De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

07 feb 2015 17:33 #21 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Ja, begrijp ik. Maar kijk even mee naar de foto's.
Misschien kan de oorzaak beperkt blijven tot een kapot geraakte ketting.
Tanden op de krukas hebben geen schade maar kijk ook eens naar de groeven in de geleider.
De krukas zelf draait vlekkeloos.

www.mijnalbum.nl/Album=3ROHJG8F

Oh ja, het zijn de laatste foto's in dat bestand. De rest is grotendeels de oude fun.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
07 feb 2015 17:34 #22 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Mijne kocht ik voor 50 euro. Het is een Bosch met verstelbaar moment.

NB: Met een goede slagmoersleutel is 6 bar genoeg. Mijn compressor is ook 6 bar en ik krijg alles los.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
07 feb 2015 17:45 #23 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

Mijne kocht ik voor 50 euro. Het is een Bosch met verstelbaar moment.

NB: Met een goede slagmoersleutel is 6 bar genoeg. Mijn compressor is ook 6 bar en ik krijg alles los.

Sluit ik me helemaal bij aan,onlangs krukaspoelie van pers. auto dop 36 los moeten maken.
Zels met een hefboom van ruim een meter niet los te krijgen.Even geleende luchtratel erop en los wasie.

Gr. Herbert.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us
Discussie gesloten.
07 feb 2015 17:48 #24 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Oldie, dit is je nieuwe blok toch?


Klopt het wat ik zie aan de nokkenas-lagers in de kop?
Bijlagen:
Discussie gesloten.
07 feb 2015 17:49 - 07 feb 2015 17:55 #25 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Ja, dit is het nieuwe blok.

Deze kop is trouwens ter revisie naar Ad

bij het kleine compressortje van Jeroen


@ Herbert,
Dat was mijn compressortje, Die van Jeroen stond buiten,

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
07 feb 2015 17:56 #26 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Kijk! Wat heerlijk leerzaam dit! Hoef ik niet een sprintje naar de lidl te trekken maar ff een paar tientjes erbij sparen of met het blok en een tientje om hulp zoeken. Dank voor de tips en het mooie topic!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!
Discussie gesloten.
07 feb 2015 18:05 #27 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

Oldie, dit is je nieuwe blok toch?


Klopt het wat ik zie aan de nokkenas-lagers in de kop?

je bedoel de schaal waar de nokkenas in draai waar schijn  lijk  zonder MoS2  vet gemonteerd ?

still no angel found who flies at the same speed
Discussie gesloten.
07 feb 2015 18:07 #28 door Swijgerde
Beantwoord door Swijgerde in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Ik heb zelf ook z'n bouwmarkt compressor met een slagmoersleutel (ligt bij een maat dus kan merk niet noemen) volgens mij gewoon een beetje gegoogled en besteld ergens heel setje met verschillende maat dopjes. Het probleem is zoals eerder gezegd niet de werkdruk want de meeste compressoren doen 6 tot 8 bar. Het probleem is je buffer, de huis tuin en keuken compressoren leveren niet genoeg liters om je sleutel continu te laten draaien en het trekt je buffer daardoor snel leeg. probleem is dat een betere compressor en/of grotere luchtdrukvaten vaak een flinke prijskaart hebben.

Toch werkt het wel als je de compressor de tijd gunt om weer op te drukken. Ik heb in het verleden gebruikt om een MB80 te restaureren.
Discussie gesloten.
07 feb 2015 18:20 #29 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

je bedoel de schaal waar de nokkenas in draai waar schijn  lijk  zonder MoS2  vet gemonteerd ?


Ja. Al die lagerschalen, trouwens.

Daar valt niet veel aan te reviseren, of wel..?

Hoe is die nokkenas? Zit de donkere coating er nog op of glimt alles?
Discussie gesloten.
07 feb 2015 18:51 #30 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

Ja. Al die lagerschalen, trouwens.

Daar valt niet veel aan te reviseren, of wel..?

bij deze gasten www.jspp.nl/84354/Werkzaamheden/1.aspx kunnen wat voor je doen 150 euro

still no angel found who flies at the same speed
Discussie gesloten.
07 feb 2015 18:51 - 07 feb 2015 19:07 #31 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

Zit de donkere coating er nog op of glimt alles?


De foto's van de nokkenas toegevoegd.



Op deze denk ik het beste te zien.
Zijn dus deels nog zwart

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
08 feb 2015 00:53 - 08 feb 2015 01:15 #32 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Mja luister, mijn kennis en ervaring rijkt ook maar zó ver, maar á-la,


Ik zie de 3 nokken op de foto.

De middelste nok lijkt eruit te zien zoals hoort. Bedenk, enkel het nok-deel raakt de tuimelaar, de onder(ronde)kant van de nok raakt nooit wat. Daar verslijt de donkere laag normaal gesproken dus niet. De onderkant van de middelste nok op de foto ziet er prima uit, maar de onderkant van de rechtse nok glimt. Dat duidt op frictie, hij raakt wat.

Lijkt mij dat deze nokkenas krom of niet binnen de spec is. Dat verklaart wellicht ook de  slijtage van de lagerschalen in de kop (frictie). Vraag is waarom hij krom zou kunnen zijn. Als gevolg van gebroken ketting? Misschien. Maar, waarom brak de ketting dan?

Een nokkenas ketting die breekt, is een Major Issue. Alarmbellen gaan rinkelen. This is another 9-11!


Pazz-op dat dit verhaal niet boven je pet gaat, Oldie.. ::)


Discussie gesloten.
08 feb 2015 01:26 - 08 feb 2015 14:46 #33 door Bikkel
Beantwoord door Bikkel in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

Vrijwel alle slagmoersleutels zijn inderdaad 1/2 duims


Ben ik dus NIET met je eens!!!
Heb zelf drie maten slagmoersleutels en slagratel.
Kijk maar bij HBM vind je ze, en voor een mooie prijs.
En marien er zijn verloop sets-doppen (gehard, zwart staal) (heb zelf twee van zulke set)
Van grote sleutels naar kleinere doppen, en van kleine sleutels naar groter doppen
( en dan bedoel ik natuurlijk het vierkant) ook bij HBM

NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu
Discussie gesloten.
08 feb 2015 10:52 #34 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
beste

de nokkenas draait in een alu passing in de cylinderkop  en ik heb nog geen enkele kop gezien waar geen loopsporen inzaten.
ik heb dan ook niet de indruk dat er iets mis is maar beschouw dit als een normaal slijtage beeld

de nokkenas is zeker niet het probleem geweest

als het glad aanvoelt zonder echter vreet sporen en de zaken binnen tolerantie liggen tja waar moet je dan naar op zoek gaan.

De feiten:

gebroken ketting
kapotte geleiders
kromme klep en mogelijk geleider

er zijn in de praktijk maar enkele mogelijkheden waarom een distributie ketting breekt

gebrek aan smering,
te slappe ketting (spanner defect)
versprongen op het tandwiel(spanner defect)
maar er is ook een mogelijkheid  dat de storing een gevolg is van een fabricage fout zowel in materiaal als in menselijk handelen

wie zal het zeggen

voorlopig kunnen we niet anders dan de boel weer herstellen en misschien dat tijdens dat proces er zaken duidelijk worden
Discussie gesloten.
08 feb 2015 12:30 #35 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Nee ok, het is ook slecht te zien op een foto.

Ik wil ook verder niet de wijsneus uithangen.


Ik benieuwd waar dit naartoe gaat, leuk topic weer!  :)
Discussie gesloten.
08 feb 2015 15:14 #36 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

Ben ik dus NIET met je eens!!!
Heb zelf drie maten slagmoersleutels en slagratel.
Kijk maar bij HBM vind je ze, en voor een mooie prijs.
En marien er zijn verloop sets-doppen (gehard, zwart staal) (heb zelf twee van zulke set)
Van grote sleutels naar kleinere doppen, en van kleine sleutels naar groter doppen
( en dan bedoel ik natuurlijk het vierkant) ook bij HBM



Ik heb het over merkgereedschap. Daar is het vrijwel altijd 1/2 duims.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
08 feb 2015 15:31 #37 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Om het een leuk topic te laten zijn en blijven.
Wat is het voorlopige besluit:

De klep en geleider wordt gereviseerd in de kop die erop heeft gezeten.
Er wordt een nieuwe spanner en geleider gemonteerd, inclusief een nieuwe ketting.
Als dat allemaal is gebeurd gaan we het blok dichtmaken en in het frame monteren.

starten en lopen .......of juist niet. We gaan het ervaren.
Alles wat we onderweg nog tegenkomen zetten we gewoon in dit topic.

De feiten zoals Ad ze aangeeft zijn de enige en op dit moment ook de belangrijkste lijkt me.
Wanneer we de boel op gaan bouwen zullen we ook de nieuwe feiten melden.

Op zich een spannend project voor iedereen.




PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
08 feb 2015 15:34 #38 door Bikkel
Beantwoord door Bikkel in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok


Ik heb het over merkgereedschap. Daar is het vrijwel altijd 1/2 duims.


Ik heb het ook over merk gereedschap, ( iets anders gebruik ik niet)
En inderdaad meestal wordt er 1/2 duims gebruikt maar toch ook 3/4 ( voor vrachtauto wielbouten)
En ik gebruik ze dus beide 1/2 duims voor het normale werk en 3/4 voor het zware werk
En dan gebruik je dus geen hobby spul.

NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu
Discussie gesloten.
08 feb 2015 15:47 #39 door PimW
Beantwoord door PimW in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok


Er zijn ook hele goede electrische slagmoersleutels trouwens, die leen ik wel eens (3keer in de afgelopen 5jaar ofzo) :)
Discussie gesloten.
08 feb 2015 17:03 #40 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

Ik heb het ook over merk gereedschap, ( iets anders gebruik ik niet)
En inderdaad meestal wordt er 1/2 duims gebruikt maar toch ook 3/4 ( voor vrachtauto wielbouten)
En ik gebruik ze dus beide 1/2 duims voor het normale werk en 3/4 voor het zware werk
En dan gebruik je dus geen hobby spul.


Doe je ook zwaar werk dan, zoals vrachtwagens?

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden