzichte van een Transalp?
Volgens mij zijn er dan écht wel weer een paar pluspunten te vinden. En hoe zit het met het vergelijk tussen Transalp en Dero én een Crosstourer?

Kortom, ik denk niet dat je alleen maar naar eigenschappen van de motor moet kijken, maar ook naar de eigenschappen van de berijder.

Voor het gemak quote ik mezelf maar even :)

Ik identificeer me niet met mijn type motor binnen de club, maar identificeer me juist me de gezelligheid en denkwijze binnen onze club.

Ik ben nog geen leden tegen gekomen die níet van avontuur houden. Die níet van reizen houden. Tja, voor de één is dat verhard door Drenthe, voor de ander moet het minimaal Sahara of Andes zijn. Wat we met z'n allen gemeen hebben is de drang naar avontuur, ieder op zijn eigen manier. Daarnaast hoort daar (volgens ons) een bepaalde klasse Honda motor bij. Of dat nou de oer-alp of een VFR1200 crosstourer is... tja, prima avonturen fietsen lijkt mij zo.


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2013 11:47 #75 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Nieuwe allroad
Heel makkelijk Arjan... En omdat ik toch een behoorlijk aantal kilometers op de Alp (150.000), de Dero (200.000) heb gemaakt (en iets minder met de Crosstourer, ca 1.500):

De Transalp en de Varadero zijn 4 handen op één buik. Ff los van het PK en gewicht verschil zitten beide motoren qua karakter en rijgedrag heel erg dicht bij elkaar.

De Crosstourer (nogmaals) is een hele goede, degelijke motor, maar van het type die nergens in uitblinkt. Wat overigens ook telkens in vergelijkende testen met bv de GS1200, de Tiger Explorer 1200 en de KTM 1190 bij herhaling wordt bevestigd... alleen de Versys 1000 komt er slechter uit...

Het is leuk om naar de eigenschappen van de berijder te kijken, maar de Transalp Club is vooralsnog een merk-type club. Dus: we kijken voor het lidmaatschap naar de eigenschappen van de clubmotoren die binnen die merk-type club toegelaten zijn. Als we naar de eigenschappen van de berijder kijken, kunnen we morgen het lidmaatschap ook wel openstellen (gecharcheerd) voor rijders op Goldwings en Fireblades...  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2013 13:46 #76 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Nieuwe allroad

de Transalp Club is vooralsnog een merk-type club. Dus: we kijken voor het lidmaatschap naar de eigenschappen van de clubmotoren die binnen die merk-type club toegelaten zijn.


Dit is precíes wat ik in één van mijn vorige posts bedoelde, met het gevoel dat er ergens iets niet klopt. Zodra iemand zegt dat de Transalpclub een merk-type club is, dan verwacht ik Transalps en níets anders.

Echter, dat is niet zo. Het feit dat het niet zo is, schaad de club niet. Tenminste, ik zie het niet. Sterker, ik denk persoonlijk dat het er zelfs beter/gezelliger/leuker van wordt. We hebben namelijk allemaal dezelfde passie. Dus ik vind dat de berijder wél een belangrijke rol speelt.

Als we naar de eigenschappen van de berijder kijken, kunnen we morgen het lidmaatschap ook wel openstellen (gecharcheerd) voor rijders op Goldwings en Fireblades...  ;D


Zo zwart-wit ligt het natuurlijk niet. Ik stel alleen vast dat de huidige samenstelling eigenlijk niet klopt (we zijn geen echte merk-type club), ofwel de naam van onze club klopt eigenlijk niet. Dat we een allroad club zijn staat vast, dat blijkt ook uit een afspiegeling van de activiteiten die georganiseerd worden (en de algemene interesse gebieden van de leden). De Goldwing, noch een fireblade (ja ik weet het), passen alletwee niet in dat plaatje, daar hoeven we denk ik niet over te discussieren :)

Persoonlijk vind ik de naam van de club niet zo belangrijk, maar wel de visie van de club. Voor mij als Transalpert, is er weinig verschil tussen een Varadero en een Crosstourer. Alletwee té groot en té zwaar om er echt mee van het asfalt te gaan. Ik heb daar verder geen problemen mee, ik vind het harstikke gezellig met iedereen. Ik denk alleen dat we bij de kern moeten blijven om te discussieren en niet moeten gaan zitten ouwememmen over verschillen in details van motoren, waar je dezelfde kritiek op zou kunnen uiten vanuit het merk-type club perspectief.

Ik voel iets voor een Honda Allroad club. Maar nogmaals, what's in a name...

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2013 15:48 #77 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Nieuwe allroad
Het heeft een geschiedenis, Arjen.
Toen respectievelijk de Africa Twin, de XLV750R (die hebben we ook nog!) en de Varadero werden toegevoegd als clubmotor, gingen er al vrij vlot stemmen op om de naam te veranderen in 'Honda Allroadclub Nederland'.
N.b. dít forum heeft een tijdje online gestaan met (uit mijn hoofd) "Honda Allroad" in de URL! Als je nu www.honda-allroad.nl intikt, kom je op de website van... leden.transalpclub.nl.
Alleen... destijds was de mening, dat we met de naam 'Transalp Club Nederland' een enorm goede reputatie hadden opgebouwd en dat de eigenaren van een Africa Twin of Varadero ons vanzelf wel zouden vinden.
Toch is destijds besloten, om naast www.transalpclub.nl ook www.varaderoclub.nl en (ik geloof) www.africatwinclub.nl te registreren. Die vervolgens worden doorgelinkt naar transalpclub.nl Dus zo zeker was men niet van het 'merk' Transalpclub...  ;D

Je kunt als tegenargument aanvoeren dat de types die als clubmotor zijn toegelaten, benoemd worden in het statuut dan wel huishoudelijk reglement van de club.
Maar dat zijn slechts twee formele 'beleidsstukken' en die zijn nooit een uithangbord of manifest van een organisatie.

Los van de discussie over clubmotoren... is het wellicht nuttig om de naamswijziging tóch weer eens in stemming te brengen (het komt ook ieder jaar terug als discussie onderwerp hier op het forum) en dit keer ook een keer écht de knoop door te hakken. Als ik bij Mulders (mijn Honda dealer en naast Transalprijders een groot klantenbestand aan Africa Twin- en Varadero rijders) op zaterdagmiddag na mijn training een bakkie koffie kom doen, en ik tref idd een collega Africa Twin / Varadero rijder, stel ik steevast de vraag of 'ie ook lid is van de Transalpclub. Als dat niet het geval is (en dat antwoord krijg ik ook best vaak!), is de tegenvraag zonder uitzondering...: "Kan ik daar lid van worden dan?"

Met op een goede 2e plaats het antwoord "Zo'n landelijke club organiseert alleen maar dingen in Holland"*

(* = Holland = Noordelings / Oosterlings / Zuiderlings voor het westen, lees... de randstad  ;D)

Twee antwoorden waar we wellicht als vereniging ook iets mee moeten, in het kader van communicatie / beeldvorming / aandachtgebieden....

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2013 17:53 #78 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Nieuwe allroad
Enkele jaren geleden zijn statuten en hhr aangepast. sindsdien zijn we in principe een Honda allroadclub die heel bewust haar naam trouw is gebleven en zo hebben we dat destijds ook bewust verankerd in de statuten. Zie het als eerbetoon aan de oprichters van toen, ik vind dat wel mooi.


Dus Honda Allroad it is! Nu ff kijken of we op de ALV de handen op elkaar krijgen voor nieuwe clubmotoren. En zo niet, ook best. Ik voel me thuis bij de TCN en daar gaat het mij om. En een andere motor.... Er is m.i. niets op de markt wat aan het pakket dat onze clubmotoren kan tippen. Dus een andere motor wordt in mijn geval dan iets totaal anders. Ik denk dan aan een Triumph Rocket III. Groot, dik, lomp en lawaaiig, net zoals de berijder.  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2013 18:43 - 15 aug 2013 19:45 #79 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Nieuwe allroad
In America hebben ze de NC700X getest als adventure motor
http://rideapart.com/2013/02/rideapart-review-honda-nc700x/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2013 01:44 #80 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Nieuwe allroad
Weet iemand hoe de yamaha tenere club is?  :-X

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden