Kun je dat een beetje mooi wegwerken denk je? Hoe zou dat gaan met trillingen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
of dit
quasarelectronics.co.uk/Item/cebek-i-72-...ction-module-9-16vdc
Van die laatste, dat ding werkt ook niet op zichzelf toch? De referentie spanning zul je hem ook aan moeten bieden?
Van dit ding, die buzzer is een 12V piezo. Dus die output kan ook nog iets anders aansturen. Waar ik dan een bedenking bij heb, die potmeter. Da's een mechanisch ding en zijn wel gevoelig voor wear. Maar, misschien is dat de fixeren..? :
Nog even mee lopen kloten.
555 timer chip icm een capacitor en weerstand geven je een delay circuit. Met de RC waarde kun je de lengte van de delay bepalen.
Dan heb je bijvoorbeeld na het omzetten van je contact een minuut om je motor te starten.
Vervolgens neem je een window comparator chip die dmv een voltage divider (moeilijke naam voor drie weerstanden in serie) de boordspanning omzet in waarden rond de ingebouwde referentie spanning van de chip. Beetje rekenwerk en dan kun je ze afstemmen op bijvoorbeeld een drempel van 11,5 en 15,5 volt.
Poort A volgt de onderspanning, poort B overspanning. Je kunt een output tot max. 18v maken.
Dan moet er volgens mij wel een NAND tussen, omdat de comparator een ''hoog'' signaal geeft binnen de drempel waarden en je wilt juist schakelen als de boordspanning daarbuiten komt.
Maar ook dat is niet veel meer dan een paar transistors.
Volgens mij heb je dan je delay functie ingebouwd, een logisch signaal om mee te schakelen afgestemd op twee drempelsspanningen en uiteraard kun je dat ook combineren met het signaal van de oliedruksensor.
Als ik het zo bekijken zou het relaisje waarmee je de toeter/alarmlicht aan wilt sturen het duurste deel zijn.
Ja een Voltmeter+
Met een Arduino + LCD scherm is dat simpel te realiseren, maar dan krijg je wel een kastje met scherm boven/bij je tellers. Wil je dat wel?
Als je de onder- en bovengrens programmeert is dat simpel en snel. Maar kan ook met twee potmetertjes (..) Potmetertjes kosten meer ruimte, kunnen verlopen en kunnen last hebben van corrosie
Softwarematig (..) moet je in het programmaatje wat waarden aanpassen (+uploaden in de controller).
@Brombeer: ik heb hier nog wel diverse arduino's liggen en kan daar voor jou wel eentje programmeren (+schema).
Dan is het wel belangrijk om duidelijk te hebben wat en hoe je/we het willen hebben.
@Brombeer: ik heb ook nog gekeken naar je gevonden "Alie's gizmo".
Denk dat printje ook gaat werken; plus je hebt gelijk een display met daarop een voltmeter.
Kant en klaar, enkel een behuizing erom en aansluiten maar
pinMode(4, INPUT_PULLUP);
(...)
oilstate = digitalRead(4);
if (oilstate == LOW) {
// stront aan de knikker
}
if (oilstate == HIGH) {
// niks aan het handje
}
[/quote]
Ja dat klopt, jou stukje code is correct.Om dan te voorkomen dat hij willekeurig gaat zweven tussen hoog/laag als het curcuit open is kun je de poort defineren als input met pull-up toch?
pinMode(4, INPUT_PULLUP);
Ja, er zal dan een solid state relais bijkomen die geschakeld is als Afb B (en ingesteld zoals voorbeeld PimW)....Of wordt dat een circuitje apart op wel dezelfde printplaat..?