Als bij jou schakelen met een knopje of met je voet het verschil maakt tussen wel of niet plezierig motor rijden is het denk ik tijd voor een nieuwe hobby.
Oh...hmm. Geldt dat (tijd voor een nieuwe hobby) ook als je voorkeur hebt voor:
- een 2-pitter ipv een 4-pitter
- een v-twin ipv paralel-twin
- 600cc ipv 1600cc
- noppen of straatbanden
Met alle respect, motorrijden ís en blíjft een emotie. Die emotie is volgens mij voor ieder vrij om in te vullen naar persoonlijke voorkeur. Immers, Arthur, jij rijdt toch zelf ook op een Varadero? Je zou toch ook niet gelukkig worden als ik die morgen voor je omruil met een Goldwing? Als je dat niet prettig vindt, hoef je toch geen nieuwe hobby te zoeken?
Het argument dat de motor geschikt moet zijn voor verre reizen en dus simpel moet zijn begrijp ik ook niet zo....alsof ze in de rest van de wereld achterlijk zijn en nergens onderdelen verkopen.
In Namibië hebben ze niet op iedere hoek een onderdelen-shop (van het juiste merk). Dat ze daar de allernieuwste onderdelen niet of veel moeilijker kunnen leveren, heeft niets met "achterlijk" te maken. Sterker nog, ik denk juist dat het heel slim is dat ze zich in Namibië of Mongolië niet op die twee boeren en een paardekop uit Nederland richten.
En op een verre reis op onbekende wegen kan dat abs misschien nog eens net wel jou lijf en je motor redden, terwijl je daar met die simpele xt500 zou zijn verongelukt.
"Als de ABS jou het leven gaat redden, zegt dat in de meeste gevallen meer over jou dan over de techniek." - (copyright 2012, mijn instructeur)
Daarnaast vraag ik me af of je in verre oorden écht iets hebt aan je ABS, tractioncontrol en hele reutemeteut. Dan nóg blijft het persoonlijke voorkeur... en emotie.