De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

08 feb 2015 17:08 #41 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok


Er zijn ook hele goede electrische slagmoersleutels trouwens, die leen ik wel eens (3keer in de afgelopen 5jaar ofzo) :)


Klopt. Ik had een Hitachi electrische slagmoersleutel. Toen ik alles oplucht kocht heb ik die weer verkocht. Heb ik wel spijt van, want een groot voordeel van zon electrisch ding is dat je hem ff snel kan gebruiken, zoder eerst je compressor vol te maken met lucht

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
08 feb 2015 17:10 #42 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Zo genoeg over slagmoersleutels haha

Nu weer wachten op voortgang van Oldtimer over het blok.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
10 feb 2015 15:59 #43 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Nog ff een ideetje voor je luchtsleutel (voor je hem afschrijft), probeer het eens met een directe luchtaansluiting op je lucht tank (niet via je pressostaat etc.) en een dikke luchtslang (niet zo'n spiraal gevalletje...) en een nippel met goede doorlaat onder in de sleutel.
Ik ben het al bij diverse compressoren tegen gekomen dat het volume dat de sleutel bereikt gewoon niet genoeg is (hang maar eens een manometer aan het eind van de slang, net voor de sleutel er tussen).
6 bar moet genoeg zijn voor je sleutel.

(ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is,  anders bel maar ff)
suc6
Discussie gesloten.
11 feb 2015 16:11 #44 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Duidelijk verhaal Maarten.
Maar ik had hem al weggegeven.

Die luchtsleutel zat ook rechtstreeks, maar wel dunne slang gebruikt.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
15 feb 2015 19:45 #45 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Deze wil ik jullie niet onthouden.


In een van de blokjes die ik ingeruild heb zat er ook een die van buiten er al uitzag of hij in het water had gelegen.
Nu had ik onze oud voorzitter en oprichter Piet Loomans op sleutelbezoek en we hebben samen wat aan uitgebreid inwendig Transalp onderzoek gedaan.
Als erelid van de TCN moet je toch minimaal weten hoe een blok er van binnen uitziet nietwaar.









Geen zorg mensen, ik heb Piet er van kunnen overtuigen dat een cilinder met zuiger er normaal zo niet uit ziet.
Maar hoe dan ook heeft Piet zich kostelijk vermaakt en uiteraard ook zwarte handen gekregen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
15 feb 2015 21:28 #46 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Geweldige fotos van een wat minder geweldige cilinder en zuiger

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
16 feb 2015 10:12 #47 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Eeuieow... :o

Hoe zijn de kleppen Oldie? Is het blok lopend de plomp in gegaan?

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.
Discussie gesloten.
16 feb 2015 12:25 #48 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

Nèèèh, die heb buiten geslapen zonder bougie int mutsje, denk?
Discussie gesloten.
16 feb 2015 17:44 #49 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Poeh! Hoeveel WD40 ging er in voordat het los kwam? Een hele bus denk ik  :o

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!
Discussie gesloten.
16 feb 2015 18:49 #50 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Nee dit blok zaten de carbs nog gewoon op. Wel erg vuil. Ook de pitjes zaten nog in de muts.
De koppen zijn verder intact, alleen zat er wat geneuzel aan de buitenkant op de kleppen, niet in de zetels zelf dus.
De zuiger is er met een blok hout gewoon uitgeslagen. Was met geen mogelijkheid beweging in te krijgen anders.
Het rare is dat de andere zuiger er redelijk goed uit kwam met geen zichtbare schade of groeven.
Het was trouwens de achterste cilinder. op deze foto zie je de voorste zuiger.
Omdat er ook onder de zuiger nogal smurry zat, vermoed ik dat de motor met de achterkant in het water heeft gelegen voor langere tijd.




PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
17 feb 2015 00:45 #51 door kees
Beantwoord door kees in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
???


Ik begin een beetje de doelstelling van dit topique kwijt te raken.

Je hebt een kapot nieuw blok, die een nieuwe klep en een distri-ketting nodig heeft. OK en wat pakkingen.


Verveel je je beetje... Oldtimer...?  ;D
Discussie gesloten.
17 feb 2015 03:57 #52 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
een beetje maar  ?


hij is met 3 motorblokken gelijk bezig

1 die vastgelopen is
1 die waterschade heeft

en een nieuw blok met een foutje
en met hulp van wat TCN maatjes vult hij de dagen

maar de doelstelling is uiteindelijk dat hij straks weer een transalp met een goedlopend blok heeft  en een boel spare parts in technische afwijkende staat van zeer slecht tot goed bruikbaar

ieder zijn hobbyschuurtje of was het  ;D shack

Discussie gesloten.
17 feb 2015 09:16 #53 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Dan ga jij het kwa 'hobbyschuurtje' wel van ons winnen denk ik Ad  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
17 feb 2015 09:26 #54 door martsky
Beantwoord door martsky in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
tja, er zijn meer rare mensen, wat deed jij op het forum om 03:57 in de nacht Ad ???

AT 1996 - Niet gepoetst !
Discussie gesloten.
17 feb 2015 11:01 #55 door Paul
Beantwoord door Paul in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok

tja, er zijn meer rare mensen, wat deed jij op het forum om 03:57 in de nacht Ad ???


ik denk dat Ad ook nog kranten rond brengt of zo  :)) :-* :-X
Discussie gesloten.
17 feb 2015 12:01 #56 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
bijna goed

Bijlagen:
Discussie gesloten.
17 feb 2015 20:14 #57 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Tja, jullie hebben allemaal een beetje gelijk. De draad was een "bijna "nieuw blok.

De rest is gewoon wat behang, en de ene keer gaat het over een luchtsleutel en dan weer over ons erelid met zwarte handen.
Maar ik heb zat te doen, dus vervelen doe ik me niet.
En we zijn toch lid van een Transalpclub.......  daarom staan ook alle andere perikelen er bij.
Onder het kopje techniek algemeen kun je veel kwijt wat elders niet past.

Maar goed.
Als ad geen kranten rondbrengt maar motoronderdelen kunnen we donderdag weer verder.
Tenminste......Als Herbert, die een bokje aan het lassen is om het blokje in te hangen ( monteert wat makkelijker ) een beetje opschiet en wat minder aan de Transalp van Sandra poetst komt het allemaal toch nog goed.

En vergeet niet, de Carnaval loopt op z'n end, dus iedereen in het zuiden heeft morgen barstende koppijn. ;D

Oldie heeft intussen niet stilgezeten en de resultaten volgen dus weer spoedig.



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
18 feb 2015 14:40 - 18 feb 2015 14:44 #58 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Hoi,bokje is bijna klaar,donderdag even passen ?
Daarna nog maar twee rupsjes lassen,en dan kan het nieuwe blok met het kleine foutje er in.

Gr. Herbert.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us
Discussie gesloten.
23 feb 2015 09:40 #59 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
En Herbert heeft woord gehouden.
Zaterdag een belletje dat hij koffie komt drinken en het bokje komt brengen.
Resultaat is over nagedacht.

Zonder zijstukken kan hij strak in een workmate worden geklemd en met de zijstukken eraan kan hij gewoon op een werktafel of vlakke ondergrond worden neergezet.
Alleen nog een verfje voor het oog.

Oh ja, dit het nagenoeg nieuwe blok wat op de revisie van de kop staat te wachten.




En als Ad nou ook nog een beetje opschiet met de onderdelen kunnen we van de week weer verder >:D >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
23 feb 2015 09:44 #60 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
Mooi bokje 

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden