Mooie hé, Marketing
Enige wat de Africa Twin en Dakar winnaars met elkaar gemeen hebben is dat er een X en een R in de typenaam staan.
Als een XLV iets anders is dan een XRV dan is een NXR zeker iets anders als een XRV
Helemaal correct Danny!
Met dien verstande dat de XLV750R-HRC specifiek voor rally's als de Dakar werd ontwikkeld om tegenwicht te bieden tegen het geweld van de BMW R80GS Dakar.
Een succes werd het avontuur niet... We hebben er wel een mooie klassieker aan over gehouden.
Maar dat maakte Honda eind jaren '80 goed met de NXR; die net als de XLV750R specifiek voor de Dakar is ontwikkeld.
De Africa Twin was gewoon een derivaat en heeft
niets met de Dakar of een rallyraid te maken, hoe zeer Africa Twin liefhebbers daar ook in blijven geloven.
De eerste Africa Twin XRV650 had een (licht) gemodificeerd Transalp XL600V frame en het motorblok van de NTV650 Revere. Das pas rally gericht
Maar nu deze nieuwe CRF1000X. Die zal als toevoeging wel degelijk de naam 'Africa twin' meekrijgen, dus voor het clubmotorsortiment is dat enorm goed.
Denk voorzichtig dat deze motor ook een belangrijkere bijdrage voor het voortbestaan van de TCN gaat worden dan dat de Crosstourer of de Dominator ooit zullen worden.
Wellicht wel een reden om eindelijk eens na te denken of die naam 'Transalpclub' de lading nog wel denkt... Vindt 'Honda True Adventure Club Nederland' wel lekker bekken... >
Vooraankondiging voor de ALV staat in de Transalper die vandaag in de bus is gevallen, dus be my guest. Heb in januari wat beters te doen... iets met een nieuwe dikke allroad met volledige 'adventure' accessoire- uitrusting op een exotische plek... :-*
Planning Honda:
Begin 2015 persintroductie met een pre-productie serie op een exotische locatie.
Medio juli 2015 start productie.
Medio september 2015: uitlevering eerste productiemodellen bij de Honda dealers.
Gewicht: rond 200kg (rijklaar), 70Kw/95PK, en... 100Nm koppel.
Er komt een volledig nieuw ABS systeem op die, uniek voor Honda, UITSCHAKELBAAR zal zijn.
En om de puristen helemaal blij te maken... 21"/ 17"
Insider heeft het over twee versies, een pure allroad versie, en een meer 'toer' georiënteerde versie. Dit is echter (nog) niet bevestigd.
Prijsindicatie: vergelijkbaar met de 'oude' Varadero, of de huidige DL1000V V-strom. Verwacht wordt een vanafprijs rond €12.000,- / 13.000,-
Op de stand lijkt 'ie naast een 'oude' NXR behoorlijk hoog, wat je van de Crosstourer niet kan zeggen.
Ik ben voorzichtig wel heel optimistisch, maar vooral ook nieuwsgierig naar hoe het blok zal bevallen. Die is immers geheel nieuw - geen afgeleide van de NC750 serie - maar gezien de ontzettend positieve testervaring van de langeduur NC700 in Motoplus (50.000 km) kán het haast niet misgaan... De tijd van een conventionele, degelijke Honda V-twin in een allroad lijken in ieder geval voltooid verleden tijd.