Gered uit de rimboe

19 dec 2016 22:29 #81 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gered uit de rimboe

alles gaat bij die man weer glimmen


Klopt Louis,
Zelfs die kale plek achter bovenop  8)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2016 21:16 #82 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Gered uit de rimboe
maar waar kunde en verstand zit groei niet veel  haar
;) :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2016 13:56 - 22 dec 2016 13:58 #83 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gered uit de rimboe
Weer klein stapje verder.
Het voorwiel aan de binnenzijde onderhanden genomen.  bloemkooltjes eraf en op het kale aluminium zinkspray erop.
De rest is poetsen.

Brembootjes en rubber setje zijn binnen.
Klauwen zitten er weer op.




Dit was ervoor  ;)


Ben nog even zoekende naar een nette manier om de stahlflex er netjes op te krijgen.
Deze manier ben ik niet tevreden.



Met de standaard beugeltjes op de originele plaats komt er teveel zijwaartse spanning op de leiding zelf.
Alternatief is andere beugels.
Denk aan een montageblokje eronder.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2016 14:14 #84 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Gered uit de rimboe
Complimenten en Klasse!
Zeer interessant om te volgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2016 12:36 #85 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic Gered uit de rimboe
Mooi hoor!

Wb de velgen, daar zit ik nu ook over te dubben. Corrosie valt bij mij erg mee, alleen de achtervelg heeft wat rottigheid bij het ventielgat. Ik wil alleen de velgen een andere kleur gaan geven. kun je ze eerst behandelen met zinkspray, daarna weer opschuren en overspuiten met een andere kleur verf? Hecht dat?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2016 13:34 #86 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Gered uit de rimboe
@Turbinerepairdude:  Ik was vorige week bij een poerdercoater en daar lagen ook spaakmotorwielen. Waren netjes zwart gepoedercoat.
Misschien ook een optie ipv zelf spuiten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2016 14:12 #87 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Gered uit de rimboe
zinkspray is een prima basislaag. Ik ken het alleen als basislaag.

Is het ook sterk genoeg als je het niet aflakt met een andere verf?

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2016 17:04 #88 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic Gered uit de rimboe

@Turbinerepairdude:  Ik was vorige week bij een poerdercoater en daar lagen ook spaakmotorwielen. Waren netjes zwart gepoedercoat.
Misschien ook een optie ipv zelf spuiten?


Gecoat met de spaken er nog in?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2016 18:31 #89 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gered uit de rimboe
Ik behandel alleen de binnenkant van de velg. Eerst de rottigheid uitschuren en borstelen.
Daarna de zinkspray op de kale ondergrond. Wel eerst ontvetten. Ik doe dat met thinner.
Als finishing spuit ik daar dan velgenlak op van Motip.

Als ik de buitenkant onderhanden neem, dan komt er geen zinkspray op maar een grondlak. ( primer )
Dan wordt de boel wel licht opgeschuurd om een strak resultaat te krijgen.
Plekken worden opgevuld met 2 componenten aluminium en daarna glad afgewerkt.
Heb dat pas 1 keer gedaan en tot nu toe ( 1,5 jaar later ) ziet het er nog steeds prima uit.

Om indringen van vocht te voorkomen spuit ik vanaf de binnenkant en dus onder het velglint wat kettingspray op de nippels.




PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2016 18:49 #90 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Gered uit de rimboe

Citaat van: Janno op Vandaag om 13:34

@Turbinerepairdude:  Ik was vorige week bij een poerdercoater en daar lagen ook spaakmotorwielen. Waren netjes zwart gepoedercoat. 
Misschien ook een optie ipv zelf spuiten?

Gecoat met de spaken er nog in?

   

ja, dat vond ik wel vreemd, maar heb daar niet verder over nagevraagd. Lijkt me wel een probleem geven als een spaak kapot is en vervangen of gespannen moet worden. Zag er wel mooi uit, dat wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2016 18:55 - 23 dec 2016 18:58 #91 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Gered uit de rimboe
Ik dacht dat coaten met gemonteerde spaken een behoorlijk risico op krom trekken geeft...

www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12795.0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2016 19:09 #92 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Gered uit de rimboe
De ervaring die ik met poedercoaten heb is niet het kromtrekken van metalen delen, maar dat als iets precies past het na poedercoaten net niet meer past vanwege dat laagje dat erop komt.  Misschien dat dat een probleem is met de gaten in de velg en diameter van een spaak. Echter met spaken heb ik geen ervaring, behalve dat ik er mee rond rij ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2016 19:11 #93 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic Gered uit de rimboe
Ik was al niet van plan te gaan coaten, maar zo te zien is dat sowieso geen optie.

Goeie tips oldtimer! Werkt tectyl misschien beter aan de binnenkant om vocht tegen te houden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2016 19:39 #94 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gered uit de rimboe

Werkt tectyl misschien beter


Geen ervaring mee, maar het lijkt me een plakzooi te worden.
Bedoeling is alleen om rond de nippels het vocht weg te houden. Als het daar tussen de velg en de nippel blijft zitten krijg je daar de corrosie van.
Mooi te zien bij de wielen van de rimboe alp. De kant die beneden stond heeft wat corrosie, terwijl de rest van de velg helemaal schoon is.
Daar waar vocht blijft zitten treed dus die rotting op.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2016 21:31 #95 door kees
Beantwoord door kees in topic Gered uit de rimboe

Om indringen van vocht te voorkomen spuit ik vanaf de binnenkant en dus onder het velglint wat kettingspray op de nippels.

Goeie tips oldtimer! Werkt tectyl misschien beter aan de binnenkant om vocht tegen te houden?


Precies dat. Ik gebruik al sinds het begin der tijd ML-spray (Valvoline bijv.). Onder het velglint, en daarna van buitenaf op de spaakbutts. Het trekt er tussenin. Afnemen met een doekje.

Ik lever voor een bandenwissel enkel mijn wiel steeds in, en dan kan ik al die conserveringskarwijtjes mooi elke keer uitvoeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2016 15:08 - 27 dec 2016 17:12 #96 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gered uit de rimboe
In plaats van uitbuiken, vandaag een beginnetje gemaakt met het blokje.
Was nieuwsgierig wat ik zou tegenkomen. en vooral of het nog draaiende was.

Eerst maar eens in een werkbare positie brengen.



Daarna de gebruikelijke procedure om al het achtergebleven kruipend gespuis te laten vertrekken.



De bougietjes er uit en de kleur lijkt me goed. Bij een van hen maak ik me een beetje zorgen om de roestvorming aan het uiteinde.
Lijkt erop dat er wat water in heeft gestaan.



Daarna de dynamo zijkap eraf en het blokje ronddraaien, nadat de cilinder even wat wd40 heeft gekregen.
Draait vlekkeloos , ook alle kleppen werken keurig mee en de volgende stap wordt dan de compressie meten.
Controle of er misschien zuigerveren vast zitten



De nokkenas kettingspanner is nog in prima staat. De hoogte van de indicator geeft nog 5 mm aan dus nog lang niet aan de service limit.
Omdat het blok lang stil heeft gestaan ziet alles er nog nieuw uit. Maar ondanks dat is aan de toestand vanbinnen goed te zien dat hij goed onderhouden is qua vloeistoffen.
Ik heb ze wel bijna zwart gezien vanbinnen.




Ook de achterste cilinder hetzelfde en ook hier weinig aanslag of zorgwekkende zaken.





Waterpomp er even uit en ook dat ging zonder problemen.
Meestal op deze plek zit de boel muurvast en zwaar geoxideerd.



Toevallig van de week iemand geholpen met een stator. Zag er heel anders uit dan deze.
Dit is de kleur die hij hoort te hebben. Hoe donkerder hoe meer en zwaar belast.
De meeting bij deze leverde 0,6 Ohm op tussen de wikkelingen en voor alle gelijk.




En als je toch aan het meten en voelen bent is de uitgaande as ook van belang.
De meeste van ons zullen het wel herkennen. Keurige as met nagenoeg geen inslag op en rond de spiebanen.



Vind het wel genoeg voor vandaag.
Morgen de andere kant aanpakken.






PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2016 20:10 #97 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic Gered uit de rimboe
Goed bezig Oldtimer! Boeiend project om te volgen. Het blokje ziet er zeer goed uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2016 10:21 #98 door Robin66
Beantwoord door Robin66 in topic Gered uit de rimboe
Netjes ziet dat eruit zeg... Mooi Marien, dat is geluk hebben. Voor hetzelfde geld zag dat blok er veel minder uit..... Heb je al een beetje zicht waarom die ene bougie roestvorming heeft en wat je daar verder van ziet in het blok??

Succes!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2016 14:08 #99 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Gered uit de rimboe
8) ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2016 14:32 #100 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Gered uit de rimboe

icht waarom die ene bougie roestvorming heeft


Nee, Voor zover ik kan zien door het bougie gat met de zuiger in de bovenste stand geen rare dingen gezien.
wil nog wel even met een endoscoop kijken. Verwacht er eigenlijk niet veel van.
Ding heeft wel bijna 3 jaar buiten in de regen gestaan, dus er zal best wat vocht hier en daar zijn binnengedrongen.
Ik verwacht eigenlijk dat het langs de schroefdraad is getrokken omdat er in het bougie gat water heeft gestaan.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden