De eerste meldingen waren er al, maar hier het hele verhaal van de vastgelopen PD10.
Het verhaal begint met de inruil van een Transalp uit 1999 met een vastgelopen blok.
Mooie brommert verder maar ja, het blok. Vast als een huis en waarschijnlijk zonder olie gereden.
Revisie is een optie, maar er komt een aanbieding voorbij van een nagenoeg nieuw blok, waarvan de status onbekend is.
Dit blokje komt op de werkbank te liggen om de kleppen te stellen. Handiger als het nog buiten het frame ligt, want je kunt overal goed bij.
Herbert heeft de voelermaten en komt even langs aan het eind van de middag om even te helpen met klepjes stellen.
Vanaf het eerste moment klopte er al iets niet, en uiteindelijk valt ons oog op de ketting, die ontbreekt.
Bij een nadere inspectie blijkt die onder in het blok te liggen en is in 2 stukken gebroken.
Ook de spanners hebben behoorlijk schade opgelopen.
Deze is zelfs over de gehele lengte gespleten.
Detail van de spanner
Het vliegwiel moet eraf om beter inzicht te krijgen wat er gebeurd is met dit blokje en in eerste instantie gaat het niet lukken om met de conventionele gereedschappen het vliegwiel los te krijgen.
De vliegende brigade ( Jeroen Emke bied uitkomst )
Met compressor en al en met een geschikte poelietrekker arriveert hij en binnen 10 seconden ligt het vliegwiel ernaast.
Eenmaal bezig is hij niet meer te houden met die luchtsleutel en de bouten en moeren vliegen ons om de oren.
( intussen is Herbert ook weer van de partij en staat te popelen om mee te doen.)
Zoals je kunt zien ligt in notime de hele werkbank vol met onderdelen. Uhhh, had ik al verteld dat het ook weer in elkaar moet straks.
Een van de gevolgen van het kapot gaan van de ketting is het risico dat een of meerdere kleppen een dusdanige opduvel krijgen dat ze krom gaan.
Hier is dus de uitlaatklep de dupe geworden en moet deze worden gereviseerd.
Op de foto is wel mooi te zien hoe de kleur van de uitlaatklep moet zijn, maar dan wel goed aansluiten op de zitting.
Geluk bij een ongeluk is dat alleen de uitlaat klep van 1 cilinder dus schade heeft.
\
De kop is dus gedemonteerd en u onderweg naar Ad die de revisie voor zijn rekening neemt.
Nou ja, tot die tijd ligt ons projectje dus even stil, want het wachten is nu op de revisie en de juiste onderdelen.
Herbert vind het allemaal maar niks en ook Jeroen is niet voor niets gekomen zegt hij en wil verder sleutelen.
Nu is dat geen probleem, want er liggen nog 3 blokjes, waarvan de 1e het vastgelopen blok is van de PD10.
Gereedschap is er genoeg, tijd hebben we ook zat en de sfeer is optimaal.
Het kacheltje snort er lekker op los en buiten is het 0 graden.
Binnen loopt de temperatuur op naar zo'n 15 graden, dus is het hier prima vertoeven.
Laten we maar eens op onderzoek gaan naar de oorzaak ervan.
Sleutelen maakt hongerig, en dat kan zelfs de lucht van verbrande olie niet wegnemen.
Gebakken visje gaat er altijd wel in en je raad het al, gebakken in de eigen motorolie ;D
Heeft niemand Herbert verteld dat je met eten de pet moet afzetten >
Het blokje intussen helemaal gestript en de uiteindelijke oorzaak is een vastgelopen krukas lager.
Bijna niet te zien maar toch behoorlijke slijtage van de schalen in het carterdeel
Er moet nog heel veel gesleuteld worden de komende dagen, maar nu heel even wat anders graag.
Leuk, zo'n middag met gelijkgestemden en rondvliegende olie.
Het zal je hobby maar zijn.
Wordt vervolgd