Overspannings-verklikker?

01 nov 2017 14:58 #41 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Overspannings-verklikker?
Aansluitend.
Het hele verhaal gaat dus over alle mogelijke voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat je schade oploopt aan je motor.

Maar er is ook nog zoiets als normaal onderhoud, waarbij alle opties voorbij komen.
Olie peilen doe je regelmatig toch........, en als het echt fout gaat is het olielampje de laatste strohalm ( meestal te laat).
Een voltmeter zorgt er gewoon voor dat je de laadspanning in de gaten kunt houden en ja, je moet er wel een keer op kijken.
Ik heb een heel simpel voltmetertje gemonteerd en die zit goed in het zicht. Als ik de motor start dan zie ik meteen hoe de koude toestand van de accu is en tot welke spanning hij gaat laden. Kwestie van gewoonte. Gewoon even kijken.
Koelvloeistof dient ook regelmatig te worden gecheckt, al is het alleen maar het expansievaatje. Kijk je wel eens op de temperatuurmeter ??
Profiel van de banden, hoe vaak kijk je er naar ???
Bandenspanning controleer je ook regelmatig en zeker als je wat langere tochten maakt. Hoe vaak doe jij dat ???
Remschoenen en vloeistof controleer je toch ook regelmatig mag ik hopen...... Echt waar, geloof er niks van !!!!

Er is al veel, heel veel geschreven over alle mogelijke oorzaken en oplossingen, maar de veiligheid en de levensduur van het materiaal waar je mee rijd is toch echt afhankelijk van een simpele en doeltreffende controle voordat je gaat rijden.
Uiteraard ook het preventieve onderhoud hoort gewoon plaats te vinden.

Niks op tegen als er tooltjes zijn die mee helpen om je attent te maken, maar toevallig las ik vandaag dat de meeste snufjes in de moderne auto's zelfs helemaal niet worden gebruikt.
Reden temeer om er niet afhankelijk van te worden lijkt me.

Dus, ik ben het eigenlijk met Rob wel eens en vooral dan deze gedachte:

Brom meer bij de old-scool zou blijven

waar ik me bij kan aansluiten

In al die jaren motorrijden heb ik wel geleerd dat je niets aan het toeval moet overlaten.
Ook zo'n alarmering dingetje kan stuk, dus heb je er een zorg bij in plaats van een minder.
Ik kijk alles even na, voordat ik op stap ga en dat is een gewoonte.
misschien ben ik dus wel OLD SCOOL. Maar dan van harte. ;) :P

Ben trouwens wel benieuwd wat het gaat worden. >:D





PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2017 16:16 #42 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Ja nee ik doe dit voor mijzelf, alleen ben ik niet goed thuis in de fijne electronica dus ik dacht, misschien iemand hier die dat wel is.

Maar zoals Rob het al heel treffend zegt, en aan den lijve heeft ondervonden (carter Beta) dat sommige, voor de meesten bijna ondenkbare situaties, gewoon voor kunnen komen als je jezelf maar in de juiste situatie manoevreert  ;D

Oost-Europa Rally, 48V door mijn systeem. In die situatie ben je voornamelijk andere dingen aan het doen dan in je dashboard gluren. Bovendien is daar niet eens een verklikkerlamp voor. Diezelfde rally, me maat, schampt een rotsblok in het struikgewas en zijn carter loopt leeg. In marokko 2x een carter (oke, van een deelnemer) open gereden. Mijn eigen regelaar een keer in de woestijn vervangen als ook een keer mijn brandstofpomp. Ook es mijn eigen blok in puin gereden door geen olie. Ik had andere dingen te doen blijkbaar.

Dus ja ik heb best wat meegemaakt en meestal viel het mee, maar een paar keer toch catastrofaal en duur. En je event of vakantie is naar de klote. Dus om die 2 nare en zo bepalende situaties nu voor te zijn, wil ik graag op de olie en de spanning een geluidssignaal hebben.

Want Brom gaat zich weer in zo'n situatie begeven en dan heb je gewoon je aandacht bij andere, veel belangrijke dingen nodig.


Het is geen luiheid of gebrek aan discipline, voor wie dat mocht denken  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2017 16:56 #43 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Overspannings-verklikker?

Het is geen luiheid of gebrek aan discipline, voor wie dat mocht denk


Absoluut niet Harm.

Maar gebruik van een gewone weg motor, ala, allroad dan misschien is een ander verhaal.
In dat geval vind ik, terecht of onterecht dit soort dingen gewoon overkill.

Voor het zwaardere werk, zoals een ritje in het Marokkaanse gebergte moet de boel goed geprepareerd zijn en schade los je dan ook niet op met een zoemertje. Of wel ????

Maar ik kan me je zorgen prima voorstellen.
Ben ook benieuwd naar de oplossing dat weet je.

Oldie

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2017 19:01 #44 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Ik heb het geneuzel (geintje ;D ) hierboven even overgeslagen. Ik had zon 8Gb simulatie pakket waar je helemaal verdrietig van word omdat je nergens uit komt.

Vervolgens kwam de prof met deze web-applet op de proppen: www.falstad.com/circuit/ :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2017 20:41 - 01 nov 2017 22:21 #45 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Vervolgens kwam de prof met deze web-applet op de proppen: www.falstad.com/circuit/ :)


Blij als een kind, wat een grappig ding. Fijn, dank je wel!  :)


#edit
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2017 22:22 #46 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Ik zit ook nog ff te kijken naar een mosfet schakeling, misschien is dat eenvoudiger, maar moet ik ff wat langer naar kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2017 22:29 #47 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Ja hek ook voorbij zien komen. Op Yuttub zijn leuke tutorials te vinden hoor.

Als je zelf dingen in elkaar gaat zetten is natuurlijk de sky min of meer the limit.


Misschien bouw ik wel een infrarood sensor bij en als hij dan vind dat ik het warm krijg hij wat water in mn bakkes sproeit  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2017 22:38 #48 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Een P-channel mosfet is in feite een solid-state schakelaar, door een spanningsverschil tussen gate-source kun je een stroom laten lopen door de drain.
Een P-channel mosfet heeft een negatief drempel spanning dus als je dat combineert met een positieve referentie, kun je met een beetje rekenen het voltage bepalen waarop er een stroom gaat lopen. Als ik het goed heb geldt dan referentie - ingaande spanning (degene waarop je wilt schakelen) en als die meer negatief is dan je drempelspanning gaat er stroom lopen. En met die stroom kun je volgens mij gewoon je buzzer aansturen.

Stel je wilt je buzzer laten bleren bij 15 volt op je kabelboom, en je vind een mosfet met een drempel van -2V, dan moet je een referentie hebben van 12V (12-15 = -3 en dat is kleinerder dan -2).

Op plaatje helemaal links je boordspanning en rechts daarvan de referentie. Zou je ook gewoon een batterijtje voor kunnne gebruiken ofniet?  ???
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2017 23:00 - 01 nov 2017 23:20 #49 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Dus dan heb je enkel 2 mosfets nodig (onder en bovenspanning schakelen).

Met een batterijtje wil je dan Vref opwekken toch? Met een 9V batterij kom je op 9-15 =-6. Das ook kleiner dan -2.

De stroom die dan gaat loepn is dan toch de actuele boordspanning (boven 15V, in jouw voorbeeld?). Daar schakelt die relais wel op.


Als je de Vref uit je systeem wilt halen dan heb je wel per mosfet een opamp met feedback nodig dan, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2017 23:10 #50 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Ja op deze manier zou hij dan schakelen bij 11V, misschien kun je dmv weerstandjes in serie twee gunstige referentie voltages creeeren?

Of ik zie het wat simpel dat kan ook heel goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2017 23:29 - 02 nov 2017 00:08 #51 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Maar, als batterijtje leeg is werkt het niet meer toch? Dan beter mschien de Vref uit de boordspanning halen?

De Vref verandert natuurlijk mee als de boordspanning zou stijgen, maar misschien is de boordspanning wel permanent te stabiliseren op bijv. 12V met een weerstand? Of de Vref naar je schakeldingetje stabiliseren?


::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2017 05:28 #52 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Overspannings-verklikker?

Maar, als batterijtje leeg is werkt het niet meer toch?


misschien kun je daar een waarschuwings toeter voor bouwen

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2017 09:03 #53 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Overspannings-verklikker?
met een lm7812 zou je een strakke 12 volt kunnen maken. Weet alleen ff niet wat er dan aan input spanning moet zijn

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2017 11:02 #54 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Vooropgesteld dat je de juiste waarden spulletjes bij elkaar gezoekt krijgt,

Zoiets misschien..?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2017 12:11 #55 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Uiteraard is alles vabaf boordspanning het mooiste, maar ik weet niet of je aan mosfetskunt komen met een hogere drempel dan -2 tot -4 V.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2017 21:28 #56 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Overspannings-verklikker?
als je de Vref stabiliseert op 15 volt met een lm7815 heb je iets meer ruimte, met een Vref van 12 gaat de zoemer al af als je continu 100 rijd ofzo(5000rpm +/- 14,5 volt toch

andere optie

een velleman kitje verbouwen ipv een rood ledje een buzzer aan sturen, continu is lage spanning pulserend is te hoge spanning

www.velleman.eu/products/view/?id=387476
ik zie alleen niet zo snel wat de drempel waardes zijn

Maar, als batterijtje leeg is werkt het niet meer toch? Dan beter mschien de Vref uit de boordspanning halen?

De Vref verandert natuurlijk mee als de boordspanning zou stijgen, maar misschien is de boordspanning wel permanent te stabiliseren op bijv. 12V met een weerstand? Of de Vref naar je schakeldingetje stabiliseren?


::)


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2017 21:40 #57 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Overspannings-verklikker?
of dit

quasarelectronics.co.uk/Item/cebek-i-72-...ction-module-9-16vdc

en ze hebben er ook een voor decrease

alleen kopen dat deze elektronika niet te snel stuk gaat als het nodig is  ???

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2017 01:42 - 03 nov 2017 01:49 #58 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

(..) ik weet niet of je aan mosfets kunt komen met een hogere drempel dan -2 tot -4 V.


Voor zover ik begrijp zijn ze er van -1, -2, -4, -8V etc.

als je de Vref stabiliseert op 15 volt met een lm7815 heb je iets meer ruimte, met een Vref van 12 gaat de zoemer al af als je continu 100 rijd ofzo(5000rpm +/- 14,5 volt toch


Bij mosfets spreek je niet meer van de referentiespanning (ook mijn faut) omdat hij anders werkt. Maar, van mij mag het. Vref is dan de spanning op de gate en die gaan we misschien toch af moeten regelen. Zolang we het zelf nog maar begrijpen  ;D

In een gezond systeem zal je boord (of laad-)spanning maar een paar tienden fluctueren. Bij hoge toerentallen zal hij hem zelfs iets omlaag regelen. In de webapplet van Pimzz, via een P-mosfet met een RDS van -2V gaat een afgeregelde Vref van 12V met een boordspanning van 14,5V prima. Hij schakelt dan tussen 15,3 en 15,4V naar "on".

Maar met een P-mosfet kun je niet de onderspanning monitoren omdat de boordspanning flink hoger is dan de Vref en daarmee sowieso minder dan -2V is. Dat moet volgens mij dan weer met een N-mosfet, maar dat krijg ik niet werkend in de webapplet. Maar daar doe ik iets verkeerd. Ik heb gewoon onvoldoende kennis van electronica  :-X

andere optie

een velleman kitje verbouwen ipv een rood ledje een buzzer aan sturen, continu is lage spanning pulserend is te hoge spanning

www.velleman.eu/products/view/?id=387476
ik zie alleen niet zo snel wat de drempel waardes zij


en

of dit

quasarelectronics.co.uk/Item/cebek-i-72-...ction-module-9-16vdc

en ze hebben er ook een voor decrease

alleen kopen dat deze elektronika niet te snel stuk gaat als het nodig is  ???


Ja nou sinds vandaag duizelt het me een beetje. Het is een -voor mij- veel te ingewikkeld verhaal. Het principe is vrij simpel, maar er moeten ook wat beveiligingen in om de componenten tegen elkaar te beschermen tegen stukgaan. Zodat het een duurzaam dingetje wordt. Daarnaast kun je hetzelfde doel bereiken via verschillende middelen. Er zijn IC's die precies hetzelfde doen, en zelfs de boven- en onderspanning monitoren via een ingebouwde comparator-window en heen en weer schakelen via een flip-flop (nee echt, een flip-flop, I shit you not  ??? ;D).

Maar al dat lekkers doet zo'n ding niet in zijn eentje, daar zitten dan weer een zooitje andere dingen omheen  :'(


Ik pluis je links na, dank voor het meedenken  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2017 13:44 #59 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Overspannings-verklikker?
met een arduino en wat componenten zou je er iets moois van kunnen bouwen... Misschien probeer ik het wel

www.robotshop.com/en/phidgets-precision-volt-sensor.html

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2017 20:02 #60 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Kun je dat een beetje mooi wegwerken denk je? Hoe zou dat gaan met trillingen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden