Gisteren de start gemaakt met de opbouw.
Oh ja, mochten jullie de draad kwijt zijn geraakt. Dit gaat over het bijna nieuwe motorblok.
Onderdeeltjes gearriveerd en ook Herbert weer van de partij.
Hij heeft er zin in,. want komt fluitend achterom en heeft zijn momentsleutel ook bij zich.
Lekker vroeg begonnen, dus een hele dag voor de boeg.
Kacheltje snort, gereedschappen schoon en liggen klaar, blokje in bokje en de werktafel is spic en span.
Met wat hangen en wurgen uiteindelijk de kettingspanner weer op zijn plaats. Kleine wetenswaardigheidjes die je moet weten anders krijg je het spul er never nooit meer op.
Wat ruimte maken om de spanners erin te krijgen, maar ook het horizontaal zetten van de merkstreepjes op het bovenste nokkenas tandwiel lukt niet meteen. Tandje teveel of te weinig. Telkens verzet, maar toch steeds weer fout. Probleem zat dus in het spannen van de ketting zelf. Je denkt dat hij goed staat, maar als de spanner erop wordt gezet scheelt het 1 tandje.
Na een aantal keren "hoe kan dit" en wat "doen we verkeerd", uiteindelijk de boel toch netjes op zijn plek gekregen.
Zoals je kunt zien heeft Herbert er echt schik in, want het kleppen stellen kan beginnen.
Dan is het eindelijk tijd voor de deksels. Netjes schoon en wat smurrie erop.
Die smurry zorgt er weer voor dat als je de deksel er de volgende keer afhaalt, het aan de dekselkant blijft zitten. Dat bespaart je zere knieën bij het eraf schrapen aan het blok.
De laatste hand eraan en de klepdeksels kunnen er weer op.
Niks vergeten..............
Nee.
Maar ik hou een boutje over.
Mooi glimmend en hoort echt ergens.. Maar waar ????
Je zou er bijna een wie weet het van kunnen maken, maar uiteindelijk na een nachtje slapen herinnerde ik me dat er ergens een volgens mij onzinnige bout zat onder de klepdeksel.
En ja hoor. Daar hoort hij te zitten.M6 boutje naast een stuk of 5 grotere jongens die duidelijk de kop op zijn plek houden.
Nu nog "even" in het frame hangen. Olie en water erop en dan..........................
Uiteindelijk hopen we dan maar dat het stukgaan van de distributie ketting een klinkfoutje is geweest, want nergens is een andere oorzaak te vinden van het stukgaan. Ketting loopt prima en recht over de geleiders en er zitten geen bramen op de tandwielen.
Nog extra controles uitgevoerd en de loop van de distributie gecontroleerd. Loopt allemaal lekker en..... met bijna 400 euro verder mag hij wel met 1 druk op de knop gaan starten straks.
Wordt dus vervolgt, want morgen moet ik naar de beurs.
Tot ziens daar.
Oh ja, en iemand moest de foto's maken en Herbert had oliehandjes >
>