Gered uit de rimboe

28 dec 2016 14:55 #101 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gered uit de rimboe


Vandaag is de andere kant van het blok aan de beurt.



Ook hier een brandschoon binnenkantje op wat olieresten na.
De kappen hebben wel wat bloemkooltjes, maar daar komen we wel uit.




Ook een begin gemaakt met het ontvetten van het blok en de staalborstel er overheen om een goede basis te krijgen voor het latere spuitwerk.
Nadat alle onregelmatigheden zijn verwijdert, wordt het blok nog een keer helemaal ontvet met Thinner om een goede hechting te krijgen.
Wel een berg werk om in alle hoekjes en gaatjes te komen en uiteraard hoort de onderkant er ook bij.
Maar dit is allemaal noodzakelijk om een mooi resultaat te krijgen. Lak houd nu eenmaal niet op vettigheid.





De beide zijkappen komen later aan de beurt en worden ook pas gemonteerd als het blok er weer in hangt om beschadiging te voorkomen. Verder is het terugplaatsen een stuk gemakkelijker zonder kappen.
Dit geld ook voor de klepdeksels.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2016 15:30 #102 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Gered uit de rimboe
Ziet er alweer stukken beter uit. Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan hè! Krijg je het klepdeksel van de achterste cilinder er op als het blok er in zit om frot je dat er op als je hem nog iets naar voren kunt kantelen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2016 15:47 #103 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gered uit de rimboe
Ik heb dat kunstje al eerder uitgehaald Bram.
Als het blok nog kaal is en de radiateurs zijn niet geplaatst kun je het blok inderdaad zover naar voren kantelen dat je met gemak de achterste deksel met pakking kunt plaatsen.
En verder, Wat denk jij van de roest op die ene bougie. Hoor graag het advies van een pro toch  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2016 17:57 #104 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Gered uit de rimboe
Nah Pro  ::)
Opvallend is dat slechts 1 van de vier bougies roestsporen vertoond en de draad van de andere bougies vettig zijn. Klopt het dat de roestige rechts voor gezeten heeft? Als dat zo is denk ik dat je best weleens gelijk kunt hebben en dat er wat water via de draad naar binnen is gelekt. Soortgelijke sporen zie ik ook bij de uitlaatpoort van de voorste cilinder. Als de zuigers zonder roestsporen (endoscoop) achter te laten op en neer kunnen bewegen dan zou ik ff stationair proefdraaien in de standaard, zonder uitlaat zodat je snel kunt zien of er rottigheid naar buiten komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2016 18:50 #105 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gered uit de rimboe
Klopt, rechts voor en dat gedeelte heeft ook het meest in het weer gestaan.
Droge schroefdraad had ik ook gezien, en zoals je op deze foto kunt zien is het porselein van deze bougie kapot.
Het blok draait zo mooi rond en ook bij de eerste keer rond heb ik geen enkele rare weerstand gevoeld.
Ik vermoed dus dat het wel meevalt



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2016 00:10 #106 door kees
Beantwoord door kees in topic Gered uit de rimboe

En verder, Wat denk jij van de roest op die ene bougie.


Kan zijn dat de uitlaatklep open gestaan heeft (vaak staan er wel meer open). Dan staat die in contact met de buitenlucht via de uitlaat.

Bij crossertjes proppen ze een rubber dop in z'n kont om dat te voorkomen  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2016 15:48 #107 door Longl1
Beantwoord door Longl1 in topic Gered uit de rimboe
Wat en gave fotos Marien Zoiets ook voor de Varadero Dat mis ik wel eens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2016 00:11 #108 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gered uit de rimboe

Zoiets ook voor de Varadero Dat mis ik wel eens


Ik beloof je Leen, als ik er een in de rimboe vind dan......................... ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2017 17:20 - 02 jan 2017 17:23 #109 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gered uit de rimboe
Vandaag het blok er maar weer eens ingeplempt.
Gewoon helemaal kaal dus. Zonder de kappen, klepdeksels en andere snuisterijen.
Uiteraard eerst in de VHT lak gezet. Resultaat zoals altijd prime.





Ook de kleppetjes even gesteld, alhoewel. Geen bijstellen nodig. Staan nog prima.
De klepdeksel kan er op als het blok geheel naar voren is gekanteld. Wel even de bout er vooraf in zetten, want daarvoor is geen ruimte tussen frame en deksel.Meteen even nieuwe klepdeksel pakking ertussen. Voorkomt problemen later.
Uiteraard krijgen de controle dekseltjes een oldtimer tintje  ;D





Waterpomp ook voorzien van nieuwe pakkingen en startmotor en oliefilter geplaatst





Morgen met de kap koppelingszijde en de voorste cilinder aan de slag.
Ook de waterhuishouding komt aan de beurt..





PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2017 17:50 #110 door Derofun
Beantwoord door Derofun in topic Gered uit de rimboe
Werkelijk schitterend! Bedankt voor de updates  :)

Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2017 21:05 #111 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Gered uit de rimboe
Echt genieten dit.

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2017 22:38 #112 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gered uit de rimboe

Echt genieten dit.


Zo heeft met pensioen echt toegevoegde waarde toch  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2017 15:42 #113 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Gered uit de rimboe
Yep, inderdaad. Ik hoef me daar niet op te verheugen, mijn generatie haalt die leeftijd waarschijnlijk niet eens meer of krijgt tegen die tijd de pil van Drion.  ;D

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2017 18:11 #114 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gered uit de rimboe
Vandaag weer wat kleine vorderingen. Het grote werk is gedaan en nu komt het aan op het gefrunnik, gepriegel en andere kleine zaken die toch het meeste tijd in beslag nemen.
Eerst maar eens de deksels.




Nieuwe kettingset dus voortandwiel eerst monteren.




Naahhh, niet slecht toch.



Voor een dergelijk project zou het zonde zijn om slecht materiaal te gebruiken of oude troep terug te plaatsen.
Bedoeling is dat deze motor voorlopig geen groot onderhoud aan de slijtbare delen meer hoeft te krijgen.


Zo, nu eerst een biertje  8)




PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2017 18:20 #115 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic Gered uit de rimboe
Respect Oldtimer. Echt heel mooi wat jij van de motor op de eerste foto's weet te maken.
Als ik toch even mag zeuren; die achterasbout valt enigszins uit de toom.

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2017 18:39 #116 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Gered uit de rimboe
Marien, ik volg dit ook dagelijks, respect hoor hoe jij de zaken aanpakt.  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2017 18:56 #117 door alain
Beantwoord door alain in topic Gered uit de rimboe
Marien,

bij mij zit de achterasmoer rechts. Is er een reden waarom jij die links plaatst?


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2017 19:13 #118 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Gered uit de rimboe
Het wiel moet er zowiezo nog een keer uit, mijn vermoeden is dat Marien de As dan nog eens grondig bewerkt ;)

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2017 19:18 #119 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Gered uit de rimboe

Marien,

bij mij zit de achterasmoer rechts. Is er een reden waarom jij die links plaatst?


Hier zit de moer ook rechts hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2017 19:28 #120 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gered uit de rimboe

bij mij zit de achterasmoer rechts. Is er een reden waarom jij die links plaatst?


Als je ietsie pietsie  ;) beter kijkt zie je dat dit de kop van de bout is.

En Jan je hebt gelijk. Maar ik zal hem een beetje opleuken. Goudkleurig misschien, of zie je hem liever wit  8)

Maar inderdaad. De boel moet nog een keertje los, dus die dingen hebben even geen aandacht.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden