Overspannings-verklikker?

28 okt 2017 20:04 - 28 okt 2017 20:12 #21 door DPC
Beantwoord door DPC in topic Overspannings-verklikker?
Ik zou zelf niet de claxon gebruiken maar een aparte (piezo) pieper ergens onder de kuip.
Ik rij nogal eens op verschillende motoren en daarbij verschillende bediening.
Als ik van de Honda af stap en op de K75RT verder ga vergis ik mij wel eens. In plaats van de knipperlichten uitzetten druk ik op de claxon en die is op de RT modellen erg hard. Als je dat niet verwacht schrik je je een ongeluk (je verwacht het zelf niet) en kijk je wat beschamend naar de mede weggebruikers die zich waarschijnlijk wat opgenaaid voelen. (zo'n "sorry" momentje).

Nou valt dat met de Alp claxon (pieper) wel mee, maar toch...

Maar hoe moeilijk kan het zijn om iets te maken dat een piezo pieper aan zet bij 16 Volt. Ik ben geen electronica man, maar zo moeilijk zal het niet zijn voor iemand die weet wat een weerstandje doet? Er zijn Voltmeters die gaan knipperen buiten een ingesteld bereik, dus een pieper aansluiten op een ingestelde waarde lijkt mij ook mogelijk?

XRV750 Zwart
K75RT Zwart
R65 Zwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2017 20:13 #22 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Ik heb wel the art of electronics uit de kast getrokken maar moet er nog ff induiken ;D

Ik weet dat je logisch kunt schakelen met transistors (1-0) en met een opamp kun je een comparator maken. Maar dan moet je een referentie voltage hebben.
Maal nog ff door.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2017 21:46 #23 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?
Ja ik ben het met Jeroen en DPC eens: niet de claxon, dat is verwarrend voor de omgeving en bovendien is onnodig tuuteren streng verboden en ik meen 370 euro..  ??? Ideeen evolueren gelukkig, iets van een luide piepert i.d.d. ;)

Ik heb eigenlijk alleen maar een gizmo nodig die bij een bepaalde bovenspanning een stuurstroom geeft. Het meest ideale is ook bij een onderspanning. Die onderspanning ligt dan boven de nominale spanning van de accu bij contact aan (geen laadspanning dus dan wordt alarm getriggerd), maarrr.. ik kan hetzelfde relais als die voor de olielamp gebruiken, alleen moeten daar dan diodes tussen op de juiste plek zodat ze elkaar niet triggeren. Dan zit er hetzelfde delay voor de accuspanning die lager is dan de gekozen onderspanning, dus binnen 30 seconden starten. De plus om de spanning te monitoren is al bij het delay-relais, want is de plus van de olielamp en die is continue (zolang contact = aan).

Dat past dan samen wel in een klein IP55 module-kastje o.i.d. toch?


Of zie ik iets over het hoofd..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2017 22:18 - 28 okt 2017 22:25 #24 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Overspannings-verklikker?
www.solar-electric.com/socohivoal.html
"over voltage alarm battery"
User adjustable setpoints.
Multiple signalling options available.
A 80 dba piezeo alarm within the unit beeps approximately once every 2 seconds to signal a HV alarm condition.


nl.aliexpress.com/item/Digital-led-VoltM...lor/32709795563.html ?
Met zoemer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2017 23:24 #25 door TransAlpGhost

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2017 23:26 #26 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?
Dank je Ed en TransAlpGhost! Ik ga ernaar kijken  :)

Ik heb op basis van mijn overpeinzingen in mijn laatste post een schemaatje getekend (gebruik één relais voor beide systemen, even daargelaten welke spannings-gizmo ik kan gebruiken).




Zie ik iets over het hoofd?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2017 23:56 #27 door DPC
Beantwoord door DPC in topic Overspannings-verklikker?
Redelijk voor mekaar, alleen de delay relais. Je gaat er van uit dat je binnen x aantal seconden je motor start, doe je dat niet blijft je olielamp branden...

XRV750 Zwart
K75RT Zwart
R65 Zwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2017 00:29 #28 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Redelijk voor mekaar, alleen de delay relais. Je gaat er van uit dat je binnen x aantal seconden je motor start, doe je dat niet blijft je olielamp branden...


Klopt wat je zegt. Maar stel dat ik dit voor mekaar krijg, dan weet ik dat ik binnen die 30 sec. (of wat ik ook instel) moet starten. Normaal gesproken, voor mij, zet ik het contact aan als ik al op de motor zit en start daarna.

En niet alleen op basis van de olielamp, ook (vooropgesteld dat ook de onderspanning van pakweg 13,5V wordt gemeten) zal anders de lagere accuspanning het relais na 30 sec. triggeren.


Volgens mij kan het wel wat worden  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2017 00:33 #29 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Volgens mij prima zo, nu nog die gizmo invullen. Ik heb ff gezocht maar nog niet echt wat eenvoudigs en betaalbaars gevonden. Wel eea aan circuitjes maar je wilt ook niet een heel ontwikkelprocess doorlopen voor die schakelaar.

Ben benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2017 10:11 #30 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Dat solar-dingetje van Ed kan het best wel zijn, maar is bepaald niet gratis.

Ik heb voor die bovenspanning lopen zoeken op '12V relais met drempelspanning' met het idee om daarmee het delay-relais aan te sturen. Want misschien is er wel een zelfde soort relais als die delay, maar waar je de spanning in kunt stellen? Je moet iets verzinnen toch. Dan kom ik vanalles tegen waarin dingen als opamp, comparator, hysteresis genoemd worden.


Daar ga ik beetje van uit het raam zitten kijken  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2017 15:44 #31 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Valt opzich wel mee, het zijn gewoon van die electo frummels. Maar om dat goed in elkaar te zetten en zeker te weten dat t echt werkt zul je er ff in moeten duiken.

Voordeel is wel dat die delen in principe geen drol kosten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2017 17:13 - 30 okt 2017 08:53 #32 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic Overspannings-verklikker?
Ik zie een hoop oplossingen voorbijkomen. Ikzelf was aan het gebruik van een microbit mini "computer" aan het denken met een stukje software erin. Hierin kun je makkelijk een vertraging inbouwen in zowel meten als alarm signaal afgeven, bijvoorbeeld eerst knipperen en daarna pas piepen. Er kunnen meerdere dingen als input gelden, lampjes maar ook een temperatuur afhankelijk weerstand. Ik ga er sowieso voor de lol eens mee experimenteren, heb er een thuis.

Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2017 19:56 #33 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Overspannings-verklikker?
accuweb.nl/accu-toebehoren/accu-bewaker/...r-12-24-volt-inbouw/
programmeerbaar apparaat, dat de status van de accu weergeeft
€ 49,-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2017 00:29 #34 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Ikzelf was aan het gebruik van een microbit mini "computer" aan het denken met een stukje software erin.


Grappig ding.. :)

Maar ik ben bang dat ik daar helemaal geen kaas van heb gegeten  :-X. Als ik daarmee aan de gang ga beland het denk uiteindelijk in de hoek.


Maar, als jij daar wel iets anders mee kan horen we dat graag natuurlijk!  8)

accuweb.nl/accu-toebehoren/accu-bewaker/...r-12-24-volt-inbouw/
programmeerbaar apparaat, dat de status van de accu weergeeft


Ik zal es bellen. Waar bij mij een vraag rijst is dat dat ding een ingebouwde pieper heeft en hij mag niet gaan piepen als ik het contact aanzet. Als ik hem over die delay wil laten lopen moet ik dat signaal eruit vissen en de vraag is dan of die pieper over 12V loopt of lager via een weerstand. Die relais heeft wel een 12V impuls nodig natuurlijk.


Is een hardere dobber dan ik dacht, die spannings-gizmo  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2017 09:14 #35 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Overspannings-verklikker?
Vanuit de diagnose spulletjes heb ik

een accu tester die op de accu wordt aangesloten en een foutmelding geeft als de waarde onder de 9 volt komt bijv bij  het starten van een motor en die melding vast houdt
vervolgens doet hij een meting of er stroom wordt geleverd en geeft een visuele melding als deze te hoog  op loopt

visueel is  het meest rustige.
het ander probleem is de olie en dat kun je wijzigen in een niveau /druk schakelaar zoals Yamaha deze al jaren toepaste op hun modellen (ook visueel)
tja het zullen altijd keuzes blijven  maar ergens zul je moeten beginnen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2017 13:05 #36 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Laten we stellen dat visueel passief is, en audio actief. Ik zoek een oplossing die actief is, dus geluid produceert.

In het visuele spectrum van oplossingen is al ruim voorzien (voltage laten zien, knipperende led's).

Oplossingen met beide erin zijn er ook, maar die zijn voor andere doeleinden bedacht en daar zitten daardoor haken en ogen aan. Het gaat dan uitsluitend om accubewakings apparaatjes. De meesten daarvan houden de onderspanning (ontlading) van de accu in de gaten waarbij de accu beschermd wordt. Maar ook hier steeds weer passief alarm (leds) maar soms ook ingebouwd actief. Maar, bij contact aan zal dus de pieper in werking treden tot de laadspanning intreedt omdat de accuspanning lager zal zijn dan de ingestelde onderspanning. Ik zoek liever een iets met een uitgang waarmee naar keuze iets in werking gezet kan worden (afschakelen gebruiker, lader, alarm etc.)

Ik zoek iets dat juist de onder- en bovenspanning in de gaten houdt met een uitgang voor een schakeling of actie naar keuze. Ik heb 2 gizmo's gevonden die beiden doen, de onder- en de bovenspanning, beiden programmeerbaar en met uitgang voor actie naar keuze. Maar ook hier niet ideaal, want,

Het zijn allebei apparaatjes die uiteindelijk de spanning zullen afschakelen (zoals een zekering). Naar onderen toe wordt zo de accu bewaakt (prima) en naar boven toe de verbruikers bij spanning >16V. Ze zijn dus bedoeld voor montage tussen accu en verbruiker (de motor, boot wat dan ook).

Als mijn boordspanning stijgt naar 15,7V is dat prima want alarmpje gaat, maar als die in één klap doorpiekt naar 19V verbreken ze allebei de boordspanning. Dat kan ronduit gevaarlijk uitpakken  :-X


Het zal wel iets worden van een comparator met schakeling via transistoren. Het zal relatief best eenvoudig zijn, maar je moet er wel gewoon voor naar school gegaan zijn.





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2017 17:26 - 31 okt 2017 17:38 #37 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?
Kan het zijn dat ik het zo goed begrijp,

Waarschijnlijk heb ik voor de spanningsbewaking 2 comparators nodig, ene voor onder- en ene voor bovenspanning. Maar misschien kan dat met een comparator window..?

Om die comparators van de juiste referentiespanning te voorzien (t.w. de onder- en de bovenspanning waarop geschakeld moet worden) hebben die elk daarvóór een opamp in de vorm van een comparator (opamp met output-feedback naar de Vref) nodig om de beoogde referentiespanning te genereren.

Waarbij voor de bovenspanning de Vref op de min de referentie is en Vin de input (hoog schakelen) en voor de onderspanning dat omgedraaid wordt, en Vref op de plus en de input op de min (laag schakelen).


Iemand..?  ::)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2017 18:03 #38 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Ik wil in de loop van de week wel ff meedenken en kan op stage ook wel even een electro engineer aanschieten denk ik.

Heb es een led zender en ontvanger gemaakt met filters enzovoorts en daar zaten ook een aantal opamps in. Ze zijn in feite heel simpel.

We hadden daar toen ook wat sinulatie software bij om je circuit te testen, deels was dat gewoon freeware en zelfs webapplets. Kan ik ook nog wel even opzoeken als je wilt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2017 18:38 - 31 okt 2017 18:46 #39 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?
Ja graag! :)

Ik denk dat die comparator-window wel juist is voor het schakelen bij boven en onderspanning. Hij doet alleen de schakeling als de Vref wordt overschreden.

Genereren van de juiste Vref-spanningen is key.


Ik lees me ook nog even verder in. Uiteindelijk zal ik toch advies in moeten winnen WELKE opamps en comparators zullen voldoen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2017 12:24 #40 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Overspannings-verklikker?
Even kijkend naar de alarmering waar je naar zoekt misschien een paar idee-tjes....

- sms/telefoon koppeling (als je tenminste altijd zo'n communicatiesetje gebruikt)
- koppeling naar je gps scherm... laat het knipperen als er iets aan de hand is.... (Tegenwoordig letten we meer op dat scherm dan op de weg  >:D )
- noodloop oplossing bedenken.... (dus niet af laten slaan vanwege het gevaar, maar bv luchtinlaat knijpen of van elke cilinder een bougie uitschakelen... eigenlijk geen idee of je van dat laatste veel merkt)


Verder dacht ik altijd dat Brom meer bij de old-scool zou blijven, maar hij is al bijna aan de hypermoderne voertuigen toe... nog even en hij heeft een Twin met canbus  :))

Volg het topic wel, maar of ik er ooit zelf iets mee zou willen gaan doen....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden