De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

06 feb 2015 19:44 #1 door Oldtimer
De perikelen van een (bijna ) nieuw blok werd gestart door Oldtimer
De eerste meldingen waren er al, maar hier het hele verhaal van de vastgelopen PD10.
Het verhaal begint met de inruil van een Transalp uit 1999 met een vastgelopen blok.

Mooie brommert verder maar ja, het blok. Vast als een huis en waarschijnlijk zonder olie gereden.
Revisie is een optie, maar er komt een aanbieding voorbij van een nagenoeg nieuw blok, waarvan de status onbekend is.
Dit blokje komt op de werkbank te liggen om de kleppen te stellen. Handiger als het nog buiten het frame ligt, want je kunt overal goed bij.

Herbert heeft de voelermaten en komt even langs aan het eind van de middag om even te helpen met klepjes stellen.



Vanaf het eerste moment klopte er al iets niet, en uiteindelijk valt ons oog op de ketting, die ontbreekt.



Bij een nadere inspectie blijkt die onder in het blok te liggen en is in 2 stukken gebroken.



Ook de spanners hebben behoorlijk schade opgelopen.
Deze is zelfs over de gehele lengte gespleten.



Detail van de spanner


Het vliegwiel moet eraf om beter inzicht te krijgen wat er gebeurd is met dit blokje en in eerste instantie gaat het niet lukken om met de conventionele gereedschappen het vliegwiel los te krijgen.
De vliegende brigade ( Jeroen Emke bied uitkomst )
Met compressor en al en met een geschikte poelietrekker arriveert hij en binnen 10 seconden ligt het vliegwiel ernaast.



Eenmaal bezig is hij niet meer te houden met die luchtsleutel en de bouten en moeren vliegen ons om de oren.
( intussen is Herbert ook weer van de partij en staat te popelen om mee te doen.)



Zoals je kunt zien ligt in notime de hele werkbank vol met onderdelen. Uhhh, had ik al verteld dat het ook weer in elkaar moet straks.



Een van de gevolgen van het kapot gaan van de ketting is het risico dat een of meerdere kleppen een dusdanige opduvel krijgen dat ze krom gaan.
Hier is dus de uitlaatklep de dupe geworden en moet deze worden gereviseerd.
Op de foto is wel mooi te zien hoe de kleur van de uitlaatklep moet zijn, maar dan wel goed aansluiten op de zitting.
Geluk bij een ongeluk is dat alleen de uitlaat klep van 1 cilinder dus schade heeft.
\




De kop is dus gedemonteerd en u onderweg naar Ad die de revisie voor zijn rekening neemt.

Nou ja, tot die tijd ligt ons projectje dus even stil, want het wachten is nu op de revisie en de juiste onderdelen.


Herbert vind het allemaal maar niks en ook Jeroen is niet voor niets gekomen zegt hij en wil verder sleutelen.
Nu is dat geen probleem, want er liggen nog 3 blokjes, waarvan de 1e het vastgelopen blok is van de PD10.
Gereedschap is er genoeg, tijd hebben we ook zat en de sfeer is optimaal.
Het kacheltje snort er lekker op los en buiten is het 0 graden.
Binnen loopt de temperatuur op naar zo'n 15 graden, dus is het hier prima vertoeven.

Laten we maar eens op onderzoek gaan naar de oorzaak ervan.



Sleutelen maakt hongerig, en dat kan zelfs de lucht van verbrande olie niet wegnemen.
Gebakken visje gaat er altijd wel in  en je raad het al, gebakken in de eigen motorolie  ;D



Heeft niemand Herbert verteld dat je met eten de pet moet afzetten  >:D

Het blokje intussen helemaal gestript en de uiteindelijke oorzaak is een vastgelopen krukas lager.


Bijna niet te zien maar toch behoorlijke slijtage van de schalen in het carterdeel



Er moet nog heel veel gesleuteld worden de komende dagen, maar nu heel even wat anders graag.
Leuk, zo'n middag met gelijkgestemden en rondvliegende olie.
Het zal je hobby maar zijn.


Wordt vervolgd


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
06 feb 2015 21:35 #2 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Een paar jaar geleden heb eb ik een compressor en wat luchtreedschap gekocht. Daar heb ik geen moment spijt van. Luchtsleutel vaak onmisbaar en ook het luchtpistool om dingen uit te blazen is ideaal. Kan het iedere sleutelaar aanraden.

Die vastgelopen krukas moet bijna wel gekomen zijn door te weinig olie. Zon relatief nieuw blok zou toch niet zomaar mogen vastlopen.

Ben benieuwd naar je verdere revisie

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
07 feb 2015 01:02 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Oldtimer,

Ehmm.... dat blok kan in de kliko  :-X


[economisch niet haalbaar]
Discussie gesloten.
07 feb 2015 09:36 #4 door Robin66
Beantwoord door Robin66 in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Leuk project, gezellig sleutelen!
Hopelijk zijn er voor een leuke prijs tweedehands onderdelen te vinden...

Succes en ik ben benieuwd of dit "nieuwe" blok gewoon oud kan worden op de weg.



Discussie gesloten.
07 feb 2015 13:57 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Mooi smikkeltopic voor tijdens de koude dagen  :). Laat de foto's en bevindingen maar komen Marien  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
07 feb 2015 14:05 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Hee jongens,
even een misverstandje weghalen.

Zon relatief nieuw blok zou toch niet zomaar mogen vastlopen.


Het blok met het vastgelopen krukas lager is het oude blok van deze PD10.
Als alternatief voor het sleutelen aan het nieuwe blok ( het blok wat er straks weer in moet ) hebben de heren ( en ik ook ) op dit blok onze frustraties afgereageerd.
Het blok is dus inderdaad rijp voor de sloop Brommie.

Als de gereviseerde kop terug is dan gaan we verder met het opbouwen van het NIEUWE blok.
Ik heb momenteel mooi de tijd om alles netjes schoon te maken en gereed te leggen voor de uiteindelijke inbouw.

Wat ik nu nog zoek is een luchtsleutel die "normale " doppen aan kan. Het ding van de Lidl wat ik ooit kocht is niet geschikt voor standaard doppen.
Ook moet de compressor te veel druk hebben om hem te laten werken. Ik zoek dus naar een alternatief.




PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
07 feb 2015 14:08 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Wat bedoel je met standaard doppen? Luchtsleutel heeft speciale doppen (harder, anders rammelen ze stuk).

Verder gewoon standaard maatvoering, alleen met een borging zodat je ze niet in je muil krijgt.
Discussie gesloten.
07 feb 2015 16:01 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

Wat bedoel je met standaard doppen?


Bij de luchtsleutel die ik van de Lidl had zaten doppen bij waarbij het vierkant anders was. Groter dus als bij de gewone standaard maten.
Wanneer ik dus een luchtsleutel heb waarbij alle doppen van 12 t/m 24 bij zijn , ben ik ( voorlopig )tevreden

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
07 feb 2015 16:03 #9 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Speciale harde doppen zijn idd beter. Ik hen er een paar en voor de rest gebruik ik gewoon mn Gedore doppen. Die kunnen dat best aan. Als je ze continu gebruikt, zoals in een garage gaan ze vroeg of laat stuk, maar voor ons als sleutelaars gaat het best.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
07 feb 2015 16:13 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Is de luchtsleutel van de lidl wel bruikbaar? Ik moet ook een blokje splitsen en zie nu dat ik zo'n ding dus ook nodig heb en ze zijn nu weer bij de lidl geloof ik.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!
Discussie gesloten.
07 feb 2015 16:21 #11 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Als ik gereedschap koop dan koop ik merkspul, maar luchtsleutels zijn natuurlijk erg duur. De mijne heb ik via een veiling (BVA). Dan koop je vaak voor een redelijk bedrag een mooi stuk gereedschap.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
07 feb 2015 16:34 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Ja maar dat vierkant heb je in drie maten, je kunt gewoon verloop doppen krijgen.

1/4'', 1/2'' en 3/8''. Slagmoersleutel is naar mijn weten doorgaans half duims.
Discussie gesloten.
07 feb 2015 16:38 #13 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

Ja maar dat vierkant heb je in drie maten, je kunt gewoon verloop doppen krijgen.

1/4'', 1/2'' en 3/8''. Slagmoersleutel is naar mijn weten doorgaans half duims.


Vrijwel alle slagmoersleutels zijn inderdaad 1/2 duims

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
07 feb 2015 17:08 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

Is de luchtsleutel van de lidl wel bruikbaar


Als je een goede compressor hebt misschien wel.
Ik heb er een die tot 6 bar gaat.
Ding draaide nauwelijks rond en had ook geen slagkracht.
Ik heb hem weggegeven aan iemand met een zwaardere compressor.

Bij het setje zaten maar 4 doppen en natuurlijk niet in de goede maten.

@ Pim, alweer wat geleerd.  ;)

@ Mirko, wat is een redelijk bedrag. Een slagmoersleutel is uiteraard een machtig mooi stuk gereedschap, maar hoe vaan gebruik je het en wat stel je voor eisen.
Met of zonder voorinstelling van slagkracht bijvoorbeeld ??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
07 feb 2015 17:12 #15 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Wat is er mis met gewoon handgereedschap voor het werken aan een blok?  :-\

Ik snap dat bouten en moeren soms erg vast zitten of moeten, zodat je niet genoeg kracht kunt zetten op een los blok, maar dat is toch ook wel op te lossen. Voor het genoemde vliegwiel heb ik het blok gewoon weer effe in het (losse) frame teruggeplaatst en met 2 steekassen vastgezet  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
07 feb 2015 17:17 - 07 feb 2015 17:40 #16 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Hoi, kijk eens bij HBM maschines. Slagmoersleutel 1/2 duims. 750 nm losbreekmoment voor 99 euro.
Of als je iets meer betaald een Hazet 850 nm. losbreekmoment voor rond de 130 euro (div aanbieders marktplaats. )
Ga zelf waarschijnlijk voor Hazet.
En Marien, de voorgeschreven werkdruk voor slagmoersleutels is meestal 6 bar,een kleine compressor zal dan vaker
aanslaan,maar hij zal het gewoon doen. Dat zag je wel bij het kleine compressortje van Jeroen ,die roste de boel toch maar mooi los.
Een Lidl/Kijkshop exemplaar heb ik ook gehad,maar die werkte bij mij ook niet met grote compressor.
(Hebben vaak ook beperkt losbreekmoment. )
Gr. Herbert.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us
Discussie gesloten.
07 feb 2015 17:19 - 07 feb 2015 17:21 #17 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Ik wacht graag jou bevindingen af Herbert.

Maar zoals geconstateerd moet er ook een bepaalde druk gemaakt kunnen worden.
Wat zijn de eisen van beide systemen.

wat is er mis met gewoon handgereedschap voor het werken aan een blok?

Helemaal niks Rene, en ik werk ook het liefst met standaard gereedschap maar deze keer was het vliegwiel er echt met geen mogelijkheid af te krijgen. Alle truukjes zijn geprobeerd.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
07 feb 2015 17:21 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Jaaa je hebt ze nog wel een maatje groter,maar dat is als je aan dumpers moet werken ofzo. 1/2" is i.d.d. normaal. Voor 69 euro koop je niet veel. En wat als je Hazet 850 Nm net niet genoeg is? Bovendien komen luchtsleutels in verschillende types. Je hebt ook lucht ratelsleutels, bijvoorbeeld.

Luchtsleutels hebben i.d.d. een bepaalde druk nodig maar het probleem zit hem daarnaast veel meer in lucht-verbruik van jou specifieke apparaat. Je hebt er een redelijk big-ass buffer voor nodig met een pomp die het verbruik voldoende compenseert.

Als ik moet kiezen en aan een budget gebonden, zou ik eerder kiezen te investeren in een kleine en grote momentsleutel, voor als je de boel weer gaat monteren. Een luchtsleutel is enkel handig om koppeling en vliegwiel te lossen. Maar daar is wel omheen te werken zonder.


@ Oldtimer, dus dat blok met die ketting en kromme klep is je oude PD10 blok en niet die van via Waffie?
Discussie gesloten.
07 feb 2015 17:24 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

@ Oldtimer, dus dat blok met die ketting en kromme klep is je oude PD10 blok en niet die van via Waffie?


Nee Brommie, dat is juist het blok van Ad.

Het blok met het vastgelopen krukaslager is het oude blok van de PD10
Ik ga zo dadelijk foto's plaatsen van de ramp en zal de link hier bij zetten.
Onbegrijpelijk waarom dit spul zo kapot is gelopen.
Maar bekijk de foto's zelf maar.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
07 feb 2015 17:29 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Ahh wel dus toch wel die.


Dan blijf ik bij mijn eerdere idee. Ik vind het nogal een risico. Laat je geen zand in de ogen strooien door dat 'nieuwe' aan dat blok. Het is gewoon kapot op een onwenselijke manier.

Dieper liggende mogelijke schade blijft verborgen, tenzij je het volledig splist en ieder onderdeel opmeet.

Ik vind dit economisch even griezelig als een XR-blok van 20 jaar oud reviseren.... :-X
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden