Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

11 jan 2016 13:39 - 11 jan 2016 15:05 #761 door Cas

De Franse website http://www.moto-station.com heeft de CRF1000L Africa Twin getest en een vergelijk gemaakt met 2 concurrenten.
Op 6 januari met de Yamaha XT1200ZE Super Tenere. Zie http://www.moto-station.com/article17416-comparatif-africa-twin-vs-super-tenere-duel-de-legendes.html
Op 8 januari met de BMW R1200GS. Zie http://www.moto-station.com/article17417-comparatif-honda-africa-twin-vs-bmw-r1200gs-le-boxer-au-tapis.html

Nu spreek ik geen woord Frans, maar in de staatjes van de conclusies valt me wel iets op.

In het vergelijk met de Yamaha krijgt de Africa Twin 52 punten, en is daarmee de 'winnaar' in het vergelijk.
In het vergelijk met de BMW krijgt de Africa Twin ineens 51 punten, en is daarmee de 'verliezer' in het vergelijk.

 

De verschillen zijn minimaal, maar toch. Heeft deze site het niet zo met Japanners en een voorkeur voor BMW of ... ??


agrément = "behaaglijkheid" een behaaglijk en aangenaam gevoel gevend.
performances = prestaties
tenue de cap = onderhoud
agilité = souplesse
freinage = remmen
ergonomie = ergonomie (“Ergonomie streeft naar het zodanig ontwerpen van gebruiksvoorwerpen, technische systemen en taken dat de veiligheid, de gezondheid, het comfort en het doeltreffend functioneren van mensen wordt bevorderd.”)
haute selle = hoog zadel
confort = comfort
fabrication = productie
equipement = uitrusting
prix = prijs

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
11 jan 2016 13:46 #762 door ErBoDero
Beantwoord door ErBoDero in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

... zit er ook erg veel plastic aan als "afscherming" ....


Vergis je niet in de kwaliteit van sommige kunststoffen, zeker als ze ook nog eens goed geplaatst zijn.



Voor de ongeduldigen:
crash op 0:48 min., begin nadere beschouwing op 1:13 min.

 

Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser
Discussie gesloten.
11 jan 2016 13:49 #763 door Acy
Foutje van onze Franse vrienden , bij "performance" krijgt de AT bij de ene kolom 4 sterren en tegen de GS 3 !!

Strekking van het hele Franse verhaal is : rijdt je veel, met duo passagier en nooit onverhard is de GS de betere keus en de
XT trouwens ook. Wil je meer fun en een multi inzetbare motor is de AT de beste , wat ook logisch is , want bij een multi functionele
machine is nooit alles Super . 8)

Grace under Persure
Discussie gesloten.
11 jan 2016 15:30 #764 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
ik ben van de zomer met de varadero op een onverhard weggetje nog tegen de keien geklapt en daar heeft de kunststof carterbescherming aan de zijkant ook heel goed werk gedaan, paar krassen en dat was het,kunststof pelicase zijkoffer ook nauwelijks beschadigd, terwijl je dan toch met 325kg omver gaat. De kracht van kunststof zit hem er toch in dat het flink kan vervormen voordat er iets stuk gaat.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024
Discussie gesloten.
11 jan 2016 20:46 - 11 jan 2016 20:56 #765 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
De "carterbescherming van de TA 650 is ook plastic, maar het wil wel barsten....  Bij Aluminium komen er deuken in, maar die zijn weet uit te deuken en het is prima te lassen, dat zie ik bij een TA650 pan niet echt zitten.
Maar op veel plekken is (goed) plastic prima, roest nooit en weegt weinig !  :)

De testen van dat Franse blad zijn gebaseerd op een aantal punten, als je de punten meer off-road georiënteerd maakt, wint een andere motor, de CRF...;

* 95 PK is offroad beter dan 100+ (GS/tenere)
* Uitrusting van een GS (complete kerstboom aan stangetje-zooi) is altijd "rijker" dan een andere motor
* Het comfort is met (te) zachte GS vering "beter", op de weg, in terrein moet je met een GS beslist niet komen, levensgevaarlijk.
* Vooral de Tenere is een verschrikkelijk zware en rauw lopende motor, mijn broer gaat zijn XT 1200 hierom inruilen op een CRF1000.
* Zadelhoogte beoordelen is voor die kleine Franse mannetjes anders dan voor ons Nederlandse kerels... :angel:

Kortom, je kunt het zo samenstellen dat die @*$-BMW wint, maar je kunt de CRF net zo goed vergelijken met een Indian Scout, de afwijking is niet veel groter. ???

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110
Discussie gesloten.
11 jan 2016 21:24 #766 door Cas

BMW wint


Is maar hoe je het bekijkt.

Agrément wint de twin
Agilité wint de twin
Ergonomie wint de twin

Voor mij persoonlijk zijn dit 3 zeer belangrijke punten en betekend dat je je op de twin erg snel thuis voelt en dat het een zeer prettige motor is om op te rijden. Voor mij is de twin dus de winnaar en scoort Honda hoger dan BMW.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
11 jan 2016 21:51 #767 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

* 95 PK is offroad beter dan 100+ (GS/tenere)


Dat argument begrijp ik nooit zo goed  :-\. Als je er 100 hebt, dan heb je er óók 95, dan gebruik je die laatste 5 peekaas toch gewoon niet  ::)

Als je nou zegt dat je aan 95pk genoeg hebt dan ben ik het met je eens. Maar goed, ik heb zelf aan de 50 of 55 ofzo van mijn Alp ook al genoeg. Harder dan 80km/u ga ik onverhard zélden, dat kun je met 25pk ook wel halen.

Wat ik wél lekker vind aan mijn GS is het giga koppel wat er mooi lineair uit komt rollen. Dat maakt dat je 'm op het onverharde heeeerlijk gecontroleerd uit kunt laten breken  8) Dat je daarbij misschien maar de helft van de 115 beschikbare pk's gebruikt vind ik totaal oninteressant  :)

En verder: who cares wat zo'n Frans motorblaadje schrijft  ::) Het gaat er toch om wat je zelf ervaart  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
11 jan 2016 22:39 #768 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Geert, varadero carterbescherming is van abs, en niet van het harde plastic als bij alp, dat gaat niet scheuren. en die tenere van je broer is daar iets mis mee? hele volksstammen zijn erg tevreden over die motor, zelfs offroad ondanks het gewicht

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024
Discussie gesloten.
11 jan 2016 23:19 #769 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Mmmmm ik stond dit weekend op de motorbeurs in Calgary, en dit was de officiele lancering van de AT voor Canada.
2 stuks aanwezig - een rooie op noppies op 'n brok piepschuim en 2 grijze. Ook dat opengewerkte blok stond er.

Ik val maar met de deur in huis - ik vond 'm 'in real life' best tegenvallen.
Op de foto's lijkt het een heel heftig ruig ding - spicy zeg maar.
In 't grijs op wegbandjes zonder enige opties d'rop..... vond ik 't een V-strom-clone met spaakwielen. Zeer braafjes.

Als je een 990-R ziet, dan is dat een heftig apparaat.
Als je 'n F800GS ziet, dan ziet dat er best stoer uit.

Ik zou heel graag de Witte/Rode AT zien met 'n stoere carterbak (jaja, die iconische ronde gaten moeten er dan ook in!), vieze noppige bandjes, een afgeragde GPS op 't stuur en een Giant loop over 't zadel - denk dat het dan een heel andere fiets is om te zien!

Dit is niet om een knuppel in t hoenderhok te gooien of een zeikerige discussie te starten over wat wel/niet mooi is - maar ik ben heel benieuwd of mensen mijn eerste impressie delen.

... was ooit lid ...
Discussie gesloten.
11 jan 2016 23:23 #770 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
wat jij wilt zien Daan komt toch vanzelf als dat ding eens bij klanten terecht komt, ff geduld

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024
Discussie gesloten.
11 jan 2016 23:29 #771 door Cas

wat jij wilt zien Daan komt toch vanzelf als dat ding eens bij klanten terecht komt, ff geduld


Dat ligt aan de klant Arthur, als dat ding bij mij terecht komt ga je dat echt niet zien hoor ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
12 jan 2016 00:05 #772 door kees

..als dat ding bij mij terecht komt ga je dat echt niet zien hoor ;D



Als dat ding bij mij terecht komt zal het het echt wel meer zó uit zien  :)


Bijlagen:
Discussie gesloten.
12 jan 2016 00:32 #773 door Cas


Als dat ding bij mij terecht komt zal het het echt wel meer zó uit zien  :)



◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
12 jan 2016 02:56 #774 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Juist ja - die spaghettislierten langs 't blok nog ff wegwerken en 't is een superruig ding!

En dit uitlaatpijpje is ook wel stoerder dan die glimmende oliedrum die d'r nu aan hangt. Al begon ik dat aan m'n RD07 uiteindelijk mooi te vinden :-D



... was ooit lid ...
Discussie gesloten.
12 jan 2016 07:44 #775 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

Hoe zit dat met DCT en, eh, niet-DCT? Word het blok er breder van? Vroeg me af of dat een in/aanbouwsel is of echt een ander blok (heb me er niet echt op ingelezen).


Blok wordt van een DCT NIET breder, heb dat eerder in de documentatie van Honda gelezen.
Discussie gesloten.
12 jan 2016 08:48 #776 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Interview met de ontwerpers van de nieuwe Africa Twin (die onverstaanbare gasten in een van die teaser filmpjes  :)) ):

Bijlage:

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.
Discussie gesloten.
12 jan 2016 12:09 #777 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

Blok wordt van een DCT NIET breder, heb dat eerder in de documentatie van Honda gelezen.


misschien de totale breedte niet maar op de plek waar het dtc zit is hij wel breder

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024
Discussie gesloten.
12 jan 2016 22:18 #778 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Ja klopt, op het rechter carterdeksel (koppelingkant) zit een extra uitstulping, niet heel breed, centimeter of 3 a 4 schat ik.

Was vanmiddag bij Motoport Den Bosch en daar waren ze net afgeleverd! 4 stuks, géén DCT exemplaar er bij  :-\
Ze wisten het nog niet zeker, maar wsl is er 1 van die 4 bedoeld als demo  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:
Discussie gesloten.
12 jan 2016 22:35 #779 door Zeegie
Beantwoord door Zeegie in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Wwwaaauuwww dan krijg je de kriebels als je daar tussen loopt..  :D

Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.
Discussie gesloten.
13 jan 2016 10:04 #780 door ErBoDero
Beantwoord door ErBoDero in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

Ja klopt, op het rechter carterdeksel (koppelingkant) zit een extra uitstulping, niet heel breed, centimeter of 3 a 4 schat ik.

Was vanmiddag bij Motoport Den Bosch en daar waren ze net afgeleverd! 4 stuks, géén DCT exemplaar er bij  :-\
Ze wisten het nog niet zeker, maar wsl is er 1 van die 4 bedoeld als demo  8)


met DCT


en zonder

Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden