Afrika-Alp met ervaring

23 apr 2018 23:20 #21 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Afrika-Alp met ervaring
Ja, graag! Dan kan ik dat ff vergelijken. Toch wel apart want ik heb AT-prolink en -achterbrug in een koop gekocht (tweedehands uiteraard) maar dat blijkt dan toch niet bij elkaar gehoord te hebben...
Ik maak morgen ff de foto's en dan kunnen we vergelijken.

Ja iets met een begin en een half werk. Opgeruimde schuur is een opgeruimd hoofd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2018 11:05 #22 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic Afrika-Alp met ervaring
Toolcontrol, netjes!  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2018 16:15 #23 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Afrika-Alp met ervaring
LJ, Ik heb net je verbouw-topic van de AT weer eens zitten lezen, smullen! ga ik een voorbeeld aan nemen.
Jouw avatar doet een achtergrond in de luchtvaart vermoeden, dan ken je het belang van een schone werkplaats en toolcontrol...

Vandaag even aan het passen en meten geweest. Eerste foto geeft de situatie met de huidig TA-achterbrug weer. Prolink-driehoek past er netjes tussen. Op de volgende foto is te zien dat ik in de AT-achterbrug 3 mm overhou...
De pen die het moet koppelen is duidelijk berekend op het niet opnemen van zijdelingse belasting (de kop-zijde valt in het geheel IN de achterbrug, dus met wat ringen of een bredere bus moet het denk ik dan goed komen. Het midden opzoeken doet-ie dan toch zelf...

grappig om de verschillen te zien tussen beide prolink systemen (originele TA-systeem links, AT-systeem rechts) totaal andere verhoudingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2018 13:55 #24 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Afrika-Alp met ervaring
Nog gelukt met de ringen er tussen Kees?

Ik heb trouwens gewoon de pro link van de Alp gebruikt! Wél een AQ hoefijzer trouwens, die is wat korter waardoor de rijhoogte ook weer wat toeneemt  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2018 21:31 #25 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Afrika-Alp met ervaring
Nou deze week weer wat kunnen doen. Met werk enzo komt er weinig van af en toe. En dan al die vakanties en lange weekenden weg in deze periode... wat een straf.

Frame is inmiddels kaal. Helaas met slijptol de oude achterbrug er tussenuit moeten slijpen. Of eigenlijk het blok tussen de brug uit moeten slijpen. De brug is dus naar z'n grootje.
Het blok ging er daarna eigenlijk best makkelijk uit. In m'n eentje, frame op de kant en frame van het blok af getild. Blokje staat nu even aan de kant, te wachten op revisie.

Euvel bleek te zijn dat de bout vast zat in de bussen in de achterbrug. Dus de bout ook aan weerszijden tussen brug en frame nog door moeten slijpen. maar goed, kaal framepje staat te wachten op de poedercoater.

Daarna passen en meten met de gekochte YSS demper. Ik had origineel een hart-op-hart afstand tussen de achteras en het laatste boutgat van het subframe van 56,5 cm, gemeten toen alles nog in elkaar stond.
Met de 'nieuwe' ProLink op de originele achterbrug kwam ik op 61,5 cm
met de 'nieuwe' ProLink en de AT-achterbrug kwam ik op 59,0 cm (dus weer lager, ondanks langere achterbrug, vreemd)
Gelukkig zijn YSS dempers zoals deze een beetje te verlengen doordat het U-tje onderaan een eindje uit de demper gedraaid kan worden en dan afgeborgd wordt met een moer (zie laatste foto). Dat kan max. 0,5 cm. Zo gezegd zo gedaan en daarmee kwam de h.o.h. maat van de YSS-demper op 38,0 cm (37,5 cm voor originele demper)
Daarmee de h.o.h. maat van achteras tot subframe op 60,2. Dat is 3,7 winst ten opzichte van de originele set-up. Een 18'' achterwiel erin levert me nog 12 mm op ten opzichte van de grond, dus een totale verhoging van 5.0 cm. Dat is een mooie waarde! Dat tzt voor ook zien te regelen dmv verhogingsbussen.

Enige om het nog in orde te krijgen is een bredere bus laten maken voor de aansluiting van de pro-link op de achterbrug. Weet iemand of er revisiesets voor pro-links te krijgen zijn? wil sowieso dat alles vervangen, historie onbekend namelijk, zodat ik weer met verse lagertjes op pad kan.

Volgende stap: frame en overige delen klaarmaken voor poedercoater: overal boutjes in enzo, balhoofd dichtmaken. Wellicht dat naven en velgen ook die kant op gaan, maar ja dan moet m'n goede voorwiel uit elkaar. dilemma... een nieuwe achtervelg moet er sowieso komen want 18'' nodig. Toch eens kijken naar zwarte Excel? Fraai spul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2018 18:35 #26 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Afrika-Alp met ervaring
Inmiddels via een tip van Ad een RD07 ProLink-systeem op de kop getikt. Dat past allemaal mooi en levert heel veel verhoging op.
Zie foto hieronder. Ik denk dat het in het midden uitlijnen van een 18'' velg op deze naaf t.z.t. nog wel goed gaat komen...

Een overzichtje van mijn meetacties tot nu toe, voor wie het evt. interessant vindt of ooit ook zoiets gaat proberen:

Frame Demper         Achterbrug ProLink verhoging aan achterwiel t.o.v. origineel
TA PD06 ’93 origineel         origineel         origineel         -
TA PD06 ’93 origineel         origineel         TA ’87-’88         + 5 cm (ProLink te smal t.o.v. achterbrug)
TA PD06 ’93 YSS, std inst. AT RD04/RD07 TA ’87-’88         + 2,5 cm (ProLink te smal)
TA PD06 ’93 YSS, + 5mm AT RD04/RD07 TA ’87-’88         + 3,7 cm (ProLink te smal)
TA PD06 ’93 YSS, std inst AT RD04/RD07 AT RD07 + 6,5 cm (ProLink past!)
TA PD06 ’93 YSS, + 5mm AT RD04/RD07 AT RD07 + 7,5 cm (ProLink past!)

ik ga dus voor de vetgedrukte combinatie

Nu overal nog nieuwe lagers voor bestellen en dan de boel naar de poedercoater/spuiter
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2018 18:44 #27 door kees
Beantwoord door kees in topic Afrika-Alp met ervaring

(..) Ik denk dat het in het midden uitlijnen van een 18'' velg op deze naaf t.z.t. nog wel goed gaat komen...


Anders ermee naar Haan Wheels. Die kunnen ook je spaken custom aanmaken en hem op die manier uitlijnen in verhouding naaf/middenlijn motor.


Als je je velgen nog Hi-quality Honda licht-goud geanodiseerd wilt hebben geef je maar een gil!  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2018 19:26 #28 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Afrika-Alp met ervaring
Ja, ga ik sowieso laten doen. Fietswieltje spaken is nog wel te doen maar motorfiets begin ik niet aan.
Als t budget t toelaat ga ik wellicht voor zwarte Excel-velgen. Zo niet dan wellicht huidige velgen zwart (laten) spuiten. Nu is t zilver, mooier dan goudkleur wat mij betreft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2018 22:18 #29 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Afrika-Alp met ervaring
Zo, twee maanden gaan hard. Vakanties, veel te mooi weer enzo.

Het kale frame ligt inmiddels al een tijdje bij de poedercoater. Nog niks van gehoord maar dat komt wel.
Afgelopen tijd bezig geweest om het blok te demonteren.

Eerste indruk: ziet er best prima uit voor 25 jr en 150k km.

Paar dingen vallen op: pitting in het contactvlak van de uitlaatklep-tuimelaar van de voorste cilinder, waar deze de nog raakt. Goed voelbare schade, is echt een laagje weg.
Zou dit verband kunnen houden met wat we in de cilinderkop van de voorste cilinder aantreffen: het 'wandje' tussen de inlaatklepveren en het bakje waarin de nokken ronddraaien is bij beide klepveren doorgesleten. Het randje wat langs het gat overblijft is zo dun en bros dat ik er met de blote had metaalsplinters af kon breken.

Klepstelen, -zittingen, nokhoogtes etc. gemeten en dat is allemaal binnen toleranties. Er hoeft dus eigenlijk niet geslepen te worden. Alles mooi schoonmaken en dan de kleppen weer inschuren met pasta.

Wat wel vervangen wordt zijn de distributiekettingen, 'small wedges' stonden op 5,7 en 4,9 mm dus eigenlijk nog niet eens nodig maar wil er weer 150k vanaf zijn.

Volgende stap: onderblok

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2018 22:41 #30 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Afrika-Alp met ervaring
Dat onderblok is toch nog wel een verhaal apart qua demontage, zeker als je geen fatsoenlijk motorbokje hebt gefabriekt. Dat gaan we dus bij het opbouwen eerst eens in orde maken.

Koppeling en vliegwiel demonteren kan best een lomp klusje zijn, zeker als je blok alle kanten op stuitert op je werkbank. Maar goed, oud tandwiel op een dikke stalen strip gemonteerd om de uitgaande as tegen te houden, nieuw aangeschafte slagmoersleutel op de koppeling en het kwam los.

Voor het vliegwiel de Mercedes-wielbout-truc toegepast. Zo stond ik gister voor het eerst van m'n leven bij de Mercedes-dealer.
'ik zoek een wielbout van een MB-truck' '
Voor welke chassisnummer is het?'
'Heeft u iets aan een Honda motorfiets chassisnummer?'
Glazige blik...

Maar goed, wielbout 22 mm x 1,5 mm spoed gescoord, thuis met de dremel aangepast zodat er een sleutel 24 op past. Draaien, geen resultaat... (bij gebrek aan vliegwiel-tegenhoud-gereedschap).

Gelukkig had ik voor vanmiddag al een afspraak bij Ad in Sprundel gemaakt, en die heeft zoiets natuurlijk wél! Vliegwiel lag er zo af, alle bouten uit de carterhelften had ik zelf al verwijderd, maar ja, zie dat blok dan maar eens te splitsen. Die pasbus aan de achterzijde was net zo vastgerot als de bout die er doorheen zat om het geheel in het frame te hangen (en die ik heb door moeten slijpen om de achterbrug te bevrijden).

Gelukkig heeft Ad ook een heteluchtpistool en na wat verhitten was het blok in no time gespleten.

Helaas schade aan de schakelas geconstateerd, blijkbaar ooit de ketting er af gelopen gehad. Heb met de dremel het geheel weer braamvrij moeten maken om de schakelas uberhaupt door de keerring en het lager van de linker blokhelft te kunnen trekken. Dat wordt waarschijnlijk een nieuwe...'

De splines op de uitgaande as lijken ook wat ingeslagen. Nu alles toch open ligt die as ook maar vervangen dan...

Cilinders, zuiger en de cilinderkop-met-gaatjes bij Ad gelaten. Die gaan naar zijn vaste revisiebedrijfje om gemeten en gehoond te worden, verwacht eigenlijk geen verrassingen want het zag er nog prima uit. Hoonsporen waren nog zichtbaar op de cilinderwand, dus hopelijk met nieuwe zuigerveren (evt overmaat) zijn we er.

Samenvattend, wat gaat er aan het blok gebeuren

Cilinders + zuigers meten + honen (uitbesteed)
Alle lagers vervangen (rollagers in carterhelften + glijlagers krukas en drijfstang)
Uitgaande as vervangen (ai, prijzig)
Schakelas vervangen (iets minder prijzig)
Bij Ad ander tuimelaar-assy gescoord voor de voorste cilinder (vriendenprijsje)
Nieuwe pakkingset
Alle keerringen vervangen
Kleppen opnieuw inschuren
Oliepompketting vervangen (oliepomp zelf moet nog uit elkaar, ben benieuwd)
Distributiekettingen vervangen
Nieuwe stelboutjes om de kleppen te stellen (zijn ingeslagen)

En dan de buitenkant onder handen nemen en in de VHT lak spuiten

Maar eerst drie weken weg voor het werk en dan is het alweer half oktober.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2018 18:51 #31 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Afrika-Alp met ervaring
Ik zie al waar ik het blok van het groene gevaarte naar toe kan brengen als straks blijkt dat het een olieboot is....

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2018 20:00 #32 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Afrika-Alp met ervaring
MSD motorbandenservice in Sprundel  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2018 15:28 #33 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Afrika-Alp met ervaring
Zo, terug van weggeweest, 3 weekjes op pad met de stichting, nu dus weer even rustig op het werk.
Aansluitend PR op de Marathon verbeterd dus voorlopig even niet sporten maar bijkomen.

Dat geeft tijd voor de Afrika-Alp. Inmiddels zijn het frame en andere spulletjes terug van de coater, viel best mee: frame, stuur, bagagerek, diverse steunen etc ontlakken, stralen en mat zwart poedercoaten: 170 euro. Alles netjes dichtgestopt, boutjes in de draadgaten enz. Top service van de lokale specialist! Foto's volgen
Van de week verder gegaan met het blok, pakkingen verwijderd, lagers eruit gehaald (op die ene na van foto 2, daar moet ik nog even een verwarm-truc voor bedenken) Wat gaat trouwens het beste, lokaal verwarmen met een heteluchtpistool of de hele carterhelft in de oven/kokend water? Aluminium is volgens mij nogal gevoelig voor warmte dus op beide manieren zou het stalen lager het moeten verliezen en er uit moeten vallen?

bericht van Ad: beide zuigers tonen wat sporen van warmlopen, advies om ze te vervangen. Beide met 4/100 mm nog heel knap in de tolerantie dus cilinders worden alleen licht opgehoond en dan kunnen er weer originele zuigers in. We gaan het zien!

De oliepomp baart me wel zorgen, ik weet niet hoe goed het te zien is maar redelijk wat pitting op de buiten- en binnenrotor en forse loopsporen (ingesleten krassen) op de zijkanten van de buitenrotor. Lag ook best wat zooi op het gaasje. Iemand een idee hoe kritiek dat is?

Volgende stappen: lagers vervangen, blokdelen reinigen/stralen, en onderblok weer in elkaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2018 15:56 #34 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Afrika-Alp met ervaring
Man, tegen de tijd dat jij klaar bent is de mijne ook aan een revisie toe.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2018 16:01 #35 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Afrika-Alp met ervaring
Dan kom je 'm maar brengen! Tegen die tijd heb ik sowieso genoeg geoefend.
(en heb ik wellicht een normale baan en geen andere hobbies meer)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2018 17:28 #36 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Afrika-Alp met ervaring

Dan kom je 'm maar brengen! Tegen die tijd heb ik sowieso genoeg geoefend.
(en heb ik wellicht een normale baan en geen andere hobbies meer)


Moet je wel een grotere schuur regelen, anders word het wel erg knus C:-).

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2018 20:30 #37 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Afrika-Alp met ervaring
Mooie klus zeg, je gaat ver de techniek in.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2018 21:46 #38 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Afrika-Alp met ervaring
Zoals beloofd nog beeld van het frame 'als nieuw'
Staat voorlopig nog even te wachten want ik heb nog steeds ruzie met het blinde lager van de primaire as.
Vandaag de kooi op diverse plekken kapotgeboord, kogeltjes en binnenzitting eruit. Heb alleen geen trekker om de buitenschaal beet te pakken, normale inwendige trekkers zijn allemaal te klein (want bedoeld voor de binnenschaal) Warm stoken levert wel ruimte op maar niet zodanig dat ie er vanzelf uit valt, grrr... morgen verder tobben.

Oja, nog even om de zinnen te verzetten een stukje huisvlijt gemaakt van m'n Afrika-achtertandwiel. Dat miste ik nog in de werkplaats, de tijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2018 14:30 #39 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Afrika-Alp met ervaring
Yes! Ik win.
Stoken en tikken, en nóg meer geduld...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2018 19:12 #40 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Afrika-Alp met ervaring

Yes! Ik win.
Stoken en tikken, en nóg meer geduld...


Zo hebben wij pas een remzuiger moeten 'overtuigen' dat het tijd was voor een revisie. Wat een kutwerk, maar wat fijn als het dan eindelijk lukt he :).

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden