Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

23 jan 2016 13:48 #861 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Dan nóg vind ik het absurd veel centjes voor die valbeugel & mistlampjes  >:(. Hélemaal met Geert eens vwb de accessoires! Ik zou 'm kaal bestellen, nou ja, mét ABS dan wel en misschien wel een DCT  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
23 jan 2016 13:58 #862 door PimW
Serieus, waar zit dat em in? Gewoon omdat het kan of ?

:P
Discussie gesloten.
23 jan 2016 14:16 #863 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Dat die acc. zo duur zijn bedoel je Pim? Geen idee  :-\ Persoonlijk vind ik het een belediging van de klant  >:(

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
23 jan 2016 14:27 #864 door PimW
Bijvoorbeeld bij Touratech kost een sumpguard 245 euro oid, maar dan krijg je twee rvs brackets, een alu bechermplaat en bevestigings materiaal (incl twee kunststof afwerkingsstrips).

Dat met ontworpen worden, gesneden, gezet en gelast. Ik vind dat geen slechte prijs, even terzijde of het functioneel/mooi is enzo.

Tenzij ze VisionX dakar spec led lampen bijleveren vind ik de prijs een beetje aan de hoge kant, subtiel verwoord  ;D Ben inderdaad benieuwd waar dat vandan komt, of ze vanuit Honda wbt accesoires vanuit een ongunstige positie handelen (kost het ze zoveel meer om die spullies te maken??) of is het zo dat er op de motorfiets zelf gewoon te weinig verdient word.
Ik weet dat in de machinebouw regelmatig machines verkocht word waarop maar net de onkosten terugverdient worden (soms nieteens). Geld verdienen doet men met de after-care en spareparts...


Discussie gesloten.
23 jan 2016 14:28 #865 door Cas
Het zal allemaal wel te maken hebben met de ontwikkelingskosten.
Kijk eens wat voor een leuke auto je kunt kopen voor die 16.000 euro. Daar zitten veel meer onderdelen op en is dus ook veel duurder om te maken. Er worden er echter veel meer van verkocht dan van die motorfiets van 16.000 euro dus de ontwikkelingskosten per exemplaar zijn lager. Zal met acc ook wel zo zijn denk ik.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
23 jan 2016 16:41 - 23 jan 2016 16:44 #866 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
het hebben van een motorfiets is geen noodzaak meer geworden maar 1 van luxe en bij luxe hoort ook een prijs die die zekere exclusiviteit uit straalt

kijk eens terug in de tijd wat  de XRV 750 V  in 1999 koste..... 23.999 gulden
en dat was destijds ook geen katte pis

we zijn nu 16 jaar verder en met een gemiddelde inflatie van ca 3 % valt het vanuit die visie niet tegen.
overigens is de techniek zoals deze  in de twin wordt gebruikt ook al weer een beetje outdated ofwel in eerdere modellen al geintroduceerd(NC 750 X DCT,
maar er is nu wel een verschil.

de nieuwe africa twin is ook over de sloot gepresenteerd wat de verkoop zonder meer een boost zal geven
ter vergelijk in  2015 haalde  Honda  in Nederland slechts een 9e plaats  met de  Honda NC 750 X (incl. DCT) .
men verkocht 198 van.
en dat was hun best verkopende model!!
rekening houden dat deze twin dus haast een ruime factor 2 is van de prijs waar destijds de NC 750  X is weggezet  ben ik afwachtend wat de markt gaat doen
tot op heden is de BMW GS  nog steeds de best verkopende motorfiets.(676)
en ik denk niet dat dat op korte termijn gaat veranderen
Discussie gesloten.
23 jan 2016 17:33 #867 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Ik weet het niet Ad, Honda gaat zijn klanten voor deze Twin toch voornamelijk uit de 'GS' (lees: andere merken allroad rijders) halen en niet zozeer, zoals jij al eerder opmerkte, vanuit hun eigen gelederen (lees: TCN leden)  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
23 jan 2016 17:54 #868 door Cas
Maar wat is de doelgroep van de GS en wat is de doelgroep van de AT?
Ik denk dat de doelgroep van de GS meer toer en minder offroad is en de doelgroep van de AT meer offroad en minder toer is.
Als dat dan zo is dan zal een GS rijder niet snel overstappen naar een AT.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
23 jan 2016 18:41 #869 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Honda richt zich denk ik meer op het jongere publiek. De nieuwe generatie all-road rijders, die de GS toch een beetje zien als een ouwe heren fiets.  >:D :P

Jonge GS rijders zullen misschien overstappen, oudere niet.

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
Discussie gesloten.
23 jan 2016 19:18 #870 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Hoe het met doelgroepen zit weet ik niet, maar jonge GS rijders zijn er nauwelijks  ;D. En ook bij de TCN slaat de vergrijzing toe trouwens  ;)

In zijn algemeenheid zal:
1) De AT koper wat ouder, lees: financieel draagkrachtiger zijn.
2) Het gros van de nieuwe AT's zal, nét zoals het gros van álle dikke allroads, het asfalt zélden verlaten. Het gaat om de uitstraling, niet om wat er écht kan  :)

Voorlopig ken ik meer GS'ers die deze nieuwe Twin daadwerkelijk gekocht hebben dan Honda rijders!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
23 jan 2016 19:42 #871 door Cas

Het gaat om de uitstraling


Daarom heb ik ook mijn Dero gekocht, ik vond die "Dakarlook" altijd al mooi maar goed, die heeft de GS ook.
Hoe dan ook, het gaat dit jaar erg druk worden op Marktplaats met al die GSen, dat drukt de prijs ::)

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
23 jan 2016 23:40 #872 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Op de motorbeurs van Brussel stond een exemplaar volledig aangekleed door Touratech. Uiteraard niet goedkoop maar wel steeds mooi afgewerkt

www.facebook.com/photo.php?fbid=10206008...e=3&relevant_count=9

still no angel found who flies at the same speed
Discussie gesloten.
24 jan 2016 01:03 #873 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Ik verwacht zeker dat veel GS rijders de overstap zullen gaan maken,immers daar zijn er inmiddels meer dan genoeg van
De echte BMW rijder zal echter zeer merk zeer trouw blijven.
Ik merk het in de werkplaats
van vader op zoon en dochter
Tijdens een borrel uurtje scoor je nog steeds meer aandacht als je kunt roepen dat je een BMW rijdt
Dit heeft nog steeds meer ster allure dan een hondaatje
terugkomend op de vraag waar gaat honda zijn klanten vinden...zonder meer bij de bike hoppers die telkens iets nieuws willen proberen
vandaag BMW morgen Honda en misschien later weer KTM
en dat is enkel nog weggelegd voor een kleine groep met een grotere beurs dan ik.
Discussie gesloten.
24 jan 2016 14:33 #874 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Leuke discussie. Ik zie het zo: over een paar jaar wordt de 2e hands markt overspoeld met GS- en. Simpelweg omdat de gemiddelde GS rijder dan 58+ is, en deze motorfiets niet meer kan handelen. Veel te veel gewicht, zweet op je rug bij het achteruit duwen van de motor uit de garage. Het niet durven draaien op een weggetje etc etc. Ik denk ook dat veel brokken ontstaan omdat de steeds grotere en zwaardere motorfietsen (GS, Ktm-s) de rijders de baas zijn, ook qua pk-s en Abs. Door extreme remcapaciteit gaan rijders onderuit.

Zelf ben ik ca 45 jaar, maar hoe licht en fijn stuurt mijn AT uit 1997 na 10 jaar een K-100. Sterker nog, ik heb een TA uit 1987 erbij gekocht, wat rijdt dat leuk. Altijd controle en toch strak sturen.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Discussie gesloten.
24 jan 2016 15:00 #875 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
als je een alp uit 87 strak vind sturen....dan ben je pas echt oud ;D. moderne fietsen zijn juist bijna niet meer onderuit te remmen, alle elektronica zorgt er voor dat je overeind blijft. en een moderne gs weegt net zoveel als je oud Africa twin

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024
Discussie gesloten.
24 jan 2016 15:00 #876 door Cas

Leuke discussie. Ik zie het zo: over een paar jaar wordt de 2e hands markt overspoeld met GS- en. Simpelweg omdat de gemiddelde GS rijder dan 58+ is, en deze motorfiets niet meer kan handelen. Veel te veel gewicht, zweet op je rug bij het achteruit duwen van de motor uit de garage. Het niet durven draaien op een weggetje etc etc. Ik denk ook dat veel brokken ontstaan omdat de steeds grotere en zwaardere motorfietsen (GS, Ktm-s) de rijders de baas zijn, ook qua pk-s en Abs. Door extreme remcapaciteit gaan rijders onderuit.

Zelf ben ik ca 45 jaar, maar hoe licht en fijn stuurt mijn AT uit 1997 na 10 jaar een K-100. Sterker nog, ik heb een TA uit 1987 erbij gekocht, wat rijdt dat leuk. Altijd controle en toch strak sturen.


Uhhhh James, het rijklaar gewicht van de GS is 238 kg en van de AT 228 kg, dat ga je dus echt niet merken.
En als de discussie over gewicht en handelbaarheid moet gaan dan zijn het niet alleen GSen maar vooral Varadero's die een stevige plaats op Marktplaats krijgen want die zijn pas echt zwaar.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
24 jan 2016 15:12 #877 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Mag ik als topicstarter vragen om een apart topic over BMW versus Honda rijders te starten? En dit topic concentreren op alles wat met de nieuwe AT te maken heeft?

;D

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.
Discussie gesloten.
24 jan 2016 15:18 #878 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Zoals deze vervangende uitlaat op de AT:

[youtube]KfLntMfRxCA[/youtube]

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.
Discussie gesloten.
24 jan 2016 17:08 #879 door arne
De prijsstrategie van de accessoires van de nieuwe AT zijn op z'n minst interessant te noemen, maar niet opzienbarend. Ik denk dat Honda inzet op het feit dat het gros van de grote allroadrijders die nieuw koopt, de accessoires bij de dealer bijbesteld. Er zullen niet veel Honda dealers ook Touratech dealer zijn en zoals eerder gezegd, zullen de meeste AT's hoogstens een of twee keer in hun leven over een grindpad of een zandpad gestuurd worden, zodat de eigenaar kan zeggen dat hij er ook echt off road mee heeft gereden. Verder slijten ze hun levens op het keurige verharde. En dat is natuurlijk prima. Laten we wel wezen, dat doen mijn motoren ook, dus ik hoef daar niets van te zeggen. ;)

Maar goed, bij een bekend Duits merk dat we niet meer ter vergelijking zullen gebruiken, koop je een basis allroad en meestal gaat daar toch nog voor een duizendje of 2 a 3 aan accessoires op. Datzelfde gebeurt bij de Tigers, de 1190's en de Super Tenere's. Of, dat hoor ik tenminste van mijn contacten bij dealers hier. V-Strom's doen het wat rustiger aan en Honda's X-en ook. Maar goed, de nieuwe AT zet wel in op het segment dat geld genoeg heeft om dat te doen. De tijd zal het leren. Ogen open houden en kijken hoeveel van die mistlampjes er rondrijden.
Discussie gesloten.
24 jan 2016 17:47 #880 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Ok, laat ik het zo zeggen " bigger means not always better ", en de nwe AT ziet er niet lomp groot uit !. Slank silhouet.

Als ik de euris had liggen, wist ik het wel.

En ja, een TA uit 1987 rijdt prima, maar remt beroerd vergeleken met een AT 1997.??. (En een K-100 voelt aan als een niet -manouvreerbare  tank in vergelijk met AT1997, maar dat geheel terzijde. )

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden