Pim's brummert

07 sept 2015 21:43 #341 door GK
Beantwoord door GK in topic Pim's brummert
ik zie niks :'(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2015 08:40 #342 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pim's brummert
Zou nu moeten werken. Weet niet wat google nu weer gedaan heeft maar ik mag niks meer linken :/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2015 11:41 #343 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Pim's brummert
ziet er goed uit  ;) best grappig om te zien dat i.p.v. passende onderdelen te zoeken je het gewoon passend maakt :D wou dat ik dat kon  ;D

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2015 17:35 #344 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Pim's brummert
Moi Warruk Pim,
maar heeft dat verzetten geen invloed op de veerhoek,
Daarmee bedoel ik de plaats en de hoek van de veer ten opzichte van de brug.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2015 18:00 #345 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pim's brummert

Moi Warruk Pim,
maar heeft dat verzetten geen invloed op de veerhoek,
Daarmee bedoel ik de plaats en de hoek van de veer ten opzichte van de brug.


Jawel, maar de schokbreker is ook langer en de achterbrug heeft een andere geometrie. De bevestiging van de pro-link zit op een andere plek.

Dus ik moet een nieuwe pro-link maken  :)

Maar dat komt goed want je kunt gewoon plotjes maken van de indrukking van de veer afhankelijk van bijvoorbeeld de hoek van de achterbrug of de verplaatsing van het achterwiel. Dus door met wat parameters te spelen kan ik iets ontwerpen dat een bepaalde curve volgt  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2015 01:04 #346 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pim's brummert

Maar dat komt goed want je kunt gewoon plotjes maken van de indrukking van de veer afhankelijk van bijvoorbeeld de hoek van de achterbrug of de verplaatsing van het achterwiel. Dus door met wat parameters te spelen kan ik iets ontwerpen dat een bepaalde curve volgt  8)


Om hier nog even op uit te breiden:

Ik heb van beide situaties een modelletje gemaakt in Solidworks en dan kun je heel mooi zien hoe dat spul allemaal beweegt tov elkaar.

Na een beetje gespeeld te hebben met de afmetingen van de pro-link heb ik eens twee plotjes gemaakt van beide situaties (origineel en mijn samenraapsel van onderdelen).

Dan krijg je bijgevoegde curves. Je kunt dus zien dat de indrukking van de schokbreker niet lineair verloopt maar enigszins progressief is (vandaar de naam pro-link 8) ) . Nu de uitdaging iets te verzinnen dat goed werkt én past  :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2015 23:42 #347 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Pim's brummert

Om hier nog even op uit te breiden:

Ik heb van beide situaties een modelletje gemaakt in Solidworks en dan kun je heel mooi zien hoe dat spul allemaal beweegt tov elkaar.

Na een beetje gespeeld te hebben met de afmetingen van de pro-link heb ik eens twee plotjes gemaakt van beide situaties (origineel en mijn samenraapsel van onderdelen).

Dan krijg je bijgevoegde curves. Je kunt dus zien dat de indrukking van de schokbreker niet lineair verloopt maar enigszins progressief is (vandaar de naam pro-link 8) ) . Nu de uitdaging iets te verzinnen dat goed werkt én past  :)

Hou het in Jip en Janneke taal, dan kan ik het ook nog volgen  ;D  Maar weer lekker bezig Pim. Denk dat ik mij Keienvangen maar op kom halen in je werkplaats en dan eens even goed rond te kijken  ;D ;) ;D ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2015 10:04 #348 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Pim's brummert
Ja psies Bill  :). Mooi om te zien dat Pim begrijpt waar hij mee bezig is en de manier waarop hij het benaderd  8). Ik snap er ook niks van  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2015 13:27 #349 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pim's brummert
Ik zal dit weekend proberen een animatie te maken en een jip en janneke uiteenzetting ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2015 21:55 - 13 sept 2015 22:01 #350 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pim's brummert
Ik heb de drie bevestigingspunten (bovenste bevestiging schokbreker, onderste bevestiging schokbreker en de schommelas van de achterbrug) aan het frame ingemeten en gemodelleerd. Voor de originele situatie en zoals hij nu bij mij is.

Vervolgens de achterbrug met bevestiging voor de prolink en de prolink zelf gemodelleerd (ook voor beide situaties).

Je kunt dan zien dat de beweging van de achterbrug via de prolink progressief omgezet word in de indrukking van de schokbreker. Dat word duidelijker als je grafiekjes gaat tekenen.

Door het verdraaien van de ''driehoek'' word de veer dus sneller ingedrukt, de geometrie van de driehoek bepaald de progressiviteit.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2015 21:57 #351 door GK
Beantwoord door GK in topic Pim's brummert
werkt en is duidelijk :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2015 22:30 #352 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Pim's brummert
Tot zover duidelijk ja  :)

Maar hoe weet je nou welke grafiek je (bij benadering?) zou willen bereiken Pim?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2015 22:41 - 13 sept 2015 23:01 #353 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pim's brummert
Dat is nog even tricky ;D

Als ik de XLV schokbreker zou gebruiken dan zou ik proberen de originele curve aan te houden.
Echter, ik heb nu een WP unit uit een KTM adventure. Dus zou ik naar die curve moeten kijken. Maaaarrrrr, mijn motor is geen adventure...

Nu lees ik (suspension bible) dat voor offroad een progressie van 25-32% een goede range is. Dat gaat dan over wheel travel / shock travel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2015 23:52 #354 door kees
Beantwoord door kees in topic Pim's brummert

Je kunt dan zien dat de beweging van de achterbrug via de prolink progressief omgezet word in de indrukking van de schokbreker.


Is dat omdat dat driehoek ding a-symmetrisch is?  ::) (ja)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2015 08:39 #355 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Pim's brummert
Wow, zo wetenschappelijk zie ik niet vaak mensen klussen! Super dat je het zo even benaderd, dan weet je zeker dat je straks iets hebt wat in ieder geval past bij de onderdelen die je bij elkaar scharrelt!!!

Lekker bezig!!!

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2015 20:21 #356 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pim's brummert
Bochten gevonden op het wilde web van de juiste diameter, paar besteld en eens een poging gedaan wat moois te bouwen.

Gaat eigenlijk prima, veel minder werk dan ik had verwacht.  :) Misschien toch ook nog een setje voor de andere Transalp bouwen  ;D
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2017 20:32 #357 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pim's brummert
Tussendoor wat tijd gevonden ook iets aan dit project te doen  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2017 20:37 #358 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pim's brummert
Niet helemaal in (chrono)logische volgore maar ach wat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2017 21:14 #359 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Pim's brummert
Wow!

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2017 19:13 #360 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Pim's brummert
Zo hou je tenminste werk. Inbouwen/uitbouwen weer passen, dan weer uitbouwen.
En ik maar denken dat ik de enige was. 8)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden