Overspannings-verklikker?

28 okt 2018 20:04 #241 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Vandaag 250 km gereden, met handvatverwarming (..), en dan zie je het voltage voor een stoplicht toch naar 10,5 V duikelen.


Ja dat is wel een dingetje waar wij ook last van hadden. Ik wilde de onderspanning zo hoog mogelijk houden, maar tijdens wachten bij verkeerslichten met hoog verbruik, levert de dynamo door te weinig toeren onvoldoende vermogen en ging dat krengetje in alarm. Janno heeft de software aangepast dat hij alleen let op gemiddelde waarden, de pieken neemt hij niet mee. Maar, dat staat of valt een beetje met hoe LANG je onder de ingestelde waarde blijft hangen.

Maar, de te monitoren waarden zijn via een usb-kabel via pc aan te passen naar ieders eigen situatie of wens. Dat is eenvoudig en kan de gebruiker zelf doen.

Daarnaast maakt het voor de zichtbare spanningsval op jouw voltmeter erg veel uit wáár je het meet. Doe je dat d.m.v. aftappen ergens in de kabelboom, is die spanningsval veel groter. Dat geldt ook w.b. wáár je zware verbruikers aansluit.

Het blijkt dat de accupolen de 'rustigste plek' zijn en de ware spanning (dan wel spanningsval) alleen dáár accuraat te meten is. De verklikker werkt het meest stabiel als hij is aangesloten op de accupolen. Voor extra verbruikers geldt dat de kleinste spanningsval optreedt als ze zijn aangesloten direkt op de accupolen.


Je kunt helaas niet meer wat aanklooien met draadjes, want dat pikt dat ding feilloos op en dan valt hij je lastig  ;)



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2019 10:31 #242 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Overspannings-verklikker?
Hallo tech design team overspannings verklikker  :D

Met tijd en wijlen lees ik het forum,  maar soms komt het er ook niet van !
Ik verbaas me erover dat sommige mooie topic's zoals ook deze, zoals het voor mij lijkt
Plots stil vallen........heb ik iets gemist.....waarschijnlijk.

Ik ben benieuwd hoe het nu staat met die mooie overspannings verklikker,
het ziet er allemaal erg mooi uit.

Helaas blijft het stil....ik hoop niet dat het door gebrek aan belangstelling is !??

Leeft het project nog, of is het af en nu ergens te bestellen....komt het binnenkort,
of is het de prullenbak in gegaan....wat ik echt niet hoop !!

Hartelijk Dank voor de update  :)

Groet Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2019 11:14 #243 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?
Hallo Herman,

Tja, is helaas erg stil geworden.
Er zijn er twee gebouwd, voor zover ik weet: 1 bij Brombeer op de motor (en die is nu druk bezig met mooie kuipdelen maken)
En 1 bij mij op mijn bureau als testmodule.

Software/hardware ontwikkelen is 1 ding, maar om daarna alles echt goed in een goede/mooie behuizing te krijgen (en markt klaar te krijgen) is een ander punt.
Dat markt klaar maken is niet mijn sterkste punt (ook minste interesse daarin :oops: ).

Is er iemand die daarin kan helpen/ondersteunen dan heel graag.

groeten, Janno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2019 21:33 #244 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?
Hoi Herman, Janno,

Als het goed is, heeft PimW er ook één. Maar, voor zover ik weet heb ik de enige werkende die bijna 10.000km is meegereden en ver genoeg is ge-evolueerd om probleemloos te werken zoals bedacht.

We zijn allemaal werkende mensen met eigenlijk te drukke banen. Janno heeft daarnaast ook nog een gezinsleven.

PimW had gaandeweg heel eigen ideeen over de verdere ontwikkeling. Ik vond zijn ideeen wel goed, alleen zijn uitwerking vond ik minder doordacht. Dat heeft in ieder geval tot een breuk geleid en heeft Pim afgehaakt. Niemand heeft alleenrecht, ook niet op een idee. Ik heb Pim toen aangegeven dat hij mijn zegen had om een heel eigen versie naar eigen inzicht te ontwikkelen. Volgens mij doet hij dat ook. Voor zover ik weet doet hij niks met die 'versie 1' van hem. Zonder de upgrades die Janno en ik hebben doorgevoerd, daarna, zal die ook voor geen meter werken.

Ik ben zelf wel met die versie doorgegaan en gedurende die 10.000 test kilometers besprak ik ongewenst gedrag met Janno, die dan weer een script-aanpassing deed voor me. Je hebt het dan over tientallen keren dat Janno tijd vrijmaakte daarvoor.

Het ding is eigenlijk gestorven in het zicht van de haven. Er moest alleen nog een aanpassing worden gemaakt om dat ding te laten weten of de motor loopt of niet, een definitief behuizinkje tekenen en laten maken en de pcb's in China laten maken. Dat is er allemaal niet meer van gekomen.

De mijne nu zit in een test behuizinkje van Pim's hand, maar dat is niet solide. De echte 'eerste' verklikker ging kapot door sluiting omdat schroefjes binnen uit de behuizing trilden. Met de pcb die eigenlijk voor Janno bedoeld was, heb ik met zijn toestemming, toen een nieuwe gemaakt. Dat is die ik nu nog heb. Het programmeerbare aspect bewees direkt z'n nut: toen ik de nieuwe print met een paar euro nieuwe bouwsteentjes gemaakt had, was het simpel het laatst geupgrade script laden en hoppa - daar was die weer. Rijen maar!

Anyways, er was ook niet heel veel interesse vanuit het forum. Tel daarbij op te drukke banen voor zoveel liefdewerk-oud papier. Verschil in visie en aanpak.

Ik heb inmiddels 2 vectorbestandjes voor 2 behuizingen. Ik heb het display geditcht want er zat regelmatig interferentie in die we er niet kregen. Ik ga werken met een aparte stand-alone voltmeter en de 2 waarschuwings led's in een pieklein huisje, recht in het zicht. De verklikker zit in een eigen huis, ergens weggestopt. Ik moet het alleen nog laten maken. #te druk-druk.

Ik ben er nog steeds erg blij mee. Je kunt er een hoop poeha omheen en erbij verzinnen -en dat wilden we ook want méér-méér-méér. Maar, hij doet wat ik wilde dat hij doet. Heel simpel. Laadspanning in de gaten houden. Olielamp in de gaten houden. En anders een gil.


Soms is goed, goed genoeg :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2019 01:15 #245 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Ik wilde een stabieler/robuuster beginpunt hebben, wat gestroomlijnder ontwerp.
Hoop testjes gedaan en deelsystemen herontworpen: andere voeding die een stuk efficienter is en minder warm word en een sensor voor het bepalen of de motor loopt of niet. Heb wat materiaal gevonden dat goed water/weersbestendig moet zijn, kijken of ik een behuizing wil printen of toch iets laat frezen. Laatste zou wel kek zijn.
Ben nu een pcb aan het ontwerpen, dat word allemaal smd dus lekker klein en minder ruis gevoelig. De behuizing hoeft dan ook maar 5x5cm groot te worden.

Moet het een keertje afmaken, eigenlijk liggen alle puzzelstukjes op tafel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2019 09:02 #246 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?

PimW schreef : Ik wilde een stabieler/robuuster beginpunt hebben, wat gestroomlijnder ontwerp.
Hoop testjes gedaan en deelsystemen herontworpen: andere voeding die een stuk efficienter is en minder warm word en een sensor voor het bepalen of de motor loopt of niet. Heb wat materiaal gevonden dat goed water/weersbestendig moet zijn, kijken of ik een behuizing wil printen of toch iets laat frezen. Laatste zou wel kek zijn.
Ben nu een pcb aan het ontwerpen, dat word allemaal smd dus lekker klein en minder ruis gevoelig. De behuizing hoeft dan ook maar 5x5cm groot te worden.

Moet het een keertje afmaken, eigenlijk liggen alle puzzelstukjes op tafel.


Ben heel benieuwd, hou ons op de hoogte.

Groeten Janno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2019 11:13 #247 door Dorus
Beantwoord door Dorus in topic Overspannings-verklikker?

PimW schreef : Heb wat materiaal gevonden dat goed water/weersbestendig moet zijn, kijken of ik een behuizing wil printen of toch iets laat frezen. Laatste zou wel kek zijn.


Heb je al eens gekeken naar het gieten van een behuizing met epoxy?
Ik heb tijdens een stage project een keer een lucht dichte behuizing moeten maken voor aan aantal sensoren, deze heb ik toen met epoxy gegoten wat erg beviel. Hiervoor heb ik toen eerst een behuizing geprint en daarna mooi gladgemaakt en ingevet, hiervan heb ik toen een silicone mal gemaakt waar ik de epoxy in kon gieten. Om de deksel van de behuizing luchtdicht aan te laten sluiten heb ik van silicone ook een klein pakking gemaakt.

Om verder stevig schroefdraad in het epoxy model te krijgen heb ik er thread inserts ingeperst deze kosten een paar cent op Ali.

Ik denk dat gieten een stuk goedkoper is dan frezen plus je hebt het voordeel dat je wat meer compliceerde vormen kan gebruiken zonder dat je gelijk een 5 asser nodig hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2019 11:30 #248 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Hoi Dorus, ik wil op den duur eigenlijk de electronica ingieten in zijn geheel. Voor de trillingsbestendigheid is dat wel beter en het neemt de noodzaak van seals weg.
Elke seal vraagt weer om een groef en dat kost allemaal ruimte en voegt toe aan de complexiteit.

Ik print nu testjes in PLA maar ga duurtesten op de motor met een behuizing uit ASA, dat kun je met een nabehandeling ook waterdciht maken.
Een behuizing frezen is dan met name voor het mooi :cheer: Maar bedankt voor de tip, wellicht komt het nog van pas!

Heb nu alle electronica op een printplaat van 45*32mm geplaatst, past heel mooi achter de display en dmv twee headers zitten beide aan elkaar gesoldeerd. 6snoertjes moeten de behuizing in. Als die printplaat af is en ik wat meer tijd heb zal ik mn bevindingen wel even hier plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2019 11:43 #249 door Dorus
Beantwoord door Dorus in topic Overspannings-verklikker?
Electronica in zijn geheel ingieten klinkt als een goed idee, maar daar moet den wel mee gestresstest worden. Ik weet niet hoe goed dat gaat met de warmte ontwikkeling van de onderdelen op de PCB. En ander nadeel is dat het niet meer te onderhouden is en dat je alles moet vervangen mocht er iets stuk gaan.
Maar als het 100% uitgewerkt is heb je wel grote kans dat als het werkt, je er nooit meer naar hoeft om te kijken.

ASA is mooi materiaal, dat gaat in ieder geval buiten een stuk langer mee dan PLA. Maar daar zou je de deksel uiteindelijk ook waterdicht van moeten maken.

45*32mm klinkt lekker compact, ben benieuwd naar je bevindingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2019 12:00 #250 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Ingieten is heel normaal, epoxy kan heel veel hebben. Onderhoud lijkt me verder niet nodig. Sterker nog, ik denk dat de levensduur hoger word als je hem ingiet, mits goed ontworpen. Duurtestjes gaan dat uitwijzen.

Warmte ontwikkeling was in het eerste proto wel een dingetje, de voeding was niet effcient maar dat heb ik aangepast. Verder stelt t geheel niet zoveel voor.

Prototypes kosten maar een paar euro per stuk, laten er onderweg een paar sneuvelen, lig ik niet echt wakker van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden