Overspannings-verklikker?

28 dec 2017 23:07 #141 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Top!  :)


Voor die eerste 3 prints wil ik het wel thuis etsen met printer en strijkijzer.


Als ik er 100 moet maken omdat iedereen er 3 wil, bel ik wel met China  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2018 22:45 #142 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?

Volgens mij heb ik een pcb getekend voor de nano met een lcd en alle andere frummels bijelkaar. Moeten nog eens naar die connectors kijken want nu zijn dat vanuit fritzing van die schroefverbindingen maar dat moet solderen worden denk ik.

Krijg het hele pakketje bijna op het oppervlakte van de LCD maar niet er binnen. Misschien als die connectors aangepast worden daar nog wat vanaf te snoepen valt :)
Na de jaarwisseling nog maar even mee verder.


Kan je mij het bestand toesturen? Dan kan ik er ook nog eens naar kijken, ben namelijk zeer benieuwd.
De Arduino is redeijk plat, t.o.v. andere componenten, dus het is mogelijk om deze iets te verhogen, waardoor weerstanden onder de Arduino gemonteerd kunnen worden. Dat scheelt wat ruimte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2018 22:49 #143 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?
Zo na al die feestdagen weer effe een 'vrije' avond om wat te hobbyen.

Dit is versie 0.1, dus daar zullen nog wel wat bugs uitkomen.
In het filmpje is de werking daarvan te zien.

commentaar/opmerking/vragen zijn welkom.

(.ino file kan je met notepad open, is een gewoon tekstbestand, geschikt voor de IDE van Arduino)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2018 23:04 - 02 jan 2018 23:08 #144 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?
Hoi Janno,


Voor mij hoefde een display niet per sé, maar dit vind ik dan toch wel weer gaaf gedaan!  ;D


Kijk even wat jullie kunnen met het printontwerp, etsmiddel is zaterdag a.s. binnen. Is bij mij in de stad, die hebben ook al die flauwekuldingetjes die er op moeten (misschien niet die display, kan ik vragen). Zelf etsen een hoop werk natuurlijk, maar dat is sneller voor de bakker dan die eerste 3 uitbesteden en erop wachten, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2018 00:43 #145 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Ik werp morgen nog even een blik op die print en dan stuur ik dat rond.

Ik heb nu wel gerekend op een dubbelzijdige printplaat, dus aan beide zijden lopen verbindingen. Anders zie ik denk ik geen mogelijkheid dat op zon klein oppervlak voor elkaar te krijgen zonder kortsluiting.

Kun je dat zelf etsen zo? Anders moeten we even wat slims verzinnen met jumper kabeltjes of stapelen oid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2018 19:55 #146 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Met een laserprint en een strijkijzer is wat bewerkelijker. Als jij een outline rond de schema's kan tekenen kan ik hem daarlangs afsnijden. Dan zou dat aan beide zijden op zijn plek moeten zitten. Etsen is etsen.

Als ik een sjabloon kon laten watersnijden kon ik het simpel doen met een etsbestendige marker.


Maar voor 3 stuks nu maakt me dat helemaal niks uit. Zo gepiept.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2018 22:06 #147 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?
Even een vraag aan de technici op het forum:
Wat zijn de spanningen die voorkomen op de diverse motoren? 
dit i.v.m. de drempelspanningen/waarschuwingsniveaus.

Ik heb namelijk daarnet het volgende gemeten (op een TA-700):
-Uit: 12,6V (direct op de batterij)
-Contact aan: 11,95V (met mistlichten aan) / 12,14V (normaal; zonder mistlichten)
-Aan (draaiende motor):  14,23V (met mistlichten aan) / 14,50V (zonder mistlichten)

Wat is een ondergrens waarop een alarm moet komen?
Wat is een bovengrens waarop een alarm moet komen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2018 22:28 - 03 jan 2018 22:33 #148 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Uit de Haynes haal ik volgende voor de 600/650 alp en 750 twin



Dan voor de 700 elders ( transalpclub.pl/danetcp/instrukcje/XL700V_service_manual-EN.pdf ):

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2018 22:36 #149 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?
@PimW:  Dank je, Top!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2018 22:37 #150 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Zelf had ik ook nog wat op te merken/vragen:

Ik krijg die temperatuur sensor niet fatsoenlijk op de pcb, dan moet hij weer een stuk groter worden.
Daarnaast vraag ik me af wat je precies gaat meten IN de behuizing. Zou je die sensor niet ergens tussen je kappen moeten bouwen dan?

Ik ben nu de behuizing aan het aanpassen op de nieuwe afmetingen van de pcb. De pcb is wel voorbereid op de lcd maar ik zal de eerste behuizing niet voorzien van een ruitje. Ik ga daar hier even mee naar het fablab om te kijken wat er mogelijk is mbt printen.
Waar ik wel tegenaan loop is de bevestiging van de bedrading aan de pcb: nu heb ik die schroefconnectors aangehouden maar op de pcb zijn dat enkel een paar gaatjes met koper waar je die componenten vervolgens niet in soldeert maar direct snoertjes.
Of is daar wat beters voor te verzinnen? Ik dacht aan van die koper vlakjes maar volgens mij is de verbinding met een kabeltje sterker als die door de pcb steekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2018 23:09 #151 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Janno,

Jij zit ook een beetje in de accu-wereld, zei je.

Zit er op de print nog steeds die switch tussen Alp en AT? Dat wordt dan een switch tussen enerzijds een Alp 600 en TA 650/700/AT anderzijds. Die hebben dezelfde laadspanning.

Ik kan me haast niet voorstellen dat een Alp 600 zo'n breed bereik heeft (13,5-15,5). Maar goed, hopelijk komt daar wat feedback voor.


Normaal gesproken compenseert de SR het verbruik, bijvoorbeeld aanzetten groot licht, of handvatverwarming, dan zakt de laadspanning hooguit een paar tienden, soms stijgt die zelfs wat.

Ik zou verder geen rekening houden met accuspanning met contact uit of aan, daar is de start-delay voor. Je monitort de laadspanning en dat is lopende motor met dimlichten aan. Er zijn typen dacht ik (700?) waarbij licht aan gaat bij contact aan. Bij AT's is dat handmatig. Ikzelf doe contact aan, start, en doe dan pas verlichting aan. Niet andersom, wat zou ik de accu extra belasten tijdens starten, toch?

Er is dan wel een moment dat ná starten en vóór verlichting inschakelen de laadspanning hoger kan zijn wegens gebrek aan de standaard verbruiker. Ik zal dat verschil bekijken.

Ik kan ook mijn verwarmde handschoenen er 'ns aanprikken en dan ook nog groot-licht aan, kijken wat de laadspanning doet. Maar ik ben zaterdag a.s. pas thuis. Ik verwacht een paar tienden verschil.


Ik zou mijn accu zo vol mogelijk willen houden, dus vroege waarschuwing op de onderspanning. Je kunt dan kiezen door te rijden met verbruikers uitgeschakeld om zo een veiliger heenkomen te kunnen bereiken.

Voor zover mijn kennis reikt, gaat een accu echt beginnen te lijden vanaf 16V en meer. Mijn AT laadspanning is nog nooit boven de 14,7 geweest en ik heb wel een paar SR's versleten (5).


13,8 en 15,2 lijken mij voor een AT acceptabel.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2018 08:04 - 04 jan 2018 08:11 #152 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?

Zelf had ik ook nog wat op te merken/vragen:

Ik krijg die temperatuur sensor niet fatsoenlijk op de pcb, dan moet hij weer een stuk groter worden.
Daarnaast vraag ik me af wat je precies gaat meten IN de behuizing. Zou je die sensor niet ergens tussen je kappen moeten bouwen dan?

Ik ben nu de behuizing aan het aanpassen op de nieuwe afmetingen van de pcb. De pcb is wel voorbereid op de lcd maar ik zal de eerste behuizing niet voorzien van een ruitje. Ik ga daar hier even mee naar het fablab om te kijken wat er mogelijk is mbt printen.
Waar ik wel tegenaan loop is de bevestiging van de bedrading aan de pcb: nu heb ik die schroefconnectors aangehouden maar op de pcb zijn dat enkel een paar gaatjes met koper waar je die componenten vervolgens niet in soldeert maar direct snoertjes.
Of is daar wat beters voor te verzinnen? Ik dacht aan van die koper vlakjes maar volgens mij is de verbinding met een kabeltje sterker als die door de pcb steekt.


Hoi PimW,  die temperatuur sensor heb je in diverse varianten, je moet de waterdichte variant nemen:
https://nl.aliexpress.com/item/Free-shipping-stainless-steel-package-Waterproof-DS18b20-temperature-probe-temperature-sensor-18B20-for-arduino/2046539452.html
Die gebruik ik ook, en is voor op een motor perfect toepasbaar. Op de pcb heb je dan enkel maar drie draadjes te solderen.

Om de draden op de pcb direct te solderen zou ik dat doen zoals je ook beschrijft.  gaatje met koper er omheen, draad er doorheen en vast solderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2018 08:11 #153 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?

Janno,

Zit er op de print nog steeds die switch tussen Alp en AT? Dat wordt dan een switch tussen enerzijds een Alp 600 en TA 650/700/AT anderzijds. Die hebben dezelfde laadspanning.


Ja, die zit er nog steeds op.  Gewoon een jumpertje op het pcb :)

13,8 en 15,2 lijken mij voor een AT acceptabel.

Dat is wat ik uit je schemaatjes haal ook ongeveer de beste waarden; Als je dan niet start krijg je ook gelijk LOW VOLTAGE melding (ondanks dat de batterij nog voldoende energie heeft).

Voor een TA600 horen we dat wel van de eigenaren wat de drempelspanningen moeten zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2018 09:52 #154 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Overspannings-verklikker?
Als onderspanning van de alp zou ik een waarde van 12 volt aanhouden. Bovenspanning komt wel overeen.
Bij een onbelaste accu bij kouder weer blijft hij bij mij meestal op die onderwaarde steken.
Belast met starten geeft de meter een iets lagere waarde aan, maar klimt meteen naar de 13,5 volt.
Inschakelen van verlichting en/of accessoires levert een verhoging van 0,5-0,7 volt.

Ik zal deze waardes eens nameten met een goede universeel meter want deze  genoemde waardes lees ik af op een ingebouwd chinees exemplaar.
Ik heb een nieuwe accu en een nieuwe SR

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2018 21:43 #155 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Als onderspanning van de alp zou ik een waarde van 12 volt aanhouden.



Maar, bij 12V ben je de accu al aan het leegtrekken, toch..?


Is dan 13V niet beter..? (vroege waarschuwing)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2018 12:47 #156 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Overspannings-verklikker?

Maar, bij 12V ben je de accu al aan het leegtrekken, toch..?


Ik heb een nieuwe accu en nieuwe SR en wanneer ik het contact aanzet geeft de meter 12,3 volt in rust. ( op china meter )
Na het starten loopt de meter op tot 14,3 volt bij geen belasting. Belast zal ik nog even nameten met universeel meter.

Dat zou betekenen dat de waarschuwing al komt bij het contact aanzetten ( net zoals het olielampje trouwens )
Maar je hebt gelijk dat signalering moet optreden bij draaiende motor en dan is 12 volt inderdaad wel bedenkelijk.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2018 13:57 #157 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Spanning in rust is niet interessant want de meting volgt pas na het starten van de motor en je wilt eigenlijk een alarmpje hebben wanneer de spanning aan de lage kant is en niet wanneer de ontsteking er al bijna mee ophoud. Lijkt mij dan.

Zou hem op 13V houden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2018 21:01 #158 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Stel hè, een gebruiker wil de monitorwaarden custom aangepast hebben.

De Arduino programmeer je via de usb-poort.


Kan het dan zo simpel zijn dat deze een aangepast file (toegestuurd krijgt en) zelf die mod's kan invoeren...?


::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2018 21:21 #159 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Ja opzich wel als je een klein beetje handig bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2018 21:47 #160 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?
Ja of desnoods via 'Teamviewer'.

Kek dingetje aan het worden he?  :)

Ik heb een nieuwe accu en nieuwe SR en wanneer ik het contact aanzet geeft de meter 12,3 volt in rust.


Bij 12,3V in rust heb je een bijna dooie accu, Oldie. Een gezonde accu, ook na 2 maanden rust, moet tenminste 12,67V aangeven. Leidraad: 12,6V = topconditie, 12,5V = goede accu, 12,4V is matige accu en 12,3V = slechte accu.


Zie mijnes, nieuw van augustus '16, na een week of 6 in m'n schuurtje buiten (pendelt 1/10e)



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden