Overspannings-verklikker?

15 aug 2018 23:57 #181 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Overspannings-verklikker?
Cool

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2018 13:45 #182 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Overspannings-verklikker?
Blijf het ook zeker volgen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2018 19:47 #183 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Overspannings-verklikker?
Als nieuweling op dit forum zie ik dit topic nu pas.
Binnen de VFROC (VFR owners club) heeft iemand een piepklein schakelingetje ontworpen dat de laadspanning bewaakt. VFR's hebben namelijk nog wel eens last van een falende spanningsregelaar. Na inbouw heb je een witte led in je cockpit die bij inschakelen contact één keer flitst om te laten zien dat de schakeling actief is. Bij normaal gebruik is de led verder altijd uit. Alleen als de boordspanning onder de zoveel volt komt gaat hij langzaam knipperen en als hij boven zoveel volt komt gaat hij snel knipperen. Het voordeel van dit systeem is dat je die led niet kan missen, wat bij een voltmeter wel kan gebeuren. Het geheel heet 'Haidie Hodziedok' wat een fonetische Google translate naar het Japans is van de nederlandse naam van het systeem.
Ik heb dit zelf al ruim een jaar in mijn VFR en het werkt perfect. Het heeft me een paar tientjes gekost en een uurtje of wat werk om het netjes in te bouwen - ik heb de led in de wijzerplaat van mijn toerenteller gebouwd.
Dit is gemaakt voor de VFR maar in principe is dit bruikaar op elke andere motor met een 12V systeem en het risico van falende spanningsregelaars ...

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2018 20:40 - 17 aug 2018 20:57 #184 door Qwerc
Beantwoord door Qwerc in topic Overspannings-verklikker?
Ja de beroemde "Haidie Hotziedok"
Ik heb er nog 1 liggen nooit in mijn VFR ingebouwd...


[img]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2018 23:10 #185 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

(..) 'Haidie Hodziedok' (..)


Hoi Garfield. Ik heb het topic daaro even opgezocht. Ik had van deze nog niet gehoord. Wat een gaaf ding ook. Maar, misschien moet je dit topic even van begin af doorlezen. Dat zal verhelderen.

Er zijn meer van dit soort gizmo's te vinden, zoals deze van jullie, maar ook via AlieExpress en zo. Maar die zijn ook weer doelspecifiek gebouwd (campers, boten etc.) en die doen dingen waar je niks aan hebt of kunnen iets niet wat je juist wel wil.

Naast het voltage in de gaten houden kijkt deze ook naar de oliedruk. Hij monitort  de acuut levensbedreigende situaties voor je motor. Ook deze maakt gebruik van led's die in een test, in klaar daglicht, op mijn plafond schenen. Naast de led's is er ook nog een display wat boodschappen tentoon spreidt. Via een ingebouwd relais kun je daar bovenop ook nog andere vormen van aandachttrekkerij aansturen. Bij mij staat die op de claxon.

Bij een probleem krijg ik schijnwerpers in mijn gezicht, ondersteund door een boodschap op een display en als ik daar niet op reageer, gaat -in mijn geval- de claxon af. Maar, je kunt al die dingen in principe zelf kiezen.

Het ding is met een chip gestuurd die via een usb-poort te (her-)programmeren is. Wij hadden bijvoorbeeld ook het fenomeen, dat bij stationair de dynamo te weinig vermogen levert om bijvoorbeeld groot-licht te voeren en dan gaf hij alarm (spanningsval onder ingestelde drempelwaarde). Maar alarm is bij mij de claxon. Sta je daar bij een stoplicht. Janno heeft dat in feite verpakt als 'tijdelijke situatie' (spanning hersteld als je (weer) gaat rijden) en dat er simpelweg uit geprogrammeerd.

Zoals eerder gezegd zijn we nog heel even bezig de hard- en software te stroomlijnen om iedere denkbare ongewenste interactie van dat ding uit te sluiten. Het is de bedoeling dat, nadat hij geprogrammeerd en geijkt is met de door jou gekozen parameters en geintegreerd in je kabelboom, hij gewoon ongemerkt met je mee-lift.


Tot er wel wat is. En dan is er wel wat aan de hand, maar nog niet kapot. Een early-warning-system, zeg maar  :)




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2018 01:54 #186 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

We hebben jullie hulp nodig! (Ik heb jullie hulp nodig  ???)


De verklikker monitort in de huidige set-up de aanwezigheid van voldoende laadspanning en oliedruk als de motor draait. Maar, op het moment dat je het contact aanzet (of als de motor wordt uitgezet met killswitch of zijstandaard), dan is er geen laadspanning of oliedruk en dan komt er alarm.

Dat is ongewenst gedrag, dus Janno heeft toen gelijk al voor die situaties een tijdsvertraging geprogrammeerd. Maar, als je die periode, om wat voor reden dan ook, overschrijdt (vergeet), komt er het door jou ingestelde alarm. Schiet niet op, want de wereld om je heen zich rot schrikt!

Afgezien bovengenoemd ongemak, werkt de verklikker na maanden van aanpassen en fine-tunen en kilometers maken, stabiel. Wat wij (nee, ik) als laatste willen realiseren, is de verklikker aangeven of de motor draait of niet. Zodat hij snapt dat hij op basis daarvan alarm mag geven. Of niet. Omdat de gebruiker dan niet meer hoeft na te denken w.b. gebruik. Hij is dan simpel op de achtergrond aanwezig. Geen speciale aandacht nodig voor alledaags gebruik!

Wij vroegen ons af welk signaal gebruikt kan worden om aan te geven dat de motor ronddraait. Ik heb zelf een RD07 Africa Twin, dus ja, brainwave, de impuls van het in werking treden van de brandstofpomp (want, door de ontsteking aangestuurd). Maar, die elektrische pomp heb ik niet meer, ik heb een vacuumpomp. Daarnaast, een Transalp heeft geen brandstofpomp. Het toerentellersignaal dan. Nee ook niet, alleen al voor RD07(A) Africa Twins zijn er veranderingen doorgevoerd wat betreft type signaal, herkomst uit de cdi en manier van omvormen van dit signaal in de toerenteller voor juiste weergave.

In een inlees-marathon naar alleen al de clubmotoren, kwam naar voren dat er zoveel variabelen zijn als je kijkt naar hoe verschillende signalen worden gegenereerd en geinterpreteerd door de boordsystemen. Bij Alpen 600 en RD04/07(A) twins wordt het ontstekinstijdstip gegenereerd door een pick-up naast de krukas. Bij Alpen 700, NC's, Crosstourers en CFR1000's gaat dat via krukas- en nokkenas sensoren die in het ene geval een meetbaar voltage van DC dan wel AC geven. En tussen al die verschillende typen en modellen zitten daar ook nog verschillen in. Wat een research nachtmerrie!

Als we deze verklikker, alleen al voor al de typen clubmotoren, makkelijk integreerbaar willen aanbieden, hebben we een gemene deler nodig. En dat is opvangen en stroomlijnen van het inductieveld rond de bougiekabel als de 20 kV passeert om de bougie te laten vonken. Hét teken dat de motor draait!

Ook dat is een research nachtmerrie! Voor zover ik heb kunnen nagaan, is het het meest voorkomende idee hiervoor, maar nog niet eerder succesvol uitgewerkt. Niet om als gestabiliseerd signaal aan te bieden aan een chip. Chips zijn prinsesjes op de erwt: bijzonder gevoelig voor - nee laat maar, ze is al in de war..

Oppikken van de impuls rond de bougiekabel is op zichzelf heel simpel: wikkel een koperdraad een keer of 5 rond de bougiekabel en er zal bij draaiende motor, elke keer dat de 20kV passeert en de bougie vonkt, een capacitieve spanning rond de bougiekabel worden opgewekt. Die is meet- en zichtbaar te maken met een oscilloscoop (zoiets als een hartmonitor in het ziekenhuis). Maar, die heb ik niet en al had ik die, ik zou niet weten hoe ermee te werken..

Maar, het inductie veld rond de bougiekabel levert een heel vuil signaal op (interferentie, 'ringing', hoe je het ook mag noemen). Het is het meest onaantrekkelijke signaal dat je ooit zou willen gebruiken voor een chip. En ons prinsesje op de erwt -onze slimme chip- raakt vreselijk snel in de war van wat je haar aanbiedt als voorwaarde om te schakelen.

Lang verhaal kort: wie heeft de kennis en vaardigheid, alsmede de apparatuur en goeie zin, om met een oscilloscoop die opgewekte capacitieve spanning te meten en zodanig te stabiliseren, dat een chip dat signaal kan interpreteren als 'laag' dan wel 'hoog'.


Qwerc..?  ::) ;D


Brom


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2018 07:23 #187 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Overspannings-verklikker?
Kun je niet een stroomsterkte meten van je dynamo? Op het moment dat je motor draait gaat er een stroom lopen naar je spannings regelaar deze stroomsterkte (laadstroom) is te meten als je waarde als extra input toevoegd op je chip dan heb je het volgens mij voor elkaar.
Als het alleen zo gaan om een overspannings verklikker dan was het gemakkelijk dan laat je boven de 15V gewoon een rood ledje branden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2018 09:44 #188 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?

Kun je niet een stroomsterkte meten van je dynamo? Op het moment dat je motor draait gaat er een stroom lopen naar je spannings regelaar deze stroomsterkte (laadstroom) is te meten als je waarde als extra input toevoegd op je chip dan heb je het volgens mij voor elkaar.
Als het alleen zo gaan om een overspannings verklikker dan was het gemakkelijk dan laat je boven de 15V gewoon een rood ledje branden.


Dat zou een idee kunnen zijn;  Tussen dynamo en gelijkrichter (S/R) is wisselspanning en kan je eenvoudig detecteren door b.v. een paar wikkelingen om 1 van de aders te wikkelen.  Tussen gelijkrichter(S/R) en batterij gaat niet/lastig, want is een gelijkspanning. Daarvoor zou ik met een shunt moeten werken.  Vergt een aanpassing aan de bekabeling (omdat je tussen de spanningsregelaar en de accu de dikke voedingskabel moet gaan aanpassen.)
In de AGV's en/of elektrische heftrucks wordt op deze manier bepaald hoeveel stroom er gebruikt wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2018 10:53 #189 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Alles is te meten en dit heb ik ook overwogen.


Het is op meer manieren te regelen, maar zoals nu gemaakt gaat de klikker mee aan met contact-aan. Hij gaat dus gelijk monitoren. Als hij een input heeft die aangeeft of de motor daadwerkelijk rond gaat, zal hij in de situatie contact-aan-motor-gaat niet-rond, aannemen dat het dus een normale situatie betreft en niks doen.

Maar juist deze input lijkt mij niet interessant omdat hij aan de basis ligt van iets wat juist in de gaten wordt gehouden.

Het lijkt mij dat, als de dynamo defect raakt, de input zodanig mee kan veranderen dat de verklikker denkt dat het contact simpel aan staat, dus een normale situatie en niks doen.

Enkel ontsteking gerelateerde signalen kunnen dat verder nog doen. En aangezien door de jaren heen voor alle modellen zoveel variaties zijn doorgevoerd, is dat geen doen. We zoeken 1 gemene deler voor alle typen motoren zodat je de hardware voor de 'motor draait'-input maar éénmaal hoeft te maken.

Hij moet dus zonder omhaal op een Alp uit '89 het zelfde werken als op een CRF1000 uit 2018.


Ik meen dat met een Hall-sensor het opgewekte magnetisch veld rond de bougiekabel ook op te pikken is...?  ::)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2018 22:21 #190 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Maar, wie verlost?

Wie zegt: oké, die Hall-sensor overleeft dat. Daar komt zo- en zoveel volt uit. Dat hangen we aan een diodebrug met een zooitje verschillende elco's er achter om de rimpel er zoveel mogelijk uit te krijgen en voor mijn part een spanningsdeler er achter om onder 5V DC te blijven.


Of zoiets..  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2018 07:13 #191 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Overspannings-verklikker?
Zo een vaccuum/druksensor werken op alle modellen?

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2018 08:28 #192 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Overspannings-verklikker?
Een deelbare stroomspoel kun je zo een kan de kabels van je dynamo hangen dan weet je gelijk je laadstroom.
Als je deze in leest kun je er drempel waarden aanhangen.
Als je het universeel wilt maken voor zowel oude als nieuwe motoren dan moet het ook eenvoudig aan te brengen zijn wat spanning parallel aftakken bij een AT van 2018 zou ik niet zomaar doen. De electronica die hier in zit bewaakt ook op stroomafname.
Voor mij zelf gaat je idee te ver ik zet er een wel een overspanning beveiliging tussen en voor de rest kijk ik op het dispaly en de visuele inspecties. Maar ik ben ook nog geen diehard off road trip rijder want dan moet ik zelf eerst wat balast kwijt.  ;D ;D ;D
Succes met je project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2018 10:41 #193 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Dank voor jullie opmerkingen!

De hele opzet van de verklikker is dat hij aanwezig is zonder, op welke manier dan ook, zelf problemen met boordsystemen te kunnen veroorzaken. Oplossingen om iets te laten werken moeten daarom non-invasief zijn.

Hij krijgt zijn voeding bijvoorbeeld nu direkt vanaf de accu en dat is ook de spanning die hij monitort. De input voor de olielamp wordt afgetakt van de olielamp in de cockpit. Dat is dan wel weer invasief, maar kan verder geen storingen opleveren en dus veilig. Het relais dat een extern 'alarm' kan aansturen is zelf 5V op de pcb. Hij levert enkel de stuurstroom om een 'normaal' relais aan te sturen die op zijn beurt iets voor je doet. Die krijgt zijn spanning ook buitenom vanaf de accu.

Vacuumsensor is voorbij gekomen, maar is invasief want je moet inbreken op een vacuumcircuit rond de spruitstukken. Aftappen van welk type sensor dan ook, is invasief. Het kan altijd voor storingen zorgen omdat er iets aan gehangen is wat nooit zo bedacht is door de fabrikant. Het zou in dat licht zoektochten naar storingen ook kunnen bemoeilijken.


Dus welke input 'motor draait' verzin je, die non-invasief is. Dat is op dit moment de queeste!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2018 10:48 #194 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Overspannings-verklikker?
Niet gehinderd door enige vakkennis: trillingssensor?

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2018 11:41 #195 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

(Voorbeeld van) Trillingssensor ligt inderdaad als mogelijkheid op de plank, maar nog niet verder in verdiept. Een puntje kan zijn dat de tril frequentie mee verandert met het motortoerental. Moet ik me eerst verdiepen in de werking of die sensor ook on/off kan werken. Het is een spriraaltje in dat buisje.

Of een hall-sensor bovenop het linker motordeksel van de dynamo plakken die de magneetvelden in het vliegwiel oppikt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2018 15:12 #196 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Overspannings-verklikker?
Ondanks dat je het invasief noemt lijkt.me een vacuumsensor (om het maar zo te noemen) wel erg betrouwbaar. Ik zou het niet zonder meer aan de kant schuiven. Installatie van een extra luchtleiding valt toch juist sterk mee denk ik?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2018 17:44 #197 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Overspannings-verklikker?
Vacuumschakelaar in je luchtfilterhuis zou een oplossing kunnen zijn. Deze hebben niet zoveel last van trillingen als je het juiste type neemt. Kijk eens bij Senserion

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2018 20:55 #198 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Oké. Ja, denk je dat er achter het luchtfilter al voldoende drukverschil is als de motor loopt..? Ook bij stationair..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2018 20:59 #199 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Overspannings-verklikker?
Waarom niet een extra oliedrukschakelaar gebruiken?

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2018 23:01 #200 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Hoi Jan,

Die gedachte was bij mij eerder ook al gepasseerd. Maar een extra oliedruk schakelaar is hetzelfde als de olie lampdraad 2x als input gebruiken met elk een apart script. Maar omdat je oliedruk al monitort is dat onbruikbaar.

Want als de olielamp gaat branden terwijl de motor draait kan de Arduino zelf niet bepalen of de lamp brandt door te weinig oliedruk of dat motor uit is en welke keus hij moet maken in dat geval.

Wat we tegen die Arduino moeten kunnen zeggen: ook al wordt pin [olie] laag (lamp brandt), alleen als pin [X] hoog is (motor gaat rond) mag hij alarm doorgeven.


Harm


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden