Pim's brummert

28 juli 2010 17:39 #61 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Pim's brummert

Alleen, nu hij bokloos is, heb ik, om de ketting te smeren, zo'n beetje 5 meter wegdek nodig..


Hey Brombeer,

Ik heb ook geen middenbok, echter smeer de hele ketting zonder
de motor ook maar voor of achteruit te verplaatsen  ::)  ::)  ::)

Je moet gewoon handig gebruik maken van je jiffy en topkoffer beugel
aan de achter zijde van je motor en je rechterbeen  :o  :o  :o

Steeds het wiel stukje ronddraaien en de ketting inspuiten, fluitje
van een cent al zeg ik het zelf  ;)  ;)

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2010 20:49 #62 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pim's brummert
Ja dat zien we wel hoor. Eerst maar eens zien dat die achterkant omhoog gaat :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2010 16:43 #63 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pim's brummert
Gister geprobeerd het "hoefijzer" te demonteren.

Op onderstaande afbeelding zie je hem afgebeeld in vakje 19.


Helaas zat bout 25 een tikkie vastgerot in bus 20. Doordat de uitlaat ervoor zit en je helemaal onder de motor moet werken maakt het geen mooi klusje :-X
Uiteindelijk vanmorgen met frisse tegenzin toch die bout eruit weten te meppen.
Nu is het zo dat als je dit "hoefijzer" langer of korter maakt je de hoogte van je motor kunt bepalen. Geen verandering in veerweg of de werking van je pro link maar wel grondspeling. Nu is dit ding gegoten dus was ik niet zeker of dit gelast zou kunnen worden. Even nagevraagd en dat was geen probleem.

Vanmiddag een stuk eruit gezaagd en dinsdag gaat hij hem lassen  :)

Meteen even gevraagd of we iets op die bussen kunnen maken zodat ik er een sleutel op kwijt kan. Dat was geen probleem, even de frees erover en voila:



Ook zag ik een hele mooie set kroonplaten met een nieuwe balhoofdpen liggen... :-X :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2010 21:00 #64 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Pim's brummert
Zo, nu weet ik ook meteen wat er met de reclame van m'n baas gebeurd. :)) :)) :))
Ik stuur hem in voor het personeelblaadje  >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2010 22:48 #65 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Pim's brummert

Ook zag ik een hele mooie set kroonplaten met een nieuwe balhoofdpen liggen... :-X :angel:

Jaja...., ga ze dinsdag halen :D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2010 20:25 #66 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pim's brummert
Vandaag weer een boel gedaan 8)

Zo had ik al een mal liggen voor een kuipruit (of eigenlijk meer windscherm  ::) ). Glasvezel gehaald en even iets uit de mouw geschud :))
Nog niet af, ik wil er nog twee lagen overheen maken en uiteraard moeten de randjes nog bijgesneden.



De kuip stond al in de plamuur en was deels al geschuurd, dit maar even afgemaakt en in de filler gezet. Nu strak afwerken dus.
Zijkappen komen morgen aangezien de plamuur nog niet hard was.



En uiteraard de pro link wezen ophalen!

Erg netjes gelast  8)
Morgen haal ik een nieuwe lagerbus, bout kreeg ik er alvast bij.

Stiekum wel even gepast ;D


(Foto van op de wielen is helaas erg onscherp, maak ik nog wel een nieuwe voor later)

Ter vergelijking een oude foto:




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2010 22:02 #67 door kees
Beantwoord door kees in topic Pim's brummert
Nu ik zo naar al dat geweld zit te kijken hè.. ik vind het achterspatbordje van een Alp eigenlijk veel lekkerder dan die van een Twin!

Zou dat passen(d te maken zijn)?

::)




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2010 22:06 #68 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Pim's brummert
Is niet de standaard achterkant die pim erop heeft zitten :)

Lijkt wel bijna een wedstrijdje tussen Pim en mij om de motoren klaar te krijgen  :angel:
Maar ik heb een echte deadline..., Pim niet....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2010 23:24 #69 door kees
Beantwoord door kees in topic Pim's brummert
Hmmzz.. misschien dat PimW weet wat er bij hem achterop zit..?

Deadline of niet.. ik weet wat, behalve de Kuil, in Pim's kleine agendaatje staat..:))

:P



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2010 23:47 #70 door soundive
Beantwoord door soundive in topic Pim's brummert
He Pim, ziet er goed uit. Hoeveel korter is het hoefijzer nu?  ??? En hoeveel hoger de achterkant?
(ik ga je denk ik naapen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2010 00:30 #71 door kees
Beantwoord door kees in topic Pim's brummert
Toen ik bij de limburgse smid kwam met dat ding, zei deze dat gietstaal lassen een dubieuze aangelegenheid is. Dus kocht ik voor de zekerheid zo'n idioot duur ding van AQ.

Pim is bij een bewezen specialist langs geweest en wat ik altijd al dacht, kan dus WEL!

Uiteraard is de las sterker dan het materiaal zelf. Het 'eigen' materiaal, direkt naast de las wat met het lassen mee verhit is geweest, kan bros worden en zal dan ook daar breken. Maar zoals overal, ook in de metallurgische wereld circuleren 'broodjes-aap' die door een leek niet te controleren zijn..

Op mijn Dominator heb ik, om er vanaf te zijn, de bovenste frame-bevestiging van de demper-unit lager weer vast gelast en dat zit ook nog steeds!

Bij een Twin overigens, is 10mm korter, ongeveer 40mm verhoging.

Pim?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2010 18:39 #72 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pim's brummert
De kont is origineel. Ik heb enkel de taartschep eraf gehaald en een enduro lampje gemonteerd. Of het gaat passen weet ik niet, kan straks wel even een foto van de bevestiging laten zien.

Mij is verteld dat je gegoten spul opzich wel kunt lassen, maar dat er soorten zijn. Dit schijnt smeedbaar gietstaal te zijn dus wel te lassen.
Dat stukje is nu 18mm korter wat mij (als ik alles goed opgemeten heb) 46mm extra hoogte geeft.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2010 14:29 #73 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Pim's brummert
Ik heb redelijk wat las ervaring , maar niet zo als dat mannetje van jullie natuurlijk .
Klopt wel het ene gietstuk is het andere niet , maar tijdens de lascursusen die ik heb gedaan inmiddels 20 jaar geleden .
En dit ook inmiddels vele malen in de praktijk ondervonden , de las is eigenlijk nooit het probleem , wel het metaal naast de las , als het kapot gaat is dat naast de las .
Het een en ander heeft te maken met de warmte inbreng in het metaal , de las is veel heter dan het omliggende metaal waardoor ook verschillende krimp/rek ontstaat , en er dus spanning in komt , en er mogenlijk zelf scheurtjes kunnen ontstaan .
Maar goed de man weet wat hij doet en ik hoop voor je dat het heel blijft , anders kan je wel eens een aardige schuiver gaan maken .
Mijn persoonlijke mening , het  komt er bij mij niet onder zo , ik had voor een andere oplossing gezocht , dit hoefijzer is denk ik goed uit staal na te maken en vele malen sterker .
Vind het toch wel een beetje een veiligheids issue , je rijdt er toch ook mee over straat , en als het ding faalt op bv de snelweg kunnen de gevolgen wel eens heel verkeerd zijn ook voor andere weggebruikers .

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2010 18:54 #74 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Pim's brummert
Is die las-spanning er dan niet uit te halen door de boel uit te gloeien?

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2010 20:23 #75 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Pim's brummert
Voor uitgloeien ben je al te laat, de scheurtjes ontstaan al tijdens het afkoelen. Tevens kunnen er veranderingen in de kristalstruktuur van het staal ontstaan (vrijwel zeker), die de boel verzwakken.
Ik ben het volledig met Olaf eens, beter uit één stuk staal laten maken! Als hij mocht breken, zit je in een klap op de grond (of slaat in ieder geval je achterwiel vast in het frame / spatbord).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2010 20:41 #76 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Pim's brummert

Voor uitgloeien ben je al te laat, de scheurtjes ontstaan al tijdens het afkoelen. Tevens kunnen er veranderingen in de kristalstruktuur van het staal ontstaan (vrijwel zeker), die de boel verzwakken.
Ik ben het volledig met Olaf eens, beter uit één stuk staal laten maken! Als hij mocht breken, zit je in een klap op de grond (of slaat in ieder geval je achterwiel vast in het frame / spatbord).


Ow,
ik dacht dat je met uitgloeien de koolstof in het staal verbrandde en het daarom taaier werd? En dat kan toch altijd?
Zo aan de las te zien ligt het materiaal er prima op en is het met de goede stroom verwerkt

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2010 21:00 #77 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Pim's brummert
- Helaas - de koolstof krijg je er niet (noemens waardig) meer uit (hoeft in dit geval echter ook niet) als het metaal vast is.
Uitgloeien (of gloeien) wordt gedaan om de spanningen in het materiaal te verminderen (zeg maar ontharden van het metaal).
linkje : http://nl.wikipedia.org/wiki/Gloeien_(metallurgie)
Met een röntgen foto kan je evt. de scheuren / fouten in de las zien, maar de veranderingen in de kristal struktuur (groei van grotere en daardoor zwakkere kristallen) kan je niet zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2010 21:25 #78 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Pim's brummert
Zal niet ontkennen wat hierboven gezegd word, ik weet dat materiaal het eerste langs de las zal scheuren. Ook weet ik dat verhitten en afkoelen de eigenschappen van metalen kan veranderen.
Toch heb ik hier vertrouwen in.

Niet zomaar omdat ik geen zin heb om een compleet nieuw deel te laten maken (Het is en blijft de mooiste en beste oplossing). Degene die dit gemaakt heeft heb ik duidelijk uitgelegd waar het onderdeel zit en wat het doet. Ook begon ik over mijn twijfels aangezien het gegoten materiaal is.
Hij heeft het goed bekeken en kwam tot de conclusie dat hij dit wel kon lassen en dat dit sterk zou worden.

Voor mij voldoende.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2010 21:36 #79 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Pim's brummert
En ik kan Tim's vertrouwen onderbouwen. Een ieder die met Rudy gesproken heeft en daaruit de jarenlange ervaring kan horen die hij heeft in de racerij weet gewoon dat het goed moet zitten. Hij zal bij enige twijfel nooit toegeven. Zeker ook omdat hij als geen ander weet wat er allemaal kan gebeuren als ook maar het kleinste onderdeeltje faalt.

Toen ik er was, liet hij mij nog de speciale laspennen zien die hij hiervoor nodig had. Dus hij weet echt wel waar hij het over heeft.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2010 22:08 #80 door kees
Beantwoord door kees in topic Pim's brummert
Jaaaa.. bovendien rijdt Rob nu ook met een balhoofdpen die niet op die kroonplaat hoort. Dan geldt voor hem hetzelfde risicoverhaal.

Ik ben het 100% met Olaf's stelling (en zorg) eens. Maar vanuit die gedachte kun je zeker wel aanpassingen maken. In de top van de racerij worden zeer veel componenten met de hand vervaardigd.

(En soms moet je ook gewoon ophouden met kletsen en gewoon DOEN.)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.243 seconden