De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

26 feb 2015 19:13 #81 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Gisteren de start gemaakt met de opbouw.
Oh ja, mochten jullie de draad kwijt zijn geraakt. Dit gaat over het bijna nieuwe motorblok.
Onderdeeltjes gearriveerd en ook Herbert weer van de partij.
Hij heeft er zin in,. want komt fluitend achterom en heeft zijn momentsleutel ook bij zich.
Lekker vroeg begonnen, dus een hele dag voor de boeg.
Kacheltje snort, gereedschappen schoon en liggen klaar, blokje in bokje en de werktafel is spic en span.



Met wat hangen en wurgen uiteindelijk de kettingspanner weer op zijn plaats.  Kleine wetenswaardigheidjes die je moet weten anders krijg je het spul er never nooit meer op.
Wat ruimte maken om de spanners erin te krijgen, maar ook het horizontaal zetten van de merkstreepjes op het bovenste nokkenas tandwiel lukt niet meteen. Tandje teveel of te weinig. Telkens verzet, maar toch steeds weer fout. Probleem zat dus in het spannen van de ketting zelf. Je denkt dat hij goed staat, maar als de spanner erop wordt gezet scheelt het 1 tandje.

Na een aantal keren "hoe kan dit" en wat "doen we verkeerd", uiteindelijk de boel toch netjes op zijn plek gekregen.

Zoals je kunt zien heeft Herbert er echt schik in, want het kleppen stellen kan beginnen.



Dan is het eindelijk tijd voor de deksels. Netjes schoon en wat smurrie erop.



Die smurry zorgt er weer voor dat als je de deksel er de volgende keer afhaalt, het aan de dekselkant blijft zitten. Dat bespaart je zere knieën bij het eraf schrapen aan het blok.



De laatste hand eraan en de klepdeksels kunnen er weer op.
Niks vergeten..............



Nee.
Maar ik hou een boutje over.
Mooi glimmend en hoort echt ergens.. Maar waar ????




Je zou er bijna een wie weet het van kunnen maken, maar uiteindelijk na een nachtje slapen herinnerde ik me dat er ergens een volgens mij onzinnige bout zat onder de klepdeksel.

En ja hoor. Daar hoort hij te zitten.M6 boutje naast een stuk of 5 grotere jongens die duidelijk de kop op zijn plek houden.



Nu nog "even" in het frame hangen. Olie en water erop en dan..........................

Uiteindelijk hopen we dan maar dat het stukgaan van de distributie ketting een klinkfoutje is geweest, want nergens is een andere oorzaak te vinden van het stukgaan. Ketting loopt prima en recht over de geleiders  en er zitten geen bramen op de tandwielen.
Nog extra controles uitgevoerd en de loop van de distributie gecontroleerd. Loopt allemaal lekker en..... met bijna 400 euro verder mag hij wel met 1 druk op de knop gaan starten straks.

Wordt dus vervolgt, want morgen moet ik naar de beurs.
Tot ziens daar.

Oh ja, en iemand moest de foto's maken en Herbert had oliehandjes  >:D >:D





PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
26 feb 2015 19:25 #82 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Blok ziet er super uit!!
Nieuwer als deze worden ze niet gemaakt haha
Ik hoop (ga er van uit) dat het idd starten lopen wordt.

Ik heb tot op heden met plezier dit item gevolgd.

Xl600 PD10
Discussie gesloten.
26 feb 2015 19:26 #83 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Mooi gedaan marien en herbert hoop dat hij direct loopt voor je. :)
Ik weet nou ook als ik dat ooit ga doen dat ik er iemand bij moet hebben
zodat ik de foto's kan maken.
Dan blijft m'n fototoestel misschien eens schoon.  :))
Discussie gesloten.
26 feb 2015 19:32 #84 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Haha, die van mij ruikt nu ook naar olie en maar goed dat Joke er niks van weet.
Maar inderdaad, in het gevecht hebben we van het monteren van de spanners vergeten om foto's te maken.
Maar goed,
Het ergste komt nog en dat is het blok onbeschadigd er weer onder krijgen.
Ik heb afgelopen week een blokje onder een los frame gewurgd en dat in mijn eentje gedaan.

Hoop verf van het blok en het frame eraf. Maar geen probleem, dit was een oefening.

Gaat bijna niet lukken en het is over het algemeen een truc hoe het meest simpel kan.
Ik heb al diverse keren geprobeerd het af te kijken, maar verder als de onderkant eerst aan de linkerkant erin en een beetje draaien ben ik niet gekomen.

Iedereen die het weet mag het dus hier komen vertellen.

De vraag is dus nog steeds:

Hoe hang ik een blok van een Transalp er weer zonder beschadigingen in.
Er zal ongetwijfeld een expert zich melden op dit forum.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
26 feb 2015 19:37 #85 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Ziet er goed uit. Start vast in een keer. Alleen een defecte ketting kan best hoor. Heb ik ook wel eens gehad met een Suzuki. Was verder ook niets te vinden. Liep  na revisie ook weer als een zonnetje.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
26 feb 2015 21:07 #86 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Hmmm, blok er in hangen lastig?
Zou daar niet iets voor te fabrieken zijn?
Dacht aan het systeem waar waar ze vrachtwagenwielen mee monteren.
Blok onder cilinders heffen en dan recht naar voren.Soort adapter maken die op een garagekrik past?
Volgende keer als ik bij Marien ben eens kijken wat mogelijk is.En anders gewoon ouderwets met een paar extra
handjes.
Gr. Herbert.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us
Discussie gesloten.
26 feb 2015 21:12 #87 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Marien,
Ik heb een soort steun gemaakt toen ik het blok van mijn AT er uit en er in wou hebben (terwijl ik last had van m'n hernia), die alle kanten op kan draaien/zwenken.
Ik heb alleen geen idee of hij ook op een alp blok past(ophangpunten zitten wat anders), maar je mag m lenen als je wil.
Evt. kun je een dikke laag schilderstape op je frame en blok plakken.
Discussie gesloten.
26 feb 2015 21:35 #88 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Bij het monteren van het blok in ieder geval het frame inpakken. Dik karton of rubber om de buizen heen.  Ik heb hem er alleen uitgehaald en zet hem er ook alleen weer in (vrees ik).

Heb ook wel eens een 4cilinder er alleen ingehangen, maar dat is is echt een rampenplan haha

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
26 feb 2015 22:20 #89 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

Bij het monteren van het blok in ieder geval het frame inpakken. Dik karton of rubber om de buizen heen. 


Dat. En blok inpakken met bubbelplastiek. Waffie adviseerde mij laatst bij het inhangen van mijn twin-blok:

Linker en rechter deksel eraf, alsmede vliegwiel. 3 man.


1 minuut, geen krasje. Eitje!
Discussie gesloten.
27 feb 2015 09:22 #90 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

mijn twin-blok


Zijn die ophangingen dan hetzelfde ????

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
27 feb 2015 12:58 #91 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

Dat. En blok inpakken met bubbelplastiek. Waffie adviseerde mij laatst bij het inhangen van mijn twin-blok:

Linker en rechter deksel eraf, alsmede vliegwiel. 3 man.


1 minuut, geen krasje. Eitje!


Ik bel die 3 man tegen die tijd wel ff ;-)

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
27 feb 2015 14:54 - 27 feb 2015 14:56 #92 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

Zijn die ophangingen dan hetzelfde ????


Nou, dat blok is zo'n beetje hetzelfde en even lomp als dat van een twin. Bij die alp moet je toch ook een wiegframe deel weghalen en het blok erin kantelen?

Ik heb het bij een Alp nog nooit gedaan, maar blok/frame goed inpakken en die 3 man, dat is sowieso 3/4 van Waffie's succesvolle  advies. Maar volgens mij zit er in die Alp net zo min ruimte als in een twin. Als dat blok eenmaal in het frame staat, is vastpikken van de ophangingen een klein kunstje.

Van die 3 man, tillen er 2 en de ander stuurt.


Waffie?
Discussie gesloten.
27 feb 2015 15:59 #93 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
"Ik heb alleen geen idee of hij ook op een alp blok past(ophangpunten zitten wat anders)"

"Zijn die ophangingen dan hetzelfde ????"

Volgens mij niet dus (maar dat weet ik niet 100% zeker.
Maar je kan het proberen.
De "3 man manier" lijkt me een beter alternatief, want zelfs met steun blijft het een zwaar ding om in je eentje aan te sjorren....
Discussie gesloten.
27 feb 2015 17:03 #94 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
heren

bij  een alp frame kan er niets uit en ook daar is de truuk 3 man
ik zelf doe het van de linker zijde  eerst de koppelings zijde er horizontaal inbrengen en kantelend op zijn plaats brengen

en in het wp staat eveneens zonder de deksels/vliegwiel in het frame hangen
Discussie gesloten.
27 feb 2015 19:01 #95 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Ophangpunten van een Alp vs Twinblok zijn voor 3/4 gelijk  :)

Een Alp (de 600 tenminste) heeft er 3, twee aan de voorkant en aan de achterkant zit 'ie aan de steekas van de achterbrug.
Een Twin heeft er 4. de 3 bovengenoemde + nog een extra bevestigingspunt aan de achterkant, waar ze met 3-hoekige schetsplaatjes aan het frame zitten.

Twinblok past ook zonder problemen in een Alp frame, andersom zal ook wel gaan, maar dát doet niemand natuurlijk  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
27 feb 2015 19:10 #96 door dropken
Beantwoord door dropken in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Twinblok past ook zonder problemen in een Alp frame

ik voorzie een rage misschien ?
Discussie gesloten.
27 feb 2015 19:20 #97 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Dat is idd een rage gewéést Marcel  :), een jaar of 15-20 terug hebben een aantal clubleden dit gedaan, maar ik heb er de laatste jaren niemand meer over gehoord  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
27 feb 2015 20:35 #98 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

Nou, dat blok is zo'n beetje hetzelfde en even lomp als dat van een twin. Bij die alp moet je toch ook een wiegframe deel weghalen en het blok erin kantelen?

Ik heb het bij een Alp nog nooit gedaan, maar blok/frame goed inpakken en die 3 man, dat is sowieso 3/4 van Waffie's succesvolle  advies. Maar volgens mij zit er in die Alp net zo min ruimte als in een twin. Als dat blok eenmaal in het frame staat, is vastpikken van de ophangingen een klein kunstje.

Van die 3 man, tillen er 2 en de ander stuurt.


Waffie?


dan stuur ik

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
27 feb 2015 20:43 #99 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

dan stuur ik


Loop je i.i.g. geen hernia op  :)
Discussie gesloten.
27 feb 2015 20:44 #100 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Mijn vrouw zegt net dat ze niet gaat helpen  :)

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.235 seconden