Nieuwe uitdaging XLV750R

29 mrt 2018 06:52 #41 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
Grote inbus heb ik denk ik wel.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2018 15:22 #42 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
Zo, weer wat geleerd van de schokdemper.
Dank Brommie en Jan. En is inderdaad een originele.
De bus ziet er nog perfect uit en geen lekkage gezien. Heb er even wat lucht in geperst en bleef mooi staan. ( 1 bar)
Buitenkant van het huis is wat minder. Maar daar weet ik wel raad mee.  >:D

Even wat pixies van vandaag.

Het frame ontroest en in de primer gezet. Viel eigenlijk reuze mee voor deze oude dame.
Echt roest niet gevonden en ook de lasnaden zijn stukken beter dan menige Alp die op de brug heeft gestaan.

Klaar dus voor de laklaag. ( de bashplate zit er alleen op ter ondersteuning en komt nog aan de beurt.)


Ook de achterbrug moet een opfrissertje.
Echt iets meer aan de hand.



Even ontroest en even gemonteerd. Werkt wat makkelijker.
Shit, de primer is op. Morgen even nieuwe halen. ;D ;D






PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2018 19:09 #43 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Nieuwe uitdaging XLV750R

Als er geen extern reservoir is, is i.d.d. de stikstof en de olie 'gemengd'. Met je compressor gaat dat mogelijk niet lukken. Er gaat stikstof in, en wel (waarschijnlijk) op 16 bar  :)


Even nagezocht, owners manual van de xlv750r geeft luchtdruk aan, max. 4bar, afhankelijk van belading.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2018 19:29 #44 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
Had ook ff gekeken maar zie nergens stikstof staan.
Olie bijvullen is me nog niet duidelijk

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2018 22:59 #45 door kees
Beantwoord door kees in topic Nieuwe uitdaging XLV750R

Oldie doe eens een foto van die vulnippel/overloopding..? Want volgens mij is dat een zeskantje (boutje) waar je niet zoveel mee kan. Daar hoor je zonder speciaal gereedschap niet aan te zitten.


Ik heb alleen dempers met extern reservoir geserviced en daar gaat (tot) 16 bar stikstof in. Die dingen kunnen volledig uit elkaar. En dat gas vullen gaat via een TR413 ventiel (autoventiel) dat onder in het reservoir zit (gas en olie gescheiden door een diafragma).

Lucht kan ook, daar niet van. Maar lucht is temperatuurs gevoeliger dan stikstof (en daarmee inconsistenter w.b. prestatie). Daarnaast is lucht (vanwege zuurstofgehalte) een katalysator bij brand. Ja hoe dan brand? Als dat ding ontploft verneveld de olie en een eventuele ontstekingsbron zal een enorme steekvlam en brand teweeg brengen. Andersom, stikstof is w.b. temperatuusrschommelingen vrij constant en is onbrandbaar (werkt als blusmiddel). Dit is al sinds jaar en dag een veiligheidsvoorschrift.


Staat er echt dat Honda gewoon lucht voorschrijft..?  ::)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2018 23:14 #46 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
Zat nog nergens aan brommie. Morgen ff wat fotos maken.
Wordt eea duidelijker

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2018 12:59 - 30 mrt 2018 13:02 #47 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
Frame vandaag gespoten en staat te drogen. Lekker buiten gedaan in het zonnetje. :-X :-X
Moet minstens een dag of 10 uitharden.



De foto's van de schokker:



Aan de onderkant zit een heveltje voor instelling:( afgebroken helaas maar wel gangbaar )
Meer zit er niet aan Harm.



Halve dag bezig om de bout los te krijgen waarmee de achterbrug vast zit.
Bouten M10 met moeren erop ( de tip van de dag ) breken gewoon af, zo vast zit het spul.
Heet stoken hielp ook al niet.



Omdat het een donor frame is heb ik hem er maar uit geflext, dwz het stukje frame waar hij vast in zit.
Eerst maar eens een paar dagen in de cola.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2018 17:26 #48 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
koppel moer M10

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2018 17:35 #49 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
Idee Jeroen ??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2018 19:50 #50 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
[quote author=Brombeer link=topic=16481.msg161086#msg161086 date=1522357161
Staat er echt dat Honda gewoon lucht voorschrijft..?  ::)
[/quote]

Ja, net als in de voorvork.
Vandaar ook de maximale voor druk van 4 bar.

Ben het met je eensch dat stikstof een stabielere demping geeft. Kun je met die lage druk gewoon vullen met van die patronen. Je hebt maar weinig nodig.

Ik ging voor mn crossdemper (10 bar) voorheen langs bij een welwillende vestiging van euromaster voor een snuifje stikstof.
Sinds twee jaar gebruik ik echter lucht via een hoge druk pompje van een mtb voorvork. Merk eerlijk gezegd het verschil niet (maar dat kan ook door mijn gebrek aan rijkunst zijn).

Groet Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2018 23:24 #51 door kees
Beantwoord door kees in topic Nieuwe uitdaging XLV750R

Hoi Jan en Oldie,


Ik klets soms ook alsof ik de wijsheid in pacht heb, maar dat is natuurlijk niet zo  :D


Ik zie het nu op de foto. Vaak hebben emulsiedempers enkel een zeskantje als afsluiter. Daar kun je niet veel mee en moet je ook verder niet aankomen omdat je nodeloos gas en/of olie kwijt raakt. Maar deezz heeft een vulslang met een TR413 ventiel, inderdaad bedoeld zoals Jan al zei, druk verhogen dan wel verlagen door de gebruiker zelf. Prima verhaal dus.

Dat gegeven van brand is een beetje theoretisch, maar het kan. Je kent allemaal wel 'de vlam in de pan', oliedamp/nevel die spontaan vlam vat. Als de schokbreker lek gaat en de olie verneveld onder druk, kan de hoge temperatuur van het uitlaatspruitstuk bijvoorbeeld al als ontstekingsbron dienen.

Maar, afgezien daarvan, stikstof heeft een lagere uitzettings-coefficient dan 'lucht' (waarvan 78% al stikstof is, lees: dan de overige 21% van de andere gassen in lucht). Dat wil zeggen dat stikstof minder uitzet (of krimpt) onder temperatuurswisselingen. Die wisselingen zijn niet mals, een schokbreker kan onder zware belasting zo warm worden dat hij niet meer vast te pakken is. Je kunt je voorstellen dat de druk in de cilinder ook fors zal zijn toegenomen en de samenwerking tussen olie en gas beinvloed zal worden. Daarnaast mag de druk in de schokbreker een kritiek punt niet overschrijden.

Een schokbreker is ruwweg net zoals een zuiger in je cilinder, een drijfstang (aan je achterbrug) die een zuiger op en neer duwt in het schokbreker omhulsel (in- en uitveren) en zo door frictie warmte veroorzaakt. Rij je op de snelweg, zal er niet veel warmte worden gegenereerd. Maar rij je 2 uur over een wasbord in 50 graden woestijn, zal er veel meer warmte vrij komen. Hoe langer de slag van de zuiger, hoe groter de warmteontwikkeling.

Mijn XR600 had 16 (!) bar nodig. Ik kon met met mijn compressor maar tot 8 bar, maar hij werkte er prima mee. Daarna naar stikstof en kon maar tot 12 bar via de bandenman, maar dat ding deed desondanks fantastisch zijn werk.


Stikstof (tot 12 bar bij de juiste bandenspecialist) is makkelijk voorhanden. Er is dus geen groot beletsel om niet voor stikstof te kiezen. Het is via dat ventiel net zo eenvoudig als je band oppompen.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2018 13:09 - 01 apr 2018 14:04 #52 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
Kleine update|:

Voor behandeling :



Na de ultrasoon behandeling.
Wereld van verschil.





Alleen bij de vlinderkleppen zit nog wat minimale aanslag die er even uitgepoetst moet worden.
Daarna word de bus van de schuiven ook nog even gepolijst.

Wat me opvalt is dat voor beide carbs van de XLV ,  ( 115 ) zowel voor als achter dezelfde hoofdsproeiers in zitten. terwijl in de alp voor en achter verschillen.
Respectievelijk 128 en 130 wat te maken zou hebben met het warmer worden van de achterste cilinder,


mooi heh, 8) 8)





PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2018 16:57 #53 door Martin Visser
Beantwoord door Martin Visser in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
Marien ik heb een passende inbussleutel  en een passende dopsleutel met inbus om de boel los te krijgen.
We hebben wel contact. Gr ,m

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2018 17:29 #54 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
Ik heb nog veel meer advies nodig Martin. Maar dat merk je vanzelf wel.
intussen een inbus besteld en ontvangen van Daytona.

Kijken of het hier mee gaat.
Volgende week eerst de basis voor het frame e.d. opbouwen en  het blok laten lopen.
Daarna beginnen met het over bouwen van de boel.
Misschien op tijd voor het ITT weer klaar


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2018 13:55 #55 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
De bout is eruit en het opbouwen van het nieuwe frame kan beginnen.



De eerste delen zitten er weer aan en ben nog wat zoekende naar de juiste volgorde.
Niet altijd even logisch heb ik gemerkt.

Meteen maar de "poormans mudflap "gemonteerd om de schokker wat schoon te houden.



Zoals je ziet , het begin is er.
Wordt een leuke klus.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2018 15:05 #56 door Paul
Beantwoord door Paul in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
ziet er netjes uit Oldie  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2018 18:08 #57 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
Hij gaat weer als een speer :)

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2018 19:41 #58 door Canis
Beantwoord door Canis in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
Mooimooi. Leuk om te volgen.

Dat ontroesten, met wat/hoe doe je dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2018 15:52 #59 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
@ Canis. Ontroesten is een kwestie van staalborstel in boormachine, schuurpapier, en verder veel geduld.
Na het ontroesten even in de primer gezet.


Vandaag nog even het donorblokje vrij gemaakt. Nu alleen nog het drijfwerk, met name de aansluiting van blok naar cardan.
ff opzoeken hoe dat precies zit.
Er zat heel veel olie in het blokje. Zoveel dat het er bij de peilstok van het blok gewoon uit liep.
In totaal zat er iets meer dan 4 liter in.
Volgens de specs klopt dit wel. 1,2 liter in frame en koeler en 2,8 in het blok zelf.


close-upje van de oliekoeler.


Nu eerst maar even uitrusten onder de zon.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2018 10:21 #60 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Nieuwe uitdaging XLV750R
Goed bezig, Rien! Zo moet ie er dus uit gaan zien... Heb voor mijn rode gezocht naar een alternatieve carburateur, gevonden in de vorm van een Shadow 700. Exact hetzelfde apparaat, veel beter verkrijgbaar maar met een andere productcode.




Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden