Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II

06 juni 2017 16:29 #721 door xrvtuur
Een keer peilen met koude motor en dan je olie aftappen en meten wat er in zit. Dan weet je het voor altijd

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2017 20:33 #722 door Yank
Na wat onderzoek en een telefoontje naar een Belgische echte Honda dealer is mij meer duidelijk geworden waarom zo gepeild moet worden zoals honda het beschrijft in de handleiding. Het nieuw ontworpen carter schijnt een gedeeltelijk droog sump gedeelte te bevatten dat langzaam leeg loopt als de motor warm weg wordt gezet. Dit i.v.m. het terrein gebruik van de twin. Waardoor deze vaker draaiend op een kant gaat. Als men de motor enkele minuten laat draaien vult zich dat gedeelte en als men dan enkele minuten wacht is de olie die nog van de onderdelen afdruipt in het carter gelekt en het extra sump gedeelte is vol. En op dat moment moet worden gepeild. Ook op het Duits forum wordt hier over gesproken. (Trockensumpftank teilweise wieder herausläuft)  Ook in deze duitse test spreekt men hier over. www.motorradonline.de/einzeltest/fahrber...n-teil-1.702802.html
Der Motor besitzt eine Trockensumpfschmierung, bunkert seinen Schmierstoff abgeschottet im Motorgehäuse.

Hopelijk is het zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2017 21:32 #723 door MartinW
Ik vroeg me ook al af waarom die procedure om olie te peilen nodig is, maar dit zal de verklaring wel zijn. Dus dank voor het uizoeken  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 13:39 #724 door voorstad

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 15:54 #725 door Yank
Ja het is nu echt duidelijk nu ik een doodsneetekening van het blok met smeersysteem heb vanuit het werkplaatshandboek. Bij de geschakelde zitten er twee smeeroliepompen in en bij de DCT 3 .  Bij beiden zit een Scavenge pomp die het  olie reservaat vult vanwaar de smeeroliepomp via het aanzuigzeef zijn olie pompt.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 16:17 #726 door PimW
Ik heb het ook op de Yamahahaha's gehad. Ik vind het maar stom.

Want volgens mij kun je ook met een wet sump een peilstokje plaatsen op een manier dat je koud prima de olie kunt peilen.

Zal wel met de mens (luiheid/onkunde?) te maken hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2017 21:10 #727 door MartinW
Holan topkoffer binnen gekomen  :) Nu alleen nog "even" monteren, er zit aardig wat "metaal" bij geleverd, maar geen enkele beschrijving  ??? Zal ook zelf gaten in de onderkant moeten boren, want er is niets voorgeboord.
Koffer ziet er best netjes uit, met een op maat gemaakt rugsteuntje. Helaas laat de kit aan de onderzijde al wel los  :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2017 22:04 #728 door PimW
Is dat niet gewoon een randje kit dat tussen het plaatwerk vandaan komt kruipen? Zegmaar dat ze de delen voor het pop-nagelen op de overlap een randje kit geven en dit haartje er tussenuitgedrukt is.

Knap koffertje wel :) Hoeveel kostdatnou?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2017 22:17 #729 door MartinW
Zie hier voor de koffer, ik heb de large 38 liter koffer.
www.nomad-adv.com/pro-top-box-l.html

Dat randje kit zal geen kwaad kunnen, want de binnenzijde is helemaal dicht. Maar het lijkt aangebracht te zijn aan de buitenzijde om de rechte randen wat af te werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2017 03:17 #730 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
Scheelt nogal wat met de Givi die ik heb. Ziet er goed uit iig!

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2017 19:32 #731 door RENO
Mooie koffer en zeer stevig zo te zien
nu nog aan de binnenkant beplakken met de rubber-plaat werkplaats tegels van ACTION (kost iets van 5 neuronen voor 10 stuks van 40x40cm 5mm dik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2017 20:42 #732 door MartinW
Ik dacht aan antislip mat voor de binnenkant​, heb ik nog liggen. Maar de Action rubbertegels zijn een goede voorbeeld tip.
Eerst morgen de koffer maar eens netjes op de motor krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2017 11:52 - 10 juni 2017 12:07 #733 door MartinW
Het monteren van de Holan topkoffer roept bij mij toch nog de nodige vragen op  ??? :-[

Het volgende bevestigingsmateriaal trof ik aan:
  • 4 afstandhouders (die komen op de originele bagageplaat op de motor)
  • 4 bouten lang 30 mm (voor de montage van 1?)
  • 4 bouten lang 30 mm (montage grote aluplaat tegen topkoffer?)
  • 6 moeren (volgens mij 2 te weinig?)

Als ik het goed heb wordt de zwarte plaat met de 4 afstandhouders gemonteerd op het originele bagagerek, dus nodig 4 bouten en 4 moeren (welke lengte + sluitringen?).
De grote aluplaat  past op de 4 kleinere gaatjes van de zwarte bagageplaat en zal met wederom 4 bouten en 4 moeren door deze 2 platen heen bevestigd worden aan de topkoffer. Welke lengte bouten en welke sluitringen zouden hierbij horen? Sluitringen tussen beide platen en tussen alu plaat en topkoffer?
Voor de bevestiging lijken er in totaal 8 bouten en 8 moeren nodig, er zijn slechts 6 moeren bijgesloten?
Waarvoor dienen de 2 kortere bouten van 15 mm, of overbodig?

Ik kwam op internet nog een handeleing tegen voor een Tiger, maar lijkt voor de CRF niet veel anders te zijn. Kennelijk heeft Holan toch iets van handleidingen.

Wie kan mij verder op weg helpen?

[edit]
Aan de onderzijde van de zwarte bagageplaat zit al schroefdraad, dus geen moeren nodig voor de bevestiging op de motor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2017 11:54 #734 door MartinW
En dit was de reactie van de leverancier over de kitrand:
"De onderzijde van de koffer is een apart deel wat met overvloedig siliconenkit in elkaar wordt gezet (zodat het goed overal tussen komt te zitten). De rand die er onder uitsteekt is dus niet van belang voor de waterdichtheid. Je kunt de rand weghalen als je wilt."

Niets om druk over te maken dus en precies wat Pim al dacht  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2017 12:09 #735 door PimW
Volgens mij is het idee dat je het zwarte rek/plaat dmv de vier busjes en de verzonken kop bouten monteerd aan je originele rek.

Vervolgens schroef je de koffer dan met de bolkop bouten en grote ringen aan de binnenzijde van de koffer aan het zwarte rek. De handleiding van de Triumph kan wel eens anders zijn want daar vind ik ook geen moeren terug op de stuklijst, misschien is daar al voorzien van schroefdraad in het originele rek.

Maar dan nog kan ik geen gaten-bouten combi verzinnen die alle geleverd materiaal gebruikt ;D .

Ik zou het zelf gewoon even aanvullen. Soms is het voor een bedrijf makkelijker om extra onderdelen/bevestigings materiaal mee te sturen dan per kit alles uit te tellen, soms zijn het prutsers, soms is het een foutje. Bij de bouwmarkt kun je in het weekend terecht, bij de industriele groothandel doordeweeks voor een fractie van de kosten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2017 13:16 #736 door MartinW
Ik denk dat er inderdaad overtollig materiaal is geleverd Pim.

De lange bouten moeten met de kleine sluitringen op het rek van de motor (zonder sluitringen passen de moeren door de gaten van het rek).
Dan blijven de 4 kortere bouten over voor montage van de topkoffer op de grote alu plaat. Ik neem aan met de grote sluiringen aan de binnenzijde van de koffer.

Gelukkig dat ik geen monteur ben geworden  ;) ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2017 13:47 #737 door MartinW
De topkoffer zit er op!
Ik heb de grote alu plaat die tegen de onderkant van de topkoffer komt even met Ducttape vastgezet, is wat makkelijker uitlijnen op de 4 gaatjes in de zwarte bagageplaat. Misschien is het wel handig deze vast tegen de koffer vast te kitten. Iemand tips daarvoor?

Weer wat geleerd; gaatjes boren in aluminium met een accuboormachine geeft 2 gebroken boortjes als resultaat  :o. Er was een zwaarder boormachien nodig voor meer toeren.

Foto's van het resultaat, zelfs mijn integraalhelm past in de koffer (koffer is 38 liter).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2017 13:48 #738 door MartinW
De Africa Twin met de Holan topkoffer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2017 14:37 #739 door xrvtuur
Hoeveel kg mag er nou op dat rekje?  Er zijn al een aantal gebroken rekken gesignaleerd.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2017 14:47 #740 door MartinW
Er mag volgens mij officieel maar 10kg achterop het rek, maar dat staat ook op mijn fiets en daar zit regelmatig mijn dochtertje van 30 kg achterop  ;D De netto belading zou 10 - 3 kg voor de koffer = 7 kg zijn. Teveel gewicht zo hoog en ver achterop de motor is sowieso niet fijn rijden.
Er zit een flinke aluplaat onder de koffer die het gewicht over het bagagerek verdeeld, ik denk dat het met breken van het rek wel mee zou vallen  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden