We hebben jullie hulp nodig! (Ik heb jullie hulp nodig ???)
De verklikker monitort in de huidige set-up de aanwezigheid van voldoende laadspanning en oliedruk als de motor draait. Maar, op het moment dat je het contact aanzet (of als de motor wordt uitgezet met killswitch of zijstandaard), dan is er geen laadspanning of oliedruk en dan komt er alarm.
Dat is ongewenst gedrag, dus Janno heeft toen gelijk al voor die situaties een tijdsvertraging geprogrammeerd. Maar, als je die periode, om wat voor reden dan ook, overschrijdt (vergeet), komt er het door jou ingestelde alarm. Schiet niet op, want de wereld om je heen zich rot schrikt!
Afgezien bovengenoemd ongemak, werkt de verklikker na maanden van aanpassen en fine-tunen en kilometers maken, stabiel. Wat wij (nee, ik) als laatste willen realiseren, is de verklikker aangeven of de motor draait of niet. Zodat hij snapt dat hij op basis daarvan alarm mag geven. Of niet. Omdat de gebruiker dan niet meer hoeft na te denken w.b. gebruik. Hij is dan simpel op de achtergrond aanwezig. Geen speciale aandacht nodig voor alledaags gebruik!
Wij vroegen ons af welk signaal gebruikt kan worden om aan te geven dat de motor ronddraait. Ik heb zelf een RD07 Africa Twin, dus ja, brainwave, de impuls van het in werking treden van de brandstofpomp (want, door de ontsteking aangestuurd). Maar, die elektrische pomp heb ik niet meer, ik heb een vacuumpomp. Daarnaast, een Transalp heeft geen brandstofpomp. Het toerentellersignaal dan. Nee ook niet, alleen al voor RD07(A) Africa Twins zijn er veranderingen doorgevoerd wat betreft type signaal, herkomst uit de cdi en manier van omvormen van dit signaal in de toerenteller voor juiste weergave.
In een inlees-marathon naar alleen al de clubmotoren, kwam naar voren dat er zoveel variabelen zijn als je kijkt naar hoe verschillende signalen worden gegenereerd en geinterpreteerd door de boordsystemen. Bij Alpen 600 en RD04/07(A) twins wordt het ontstekinstijdstip gegenereerd door een pick-up naast de krukas. Bij Alpen 700, NC's, Crosstourers en CFR1000's gaat dat via krukas- en nokkenas sensoren die in het ene geval een meetbaar voltage van DC dan wel AC geven. En tussen al die verschillende typen en modellen zitten daar ook nog verschillen in. Wat een research nachtmerrie!
Als we deze verklikker, alleen al voor al de typen clubmotoren, makkelijk integreerbaar willen aanbieden, hebben we een gemene deler nodig. En dat is opvangen en stroomlijnen van het inductieveld rond de bougiekabel als de 20 kV passeert om de bougie te laten vonken. Hét teken dat de motor draait!
Ook dat is een research nachtmerrie! Voor zover ik heb kunnen nagaan, is het het meest voorkomende idee hiervoor, maar nog niet eerder succesvol uitgewerkt. Niet om als gestabiliseerd signaal aan te bieden aan een chip. Chips zijn prinsesjes op de erwt: bijzonder gevoelig voor - nee laat maar, ze is al in de war..
Oppikken van de impuls rond de bougiekabel is op zichzelf heel simpel: wikkel een koperdraad een keer of 5 rond de bougiekabel en er zal bij draaiende motor, elke keer dat de 20kV passeert en de bougie vonkt, een capacitieve spanning rond de bougiekabel worden opgewekt. Die is meet- en zichtbaar te maken met een oscilloscoop (zoiets als een hartmonitor in het ziekenhuis). Maar, die heb ik niet en al had ik die, ik zou niet weten hoe ermee te werken..
Maar, het inductie veld rond de bougiekabel levert een heel vuil signaal op (interferentie, 'ringing', hoe je het ook mag noemen). Het is het meest onaantrekkelijke signaal dat je ooit zou willen gebruiken voor een chip. En ons prinsesje op de erwt -onze slimme chip- raakt vreselijk snel in de war van wat je haar aanbiedt als voorwaarde om te schakelen.
Lang verhaal kort: wie heeft de kennis en vaardigheid, alsmede de apparatuur en goeie zin, om met een oscilloscoop die opgewekte capacitieve spanning te meten en zodanig te stabiliseren, dat een chip dat signaal kan interpreteren als 'laag' dan wel 'hoog'.
Qwerc..? :
;D
Brom